piątek, 30 sierpnia 2013

Flota polska w XIX w. (cz. II)



Kolejne okręciki dla polskiej floty:) Pierwszy z nich to pływająca bateria uzbrojona w ciężkie, 60-funtowe działa gładkolufowe, mająca służyć do obrony bazy w Lipawie (to będzie nasza główna, a przez dłuższy chyba czas jedyna baza morska). Nie ukrywam, że okręt jest inspirowany nieco podobnymi jednostkami brytyjskimi i francuskimi z wojny krymskiej, które wówczas dowiodły swojej skuteczności. Różnica w stosunku do nich polega na tym, że okręt nie posiada opancerzenia, bowiem nie ma walczyć z wrogimi fortami tylko okrętami, w domyśle – również nieopancerzonymi.
Drugi okręt, to zmodyfikowana kanonierka, również niosąca najcięższe wówczas we flocie działo 60-funtowe. Nazwy okrętów w typie utrzymane są nadal w konwencji mitologicznej..
 Lipawa, polish floating battery laid down 1857

Displacement:
    827 t light; 888 t standard; 901 t normal; 911 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    167,55 ft / 166,04 ft x 41,11 ft x 8,01 ft (normal load)
    51,07 m / 50,61 m x 12,53 m  x 2,44 m

Armament:
      22 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1857 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 660 lbs / 299 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 25 ihp / 18 Kw = 4,00 kts
    Range 700nm at 3,00 kts
    Bunker at max displacement = 23 tons (100% coal)

Complement:
    81 - 106

Cost:
    £0,084 million / $0,337 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 64 tons, 7,2%
    Machinery: 9 tons, 1,0%
    Hull, fittings & equipment: 754 tons, 83,7%
    Fuel, ammunition & stores: 73 tons, 8,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 093 lbs / 496 Kg = 46,6 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,28
    Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
    Roll period: 12,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,87

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,577
    Length to Beam Ratio: 4,04 : 1
    'Natural speed' for length: 12,89 kts
    Power going to wave formation at top speed: 8 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        9,97 ft / 3,04 m
       - Forecastle (20%):    9,97 ft / 3,04 m
       - Mid (50%):        9,97 ft / 3,04 m
       - Quarterdeck (15%):    9,97 ft / 3,04 m
       - Stern:        9,97 ft / 3,04 m
       - Average freeboard:    9,97 ft / 3,04 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,7%
    Waterplane Area: 4 761 Square feet or 442 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 169%
    Structure weight / hull surface area: 118 lbs/sq ft or 578 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,15
        - Longitudinal: 4,60
        - Overall: 1,33
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Lipawa (1857)
Windawa (1858)


 Hydra, polish gunboat laid down 1858

Displacement:
    386 t light; 406 t standard; 460 t normal; 503 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    138,26 ft / 124,74 ft x 24,15 ft x 10,01 ft (normal load)
    42,14 m / 38,02 m x 7,36 m  x 3,05 m

Armament:
      1 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1858 Model
      Smoothbore gun in deck mount
      on centreline forward
      4 - 24pdr guns in single mounts, 24lbs / 10,89kg shells, 1858 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 108 lbs / 49 kg
    Shells per gun, main battery: 160

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 327 ihp / 244 Kw = 10,00 kts
    Range 1 300nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 97 tons (100% coal)

Complement:
    79

Cost:
    £0,040 million / $0,158 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 12 tons, 2,7%
    Machinery: 113 tons, 24,5%
    Hull, fittings & equipment: 239 tons, 51,9%
    Fuel, ammunition & stores: 74 tons, 16,0%
    Miscellaneous weights: 23 tons, 5,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      255 lbs / 116 Kg = 10,6 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
    Roll period: 11,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,534
    Length to Beam Ratio: 5,17 : 1
    'Natural speed' for length: 11,17 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 35,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,48 ft / 3,50 m
       - Forecastle (20%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Mid (50%):        9,97 ft / 3,04 m
       - Quarterdeck (15%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Stern:        11,98 ft / 3,65 m
       - Average freeboard:    10,50 ft / 3,20 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,6%
    Waterplane Area: 2 003 Square feet or 186 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 133%
    Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 285 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,83
        - Longitudinal: 9,04
        - Overall: 1,05
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Hydra (1858)
Chimera (1858)
Tryton (1859)

środa, 28 sierpnia 2013

Flota polska w XIX w. (cz. I)



No to startujemy z okrętami dla naszej floty;) Na początek skromnie: pierwszym okrętem będzie żaglowy bryg z drugiej ręki, mający służyć jako okręt szkolny, stąd nazywający się oczywiście Gryf:)
Kolejne jednostki to dwie kanonierki parowo-żaglowe, o nazwach – by pozostać w konwencji mitologicznej – Pegaz i Meduza.
Wreszcie – dwa małe bocznokołowce, jakich pełno było w ówczesnych flotach. Sklasyfikowałem je jako pomocnicze kanonierki, ale to w zasadzie uzbrojone statki cywilne, przeznaczone do różnych drugorzędnych zadań (służba patrolowa, dozorowa, łącznikowa itp.).   

 Gryf, polish brig laid down 1840

Displacement:
    405 t normal

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    113,44 ft / 106,40 ft x 29,00 ft x 10,99 ft (normal load)
    34,58 m / 32,43 m x 8,84 m  x 3,35 m

Armament:
      14 - 18pdr guns in single mounts, 18lbs / 8,16kg shells, 1856 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 126 lbs / 57 kg
    Shells per gun, main battery: 120

Complement:
    86

Cost:
    £0,032 million / $0,130 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 23 tons, 5,6%
    Machinery: 0 tons, 0,0%
    Hull, fittings & equipment: 319 tons, 78,8%
    Fuel, ammunition & stores: 22 tons, 5,5%
    Miscellaneous weights: 41 tons, 10,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      367 lbs / 167 Kg = 28,3 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
    Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
    Roll period: 13,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 68 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,40
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,418
    Length to Beam Ratio: 3,67 : 1
    'Natural speed' for length: 10,31 kts
    Power going to wave formation at top speed: 1 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 34
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 4,99 ft / 1,52 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        12,96 ft / 3,95 m
       - Forecastle (36%):    11,48 ft / 3,50 m
       - Mid (50%):        10,96 ft / 3,34 m
       - Quarterdeck (30%):    11,48 ft / 3,50 m
       - Stern:        12,47 ft / 3,80 m
       - Average freeboard:    11,75 ft / 3,58 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 54,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,5%
    Waterplane Area: 1 821 Square feet or 169 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 182%
    Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 429 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,85
        - Longitudinal: 18,43
        - Overall: 1,15
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Excellent seaboat, comfortable


Pegaz, polish gunboat laid down 1856

Displacement:
    369 t light; 388 t standard; 446 t normal; 493 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    135,76 ft / 122,24 ft x 24,15 ft x 10,01 ft (normal load)
    41,38 m / 37,26 m x 7,36 m  x 3,05 m

Armament:
      6 - 24pdr guns in single mounts, 24lbs / 10,89kg shells, 1856 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 72 lbs / 33 kg
    Shells per gun, main battery: 175

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 270 ihp / 201 Kw = 9,50 kts
    Range 1 250nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 105 tons (100% coal)

Complement:
    78

Cost:
    £0,038 million / $0,152 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 13 tons, 2,9%
    Machinery: 101 tons, 22,5%
    Hull, fittings & equipment: 234 tons, 52,3%
    Fuel, ammunition & stores: 77 tons, 17,3%
    Miscellaneous weights: 22 tons, 4,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      254 lbs / 115 Kg = 14,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
    Roll period: 11,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,42
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,529
    Length to Beam Ratio: 5,06 : 1
    'Natural speed' for length: 11,06 kts
    Power going to wave formation at top speed: 43 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 35,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,48 ft / 3,50 m
       - Forecastle (20%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Mid (50%):        9,97 ft / 3,04 m
       - Quarterdeck (15%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Stern:        11,98 ft / 3,65 m
       - Average freeboard:    10,50 ft / 3,20 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,2%
    Waterplane Area: 1 952 Square feet or 181 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 136%
    Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 286 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,79
        - Longitudinal: 9,15
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Pegaz (1856)
Meduza (1857)


Wilia, polish auxiliary gunboat laid down 1850

Displacement:
    112 t light; 116 t standard; 141 t normal; 161 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    89,47 ft / 87,96 ft x 15,98 ft x 6,27 ft (normal load)
    27,27 m / 26,81 m x 4,87 m  x 1,91 m

Armament:
      2 - 24pdr guns in single mounts, 24lbs / 10,89kg shells, 1850 Model
      Smoothbore guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 48 lbs / 22 kg
    Shells per gun, main battery: 70

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 paddle wheels, 80 ihp / 60 Kw = 8,00 kts
    Range 900nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 44 tons (100% coal)

Complement:
    19 - 26

Cost:
    £0,013 million / $0,050 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 4 tons, 2,5%
    Machinery: 41 tons, 28,9%
    Hull, fittings & equipment: 68 tons, 48,3%
    Fuel, ammunition & stores: 28 tons, 20,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      51 lbs / 23 Kg = 3,6 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
    Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
    Roll period: 8,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,560
    Length to Beam Ratio: 5,51 : 1
    'Natural speed' for length: 9,38 kts
    Power going to wave formation at top speed: 41 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        5,48 ft / 1,67 m
       - Forecastle (21%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Mid (50%):        4,49 ft / 1,37 m
       - Quarterdeck (14%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Stern:        5,48 ft / 1,67 m
       - Average freeboard:    4,91 ft / 1,50 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 47,1%
    Waterplane Area: 990 Square feet or 92 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 128%
    Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 208 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,31
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Wilia (1850)
Niemen (1851)

środa, 21 sierpnia 2013

Flota polska w XIX w.?



Od dłuższego już czasu chodziła mi po głowie kwestia hipotetycznej floty polskiej w XIX w. Po rozważeniu różnych, mniej lub bardziej fantastycznych wariantów rozwoju sytuacji geopolitycznej w XIX w., owocujących uzyskaniem przez Polskę niepodległości z dostępem do morza, doszedłem do wniosku, że w tym czasie żaden z nich nie miał większych szans na realizację. A ja zawsze wolałem coś, co choć w pewnym stopniu można uznać za prawdopodobne i możliwe do zaistnienia.
Mój pomysł sprowadza się do jednej zasadniczej modyfikacji historii, a jest nią brak powstania w 1830 r., lub też jego zdławienie w zarodku, zanim przekształci się w regularną wojnę polsko-rosyjską.  W ten sposób, przez całe lata 30-te i 40-te istnieje Królestwo Polskie w granicach i kształcie ustrojowym jak w rzeczywistości przed Powstaniem Listopadowym, czyli quasi-suwerenne państwo znajdujące się w unii personalnej z caratem, ale posiadające własną armię, administrację, język urzędowy , konstytucję i wszelkie zewnętrzne atrybuty suwerennego państwa, choć pozbawione prawdziwej samodzielności na arenie międzynarodowej.  W takim kształcie państwo to trwa aż do wybuchu wojny krymskiej w 1853 r. Zachęceni powstaniem koalicji antyrosyjskiej i widzący w toczącej się wojnie szansę na odzyskanie niepodległości Polacy wypowiadając posłuszeństwo carowi, a armia Królestwa Polskiego, jak to było w rzeczywistości ponad 20 lat wcześniej, przystępuje do regularnej wojny z Rosją. Ta, mając na głowie wojnę z koalicją, nie jest w stanie wysłać do walki na froncie polskim sił dostatecznych do zdławienia rebelii, skutkiem czego siły polskie nie zostają pokonane, a nawet dokonują pewnych postępów na wschód. Z początkiem 1856 r. wojna dobiega końca, a 30 marca w Paryżu zostaje podpisany traktat pokojowy. Sprawa polska, za przyczyną aktywnego i skutecznego udziału Polaków w wojnie, staje się jedną z najważniejszych kwestii na konferencji pokojowej. Na pełną niepodległość nie mogą jednak liczyć – nadmierne osłabienie i upokorzenie Rosji nie jest bowiem w interesie żadnego ze zwycięskich mocarstw, w tym Wielkiej Brytanii która tradycyjnie dbałą o równowagę kontynentalną i to, żeby któreś państwo zanadto nie wzrosło w siłę kosztem innych.  Dlatego też jedyne co udaje się Polakom uzyskać to likwidacja unii personalnej z Rosją oraz poszerzenie granic na wschód o ziemie III zaboru rosyjskiego.  Granice państwa mogły by wyglądać następująco (czerwona linia):


Ścisłe powiązanie Królestwa Polskiego z Rosją zostaje jednak utrzymane – przez osobę nowego monarchy który pochodziłby w takiej sytuacji z dynastii Romanowów.  Obstawiam, że królem mógłby zostać np. Konstanty Mikołajewicz (1827-1892) – młodszy brat Aleksandra II, który w rzeczywistości był namiestnikiem Królestwa Polskiego, a w naszej alternatywnej rzeczywistości -  jako władca Królestwa Polskiego, Konstanty I, stałby się najlepszym gwarantem utrzymania przezeń bliskich związków z Rosją i nie podejmowania na arenie międzynarodowej działań niezgodnych z polityką caratu. Na takie rozwiązanie mogły by się zgodzić, jak sądzę, zwycięskie mocarstwa, a i Rosja nie czuła by się nim nadmiernie upokorzona.
Teraz przechodzimy do sedna sprawy jaka nas tu najbardziej interesuje. Powstanie pseudo-suwerennego państwa polskiego w takim kształcie jak wyżej, z  dostępem do morza, implikuje konieczność powstania floty wojennej. Uzyskane wybrzeże nie jest specjalnie duże, dlatego siły morskie Królestwa Polskiego z początku przynajmniej były by dość skromne. Zapewne były by to typowe siły obrony wybrzeża, niezbyt liczne – na tyle tylko by zabezpieczyć je przed nieliczną jeszcze i słabą flotą pruską. Drugim zadaniem  floty była by ochrona morskich szlaków komunikacyjnych Królestwa przynajmniej w obrębie Bałtyku -  bowiem ewentualna pomyślność ekonomiczna Królestwa zależała by w dużej mierze od eksportu dóbr drogą morską,  co też gospodarczo  uniezależniało by nas od Rosji (będącej, w przypadku brak dostępu do morza jedynym realnym rynkiem zbytu dla towarów polskich).
Co do dalszego rozwoju sytuacji  (po 1856 r.) – jestem otwarty na wszelkie  sugestie. Po głowie chodzi mi uzyskanie może jakichś kolonii – bowiem do tego dążyły praktycznie wszystkie liczące się państwa Europy, jako że kolonie to nie tylko prestiż ale i realne korzyści ekonomiczne (rynki zbytu, eksploatacja surowców itd.) ale to dopiero zapewne w latach 80-tych, kiedy państwo już jako tako okrzepnie. Może zresztą, kolnie były by, wzorem Belgii,  prywatną własnością monarchy? Tak czy siak, jakaś flota kolonialna też by była potrzebna (krążowniki, kanonierki itp.). Może też przystąpilibyśmy, wraz z innymi państwami Europy do podziału chińskiego tortu?  A na przełomie XIX i XX w. w związku z podgrzaniem sytuacji na dalekim wschodzie, może trzeba by przystąpić pod naciskiem Rosji do budowy zaczątków floty oceanicznej. Kto wie, może polskie okręty przechyliły by szalę zwycięstwa pod Cuszimą? A może by sromotnie poległy razem z resztą floty bałtyckiej? Może odznaczyły by się pod Port Arturem bądź na Morzu Żółtym?  Zapraszam do przedstawiania swoich sugestii dotyczących całego okresu od 1856 r. do 1914 r. Założenie jest  tylko jedno – ogólna sytuacja geopolityczna, poza tym, że istnieje odrębne od Rosji Królestwo Polskie, jest zbliżona do realnie istniejącej. Mamy więc zasadniczo pokój w Europie,  jakieś drobne utarczki mogą się zdarzyć w koloniach, ale raczej z tubylcami niż siłami państw europejskich. Żadne wojny światowe czy poważniejsze konflikty (oprócz tych, które były w rzeczywistości) wcześniej niż w 1914 r. nie wchodzą w grę – bo generują tak wielką liczbę zmiennych, że ich przebieg i rezultaty są absolutnie nieprzewidywalne. Dlatego też horyzont czasowy symulacji (choć to może za duże słowo), zakreślam na rok 1914 r., w którym nieodwołalnie wybucha Wielka Wojna..
 

poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Argentyński POW (lata 60-te XIX w.)


Po krótkiej wakacyjnej przerwie, coś dla Argentyny: mały pancernik, wzorowany na greckim Vasilefs Georgios. W rzeczywistości, flota argentyńska swoich pierwszych okrętów pancernych dorobiła się dopiero w połowie lat 70-tych XIX w., kiedy to do służby weszły dwa małe (1.500 ton) monitory, czy jak kto woli – pancerniki obrony wybrzeża, tj. La Plata i Los Andes. Poniższy okręt to przedstawiciel poprzedniej generacji – pancernik kazamatowy, w rodzaju tych jakie były dość popularne w późnych latach 60-tych XIX w. wśród mniejszych flot (miała takich kilka m.in. Brazylia).   
 
San Martin, argentinian coastal battleship laid down 1867 (Engine 1868)

Displacement:
    1 734 t light; 1 804 t standard; 1 905 t normal; 1 987 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    201,35 ft / 196,85 ft x 46,85 ft x 12,96 ft (normal load)
    61,37 m / 60,00 m x 14,28 m  x 3,95 m

Armament:
      4 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 167,19lbs / 75,84kg shells, 1867 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 669 lbs / 303 kg
    Shells per gun, main battery: 85

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    7,01" / 178 mm      87,99 ft / 26,82 m    6,50 ft / 1,98 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 69% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    7,01" / 178 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,01" / 51 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 312 ihp / 979 Kw = 12,00 kts
    Range 1 650nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 183 tons (100% coal)

Complement:
    187

Cost:
    £0,178 million / $0,712 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 84 tons, 4,4%
    Armour: 469 tons, 24,6%
       - Belts: 210 tons, 11,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 139 tons, 7,3%
       - Armour Deck: 115 tons, 6,0%
       - Conning Tower: 7 tons, 0,3%
    Machinery: 336 tons, 17,6%
    Hull, fittings & equipment: 793 tons, 41,6%
    Fuel, ammunition & stores: 171 tons, 9,0%
    Miscellaneous weights: 52 tons, 2,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 649 lbs / 748 Kg = 9,9 x 8,0 " / 203 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
    Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
    Roll period: 11,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,558
    Length to Beam Ratio: 4,20 : 1
    'Natural speed' for length: 14,03 kts
    Power going to wave formation at top speed: 46 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        12,96 ft / 3,95 m
       - Forecastle (24%):    11,48 ft / 3,50 m
       - Mid (50%):        10,47 ft / 3,19 m
       - Quarterdeck (24%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Stern:        10,96 ft / 3,34 m
       - Average freeboard:    11,04 ft / 3,37 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 93,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 89,9%
    Waterplane Area: 6 298 Square feet or 585 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 102%
    Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 431 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,87
        - Longitudinal: 3,24
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

czwartek, 8 sierpnia 2013

Alternatywa dla alternatywnego Gryfa :)

Poniżej prezentuję nieco inny wariant mojego alternatywnego Gryfa - z kominem a'la Grom (+ wariant ze zdjętym kołpakiem, a'la Błyskawica) i dodanym, dzięki zaoszczędzonemu miejscu - jednym stanowiskiem 40 mm Boforsów. Czy okręt prezentuje się ładniej - sami oceńcie;)


poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Alternatywny ORP Gryf



Największy okręt przedwojennej floty polskiej, ORP Gryf, doczekał się licznej – i moim zdaniem zasłużonej, krytyki. Do działań przy własnym wybrzeżu wydaje się być nieco za duży, u wybrzeży wroga – zdecydowanie za wolny (w przypadku napotkania przeciwnika, nawet w osłonie niszczycieli, wróże mu los Bluchera pod Dogger Bank). Do tego gigantyczny jak na warunki bałtyckie zasięg, marnujący wyporność, która mogła być lepiej spożytkowana z punktu widzenia walorów bojowych jednostki. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że Gryf miał być „okrętem do wszystkiego” – oprócz stawiania min, miał też być okrętem szkolnym, do tego posiadającym znaczną autonomiczność. Tylko czy do szkolenia potrzebny jest oceaniczny zasięg?
Osobiście preferowałbym okręt nieco większy, w którym wyporność była by spożytkowana na osiągnięcie przyzwoitej prędkości, pozwalającej na współdziałanie z niszczycielami i dającej realną szanse na prowadzenie ofensywnych działań minowych – np. postawienie zagrody w Zatoce Fińskiej i powrót do bazy. Oczywiście w naszych realiach pewnej uniwersalności nie da się uniknąć i w okresie pokoju jednostka również powinna móc pełnić rolę okrętu szkolnego, a także reprezentacyjnej jednostki Marynarki Wojennej – stąd silne uzbrojenie artyleryjskie.     
 Gryf, polish minelayer laid down 1935 (Engine 1937)

Displacement:
    2 953 t light; 3 058 t standard; 3 198 t normal; 3 310 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    402,03 ft / 384,84 ft x 43,80 ft x 12,01 ft (normal load)
    122,54 m / 117,30 m x 13,35 m  x 3,66 m

Armament:
      8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1935 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      4 - 1,57" / 40,0 mm guns (2x2 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1935 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all aft, all raised mounts - superfiring
      2 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1935 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, all forward, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 430 lbs / 195 kg
    Shells per gun, main battery: 170

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,98" / 25 mm          -                  -

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 2 shafts, 76 316 shp / 56 932 Kw = 34,60 kts
    Range 3 500nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 251 tons

Complement:
    212 - 276

Cost:
    £2,038 million / $8,154 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 54 tons, 1,7%
    Armour: 18 tons, 0,6%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 18 tons, 0,6%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 1 799 tons, 56,3%
    Hull, fittings & equipment: 752 tons, 23,5%
    Fuel, ammunition & stores: 245 tons, 7,6%
    Miscellaneous weights: 330 tons, 10,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      620 lbs / 281 Kg = 11,8 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
    Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
    Roll period: 11,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,42

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,553
    Length to Beam Ratio: 8,79 : 1
    'Natural speed' for length: 19,62 kts
    Power going to wave formation at top speed: 72 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,00 degrees
    Stern overhang: 4,00 ft / 1,22 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        21,95 ft / 6,69 m
       - Forecastle (15%):    18,96 ft / 5,78 m
       - Mid (50%):        15,94 ft / 4,86 m
       - Quarterdeck (12%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Stern:        15,94 ft / 4,86 m
       - Average freeboard:    17,10 ft / 5,21 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 205,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 176,7%
    Waterplane Area: 11 797 Square feet or 1 096 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 64%
    Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 185 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,45
        - Longitudinal: 1,24
        - Overall: 0,50
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

550 mines

piątek, 2 sierpnia 2013

Chiński krążownik torpedowy



Dziś proponuję okręcik z gatunku jaki był dość popularny u schyłku XIX w. – a mianowicie krążownik torpedowy. Adresatem propozycji jest Flota Chin. W niektórych flotach sklasyfikowano by go może jako kanonierkę torpedową, ale krążownik brzmi dużo lepiej, więc niech tak zostanie:) Zwłaszcza, że były tak klasyfikowane jednostki sporo mniejsze (np. szwedzkie okręty typu Ornen, mające znacznie poniżej 1.000 ton wyporności). Rolę takiego okrętu widziałbym nie tylko w wykonywaniu ataków torpedowych na siły nieprzyjaciela, ale także w ochronie własnej floty przed torpedowcami przeciwnika – co było by istotne w kontekście stosunkowo dobrze rozwiniętych sił torpedowych floty japońskiej.  
 Lianyungang, chinese torpedo cruiser laid down 1892 (Engine 1893)

Displacement:
    1 153 t light; 1 195 t standard; 1 451 t normal; 1 655 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    266,96 ft / 266,96 ft x 31,33 ft x 12,86 ft (normal load)
    81,37 m / 81,37 m x 9,55 m  x 3,92 m

Armament:
      2 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 80 lbs / 36 kg
    Shells per gun, main battery: 250
    3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 8 661 ihp / 6 461 Kw = 22,50 kts
    Range 4 250nm at 11,00 kts
    Bunker at max displacement = 460 tons (100% coal)

Complement:
    116 - 152

Cost:
    £0,172 million / $0,689 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 10 tons, 0,7%
    Machinery: 882 tons, 60,8%
    Hull, fittings & equipment: 260 tons, 17,9%
    Fuel, ammunition & stores: 298 tons, 20,5%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      251 lbs / 114 Kg = 18,7 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 2,20
    Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
    Roll period: 7,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,60

Hull form characteristics:
    Hull has low forecastle, low quarterdeck
    Block coefficient: 0,472
    Length to Beam Ratio: 8,52 : 1
    'Natural speed' for length: 16,34 kts
    Power going to wave formation at top speed: 59 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        8,99 ft / 2,74 m
       - Forecastle (17%):    11,98 ft / 3,65 m (14,47 ft / 4,41 m aft of break)
       - Mid (50%):        14,47 ft / 4,41 m
       - Quarterdeck (23%):    6,50 ft / 1,98 m (14,47 ft / 4,41 m before break)
       - Stern:        6,99 ft / 2,13 m
       - Average freeboard:    12,05 ft / 3,67 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 231,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 123,5%
    Waterplane Area: 5 199 Square feet or 483 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 47%
    Structure weight / hull surface area: 26 lbs/sq ft or 127 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,45
        - Longitudinal: 1,41
        - Overall: 0,51
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather