sobota, 28 września 2013

Flota polska w XIX w. - pancernik bateryjny uzbrojony w 100-funtówki



Pierwsza połowa lat 60-tych XIX w. w dziedzinie artylerii okrętowej zaznaczyła się swoistym renesansem gładkolufowych dział odprzodowych, strzelających pełnymi, okrągłymi kulami. Na taki stan rzeczy złożyły się różnorakie problemy „wieku dziecięcego” stosowanej ówcześnie artylerii gwintowanej, jak i koniecznością zwalczania okrętów opancerzonych, do czego – jak się niespodziewanie okazało – najlepiej się nadawały tradycyjne, doskonalone od stuleci działa odprzodowe, tyle tylko, że mogące mieć – dzięki stosowanej mechanizacji – dużo większe rozmiary, a więc i siłę rażenia w stosunku do swoich mniejszych protoplastów znanych jeszcze z epoki drewnianych żaglowców.
Prezentowany dziś okręt, to pancernik bateryjny, zbudowany dla niesienia artylerii gładkolufowej o wielkim wagomiarze. Jest znanym fakt zainteresowania Rosjan amerykańskimi działami gładkolufowymi Dahlgrena, a nawet zakupu przez nich pewnej ich ilości. Stąd sądzę, że skonstruowane według podobnej filozofii działa mogły by znaleźć się także na uzbrojeniu hipotetycznej floty polskiej w pierwszej połowie lat 60-tych XIX w.  Co do samego okrętu – konstrukcyjnie jest to tradycyjny pancernik bateryjny (fregata pancerna – bo ma kilka działek na spardeku), w odróżnieniu od poprzednika zbudowany jednak z żelaza. Mimo znacznie większych od niego wymiarów ma mniej liczna artylerię, co z nawiązką rekompensuje znaczny jej wagomiar. Dla zastosowanych dział 100-funtowych szacuję (korzystając ze wzoru de Marre’a) przebijalność pancerza na poziomie 130-135 mm z dystansu 900-1800 m – co powinno zapewnić możliwość penetracji opancerzenia każdego potencjalnego przeciwnika (przy założeniu prędkości wylotowej 480 m/s – jak dla brytyjskiej gładkolufowej 68-funtówki, co wydaje się być realnym i możliwym do osiągnięcia wynikiem). Do zalet tego okrętu należy też zaliczyć opancerzenie, które plasuje go na pierwszym miejscu w świecie w 1864 r. – pobiłby go pod tym względem dopiero brytyjski Bellerophon, wodowany w 1865 r., mający 6 cali pancerza na burcie. Do tego bardzo dobra prędkość rzędu 14 w. (a pod parą i żaglami na pewno dobre 2 w. szybciej) – i wygląda na to, że wyszedł idealny pancernik bateryjny:-) 

Bolesław Śmiały, polish broadside ironclad laid down 1863 (Engine 1864)

Displacement:
    5 343 t light; 5 569 t standard; 6 027 t normal; 6 394 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    270,01 ft / 263,52 ft x 57,64 ft x 23,26 ft (normal load)
    82,30 m / 80,32 m x 17,57 m  x 7,09 m

Armament:
      20 - 100pdr guns in single mounts, 100lbs / 45,36kg shells, 1863 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
      6 - 32pdr guns in single mounts, 32lbs / 14,52kg shells, 1863 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread, all raised mounts
    Weight of broadside 1 096 lbs / 497 kg
    Shells per gun, main battery: 130

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,51" / 140 mm    199,02 ft / 60,66 m    8,33 ft / 2,54 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 116% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,51" / 140 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 5,51" / 140 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 4 761 ihp / 3 552 Kw = 14,20 kts
    Range 2 400nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 825 tons (100% coal)

Complement:
    650

Cost:
    £0,525 million / $2,100 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 178 tons, 2,9%
    Armour: 1 019 tons, 16,9%
       - Belts: 397 tons, 6,6%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 385 tons, 6,4%
       - Armour Deck: 197 tons, 3,3%
       - Conning Tower: 39 tons, 0,7%
    Machinery: 1 350 tons, 22,4%
    Hull, fittings & equipment: 2 265 tons, 37,6%
    Fuel, ammunition & stores: 684 tons, 11,3%
    Miscellaneous weights: 533 tons, 8,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 467 lbs / 1 573 Kg = 54,4 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
    Roll period: 13,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,597
    Length to Beam Ratio: 4,57 : 1
    'Natural speed' for length: 16,23 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,95 ft / 6,08 m
       - Forecastle (18%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Mid (50%):        17,95 ft / 5,47 m
       - Quarterdeck (17%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    18,39 ft / 5,60 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,1%
    Waterplane Area: 10 831 Square feet or 1 006 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 106%
    Structure weight / hull surface area: 127 lbs/sq ft or 619 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,84
        - Longitudinal: 4,66
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

poniedziałek, 23 września 2013

Flota polska w XIX w. - jacht królewski



Czas już, by naszemu monarsze zafundować reprezentacyjny jacht, który mógłby na czas wojny pełnić funkcję pomocniczego okrętu wojennego. Jednostka oczywiście nie jest uzbrojona, ale na czas wojny dało by się wsadzić na nią bez problemu kilka działek. Nazwa jachtu wskazuje dość wyraźnie na inspirację, choć moja jednostka od swojego brytyjskiego odpowiednika jest sporo mniejsza. Do cech wspólnych należą natomiast spora prędkość i bocznokołowy napęd.   
ps. zgodnie z otrzymanymi sugestiami, wstawiłem jednak na pokład dwa działa:)

Konstanty i Aleksandra, polish royal yacht/aviso laid down 1862 (Engine 1863)

Displacement:
    1 111 t light; 1 144 t standard; 1 507 t normal; 1 797 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    236,53 ft / 209,71 ft x 29,63 ft x 15,16 ft (normal load)
    72,09 m / 63,92 m x 9,03 m  x 4,62 m

Armament:
      2 - 32pdr guns in single mounts, 32lbs / 14,52kg shells, 1862 Model
      Smoothbore guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 64 lbs / 29 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 2 594 ihp / 1 935 Kw = 15,00 kts
    Range 2 500nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 653 tons (100% coal)

Complement:
    194

Cost:
    £0,144 million / $0,577 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 6 tons, 0,4%
    Machinery: 717 tons, 47,6%
    Hull, fittings & equipment: 322 tons, 21,4%
    Fuel, ammunition & stores: 396 tons, 26,3%
    Miscellaneous weights: 66 tons, 4,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      224 lbs / 101 Kg = 9,5 x 4,3 " / 110 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,53
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 9,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,560
    Length to Beam Ratio: 7,08 : 1
    'Natural speed' for length: 14,48 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 41,00 degrees
    Stern overhang: 12,50 ft / 3,81 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,47 ft / 5,02 m
       - Forecastle (18%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Mid (50%):        12,01 ft / 3,66 m
       - Quarterdeck (7%):    13,39 ft / 4,08 m
       - Stern:        14,99 ft / 4,57 m
       - Average freeboard:    13,30 ft / 4,05 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 161,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 89,1%
    Waterplane Area: 4 377 Square feet or 407 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 93%
    Structure weight / hull surface area: 35 lbs/sq ft or 170 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,43
        - Longitudinal: 2,80
        - Overall: 0,52
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 

wtorek, 17 września 2013

Flota polska w XIX w. - szybkie awizo bocznokołowe



Tym razem krótko, z powodu deficytu czasu:-( Dziś prezentuję szybkie awizo bocznokołowe, inspirowane włoskimi jednostkami typu Esploratore. Na początku lat 60-tych była by to najszybsza jednostka na Bałtyku i jedna z najszybszych na świecie. Nazwa wydaje się być adekwatna do charakterystyki jednostki;-)

Szkwał, polish despatch vessel laid down 1861 (Engine 1862)

Displacement:
    829 t light; 856 t standard; 1 058 t normal; 1 219 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    249,68 ft / 229,59 ft x 27,07 ft x 11,68 ft (normal load)
    76,10 m / 69,98 m x 8,25 m  x 3,56 m

Armament:
      2 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1861 Model
      Smoothbore guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 120 lbs / 54 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 paddle wheels, 2 536 ihp / 1 892 Kw = 16,00 kts
    Range 1 850nm at 9,50 kts
    Bunker at max displacement = 363 tons (100% coal)

Complement:
    120

Cost:
    £0,111 million / $0,446 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 7 tons, 0,6%
    Machinery: 549 tons, 51,9%
    Hull, fittings & equipment: 248 tons, 23,4%
    Fuel, ammunition & stores: 229 tons, 21,6%
    Miscellaneous weights: 25 tons, 2,4%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      137 lbs / 62 Kg = 5,2 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,71
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 8,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,510
    Length to Beam Ratio: 8,48 : 1
    'Natural speed' for length: 15,15 kts
    Power going to wave formation at top speed: 46 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 34,00 degrees
    Stern overhang: 9,97 ft / 3,04 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        14,99 ft / 4,57 m
       - Forecastle (20%):    10,47 ft / 3,19 m
       - Mid (50%):        9,48 ft / 2,89 m
       - Quarterdeck (15%):    10,01 ft / 3,05 m
       - Stern:        11,45 ft / 3,49 m
       - Average freeboard:    10,47 ft / 3,19 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 175,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 85,2%
    Waterplane Area: 4 179 Square feet or 388 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 66%
    Structure weight / hull surface area: 32 lbs/sq ft or 155 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,46
        - Longitudinal: 1,31
        - Overall: 0,51
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

niedziela, 15 września 2013

Flota polska w XIX w. - pierwszy pancernik



Pierwszy pancernik naszej floty już na wodzie:) Oczywiście, nie może się nazywać inaczej, jak Konstanty I.. Konstrukcyjnie jest to pancerna korweta (brak dział na spardeku), zbliżona do okrętów jakie budowały wówczas mniejsze floty (choćby austriacka) czy też całkiem duże (jak rosyjska). Uzbrojenie to nadal ciężkie działa gładokolufowe (konkretnie rosyjskie 60-funtówki) które o dziwo okazały się całkiem dobrą bronią przeciwko pancerzom z początku lat 60-tych XIX w. Mimo sumarycznie mniejszej ilości dział niż poprzednio prezentowana fregata, okręt ma sporo wyższą wartość bojową, a to za sprawą pancerza pokrywającego burtę pomiędzy linią wodna a pokładem działowym, a także identycznej grubości opancerzenia baterii. Jak na pierwszą połowę lat 60-tych XIX w., jest to okręt o niebagatelnej wartości bojowej, przez kilka najbliższych lat pozostający wśród najsilniejszych okrętów wojennych na Bałtyku.. 

Konstanty I, polish broadside ironclad laid down 1861 (Engine 1862)

Displacement:
    2 584 t light; 2 718 t standard; 2 951 t normal; 3 137 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    208,33 ft / 203,35 ft x 46,69 ft x 19,32 ft (normal load)
    63,50 m / 61,98 m x 14,23 m  x 5,89 m

Armament:
      26 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1861 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 780 lbs / 354 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    4,13" / 105 mm    150,00 ft / 45,72 m    6,73 ft / 2,05 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 113% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    4,13" / 105 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 1,57" / 40 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 056 ihp / 1 534 Kw = 12,50 kts
    Range 2 300nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 419 tons (100% coal)

Complement:
    321

Cost:
    £0,249 million / $0,994 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 85 tons, 2,9%
    Armour: 577 tons, 19,5%
       - Belts: 182 tons, 6,2%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 269 tons, 9,1%
       - Armour Deck: 119 tons, 4,0%
       - Conning Tower: 7 tons, 0,2%
    Machinery: 618 tons, 20,9%
    Hull, fittings & equipment: 1 149 tons, 38,9%
    Fuel, ammunition & stores: 367 tons, 12,5%
    Miscellaneous weights: 155 tons, 5,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 882 lbs / 854 Kg = 71,8 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
    Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
    Roll period: 12,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,563
    Length to Beam Ratio: 4,36 : 1
    'Natural speed' for length: 14,26 kts
    Power going to wave formation at top speed: 48 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        12,47 ft / 3,80 m
       - Forecastle (28%):    14,47 ft / 4,41 m
       - Mid (50%):        14,47 ft / 4,41 m
       - Quarterdeck (14%):    14,96 ft / 4,56 m
       - Stern:        15,45 ft / 4,71 m
       - Average freeboard:    14,44 ft / 4,40 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 91,2%
    Waterplane Area: 6 519 Square feet or 606 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 111%
    Structure weight / hull surface area: 105 lbs/sq ft or 515 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,83
        - Longitudinal: 5,09
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

czwartek, 12 września 2013

Flota polska w XIX w. (cz. V)

W oczekiwaniu na upragniony pancernik - proponuję naprawdę solidną fregatę, o niebagatelnej jak na swoje rozmiary, sile ognia. 44 działom salwy burtowej dwóch takich fregat ówczesna flota pruska  nie bardzo miała by co przeciwstawić. A na pochylni (przepraszam, w okienku Painta;)) jest już rzeczony pancernik, więc przyszłość rysuje się w całkiem obiecujących barwach..

Posejdon, polish frigate laid down 1859

Displacement:
    2 125 t light; 2 301 t standard; 2 559 t normal; 2 765 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    208,77 ft / 184,97 ft x 46,00 ft x 19,46 ft (normal load)
    63,63 m / 56,38 m x 14,02 m  x 5,93 m

Armament:
      26 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1859 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
      18 - 32pdr guns in single mounts, 32lbs / 14,52kg shells, 1859 Model
      Muzzle loading guns in broadside mounts
      on side, evenly spread, all raised mounts
    Weight of broadside 1 068 lbs / 484 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 122 ihp / 1 583 Kw = 12,70 kts
    Range 2 400nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 464 tons (100% coal)

Complement:
    341

Cost:
    £0,280 million / $1,120 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 130 tons, 5,1%
    Machinery: 691 tons, 27,0%
    Hull, fittings & equipment: 1 091 tons, 42,6%
    Fuel, ammunition & stores: 434 tons, 17,0%
    Miscellaneous weights: 213 tons, 8,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      783 lbs / 355 Kg = 31,5 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
    Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
    Roll period: 12,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised quarterdeck
    Block coefficient: 0,541
    Length to Beam Ratio: 4,02 : 1
    'Natural speed' for length: 13,60 kts
    Power going to wave formation at top speed: 52 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 41,00 degrees
    Stern overhang: 9,48 ft / 2,89 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,47 ft / 5,02 m
       - Forecastle (19%):    14,96 ft / 4,56 m
       - Mid (50%):        14,47 ft / 4,41 m
       - Quarterdeck (15%):    16,47 ft / 5,02 m (14,96 ft / 4,56 m before break)
       - Stern:        16,47 ft / 5,02 m
       - Average freeboard:    15,13 ft / 4,61 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 136,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 89,3%
    Waterplane Area: 5 701 Square feet or 530 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 96%
    Structure weight / hull surface area: 111 lbs/sq ft or 542 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,80
        - Longitudinal: 7,04
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Posejdon (1859)
Minotaur (1860)

piątek, 6 września 2013

Flota polska w XIX w. (cz. IV)



Oto kolejny, zapowiadany okręt dla naszej floty - drewniana korweta parowo-żaglowa z napędem śrubowym i pełnym ożaglowaniem. Na tym przykładzie widać doskonale jaką przewagę miały okręty śrubowe nad bocznokołowymi – w porównaniu z poprzednim typem, nowa korweta ma dużo silniejsze uzbrojenie i to przy sporo mniejszych rozmiarach. Po prostu nie traci się tu miejsca na wielkie koła łopatkowe, które nie dość, że zajmowały sporo miejsca na burcie, to jeszcze były wystawione na ogień przeciwnika, czym zwiększały prawdopodobieństwo utraty napędu jednostki w czasie bitwy..
Porównując natomiast naszą korwetę z potencjalnym przeciwnikiem, tj. pruskimi korwetami Arcona i Gazelle (sporo zresztą większymi, bo ponad 1900-tonowymi), nasz okręt prezentuje się nie najgorzej, a biorąc pod uwagę różnice wielkości – powiedziałbym, że nawet całkiem nieźle. Pruskie jednostki miały po 6 dział 68-funtowych i 20 – 36-funtowych, co daje wprawdzie salwę burtową większą niż okrętu polskiego (564 funty wobec 480 funtów), ale na tę salwę w dużej mierze składają się lżejsze kule 36-funtowe, podczas gdy my mamy wyłącznie ciężkie 60-funtówki. Natomiast różnica w prędkości (1 węzeł na korzyść okrętów pruskich) wydaje się być pomijalna. Ogólnie – wydaje się że 3 korwety typu Perun są cennym nabytkiem dla floty i na parę lat zabezpieczają nas przed najbardziej prawdopodobnym przeciwnikiem.  

Perun, polish corvette laid down 1858

Displacement:
    930 t light; 996 t standard; 1 131 t normal; 1 238 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    156,11 ft / 134,22 ft x 33,89 ft x 15,62 ft (normal load)
    47,58 m / 40,91 m x 10,33 m  x 4,76 m

Armament:
      16 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1858 Model
      Smoothbore guns in broadside mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 480 lbs / 218 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 831 ihp / 620 Kw = 11,00 kts
    Range 1 900nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 242 tons (100% coal)

Complement:
    186

Cost:
    £0,113 million / $0,453 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 48 tons, 4,3%
    Machinery: 286 tons, 25,3%
    Hull, fittings & equipment: 503 tons, 44,5%
    Fuel, ammunition & stores: 200 tons, 17,7%
    Miscellaneous weights: 93 tons, 8,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      416 lbs / 189 Kg = 17,3 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
    Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
    Roll period: 12,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,557
    Length to Beam Ratio: 3,96 : 1
    'Natural speed' for length: 11,59 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 42,00 degrees
    Stern overhang: 7,97 ft / 2,43 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        15,45 ft / 4,71 m
       - Forecastle (20%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Mid (50%):        13,45 ft / 4,10 m
       - Quarterdeck (15%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Stern:        15,45 ft / 4,71 m
       - Average freeboard:    14,03 ft / 4,28 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 124,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 84,4%
    Waterplane Area: 3 103 Square feet or 288 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 108%
    Structure weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 396 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,76
        - Longitudinal: 12,76
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Perun (1858)
Weles (1859)
Swaróg (1860)
 

wtorek, 3 września 2013

Flota polska w XIX w. (cz. III)

Kolejnymi okrętami dla naszej floty są dwie szybkie (jak na ówczesne czasy) korwety bocznokołowe, nazwane tym razem imionami bóstw z mitologii słowiańskiej. Jednostki te są najszybsze we flocie, jednocześnie niosąc najcięższe, choć niezbyt liczne, odprzodowe działa 60-funtowe..
Światowid, polish paddle corvette laid down 1857

Displacement:
    1 258 t light; 1 309 t standard; 1 554 t normal; 1 751 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    183,99 ft / 181,50 ft x 35,96 ft x 14,99 ft (normal load)
    56,08 m / 55,32 m x 10,96 m  x 4,57 m

Armament:
      6 - 60pdr guns in single mounts, 60lbs / 27,22kg shells, 1857 Model
      Smoothbore guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 180 lbs / 82 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 paddle wheels, 1 715 ihp / 1 280 Kw = 13,00 kts
    Range 2 000nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 442 tons (100% coal)

Complement:
    160

Cost:
    £0,145 million / $0,579 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 18 tons, 1,1%
    Machinery: 614 tons, 39,5%
    Hull, fittings & equipment: 587 tons, 37,7%
    Fuel, ammunition & stores: 296 tons, 19,1%
    Miscellaneous weights: 40 tons, 2,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      431 lbs / 195 Kg = 18,4 x 4,5 " / 115 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,59
    Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
    Roll period: 9,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,70

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,556
    Length to Beam Ratio: 5,05 : 1
    'Natural speed' for length: 13,47 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        10,47 ft / 3,19 m
       - Forecastle (20%):    8,99 ft / 2,74 m
       - Mid (50%):        7,97 ft / 2,43 m
       - Quarterdeck (25%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Stern:        9,48 ft / 2,89 m
       - Average freeboard:    8,75 ft / 2,67 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 140,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 59,3%
    Waterplane Area: 4 580 Square feet or 426 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 110%
    Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 3,09
        - Overall: 1,03
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Światowid (1857)
Trzygłów (1857)