sobota, 29 sierpnia 2015

Holownik

Teraz to już na pewno nikt nie skomentuje ;) Jednostka - a jest nią holownik - jest bowiem malutka i całkowicie niebojowa. A nawet - o zgrozo! - zupełnie pozbawiona uzbrojenia.
W stosunku do oryginalnego raportu springsharpa zmodyfikowałem moc napędu (bez ruszania prędkości), by odzwierciedlić właściwość jednostki jako holownika - czyli dużą moc, konieczną do holowania innych jednostek. 



Chiron, polish tug laid down 1909

Displacement:
    196 t light; 201 t standard; 207 t normal; 212 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    91,08 ft / 82,09 ft x 18,90 ft x 8,33 ft (normal load)
    27,76 m / 25,02 m x 5,76 m  x 2,54 m

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 782 ihp / 584 Kw = 12,00 kts
    Range 700nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 11 tons (100% coal)

Complement:
    5 - 7

Cost:
    £0,016 million / $0,063 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 64 tons, 31,0%
    Hull, fittings & equipment: 132 tons, 64,0%
    Fuel, ammunition & stores: 10 tons, 5,0%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      217 lbs / 98 Kg = 2,0 x 6 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
    Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
    Roll period: 11,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 68 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,35

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,560
    Length to Beam Ratio: 4,34 : 1
    'Natural speed' for length: 9,06 kts
    Power going to wave formation at top speed: 68 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 8,99 ft / 2,74 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,45 ft / 3,49 m
       - Forecastle (26%):    7,97 ft / 2,43 m
       - Mid (50%):        6,99 ft / 2,13 m
       - Quarterdeck (32%):    6,99 ft / 2,13 m
       - Stern:        8,99 ft / 2,74 m
       - Average freeboard:    8,05 ft / 2,45 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 56,5%
    Waterplane Area: 1 062 Square feet or 99 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 161%
    Structure weight / hull surface area: 62 lbs/sq ft or 303 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,12
        - Longitudinal: 27,97
        - Overall: 2,75
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

Chiron (1909)
Eurytion (1909)
Folos (1910)
Nessos (1910)

czwartek, 27 sierpnia 2015

Nowe okręty podwodne



Oto nowy, długo (jak sądzę) wyczekiwany okręt podwodny. Jednostka ta wprowadza  ważną nowinkę w naszej flocie, a mianowicie napęd silnikami diesla do pływania nawodnego, co wkrótce stanie się standardem dla okrętów podwodnych.  Okręt wypiera ponad 100 ton więcej niż poprzednik, co przekłada się na silniejsze uzbrojenie (3 wyrzutnie torped, w tym 2 dziobowe i jedna rufowa) oraz znacznie większy zasięg (2200 mil morskich). Osiągi w pływaniu podwodnym (prędkość, zasięg, głębokość zanurzenia) pozostały na z grubsza niezmienionym poziomie i nie odstają znacząco od odpowiedników równolegle budowanych za granicą (np. brytyjskiego typu D).




Tuńczyk, polish submarine laid down 1909

Displacement:
                336 t light; 343 t standard; 366 t normal; 384 t full load, 439 t submerged

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
                160,56 ft / 160,56 ft x 18,86 ft x 10,01 ft (normal load)
                48,94 m / 48,94 m x 5,75 m  x 3,05 m
                3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Machinery:
                Diesel Internal combustion generators plus batteries,
                Electric motors, 1 shaft, 886 shp / 661 Kw = 15,00 kts (400 hp / 299 Kw = 8,50 kts)
                Range 2 200nm at 9,00 kts (45nm at 5,00 kts)
                Bunker at max displacement = 41 tons

Complement:
                21

Cost:
                £0,017 million / $0,070 million

Distribution of weights at normal displacement:
                Armament: 0 tons, 0,0%
                Machinery: 40 tons, 11,0%
                Hull, fittings & equipment: 180 tons, 49,1%
                Fuel, ammunition & stores: 30 tons, 8,2%
                Miscellaneous weights: 116 tons, 31,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
                Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
                  150 lbs / 68 Kg = 1,4 x 6 " / 152 mm shells or 0,3 torpedoes
                Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
                Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
                Roll period: 12,4 seconds
                Steadiness           - As gun platform (Average = 50 %): 0 %
                                               - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
                Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,00

Hull form characteristics:
                Hull has a flush deck
                Block coefficient: 0,423
                Length to Beam Ratio: 8,51 : 1
                'Natural speed' for length: 12,67 kts
                Power going to wave formation at top speed: 48 %
                Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 41
                Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
                Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
                Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
                   - Stem:                               0,00 ft / 0,00 m
                   - Forecastle (20%):          0,00 ft / 0,00 m
                   - Mid (50%):                      0,00 ft / 0,00 m
                   - Quarterdeck (15%):      0,00 ft / 0,00 m
                   - Stern:                               0,00 ft / 0,00 m
                   - Average freeboard:       0,00 ft / 0,00 m
                Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
                Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,2%
                               - Above water (accommodation/working, high = better): 0,0%
                Waterplane Area: 1 795 Square feet or 167 Square metres
                Displacement factor (Displacement / loading): 186%
                Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 339 Kg/sq metre
                Hull strength (Relative):
                               - Cross-sectional: 2,90
                               - Longitudinal: 1,59
                               - Overall: 1,85
                Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
                Room for accommodation and workspaces is extremely poor
                Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
                Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Operational depth:  93 ft / 28 m
Emergency Depth: 149 ft / 45 m
Crush depth: 233 ft / 71 m

Tuńczyk (1909)
Orka (1909)
Wegorz (1910)
Sum (1910)
Okoń (1911)

wtorek, 25 sierpnia 2015

Mały krążownik - lider flotylli niszczycieli



Dziś prezentuję mały krążownik którego przeznaczeniem jest rola lidera flotylli niszczycieli. Uwzględniając liczbę posiadanych niszczycieli, przewiduję zbudowanie dwóch takich jednostek. Okręt jest uzbrojony w 6 dział 120 mm co daje mu przewagę ogniową nad każdym niszczycielem wroga, posiada do tego lekkie opancerzenie. Jest nieco wolniejszy od współczesnych mu niszczycieli, ale na tle zagranicznej „konkurencji” wypada i tak bardzo dobrze -  austro-węgierski Admiral Spaun z 1909 r. osiągał 27 w. (mając działa 100 mm), brytyjskie Bellona, Blonde i Active z lat 1908-1909, uzbrojone w działa 102 mm osiągały 25 w. (z forsowaniem maszyn 26-28 w.), i tylko nieco późniejszy (z 1911 r.) włoski Quarto „wyciągał” 28 w.  Springsharp raportuje wprawdzie słabą dzielność morską okrętu, ale trzeba wziąć na to poprawkę, bowiem tak odnosi się on do każdego niedużego i szybkiego okrętu. Na pierwszy rzut oka dość niska może się wydawać wolna burta na śródokręciu i rufie i w tym można by próbować upatrywać przyczyny rzekomej niskiej dzielności morskiej, ale porównanie do innych konkurencji wykazuje, iż nie jest tak najgorzej. Kadłub ma wysokość porównywalną z brytyjskimi scoutami i nieznacznie tylko ustępuje okrętom austro-węgierskim. 




Centaur, polish light cruiser laid down 1909 (Engine 1910)

Displacement:
    2 516 t light; 2 619 t standard; 3 100 t normal; 3 485 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    415,03 ft / 415,03 ft x 42,72 ft x 12,83 ft (normal load)
    126,50 m / 126,50 m x 13,02 m  x 3,91 m

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,92kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,92kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side ends, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all forward
      1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1909 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline aft, 1 raised gun
    Weight of broadside 321 lbs / 146 kg
    Shells per gun, main battery: 200
    4 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,01" / 51 mm    148,69 ft / 45,32 m    6,99 ft / 2,13 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 55% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,01" / 51 mm    1,46" / 37 mm              -
    2nd:    2,01" / 51 mm    1,46" / 37 mm              -
    3rd:    0,59" / 15 mm          -                  -
    4th:    0,59" / 15 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,46" / 37 mm, Conning tower: 4,02" / 102 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Hydraulic drive, 2 shafts, 31 696 shp / 23 645 Kw = 29,00 kts
    Range 3 500nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 866 tons (80% coal)

Complement:
    207 - 270

Cost:
    £0,308 million / $1,231 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 40 tons, 1,3%
    Armour: 465 tons, 15,0%
       - Belts: 97 tons, 3,1%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 38 tons, 1,2%
       - Armour Deck: 312 tons, 10,1%
       - Conning Tower: 18 tons, 0,6%
    Machinery: 1 329 tons, 42,9%
    Hull, fittings & equipment: 652 tons, 21,0%
    Fuel, ammunition & stores: 584 tons, 18,8%
    Miscellaneous weights: 30 tons, 1,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 089 lbs / 494 Kg = 20,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,70
    Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
    Roll period: 9,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,79

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,477
    Length to Beam Ratio: 9,72 : 1
    'Natural speed' for length: 20,37 kts
    Power going to wave formation at top speed: 59 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,08 ft / 6,12 m
       - Forecastle (18%):    15,62 ft / 4,76 m (10,60 ft / 3,23 m aft of break)
       - Mid (50%):        10,10 ft / 3,08 m
       - Quarterdeck (17%):    10,60 ft / 3,23 m
       - Stern:        11,09 ft / 3,38 m
       - Average freeboard:    11,67 ft / 3,56 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 150,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,1%
    Waterplane Area: 11 572 Square feet or 1 075 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 85%
    Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 184 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,58
        - Longitudinal: 0,58
        - Overall: 0,58
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

40 mines

Centaur (1910)
Tryton (1911)

niedziela, 23 sierpnia 2015

Podsumowanie 1909 r.



Przedstawiam podsumowanie 1909 r. w naszej flocie.

Wycofanych zostało kilka starszych okrętów (pomijając jednostkę szkolną Strzybóg). A mianowicie: na złom poszły 3 torpedowce typu Orka (Narwal, Białucha i Sum), oraz krążownik Grunwald. Bliźniak tego ostatniego, krążownik Płowce również został wycofany, ale nie został pocięty na żyletki, gdyż admiralicja przewidziała jego przebudowę na… pierwszy zbiornikowiec naszej floty. Nie będzie mógł zabierać dużej ilości paliwa, ale na początek powinien wystarczyć, biorąc pod uwagę, że udział paliw płynnych w napędzie naszej floty wciąż nie jest duży. Zdaję sobie sprawę, że to dość niecodzienna konwersja, ale skoro francuski Dupuy de Lome mógł się stać statkiem handlowym, to czemu nie…

Udało się wydobyć z część artylerii z wraku pancernika Kazimierz I Odnowiciel, który wyleciał w powietrze w 1908 r. w bazie w Lipawie. Ocalałe 3 działa kal. 343 mm zasiliły artylerię nadbrzeżną na Hajnanie, a dokładnie baterię zachodnią w Haikou, której najcięższymi dotąd działami były 2 armaty 203/35 zdjęte z krążownika pancernego Bolesław Chrobry. „Nowe” działa 343 mm L/28 model 1885, mają następujące parametry: waga pocisku 450 kg, prędkość wylotowa 565 m/s, zasięg 11 km, szybkostrzelność 0,33 strz./min. Stanowiły one pochodną francuskich dział 340 mm L/28 model 1881/1884, w jakie uzbrajano francuskie pancerniki budowane na przełomie lat 80-tych i 90-tych XIX w.
Natomiast 8 wydobytych z wraku Kazimierza I Odnowiciela dział kal. 152 mm na razie zostało zmagazynowanych, być może zostaną wykorzystane w przyszłości.

Powiększyły się nasze posiadłości kolonialne. Za okazyjną cenę udało się odkupić południową część Hajnanu od Francuzów, którzy nie byli zainteresowani jego kolonizacją. W ten sposób całość wyspy weszła w nasze posiadanie.
W związku z nabyciem reszty Hajnanu, powstała konieczność wzmocnienia obrony tamtejszego wybrzeża, bowiem dotychczas w zasadzie nie istniała ona. W pierwszej kolejności sformowano baterię przeznaczoną do obrony portu Sanya, złożoną posiadanych jeszcze 6 dział 138 mm L/45 pochodzących z krążownika Zbigniew Oleśnicki. Bateria otrzymała nazwę Generał Gubski, na pamiątkę gen. dyw. Teodora Gubskiego, 1823-1878, dowódcy artylerii WP w latach 1875-1878.W najbliższych latach można się spodziewać dalszych inwestycji w artylerię nadbrzeżną południowego Hajnanu.