czwartek, 25 lutego 2016

Zarekwirowane niszczyciele



Niszczycieli nigdy dość… Kierując się tą zasadą, admiralicja postanowiła w obliczu zbliżającej się wojny zarekwirować 4 okręty tej klasy budowane w naszych stoczniach dla Wenezueli. Są to średniej wielkości jednostki, o wyporności ponad 900 ton, uzbrojone w 3 działa 102 mm i 4 wyrzutnie torped. W porównaniu do posiadanych już niszczycieli mogą wydawać się krokiem w tył, ale myślę, że nie należy wybrzydzać, tylko brać co jest dostępne :) W trakcie działań wojennych z pewnością się przydadzą. Dzięki tej czwórce, stan niszczycieli w naszej flocie sięgnął co prawda poziomu 51 jednostek, ale pamiętać trzeba, że część z nich to już niezbyt nowoczesne okręty 300-400 tonowe z końca XIX w., nie do końca odpowiadające już wymogom pola walki. W tym kontekście uważam nowe jednostki za cenne wzmocnienie.  



Kormoran, polish destroyer laid down 1913 (Engine 1914)

Displacement:
    694 t light; 724 t standard; 918 t normal; 1 073 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    274,46 ft / 273,92 ft x 27,33 ft x 9,06 ft (normal load)
    83,65 m / 83,49 m x 8,33 m  x 2,76 m

Armament:
      3 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread
      Aft Main mounts separated by engine room
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all forward
    Weight of broadside 100 lbs / 45 kg
    Shells per gun, main battery: 200
    4 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Hydraulic drive, 2 shafts, 22 598 shp / 16 858 Kw = 30,50 kts
    Range 3 170nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 349 tons (100% coal)

Complement:
    83 - 108

Cost:
    £0,134 million / $0,536 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 13 tons, 1,4%
    Machinery: 504 tons, 54,9%
    Hull, fittings & equipment: 178 tons, 19,4%
    Fuel, ammunition & stores: 224 tons, 24,4%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      202 lbs / 92 Kg = 6,2 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,96
    Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
    Roll period: 7,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 26 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,26

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,474
    Length to Beam Ratio: 10,02 : 1
    'Natural speed' for length: 16,55 kts
    Power going to wave formation at top speed: 70 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 2,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        15,45 ft / 4,71 m
       - Forecastle (14%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Mid (19%):        15,45 ft / 4,71 m (7,48 ft / 2,28 m aft of break)
       - Quarterdeck (9%):    7,48 ft / 2,28 m
       - Stern:        7,48 ft / 2,28 m
       - Average freeboard:    8,96 ft / 2,73 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 187,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 56,1%
    Waterplane Area: 4 873 Square feet or 453 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 46%
    Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 111 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,49
        - Longitudinal: 0,69
        - Overall: 0,50
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Kormoran (1914)
Sęp (1914)
Jastrząb (1914)
Myszołów (1914)

wtorek, 16 lutego 2016

Krążownik lotniczy



Witam po dłuższej przerwie :) Była ona spowodowana pewnymi zajęciami pozablogowymi, a także nową moją pasją, która mnie ostatnio pochłania w znacznym stopniu. Efektem jej jest mój drugi blog, na który oczywiście wszystkich zapraszam: http://ptasznikidevillarsa.blogspot.com/

Przechodząc natomiast do meritum - uznałem że czas najwyższy na pierwszy eksperyment z lotnictwem pokładowym.
Jak wiadomo, na lata bezpośrednio przed wybuchem pierwszej wojny światowej przypadają pierwsze próby wykorzystywania samolotów we współdziałaniu z okrętami wojennymi. Już w 1910 r. dokonano pierwszego startu z pokładu okrętu, a w 1912 r. wszedł do służby pierwszy okręt lotniczy z prawdziwego zdarzenia – francuski Foudre, przebudowany z dawnego krążownika-bazy torpedowców, „po drodze” pełniącego kilka innych funkcji. Nasza flota nie może oczywiście pozostać ślepa na te próby stworzenia lotnictwa pokładowego. Stąd dzisiejszy okręt. Oczywiście nie jest to nowa jednostka, a przebudowany dość stary (z 1897 r.) krążownik pancernopokładowy Hermes. Z racji rozmiarów, prędkości i uzbrojenia trudno go uznać u progu wojny za pierwszoliniową jednostkę bojową. Z kolei do konwersji na eksperymentalny do zbierania doświadczeń z wykorzystania samolotów pokładowych wydaje się pasować dość dobrze. Nie jest za duży, więc przez przebudowę nie tracimy okrętu ze znaczącym potencjałem bojowym. Z drugiej strony, od biedy można sobie wyobrazić jego współdziałanie z zespołem bojowym floty i prowadzenie rozpoznania lotniczego na jego rzecz.
Przechodząc do szczegółów modernizacji: dla celów prowadzenia operacji lotniczych przeznaczono rufową część okrętu. Zlikwidowano znajdujące się tu dwa działa kal. 102 mm, nadbudówkę, maszt i wyrzutnie torped. W zamian wybudowano hangar mieszczący jedną łódź latającą typu Donnet-Leveque Type A, których jak pamiętamy nasza flota zakupiła 8 szt. w 1913 r. Samolot startuje i ląduje z powierzchni wody, a opuszczany i podnoszony jest na za pomocą dźwigu na bakburcie. Ze względu na szerokość okrętu minimalnie mniejszą niż rozpiętość skrzydeł samolotu, jest on hangarowany „bokiem”, tj. skrzydłami wzdłuż osi wzdłużnej okrętu, zaś obrót następuje po podniesieniu samolotu z wody, przed wprowadzeniem do hangaru.
Z innych modyfikacji należy wspomnieć o zlikwidowaniu stanowisk dział kal. 47 mm w kazamatach kadłuba, a także o przeprowadzeniu remontu maszyn napędowych jednostki.   




Hermes, polish seaplane cruiser laid down 1897, rebuilt 1914

Displacement:
    2 030 t light; 2 100 t standard; 2 300 t normal; 2 460 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    281,92 ft / 281,92 ft x 36,91 ft x 15,19 ft (normal load)
    85,93 m / 85,93 m x 11,25 m  x 4,63 m

Armament:
      4 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1895 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all forward
    Weight of broadside 194 lbs / 88 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,79" / 20 mm    0,39" / 10 mm              -
    2nd:    0,79" / 20 mm    0,39" / 10 mm              -

   - Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 2,95" / 75 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 6 647 ihp / 4 959 Kw = 19,60 kts
    Range 4 200nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 361 tons (100% coal)

Complement:
    165 - 215

Cost:
    £0,234 million / $0,934 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 24 tons, 1,1%
    Armour: 224 tons, 9,8%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 9 tons, 0,4%
       - Armour Deck: 204 tons, 8,9%
       - Conning Tower: 11 tons, 0,5%
    Machinery: 1 015 tons, 44,1%
    Hull, fittings & equipment: 742 tons, 32,2%
    Fuel, ammunition & stores: 270 tons, 11,7%
    Miscellaneous weights: 25 tons, 1,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 253 lbs / 568 Kg = 38,7 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,37
    Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
    Roll period: 11,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,87

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,509
    Length to Beam Ratio: 7,64 : 1
    'Natural speed' for length: 16,79 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        15,94 ft / 4,86 m
       - Forecastle (20%):    14,47 ft / 4,41 m
       - Mid (50%):        12,50 ft / 3,81 m
       - Quarterdeck (15%):    13,98 ft / 4,26 m
       - Stern:        14,47 ft / 4,41 m
       - Average freeboard:    13,83 ft / 4,21 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 152,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,8%
    Waterplane Area: 6 992 Square feet or 650 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 88%
    Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 286 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 3,05
        - Overall: 1,04
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 seaplane