piątek, 27 czerwca 2025

Przebudowa monitora Miantonomoh na POW dla Chile

Od jakiegoś czasu nurtuje mnie tematyka przebudowy amerykańskich monitorów z czasów wojny secesyjnej. Dwa projekty były już swego czasu na blogu, dziś pora na alternatywne podejście. Na warsztat wziąłem monitor Miantonomoh, który nawet zamierzano przebudować czy przynajmniej wyremontować, ale z braku funduszy skończyło się jego rozbiórką w połowie lat 70-tych XIX w. W tej alternatywnie okręt został sprzedany za przysłowiowy bezcen do Chile (wzorem dwóch monitorów typu Canonicus, sprzedanych do Peru) i już na koszt nabywcy poddany obszernej przebudowie (która zapewne i tak odbyła by się w USA). W jej ramach podwyższono kadłub o jeden pokład dla uzyskania lepszej dzielności morskiej, zamontowano nowe kotły i maszynę parową, zmieniono uzbrojenie z gładkolufowych 15-calowych (440f) dział Dahlgrena na odprzodowe, gwintowane armaty Armstronga kal. 9 cali (229 mm) oraz dodano 2 szt. dział 9-funtowych (kal. 76 mm). Zamontowano dwa dodatkowe fragmenty górnego pasa pancernego osłaniające nadbudowany kadłub poniżej wież z uwagi na brak barbet. Na śródokręciu wzniesiono nowe nadbudówki, których poprzednio w zasadzie nie było. Okręt zgodnie z realiami epoki wyposażono w szczątkowe ożaglowanie. W efekcie otrzymano coś przypominającego bardziej pancernik obrony wybrzeża niż monitor, mogący jak sądzę posłużyć nawet do końca XIX w.









Santiago, chilean  coast defence battleship laid down 1862 (Engine 1876)

Displacement:
    3 185 t light; 3 286 t standard; 3 503 t normal; 3 677 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    259,58 ft / 259,58 ft x 52,72 ft x 12,76 ft (normal load)
    79,12 m / 79,12 m x 16,07 m  x 3,89 m

Armament:
      4 - 9,02" / 229 mm guns (2x2 guns), 229,01lbs / 103,88kg shells, 1865 Model
      Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turrets 
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 9,58lbs / 4,35kg shells, 1871 Model
      Muzzle loading guns in deck mounts 
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
    Weight of broadside 935 lbs / 424 kg
    Shells per gun, main battery: 60

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    4,49" / 114 mm    131,73 ft / 40,15 m    4,49 ft / 1,37 m
    Ends:    Unarmoured
    Upper:    4,49" / 114 mm      61,84 ft / 18,85 m    6,50 ft / 1,98 m
      Main Belt covers 78% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,0" / 279 mm    4,49" / 114 mm              -

   - Armour deck: 0,75" / 19 mm (1,50" / 38 mm over amidships), Conning tower: 5,00" / 127 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines, 
    Direct drive, 2 shafts, 1 748 ihp / 1 304 Kw = 12,00 kts
    Range 2 900nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 391 tons (100% coal)

Complement:
    226 - 295

Cost:
    £0,263 million / $1,053 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 117 tons, 3,3%
    Armour: 826 tons, 23,6%
       - Belts: 250 tons, 7,1%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 400 tons, 11,4%
       - Armour Deck: 152 tons, 4,3%
       - Conning Tower: 25 tons, 0,7%
    Machinery: 383 tons, 10,9%
    Hull, fittings & equipment: 1 795 tons, 51,2%
    Fuel, ammunition & stores: 319 tons, 9,1%
    Miscellaneous weights: 63 tons, 1,8%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 236 lbs / 1 468 Kg = 15,2 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,9 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
    Metacentric height 2,8 ft / 0,8 m
    Roll period: 13,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,31

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,702
    Length to Beam Ratio: 4,92 : 1
    'Natural speed' for length: 16,11 kts
    Power going to wave formation at top speed: 39 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -3,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        10,01 ft / 3,05 m
       - Forecastle (24%):    8,99 ft / 2,74 m
       - Mid (50%):        8,99 ft / 2,74 m
       - Quarterdeck (29%):    8,99 ft / 2,74 m
       - Stern:        10,01 ft / 3,05 m
       - Average freeboard:    9,24 ft / 2,82 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 83,3%
    Waterplane Area: 10 989 Square feet or 1 021 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 135%
    Structure weight / hull surface area: 130 lbs/sq ft or 633 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,64
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Good seaboat, rides out heavy weather easily
 

niedziela, 22 czerwca 2025

Modernizacja Yavuza

Dziś pomysł, który już został nieco przedyskutowany, ale i tak jest chyba kontrowersyjny. Chodzi mianowicie o modernizację krążownika liniowego Yavuz (ex-Goeben), w drugiej połowie lat 30-tych. W tym czasie okręt ten był już dość mocno przestarzały i wyeksploatowany do tego stopnia, że nie osiągał ponoć wiele więcej niż 20 w. Nie był w żaden istotny sposób modernizowany, wskutek czego także jego opancerzenie (zwłaszcza horyzontalne) oraz uzbrojenie średnie (działa 150 mm w kazamatach) i lekkie nie odpowiadały już wymogom współczesnego pola walki.
Przebudowę powierzono stoczni włoskiej, gdyż to Włosi jako jedyni realnie mieli doświadczenie w tak obszernych modernizacjach pancerników i mogli takie zlecenie wykonać dla Turcji (stocznie brytyjskie tez miały doświadczenie, ale nie podejrzewam skłonności tamtejszych decydentów, do podjęcia się zlecenia). W ramach przebudowy całkowicie przearanżowano śródokręcie, wydłużono część dziobową (co połączono z montażem wychylonej do przodu stewy dziobowej i likwidacją tej nieszczęsnej dziobowej wyrzutni torped), wzmocniono pancerz pokładowy do maksymalnie 136 mm, oraz wzniesiono nowe nadbudówki. Największe zmiany zaszły na śródokręciu. Przede wszystkim wymieniono całkowicie zużyty układ napędowy (kotły i turbiny) zastępując go zupełnie nowym, zasilanym w całości paliwem płynnym, o mocy 86700 KM i rozpędzającym okręt do 28 w. Zlikwidowano całą dotychczasową artylerię kazamatową, zastępując ja kombinacją dział 152 mm w wieżach i dział plot. kal. 100 mm. Montaż nowego napędu i nowego układu artylerii średniej wymusił rezygnację z jednej wieży artylerii głównej – uznano, że dla lepszej niezawodności i dostępu serwisowego konieczne jest mniej ciasne rozmieszczenie urządzeń napędowych, a poza tym swoje miejsce zajmują tez wieże dział kal. 152 mm i ich komory amunicyjne. Oczywiście druga wieża na śródokręciu zmieniła swoje położenie i razem z barbetą powędrowała na oś symetrii kadłuba. Obawiam się, ze ta operacja okaże się najbardziej kontrowersyjna z całej tej przebudowy. Działa artylerii głównej otrzymały zwiększony kąt podniesienia. Za konieczne uznałem także posiadanie wyposażenia lotniczego, zatem okręt otrzymał katapultę z wodnosamolotem.







Yavuz, turkish battlecruiser laid down 1909 (Engine 1940)

Displacement:
    21 473 t light; 22 545 t standard; 23 584 t normal; 24 416 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    650,10 ft / 632,84 ft x 96,82 ft x 26,84 ft (normal load)
    198,15 m / 192,89 m x 29,51 m  x 8,18 m

Armament:
      8 - 11,02" / 280 mm guns (4x2 guns), 669,80lbs / 303,82kg shells, 1909 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, evenly spread, 1 raised mount
      Aft Main mounts separated by engine room
      12 - 5,98" / 152 mm guns (4x3 guns), 107,15lbs / 48,60kg shells, 1936 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      8 - 3,94" / 100 mm guns (4x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1928 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on side, all amidships
      12 - 1,46" / 37,0 mm guns (6x2 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1932 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      16 - 0,79" / 20,0 mm guns (8x2 guns), 0,24lbs / 0,11kg shells, 1935 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on centreline, evenly spread, 6 raised mounts
    Weight of broadside 6 911 lbs / 3 135 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,6" / 270 mm    371,85 ft / 113,34 m    11,98 ft / 3,65 m
    Ends:    3,94" / 100 mm    132,15 ft / 40,28 m    13,58 ft / 4,14 m
      128,84 ft / 39,27 m Unarmoured ends
    Upper:    7,87" / 200 mm    371,85 ft / 113,34 m    6,99 ft / 2,13 m
      Main Belt covers 90% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        1,18" / 30 mm    371,85 ft / 113,34 m    26,84 ft / 8,18 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,06" / 230 mm    7,09" / 180 mm        9,06" / 230 mm
    2nd:    5,91" / 150 mm    3,94" / 100 mm        5,91" / 150 mm
    3rd:    1,18" / 30 mm    0,79" / 20 mm              -

   - Armour deck: 4,57" / 116 mm, Conning tower: 10,24" / 260 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines, 
    Geared drive, 4 shafts, 86 723 shp / 64 695 Kw = 28,00 kts
    Range 5 000nm at 15,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 871 tons

Complement:
    951 - 1 237

Cost:
    £1,802 million / $7,207 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 864 tons, 3,7%
    Armour: 9 245 tons, 39,2%
       - Belts: 3 269 tons, 13,9%
       - Torpedo bulkhead: 436 tons, 1,8%
       - Armament: 1 904 tons, 8,1%
       - Armour Deck: 3 455 tons, 14,7%
       - Conning Tower: 181 tons, 0,8%
    Machinery: 2 319 tons, 9,8%
    Hull, fittings & equipment: 8 995 tons, 38,1%
    Fuel, ammunition & stores: 2 112 tons, 9,0%
    Miscellaneous weights: 50 tons, 0,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      41 084 lbs / 18 635 Kg = 61,3 x 11,0 " / 280 mm shells or 7,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
    Metacentric height 6,4 ft / 2,0 m
    Roll period: 16,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,30
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,502
    Length to Beam Ratio: 6,54 : 1
    'Natural speed' for length: 25,16 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 29,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,41 ft / 8,66 m
       - Forecastle (25%):    21,95 ft / 6,69 m
       - Mid (69%):        20,93 ft / 6,38 m (13,48 ft / 4,11 m aft of break)
       - Quarterdeck (18%):    13,48 ft / 4,11 m
       - Stern:        13,48 ft / 4,11 m
       - Average freeboard:    19,76 ft / 6,02 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 160,6%
    Waterplane Area: 40 897 Square feet or 3 799 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 113%
    Structure weight / hull surface area: 161 lbs/sq ft or 784 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,98
        - Longitudinal: 1,44
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
 

wtorek, 17 czerwca 2025

Włoski "pancernik maksymalny" - drugie podejście

Projekt D’ – włoskiego „pancernika maksymalnego” (post z 18 maja 2024 r.) niezbyt się spodobał na blogu, więc wziąłem na tapetę wariant alternatywny ;) Tym razem jest to projekt D’ ’  z 1915 r. Liczbowe charakterystyki ma mocno zbliżone do poprzedniego projektu, a różni się od niego głównie rozmieszczeniem artylerii głównej – tym razem dwie wieże mamy na dziobie, a jedną na rufie, wszystkie na tym samym poziomie, podniesione względem pokładu. Zmiana ta wpłynęła m.in. na koncentrację magazynów amunicji, gdyż 2 wieże sąsiadują bezpośrednio ze sobą. Z innych różnic można wymienić: zmianę artylerii średniej z 16 dział 152 mm na 12 – 170 mm. Czego nie widać na rysunku, to zamiana miejscami wałów napędowych (krótszych i dłuższych), objęcie ochroną przeciwtorpedową całości pomieszczeń napędowych (kotłownie, turbiny, przekładnie), brak wyrzutni torped. Ogólnie trzeba było się trochę pogimnastykować nad charakterystykami okrętu, ale ostatecznie jakoś się udało. Efekt prezentuję poniżej:  








 

Dandolo, italian battleship laid down 1916 (Engine 1919)

Displacement:
    31 046 t light; 32 875 t standard; 33 644 t normal; 34 259 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    690,45 ft / 686,09 ft x 91,99 ft x 28,97 ft (normal load)
    210,45 m / 209,12 m x 28,04 m  x 8,83 m

Armament:
      12 - 15,00" / 381 mm guns (3x4 guns), 1 687,50lbs / 765,44kg shells, 1912 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, evenly spread, all raised mounts
      Main guns limited to end-on fire
      Aft Main mounts separated by engine room
      12 - 6,69" / 170 mm guns (6x2 guns), 149,90lbs / 67,99kg shells, 1916 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, evenly spread
      6 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1916 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on centreline, evenly spread, all raised mounts
      14 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1916 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 22 696 lbs / 10 295 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    10,6" / 270 mm    430,51 ft / 131,22 m    15,45 ft / 4,71 m
    Ends:    5,91" / 150 mm    206,96 ft / 63,08 m    12,76 ft / 3,89 m
      48,62 ft / 14,82 m Unarmoured ends
    Upper:    5,91" / 150 mm    235,04 ft / 71,64 m    7,74 ft / 2,36 m
      Main Belt covers 97% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,18" / 30 mm    430,51 ft / 131,22 m    25,52 ft / 7,78 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,8" / 300 mm    7,87" / 200 mm        9,84" / 250 mm
    2nd:    3,94" / 100 mm    2,95" / 75 mm        3,94" / 100 mm

   - Armour deck: 2,36" / 60 mm (2,95" / 75 mm over amidships, 1,38" / 35 mm over ends), Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines, 
    Geared drive, 4 shafts, 69 885 shp / 52 134 Kw = 25,00 kts
    Range 5 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 384 tons

Complement:
    1 241 - 1 614

Cost:
    £6,246 million / $24,985 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 837 tons, 8,4%
    Armour: 10 093 tons, 30,0%
       - Belts: 4 189 tons, 12,5%
       - Torpedo bulkhead: 480 tons, 1,4%
       - Armament: 3 057 tons, 9,1%
       - Armour Deck: 2 101 tons, 6,2%
       - Conning Tower: 265 tons, 0,8%
    Machinery: 2 482 tons, 7,4%
    Hull, fittings & equipment: 15 634 tons, 46,5%
    Fuel, ammunition & stores: 2 598 tons, 7,7%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      35 895 lbs / 16 282 Kg = 21,3 x 15,0 " / 381 mm shells or 4,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
    Metacentric height 4,8 ft / 1,5 m
    Roll period: 17,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,24
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,79

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,644
    Length to Beam Ratio: 7,46 : 1
    'Natural speed' for length: 26,19 kts
    Power going to wave formation at top speed: 48 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 33
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        24,44 ft / 7,45 m
       - Forecastle (19%):    20,93 ft / 6,38 m
       - Mid (50%):        19,46 ft / 5,93 m
       - Quarterdeck (16%):    19,95 ft / 6,08 m
       - Stern:        20,44 ft / 6,23 m
       - Average freeboard:    20,44 ft / 6,23 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,1%
    Waterplane Area: 48 085 Square feet or 4 467 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 89%
    Structure weight / hull surface area: 233 lbs/sq ft or 1 136 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,33
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Dandolo (1919)
Contarini (1920)
Cornaro (1921)
Orseolo (1922)
 

niedziela, 8 czerwca 2025

Kanonierka torpedowa dla US Navy

Na podstawie ustawy z 30 czerwca 1890 r. US Navy miała wzbogacić się o krążownik torpedowy (oficjalnie, bo z uwagi na rozmiary to raczej byłaby kanonierka torpedowa, przy całej umowności tych klas). Okręt miał mieć 750 ton wyporności, wymiary (po przeliczeniu ze stóp i cali): 78,9 x 8,4 x 2,7 oraz prędkość aż 23 w. Miały ją zapewnić dwa czterocylindrowe silniki parowe potrójnego rozprężania o mocy po 3000 KM pracujące na 2 śruby. Parę miało zapewnić 8 kotłów typu Thornycroft. Ciekawostką jest, że nigdy dotąd na tak małej jednostce nie zmieszczono tak potężnej maszynowni jak przewidziano w tym przypadku. Niestety, kwestia napędu pogrzebała projekt, bowiem okazał się on za drogi w stosunku do przyznanego przez Kongres finansowania, przez co nikt nie zgłosił się do budowy okrętu. A szkoda, bo gdyby udało się osiągnąć zakładane parametry, okręt w tym czasie nie miałby sobie równych w tej klasie na całym świecie. A i mało który większy okręt byłby szybszy. 
Na szczęście, na blogu ograniczenia finansowe nie obowiązują, zatem pokusiłem się o własną wizualizację tego okrętu. Efekt poniżej:)








Tomahawk, United States torpedo gunboat laid down 1892 (Engine 1893)

Displacement:
    677 t light; 697 t standard; 757 t normal; 805 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    263,48 ft / 258,99 ft x 27,49 ft x 8,99 ft (normal load)
    80,31 m / 78,94 m x 8,38 m  x 2,74 m

Armament:
      2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,14lbs / 2,33kg shells, 1884 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on side, all forward
      1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,14lbs / 2,33kg shells, 1884 Model
      Quick firing gun in deck mount 
      on centreline aft
    Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
    Shells per gun, main battery: 500
    5 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    0,98" / 25 mm          -                  -
    2nd:    0,98" / 25 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,51" / 13 mm, Conning tower: 2,01" / 51 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines, 
    Direct drive, 2 shafts, 6 120 ihp / 4 565 Kw = 23,00 kts
    Range 2 200nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 108 tons (100% coal)

Complement:
    71 - 93

Cost:
    £0,086 million / $0,343 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 tons, 0,3%
    Armour: 49 tons, 6,4%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 3 tons, 0,4%
       - Armour Deck: 42 tons, 5,5%
       - Conning Tower: 4 tons, 0,5%
    Machinery: 432 tons, 57,1%
    Hull, fittings & equipment: 194 tons, 25,6%
    Fuel, ammunition & stores: 80 tons, 10,6%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      196 lbs / 89 Kg = 34,6 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
    Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
    Roll period: 9,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck 
    Block coefficient: 0,414
    Length to Beam Ratio: 9,42 : 1
    'Natural speed' for length: 16,09 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -23,00 degrees
    Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        17,95 ft / 5,47 m
       - Forecastle (25%):    15,45 ft / 4,71 m
       - Mid (33%):        14,99 ft / 4,57 m (10,96 ft / 3,34 m aft of break)
       - Quarterdeck (25%):    14,99 ft / 4,57 m (10,96 ft / 3,34 m before break)
       - Stern:        15,94 ft / 4,86 m
       - Average freeboard:    13,80 ft / 4,21 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 186,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,9%
    Waterplane Area: 4 421 Square feet or 411 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 34%
    Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 96 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,42
        - Longitudinal: 2,62
        - Overall: 0,50
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
 

 

niedziela, 1 czerwca 2025

Krążowniki ciężkie typu Zao

W dzisiejszym poście ostatnie ciężkie krążowniki, jakie zdążyli sobie zaplanować Japończycy. Można powiedzieć, że jest to ostateczne stadium rozwoju okrętów tej klasy w ich flocie. Okręty łączą w sobie charakterystyczną dla Japonii estetykę, z rozwiązaniami niestandardowymi, charakterystycznymi bardziej dla innych flot (w tym USA). Do tych ostatnich można zaliczyć potrójne wieże działowe, czy usytuowanie wyposażenia lotniczego na rufie. Co do samego uzbrojenia, to okręt nie podlegając żadnym limitom wyporności, mógł otrzymać aż 12 dział kal. 203 mm (nowy, ulepszony model z półautomatycznym systemem ładowania i zapewne zwiększoną szybkostrzelnością), 12 uniwersalnych dział kal. 100 mm, oraz lżejszą artylerię plot (działka 25 mm i km-y). Ma też oczywiście 12 wyrzutni „długich lanc”, które jednak w oryginalnym projekcie były w okolicach katapulty, co uznałem za niekorzystne (blisko wałów i steru) i w związku z tym przesunąłem je nieco ku śródokręciu. Opancerzenie okrętu jest całkiem przyzwoite i obejmuje 165 mm pas pancerny na burcie, pokład pancerny o grubości 90 mm, barbety 100 mm i stanowisko dowodzenia 100 mm. Lżej opancerzone zostały natomiast wieże artylerii głównej (pancerz do 51 mm) oraz dział 100 mm (pancerz 25 mm)
Ogólnie sądzę, że były by to ciekawe i silne okręty, być może najlepsze w swojej klasie podczas DWS.









 Zao, japanese heavy cruiser laid down 1942 (Engine 1943)

Displacement:
    13 940 t light; 14 556 t standard; 15 980 t normal; 17 119 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    718,81 ft / 706,43 ft x 69,49 ft x 21,46 ft (normal load)
    219,09 m / 215,32 m x 21,18 m  x 6,54 m

Armament:
      12 - 7,99" / 203 mm guns (4x3 guns), 255,24lbs / 115,77kg shells, 1939 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      12 - 3,94" / 100 mm guns (6x2 guns), 30,51lbs / 13,84kg shells, 1937 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      6 - 0,98" / 25,0 mm guns (2x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1935 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      24 - 0,98" / 25,0 mm guns (8x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1935 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      28 - 0,52" / 13,2 mm guns (14x2 guns), 0,07lbs / 0,03kg shells, 1933 Model
      Machine guns in deck mounts 
      on side, evenly spread, 2 raised mounts
    Weight of broadside 3 445 lbs / 1 563 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    16 - 24,0" / 610 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    6,50" / 165 mm    354,99 ft / 108,20 m    10,43 ft / 3,18 m
    Ends:    2,36" / 60 mm    173,62 ft / 52,92 m    10,43 ft / 3,18 m
      177,82 ft / 54,20 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 77% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,01" / 51 mm    0,98" / 25 mm        3,94" / 100 mm
    2nd:    0,98" / 25 mm    0,98" / 25 mm        0,98" / 25 mm

   - Armour deck: 1,77" / 45 mm (3,54" / 90 mm over amidships), Conning tower: 3,94" / 100 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines, 
    Geared drive, 4 shafts, 161 856 shp / 120 745 Kw = 35,50 kts
    Range 8 000nm at 16,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 563 tons

Complement:
    709 - 923

Cost:
    £9,131 million / $36,524 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 431 tons, 2,7%
    Armour: 2 799 tons, 17,5%
       - Belts: 1 202 tons, 7,5%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 440 tons, 2,8%
       - Armour Deck: 1 103 tons, 6,9%
       - Conning Tower: 54 tons, 0,3%
    Machinery: 4 180 tons, 26,2%
    Hull, fittings & equipment: 6 455 tons, 40,4%
    Fuel, ammunition & stores: 2 040 tons, 12,8%
    Miscellaneous weights: 75 tons, 0,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      17 144 lbs / 7 776 Kg = 67,2 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
    Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
    Roll period: 13,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 44 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,76

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,531
    Length to Beam Ratio: 10,17 : 1
    'Natural speed' for length: 26,58 kts
    Power going to wave formation at top speed: 58 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 22,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        29,43 ft / 8,97 m
       - Forecastle (27%):    19,46 ft / 5,93 m
       - Mid (50%):        19,46 ft / 5,93 m
       - Quarterdeck (28%):    18,96 ft / 5,78 m
       - Stern:        16,47 ft / 5,02 m
       - Average freeboard:    19,97 ft / 6,09 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 106,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 123,5%
    Waterplane Area: 33 655 Square feet or 3 127 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 109%
    Structure weight / hull surface area: 127 lbs/sq ft or 621 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,02
        - Longitudinal: 1,00
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

1 catapult, 2 seaplanes

Zao (1942)
Senjo (1943)
Unzen (1944)
Kunimi (1945)