Od jakiegoś czasu nurtuje mnie tematyka przebudowy amerykańskich monitorów z czasów wojny secesyjnej. Dwa projekty były już swego czasu na blogu, dziś pora na alternatywne podejście. Na warsztat wziąłem monitor Miantonomoh, który nawet zamierzano przebudować czy przynajmniej wyremontować, ale z braku funduszy skończyło się jego rozbiórką w połowie lat 70-tych XIX w. W tej alternatywnie okręt został sprzedany za przysłowiowy bezcen do Chile (wzorem dwóch monitorów typu Canonicus, sprzedanych do Peru) i już na koszt nabywcy poddany obszernej przebudowie (która zapewne i tak odbyła by się w USA). W jej ramach podwyższono kadłub o jeden pokład dla uzyskania lepszej dzielności morskiej, zamontowano nowe kotły i maszynę parową, zmieniono uzbrojenie z gładkolufowych 15-calowych (440f) dział Dahlgrena na odprzodowe, gwintowane armaty Armstronga kal. 9 cali (229 mm) oraz dodano 2 szt. dział 9-funtowych (kal. 76 mm). Zamontowano dwa dodatkowe fragmenty górnego pasa pancernego osłaniające nadbudowany kadłub poniżej wież z uwagi na brak barbet. Na śródokręciu wzniesiono nowe nadbudówki, których poprzednio w zasadzie nie było. Okręt zgodnie z realiami epoki wyposażono w szczątkowe ożaglowanie. W efekcie otrzymano coś przypominającego bardziej pancernik obrony wybrzeża niż monitor, mogący jak sądzę posłużyć nawet do końca XIX w.
Santiago, chilean coast defence battleship laid down 1862 (Engine 1876)
Displacement:
3 185 t light; 3 286 t standard; 3 503 t normal; 3 677 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
259,58 ft / 259,58 ft x 52,72 ft x 12,76 ft (normal load)
79,12 m / 79,12 m x 16,07 m x 3,89 m
Armament:
4 - 9,02" / 229 mm guns (2x2 guns), 229,01lbs / 103,88kg shells, 1865 Model
Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline ends, evenly spread
2 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 9,58lbs / 4,35kg shells, 1871 Model
Muzzle loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 935 lbs / 424 kg
Shells per gun, main battery: 60
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 4,49" / 114 mm 131,73 ft / 40,15 m 4,49 ft / 1,37 m
Ends: Unarmoured
Upper: 4,49" / 114 mm 61,84 ft / 18,85 m 6,50 ft / 1,98 m
Main Belt covers 78% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,0" / 279 mm 4,49" / 114 mm -
- Armour deck: 0,75" / 19 mm (1,50" / 38 mm over amidships), Conning tower: 5,00" / 127 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 1 748 ihp / 1 304 Kw = 12,00 kts
Range 2 900nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 391 tons (100% coal)
Complement:
226 - 295
Cost:
£0,263 million / $1,053 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 117 tons, 3,3%
Armour: 826 tons, 23,6%
- Belts: 250 tons, 7,1%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 400 tons, 11,4%
- Armour Deck: 152 tons, 4,3%
- Conning Tower: 25 tons, 0,7%
Machinery: 383 tons, 10,9%
Hull, fittings & equipment: 1 795 tons, 51,2%
Fuel, ammunition & stores: 319 tons, 9,1%
Miscellaneous weights: 63 tons, 1,8%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 236 lbs / 1 468 Kg = 15,2 x 9,0 " / 229 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric height 2,8 ft / 0,8 m
Roll period: 13,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,31
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,702
Length to Beam Ratio: 4,92 : 1
'Natural speed' for length: 16,11 kts
Power going to wave formation at top speed: 39 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -3,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 10,01 ft / 3,05 m
- Forecastle (24%): 8,99 ft / 2,74 m
- Mid (50%): 8,99 ft / 2,74 m
- Quarterdeck (29%): 8,99 ft / 2,74 m
- Stern: 10,01 ft / 3,05 m
- Average freeboard: 9,24 ft / 2,82 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 83,3%
Waterplane Area: 10 989 Square feet or 1 021 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 135%
Structure weight / hull surface area: 130 lbs/sq ft or 633 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,64
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily