tag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post2664486835967681267..comments2024-03-28T18:14:08.207+02:00Comments on springsharp: Działania na Bałtyku w kwietniu 1915 r.de Villarshttp://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comBlogger30125tag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-15687961593544696442017-08-07T09:30:17.871+03:002017-08-07T09:30:17.871+03:0022 w. to i tak nieźle jak na trałowiec, umożliwiał...22 w. to i tak nieźle jak na trałowiec, umożliwiała by spokojnie współpracę z flotą liniową. Ale myślę, że przy okazji przebudowy można by wyremontować kotły, co powinno podnieść prędkość do bliskiej pierwotnym osiągom. de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-55977609250000413442017-08-06T20:04:30.189+03:002017-08-06T20:04:30.189+03:00Odnośnie proponowanych eskortowców: wymiana handlo...Odnośnie proponowanych eskortowców: wymiana handlowa między portami polskimi i rosyjskimi, przynajmniej w wymiarze żeglugi quasi-kabotażowej, jednak ciągle ma miejsce. Miałem tu jednak głównie na uwadze zatrudnienie tych okrętów w zabezpieczeniu przeciwpodwodnym operacji naszej marynarki wojennej. Oczywiście, zdolność do aktywnego wykrywania zanurzonych okrętów podwodnych nieprzyjaciela będzie (przynajmniej na początku) iluzoryczna. Ale jeśli podjęty (przez okręt podwodny) atak, zdradzi jego obecność - możliwe stanie się podjęcie przeciwdziałania (a nie tylko "paniczna" ucieczka z zagrożonego akwenu). Oczywiście, że nie upieram się przy tej koncepcji. Twój niszczyciel -<br />trałowiec jest koncepcją bardzo ciekawą. Uzyskujemy okręt uniwersalny o dużym "pakiecie" możliwych do powierzenia zadań. Pamiętajmy jednak, że realna prędkość tych okrętów, po 10-letniej eksploatacji, wynosi nie więcej niż 22 węzły. Szkoda, że bezpośrednio przed wybuchem wojny nie zdążyliśmy wymienić kotłów na olejowe - wzrost mocy siłowni poprawiłby wtedy prędkość o 1 - 1,5 węzła, co było wówczas poziomem minimalnym dla niszczyciela/torpedowca.<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-42091365333553244412017-08-06T19:52:28.593+03:002017-08-06T19:52:28.593+03:00To jeszcze ciekawostka. Instrukcja trału:
http://z...To jeszcze ciekawostka. Instrukcja trału:<br />http://zbrojownia.cbw.wp.mil.pl:8080/dlibra/results?action=SearchAction&skipSearch=true&mdirids=&server%3Atype=both&tempQueryType=-3&encode=false&isExpandable=on&isRemote=off&roleId=-3&queryType=-3&dirids=1&rootid=&query=Instrukcja+o+tra%C5%82ach+francuskich+Ronarch%27a&localQueryType=-3&remoteQueryType=-2O'Cooleyhttps://www.blogger.com/profile/00641700502922904940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-38783691025609405232017-08-06T19:19:54.582+03:002017-08-06T19:19:54.582+03:00Nie wiem tylko, czy mamy potrzebę posiadania wyspe...Nie wiem tylko, czy mamy potrzebę posiadania wyspecjalizowanych eskortowców? W czasie wojny raczej nie prowadzimy wymiany handlowej drogą morską, więc i eskortować nie bardzo jest co.<br />Natomiast przebudowa typu Purga w kształcie jaki zaproponowałem daje nam okręty uniwersalne, mogące pełnić w zasadzie w takim samym stopniu rolę niszczycieli jak dotychczas. Ich prędkością tak bardzo bym się nie przejmował, bo i Niemcy na Bałtyku nie używają najnowocześniejszych swoich okrętów, a wręcz przeciwnie - często dość leciwe, stare graty. W rzeczywistości nienajgorzej spisywały się tutaj ze strony rosyjskiej nawet tak wolne okręty jak typ Ukraina i pochodne, wyciągające ledwie 25 w. de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-28500733141049893332017-08-06T19:09:56.874+03:002017-08-06T19:09:56.874+03:00I tak powinniśmy zrobić. Dostaniemy 2 x 4 szybkie ...I tak powinniśmy zrobić. Dostaniemy 2 x 4 szybkie trałowce i 4 niszczyciele/trałowce silniejsze niż były. Tak wyglada trałowanie trałem zaczepowym:<br />http://www.ibiblio.org/hyperwar/NHC/Minesweeping%20Manual%20USN%201917/Minesweeping%20Manual%20USN%201917.htmlO'Cooleyhttps://www.blogger.com/profile/00641700502922904940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-42854809621758337692017-08-06T19:06:38.581+03:002017-08-06T19:06:38.581+03:00Z tą dzielnością morską to powiedziałbym tak: zdol...Z tą dzielnością morską to powiedziałbym tak: zdolność jednostki pływającej do "suchej" żeglugi jest istotnym elementem tego co określamy mianem dzielności morskiej. jeżeli jednostka nie jest do tego zdolna, to nie określiłbym jej jako mającą dobrą czy przyzwoitą dzielność morską. Co nie wyklucza, że w pewnych warunkach jest zdolna do żeglugi pełnomorskiej. Tak właśnie było z tymi wszystkimi monitorami. de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-69848637387223495302017-08-06T16:52:17.501+03:002017-08-06T16:52:17.501+03:00Nie sądziłem, że mamy jeszcze na Bałtyku niszczyci...Nie sądziłem, że mamy jeszcze na Bałtyku niszczyciele z końca XIX wieku i to właśnie te okręty przerobiłbym na szybkie trałowce. Torpedowce typu "Czujny" wydają się jednak zbyt małe dla ofensywnych trałowań pełnomorskich. Z kolei typ "Purga" nie jest jeszcze tak bardzo leciwy, choć prędkość tych okrętów jest zbyt mała, jak na wymogi stawiane ówczesnym niszczycielom. Można zatem przerobić je na rodzaj szybkich eskortowców: 4 x 75 mm i czasowo 1 wt 457 mm (w następnym roku wymieniona na opracowywany właśnie moździerz do wystrzeliwania pocisków/bomb przeciwpodwodnych).<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-13330650082617705522017-08-06T13:02:28.582+03:002017-08-06T13:02:28.582+03:00Faktycznie, większość starych i małych niszczyciel...Faktycznie, większość starych i małych niszczycieli została detaszowana do kolonii, bowiem przed wojną uznano ich nieprzydatność do działań przeciwko flocie niemieckiej na Bałtyku. Aktualnie najstarszymi dostępnymi jednostkami są: Sztorm (1 szt. z 1898 r., 415 ton, 1x75, 4wt457), 3 typu Halny (z lat 1899-1900, 390 ton, 2x75, 3wt457), oraz 4 torpedowce typu Czujny (z lat 1899-1900, 200 ton, 2x57, 2wt457). Z tych bym ewentualnie wybierał jednostki do konwersji. Typ Purga w sumie też by mógł być. Może nawet dało by się utrzymać cały jego potencjał ofensywny, w postaci 2 wt - jeśli tę ze śródokręcia zamienić na podwójną. Przy okazji można by wymienić burtowe działka 57 mm na 75 mm i mamy niszczyciel-trałowiec z 3x75, 2wt457 i prędkością ponad 26 w. :)de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-14722287041212841252017-08-06T12:51:47.717+03:002017-08-06T12:51:47.717+03:00Monitor "Monadnock" to dość kuriozalna j...Monitor "Monadnock" to dość kuriozalna jednostka, pochodząca jednak z poprzedniej epoki i budowana przez 21 lat!<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-46704564420974505652017-08-06T12:48:26.938+03:002017-08-06T12:48:26.938+03:00Oczywiście, masz rację. Chodziło mi jedynie o to, ...Oczywiście, masz rację. Chodziło mi jedynie o to, że takie małe i niskoburtowe jednostki mają niekiedy całkiem przyzwoitą dzielność morską. Nie musimy przecież zakładać, że w przypadku naszych monitorów jest drastycznie przeciwnie!<br />ŁK<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-9170427609982822002017-08-06T12:46:19.840+03:002017-08-06T12:46:19.840+03:00ps. trudności w pełnomorskim rejsie jednostki o sk...ps. trudności w pełnomorskim rejsie jednostki o skrajnie niskiej wolnej burice dobrze obrazuje ta fotografia: https://laststandonzombieisland.files.wordpress.com/2014/04/uss_monadnock_bm-3_crossing_the_pacific.jpg<br />Widać wyraźnie, że woda zlewa się z pokładu dziobowego - najwyraźniej przed chwilą przetoczyła się po nim fala (a stoją tam marynarze!), na rufie jak się wydaje, woda wciąż jest.de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-11132995697977141172017-08-06T12:43:44.609+03:002017-08-06T12:43:44.609+03:00Prawdę mówiąc niewiele wiem o tym rejsie. Było w c...Prawdę mówiąc niewiele wiem o tym rejsie. Było w czasie pokoju, być może wyczekano na sprzyjające warunki? W czasie wojny może nie być na to czasu. Zresztą, nawet jeśli to niekonieczne, to montaż nadburć w niczym nie zaszkodzi, a doda załodze pewności siebie na czas rejsu ;) de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-74017574214670034762017-08-06T12:15:28.297+03:002017-08-06T12:15:28.297+03:00Przydałyby się ze 4 takie szybkie trałowce. Raz je...Przydałyby się ze 4 takie szybkie trałowce. Raz jeszcze podkreślę, że może to być stosunkowo prosta, doraźna adaptacja, polegająca na usunięciu rufowego działa i - ewentualnie - znajdującej się tam wyrzutni torpedowej. W przypadku niszczycieli typu "Purga" wystarczyłoby zapewne zdemontowanie rufowej wyrzutni torped.<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-66005727938819750162017-08-06T11:34:37.461+03:002017-08-06T11:34:37.461+03:00Pechowo dla nas typ ORKAN stacjonuje na Dalekim Ws...Pechowo dla nas typ ORKAN stacjonuje na Dalekim Wschodzie, zostaje PURGA i CZUJNY.<br />O'Cooleyhttps://www.blogger.com/profile/00641700502922904940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-40370773036562956792017-08-06T06:59:13.371+03:002017-08-06T06:59:13.371+03:00Kol. O'Cooley: zdecydowanie tak! Te trałowce p...Kol. O'Cooley: zdecydowanie tak! Te trałowce przebudowane z torpedowców są zbyt małe do tego typu zadań. To musiałyby być jednak małe niszczyciele. Te najstarsze i tak nie nadają się już do pełnienia swych podstawowych funkcji i służą zapewne jako patrolowce/dozorowce.<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-57777035459120917332017-08-06T05:44:38.482+03:002017-08-06T05:44:38.482+03:00Obejdzie się bez drewnianego nadburcia. Przypomnę,...Obejdzie się bez drewnianego nadburcia. Przypomnę, że w 1931 r. małe kanonierki rzeczne typu "Cartagena" (142 ts, na dodatek z nikczemnie małą wysokością wolnej burty!) odbyły samodzielny, 24-dniowy rejs (z 1 postojem na St. Vincent!) z Wielkiej Brytanii do Kolumbii.<br />ŁK<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-34046408550181267102017-08-06T01:23:15.893+03:002017-08-06T01:23:15.893+03:00Albo ORKAN/BRYZA (lipiec/czerwiec) są juz starawe....Albo ORKAN/BRYZA (lipiec/czerwiec) są juz starawe. <br />Mamy tez trałowce typ TOŁPYGA (22w) przebudowane z torpedowców ale one małe są.O'Cooleyhttps://www.blogger.com/profile/00641700502922904940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-5328330067094764162017-08-06T01:09:21.102+03:002017-08-06T01:09:21.102+03:00Może typ PURGA ( 15 października 2014) albo HALNY ...Może typ PURGA ( 15 października 2014) albo HALNY ( sierpień), lub torpedowce typu CZUJNY (wrzesień)? Po zdjeciu rufowej wt jest miejsce na bębny linowe, a trały zmieszcza się na pokładzie w innych miejscach?O'Cooleyhttps://www.blogger.com/profile/00641700502922904940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-88514831420761352012017-08-05T21:47:59.398+03:002017-08-05T21:47:59.398+03:00Wyporność to nie problem, ale wysokość wolnej burt...Wyporność to nie problem, ale wysokość wolnej burty: http://1.bp.blogspot.com/-bwlHBTerRn0/VBHicvaaADI/AAAAAAAAA-Y/sEV0JA97T9o/s1600/MONR%2BPrometeusz%2B1902a.PNG<br />Trzeba by pomyśleć o jakimś patencie, np. tymczasowym drewnianym nadburciu. de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-75674579304496346482017-08-05T18:53:49.257+03:002017-08-05T18:53:49.257+03:00Do akcji w Dardanelach można detaszować stare POW....Do akcji w Dardanelach można detaszować stare POW. Natomiast do operacji przeciwko Turcji, prowadzonych na Eufracie i Tygrysie, można przydzielić monitory z Jangcy. Przy tej wyporności nie będzie większego problemu z rejsem z wód dalekowschodnich.<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-55017550509789180482017-08-05T14:19:41.165+03:002017-08-05T14:19:41.165+03:002.nie zajmowałem się tym tematem. Lodołamaczy tam ...2.nie zajmowałem się tym tematem. Lodołamaczy tam nie mamy, bo nie było takiej potrzeby. Wszystkie jakie nasza flota posiada są na Bałtyku (tzn. cały jeden;)<br />3.nie wykluczam zmian w wywiadzie. Jak rozumiem, ten akapit jest formą dezaprobaty dla jakości działania naszego wywiadu?<br />4.jeszcze nie, ale wszystko jest na najlepszej drodze;) W przyszłości (najprawdopodobniej w lipcu) jakaś akcja się odbędzie. <br />5. nie wykluczam dalszych akcji sterowców, przy czym jeśli nie będzie jakichś spektakularnych sukcesów, to się raczej o tym nie będę rozpisywał. Ale jeśli coś fajnego wpadnie mi do głowy, nie omieszkam o tym wspomnieć;)de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-1272739006595434042017-08-05T14:13:44.474+03:002017-08-05T14:13:44.474+03:001. naciska, ale wiele się opieramy;) jedyne co nas...1. naciska, ale wiele się opieramy;) jedyne co nasze okręty może tam spotkać, to zagłada. Poza tym, na Bałtyku jesteśmy odcięci, więc i tak wchodzą w grę okręty z kolonii. Krążowników typu Stefan Czarnoeckie jednak bardzo by mi było szkoda, więc może oddelegujemy jakiś predrednot? W koloniach mamy w sumie 2 POW-y typy Włądysław Jagiełło (7427 ton, 4x254), 2 predrednoty - Zygmunt Stary (11450 ton, 4x305) i Mieszko I (8160 ton, 4x254) oraz KPZ Siemowit (8054 ton, 2x254). Można by ewentualnie przysłać monitor Herakles który załatwił Konigsberga albo 2 monitory z Jangcy (850 ton, 2x152), choć tu rejs mógłby być cokolwiek kłopotliwy. de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-64891714004935116012017-08-05T14:04:38.812+03:002017-08-05T14:04:38.812+03:00Zatem muszę się przyjrzeć także tym japońskim eksp...Zatem muszę się przyjrzeć także tym japońskim eksperymentom. Dotąd bowiem jakoś nie było okazji ;) de Villarshttps://www.blogger.com/profile/11102934669707062450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-20800332480232975022017-08-05T13:05:47.438+03:002017-08-05T13:05:47.438+03:00Patrząc na działania na Bałtyku, mamy chyba najlep...Patrząc na działania na Bałtyku, mamy chyba najlepsze wyniki w walce z nieprzyjacielem, w porównaniu do innych aliantów. Standardowo kilka kwestii:<br />1. czy admiralicja Brytyjska nie naciska na Królewską flotę, coby wsparła ich desant na Dardanele? Z tego co wiem to potężne naciski były na Rosję do oddelegowania sił od strony morza Egejskiego, przy jednoczesnym ataku od strony morza czarnego. Tutaj dochodzi kolejna flota, małego państewka na które będą większe naciski. <br />2. Jak idzie improwizowane przystosowywanie Archangielska do pełnienia roli głównego portu Rosji. Czy tak samo jak w OTL, czy może trochę lepiej. Czy mamy w tamtym rejonie jakieś lodołamacze coby wesprzeć naszego wielkiego brata w potrzebie?<br />3. W sprawie informacji i wywiadu. Może trzeba wymienić również tutaj całe naczalstwo, bo się trochę zasiedziało i coraz częściej szef wywiadu przysypia na spotkaniach, zamiast referować o zagrożeniach i problemach.<br />4. Czy strona rosyjska w końcu przekonała się do dalekich rajdów? Chociaż te straty mogą ich trochę odstręczać, to trzeba kuć żelazo i atakować dalej.<br />5. Chociaż sterowce są mało skuteczne, może by użyć ich w większej liczbie do jakiegoś ataku bombowego, np. na magazyny zaopatrzenia, port w kłajpedzie, ogólnie coś blisko frontu, lub coś na jego bezpośrednich tyłach, taka ostatnia akcja dla sterowców.<br />Adm. ThrawnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3099424638856480572.post-92180884537959148822017-08-05T12:44:32.324+03:002017-08-05T12:44:32.324+03:00PS. Również Japończycy przebudowali w okresie międ...PS. Również Japończycy przebudowali w okresie międzywojennym część starszych niszczycieli na trałowce!<br />ŁKAnonymousnoreply@blogger.com