czwartek, 3 lipca 2025

Niemiecki niszczyciel eskortowy

W czasie DWS Kriegsmarine nie posiadała udanych okrętów eskortowych. Przedwojenny projekt szybkiego eskortowca typu F (tzw. Flottenbegleiter) okazał się dość nieudany, wskutek m.in. niskiej dzielności morskiej. Doraźnie do celów eskortowych używano wszystkiego, co było pod ręką: torpedowców, niszczycieli, jednostek zdobycznych, różnych „drobnoustrojów” itd. Ale postanowiono też opracować nowy typ eskortowca, określonego jako Geleitboot 1941. Jednostki te były nakierowane głównie na ochronę przed wrogim lotnictwem (cała ich artyleria miała możliwość zwalczania celów powietrznych), a dodatkowo mogły przenosić 50 min oraz 4 wyrzutnie bomb głębinowych, bliżej niesprecyzowanego typu. Napęd miały zapewniać 3 silniki określane jako „Lentz expansion engines”, napędzające 3 śruby. Nie jestem pewien jakie to dokładnie były silniki, założyłem, że być może chodziło o jakiś rodzaj silnika wysokoprężnego (?).
Typ miał sobie liczyć 24 jednostki, które zamówiono (4 w stoczni w Hamburgu, pozostałe w stoczniach holenderskich). Pod koniec 1942 r. rozpoczęto budowę prototypu, ale w maju 1943 r. ją przerwano, a nieukończony okręt został zniszczony na pochylni podczas nalotu. Pod pozostałe jednostek nawet nie położono stępek, choć poczyniono pewne przygotowania dla kilku z nich. Zamówienia anulowano w 1942 i 1943 r.









 

 G1, german escort destroyer laid down 1942 (Engine 1943)

Displacement:
    1 147 t light; 1 229 t standard; 1 795 t normal; 2 248 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    292,82 ft / 279,17 ft x 36,09 ft x 12,50 ft (normal load)
    89,25 m / 85,09 m x 11,00 m  x 3,81 m

Armament:
      4 - 4,13" / 105 mm guns (2x2 guns), 35,32lbs / 16,02kg shells, 1932 Model
      Dual purpose guns in deck mounts 
      on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns (2x4 guns), 1,55lbs / 0,70kg shells, 1930 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      8 - 0,79" / 20,0 mm guns (4x2 guns), 0,24lbs / 0,11kg shells, 1938 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 156 lbs / 71 kg
    Shells per gun, main battery: 500

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,57" / 40 mm    0,79" / 20 mm              -
    2nd:    0,79" / 20 mm          -                  -
    3rd:    0,79" / 20 mm          -                  -

Machinery:
    Diesel Internal combustion motors, 
    Direct drive, 3 shafts, 7 509 shp / 5 602 Kw = 21,00 kts
    Range 6 000nm at 20,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 019 tons

Complement:
    137 - 179

Cost:
    £0,532 million / $2,129 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 19 tons, 1,1%
    Armour: 13 tons, 0,7%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 13 tons, 0,7%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 194 tons, 10,8%
    Hull, fittings & equipment: 831 tons, 46,3%
    Fuel, ammunition & stores: 648 tons, 36,1%
    Miscellaneous weights: 90 tons, 5,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 464 lbs / 2 025 Kg = 126,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 11,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,33

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,499
    Length to Beam Ratio: 7,74 : 1
    'Natural speed' for length: 16,71 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 27,00 degrees
    Stern overhang: 2,99 ft / 0,91 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,93 ft / 6,38 m
       - Forecastle (15%):    16,96 ft / 5,17 m
       - Mid (41%):        14,99 ft / 4,57 m (10,01 ft / 3,05 m aft of break)
       - Quarterdeck (14%):    8,99 ft / 2,74 m
       - Stern:        7,51 ft / 2,29 m
       - Average freeboard:    12,35 ft / 3,76 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,6%
    Waterplane Area: 6 707 Square feet or 623 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 278%
    Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 367 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,39
        - Longitudinal: 3,19
        - Overall: 1,51
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

50 mines
4 depth charge launchers 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz