czwartek, 18 lipca 2013

Pancernik dla floty Konfederacji



W momencie wybuchu wojny secesyjnej, praktycznie cała flota opowiedziała się po stronie Unii. Konfederacji udało się przejąć tylko 10 niewielkiej wartości jednostek. Również znakomita większość potencjału stoczniowego pozostała przy Unii.  Wobec szczupłości własnych sił, głównym zadaniem floty Konfederacji w czasie wojny była obrona własnych wybrzeży. Cierpiał na tym handel Konfederacji, której gospodarka oparta była o eksport bawełny i import praktycznie wszystkich pozostałych dóbr, dokonywane oczywiście drogą morską za pomocą tzw. „łamaczy blokady” – szybkich statków które mogły się wymknąć blokującym wybrzeże jednostkom Unii. To jednak było zbyt mało, by zaspokoić potrzeby gospodarki Konfederacji. Dla faktycznego pokonania blokady konieczne było posiadanie większych jednostek, mogących skutecznie zwalczać okręty Unii utrzymujące blokadę. Za takie jednostki uznano pełnomorskie pancerniki. Ze względu na wspomniany już fakt iż znakomita większość stoczni została przy Unii, jedyną droga pozyskania pancerników z prawdziwego zdarzenia była ich budowa w stoczniach zagranicznych. I próby takie podjęto, lecz zakończyły się fiaskiem – budowane w Wielkiej Brytanii dwa nowoczesne pancerniki wieżowe North Carolina i Mississippi, aby nie zadrażniać stosunków z Unią, nie zostały nigdy Konfederacji dostarczone i weszły do służby w Royal Navy jako HMS Scorpion i HMS Wivern. Alternatywą dla ww. jednostek mogła by być budowa pancernika we Francji. Oczywiście tak nowoczesnej (z wieżami) jednostki Francja wówczas nie była w stanie dostarczyć, ale pancernik bateryjny, który z powodzeniem mógłby zwalczać najsilniejsze okręty Unii, jak najbardziej. Uzbrojenie okrętu na pierwszy rzut oka nie wydaje się być imponujące, ale jest zgodne z realiami epoki. Wiele pancerników bateryjnych w latach 60-tych miało za główne uzbrojenie działa podobnego kalibru (np. Gloire), a jeśli wziąć pod uwagę, że głównym przeciwnikiem miały by być drewniane, nieopancerzone fregaty Unii – kaliber 164 mm wydaje się być jak najbardziej wystarczający.
Poniżej prezentuje trzy warianty malowania okrętu. Dla niepoznaki, w jednym z prezentowanych rysunków, jednostka otrzymała malowanie charakterystyczne dla drewnianych jednostek nieopancerzonych – możliwe że skłoniło by to nieświadome tego faktu nieostrożne okręty wroga do podjęcia boju, od którego w innym przypadku by się uchyliły? Pozostałe warianty malowania to standardowe dla pierwszych pancerników, oraz tropikalne.   




Montgomery, Confederate States battleship laid down 1862 (Engine 1863)
Armoured Corvette (Broadside ironclad)

Displacement:
    4 467 t light; 4 662 t standard; 4 923 t normal; 5 132 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    265,45 ft / 259,97 ft x 49,80 ft x 23,85 ft (normal load)
    80,91 m / 79,24 m x 15,18 m  x 7,27 m

Armament:
      20 - 6,46" / 164 mm guns in single mounts, 78,06lbs / 35,41kg shells, 1862 Model
      Breech loading guns in broadside mounts
      on side, all amidships
      10 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 30,58lbs / 13,87kg shells, 1862 Model
      Breech loading guns in broadside mounts
      on side ends, evenly spread
    Weight of broadside 1 867 lbs / 847 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    4,33" / 110 mm    173,06 ft / 52,75 m    7,15 ft / 2,18 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 102% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    4,33" / 110 mm          -                  -
    2nd:    4,33" / 110 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 4,33" / 110 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 978 ihp / 2 221 Kw = 13,00 kts
    Range 1 900nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 470 tons (100% coal)

Complement:
    293 - 382

Cost:
    £0,474 million / $1,896 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 233 tons, 4,7%
    Armour: 871 tons, 17,7%
       - Belts: 238 tons, 4,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 446 tons, 9,0%
       - Armour Deck: 161 tons, 3,3%
       - Conning Tower: 27 tons, 0,5%
    Machinery: 868 tons, 17,6%
    Hull, fittings & equipment: 2 046 tons, 41,5%
    Fuel, ammunition & stores: 456 tons, 9,3%
    Miscellaneous weights: 449 tons, 9,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 715 lbs / 1 231 Kg = 34,8 x 6,5 " / 164 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 2,1 ft / 0,7 m
    Roll period: 14,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,66
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,558
    Length to Beam Ratio: 5,22 : 1
    'Natural speed' for length: 16,12 kts
    Power going to wave formation at top speed: 42 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -5,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        18,44 ft / 5,62 m
       - Forecastle (20%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Mid (50%):        16,96 ft / 5,17 m
       - Quarterdeck (14%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        19,95 ft / 6,08 m
       - Average freeboard:    17,79 ft / 5,42 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 100,5%
    Waterplane Area: 8 842 Square feet or 821 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 100%
    Structure weight / hull surface area: 125 lbs/sq ft or 613 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,83
        - Longitudinal: 5,36
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 komentarz: