niedziela, 13 października 2024

Krążownik podwodny US Navy

Niedługo po zakończeniu Pierwszej Wojny Światowej w US Navy pojawiły się pomysły budowy krążownika podwodnego z prawdziwego zdarzenia. Opracowano ponoć wiele różnych projektów, ale najprawdopodobniej zachowały się tylko wstępne szkice 4 z nich (możliwe, że pozostałe wciąż leżą w archiwach i czekają na odkrycie). Ich wspólną cechą było to, że były zupełnie nieporównywalne do czegokolwiek, co dotychczas, jak również dużo później (a w zasadzie to kiedykolwiek) powstało w dziedzinie okrętów podwodnych. Miały to być bowiem okręty o wyporności normalnej (na powierzchni) od 8750 ton do 13500 ton (!), wyposażone w 2-8 dział kal. 203 mm, wodnosamoloty, a niektóre nawet w opancerzenie (!). Na warsztat wziąłem bodaj najbardziej imponujący z nich wszystkich projekt S-584-166, czyli jednostkę o wymiarach z grubsza 149x18x9 m, wyporności 13500 ton, zasięgu 20000 Mm, uzbrojoną w 8 dział 203 mm, 8 wyrzutni torped kal. 533 mm (6 na dziobie, 2 na rufie), chronioną opancerzeniem grubości 83 mm na burcie, 57 mm na pokładzie (przeliczone z wartości wyrażonych w funtach pancernych), 152 mm na wieżach i stanowisku dowodzenia oraz posiadającą bliżej niesprecyzowane wyposażenie lotnicze (ja przyjąłem  wodnosamolot).
Do symulacji wykorzystałem algorytm pozwalający w miarę sensownie odwzorować konstrukcję okrętu podwodnego, w sytuacji gdy program zasadniczo jest przeznaczony do symulowania jednostek nawodnych. Można go znaleźć pod adresem:  https://requestforproposal.fandom.com/wiki/How-to-Springsharp_Guide/Submarines  Sprowadza się on do przyjęcia do kalkulacji zerowej wysokości wolnej burty oraz zarezerwowania minimum 1/4 wyporności jako „miscellaneous weights”. Po zastosowaniu tych zabiegów, na podstawie uzyskanego współczynnika CS oszacowałem osiągane głębokości zanurzenia. Pozostałe parametry dot. pływania podwodnego (moc silników elektrycznych, zasięg i prędkość) wobec braku innych metod, oszacowałem według własnego wyczucia.   
Nie wykluczam, że w przyszłości wezmę się także za któryś z pozostałych projektów krążowników podwodnych, bowiem też są intrygujące. Był między nimi np. taki, który miał wieże potrójne, albo inny wyposażony w warstwowy system ochrony przeciwtorpedowej (!). Powinno być ciekawie ;)

 






Leviathan, United States submarine cruiser laid down 1921 (Engine 1923)

Displacement:
    11 714 t light; 12 161 t standard; 13 500 t normal; 14 571 t full load, 16 200 t submerged

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    489,99 ft / 489,99 ft x 60,01 ft x 29,00 ft (normal load)
    149,35 m / 149,35 m x 18,29 m  x 8,84 m

Armament:
      8 - 7,99" / 203 mm guns (4x2 guns), 255,24lbs / 115,78kg shells, 1922 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1920 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 2 107 lbs / 956 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    8 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    3,27" / 83 mm    189,47 ft / 57,75 m    17,95 ft / 5,47 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 59% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,98" / 152 mm    2,01" / 51 mm        2,01" / 51 mm

   - Armour deck: 0,87" / 22 mm (2,24" / 57 mm over amidships), Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
    Diesel Internal combustion generators plus batteries,
    Electric motors, 2 shafts, 7 227 shp / 5 391 Kw = 15,50 kts  (2568 hp / 1916 Kw = 11,00 kts)
    Range 20 000nm at 10,00 kts (150nm at 7,00 kts)
    Bunker at max displacement = 2 409 tons

Complement:
    313

Cost:
    £1,694 million / $6,776 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 263 tons, 2,0%
    Armour: 1 086 tons, 8,0%
       - Belts: 528 tons, 3,9%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 155 tons, 1,1%
       - Armour Deck: 330 tons, 2,4%
       - Conning Tower: 73 tons, 0,5%
    Machinery: 245 tons, 1,8%
    Hull, fittings & equipment: 6 720 tons, 49,8%
    Fuel, ammunition & stores: 1 786 tons, 13,2%
    Miscellaneous weights: 3 400 tons, 25,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      12 142 lbs / 5 507 Kg = 47,6 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
    Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
    Roll period: 16,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 0 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,554
    Length to Beam Ratio: 8,17 : 1
    'Natural speed' for length: 22,14 kts
    Power going to wave formation at top speed: 29 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        0,00 ft / 0,00 m
       - Forecastle (31%):    0,00 ft / 0,00 m
       - Mid (50%):        0,00 ft / 0,00 m
       - Quarterdeck (32%):    0,00 ft / 0,00 m
       - Stern:        0,00 ft / 0,00 m
       - Average freeboard:    0,00 ft / 0,00 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 55,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 0,0%
    Waterplane Area: 20 599 Square feet or 1 914 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 191%
    Structure weight / hull surface area: 247 lbs/sq ft or 1 204 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,90
        - Longitudinal: 1,42
        - Overall: 1,70
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

1 seaplane

Operational depth:  170 ft / 52 m
Emergency Depth: 272 ft / 83 m
Crush depth: 425 ft / 130 m
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz