Niedługo po zakończeniu Pierwszej Wojny Światowej w US Navy pojawiły się pomysły budowy krążownika podwodnego z prawdziwego zdarzenia. Opracowano ponoć wiele różnych projektów, ale najprawdopodobniej zachowały się tylko wstępne szkice 4 z nich (możliwe, że pozostałe wciąż leżą w archiwach i czekają na odkrycie). Ich wspólną cechą było to, że były zupełnie nieporównywalne do czegokolwiek, co dotychczas, jak również dużo później (a w zasadzie to kiedykolwiek) powstało w dziedzinie okrętów podwodnych. Miały to być bowiem okręty o wyporności normalnej (na powierzchni) od 8750 ton do 13500 ton (!), wyposażone w 2-8 dział kal. 203 mm, wodnosamoloty, a niektóre nawet w opancerzenie (!). Na warsztat wziąłem bodaj najbardziej imponujący z nich wszystkich projekt S-584-166, czyli jednostkę o wymiarach z grubsza 149x18x9 m, wyporności 13500 ton, zasięgu 20000 Mm, uzbrojoną w 8 dział 203 mm, 8 wyrzutni torped kal. 533 mm (6 na dziobie, 2 na rufie), chronioną opancerzeniem grubości 83 mm na burcie, 57 mm na pokładzie (przeliczone z wartości wyrażonych w funtach pancernych), 152 mm na wieżach i stanowisku dowodzenia oraz posiadającą bliżej niesprecyzowane wyposażenie lotnicze (ja przyjąłem wodnosamolot).
Do symulacji wykorzystałem algorytm pozwalający w miarę sensownie odwzorować konstrukcję okrętu podwodnego, w sytuacji gdy program zasadniczo jest przeznaczony do symulowania jednostek nawodnych. Można go znaleźć pod adresem: https://requestforproposal.fandom.com/wiki/How-to-Springsharp_Guide/Submarines Sprowadza się on do przyjęcia do kalkulacji zerowej wysokości wolnej burty oraz zarezerwowania minimum 1/4 wyporności jako „miscellaneous weights”. Po zastosowaniu tych zabiegów, na podstawie uzyskanego współczynnika CS oszacowałem osiągane głębokości zanurzenia. Pozostałe parametry dot. pływania podwodnego (moc silników elektrycznych, zasięg i prędkość) wobec braku innych metod, oszacowałem według własnego wyczucia.
Nie wykluczam, że w przyszłości wezmę się także za któryś z pozostałych projektów krążowników podwodnych, bowiem też są intrygujące. Był między nimi np. taki, który miał wieże potrójne, albo inny wyposażony w warstwowy system ochrony przeciwtorpedowej (!). Powinno być ciekawie ;)
Leviathan, United States submarine cruiser laid down 1921 (Engine 1923)
Displacement:
11 714 t light; 12 161 t standard; 13 500 t normal; 14 571 t full load, 16 200 t submerged
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
489,99 ft / 489,99 ft x 60,01 ft x 29,00 ft (normal load)
149,35 m / 149,35 m x 18,29 m x 8,84 m
Armament:
8 - 7,99" / 203 mm guns (4x2 guns), 255,24lbs / 115,78kg shells, 1922 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1920 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 2 107 lbs / 956 kg
Shells per gun, main battery: 150
8 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,27" / 83 mm 189,47 ft / 57,75 m 17,95 ft / 5,47 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 59% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,98" / 152 mm 2,01" / 51 mm 2,01" / 51 mm
- Armour deck: 0,87" / 22 mm (2,24" / 57 mm over amidships), Conning tower: 5,98" / 152 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion generators plus batteries,
Electric motors, 2 shafts, 7 227 shp / 5 391 Kw = 15,50 kts (2568 hp / 1916 Kw = 11,00 kts)
Range 20 000nm at 10,00 kts (150nm at 7,00 kts)
Bunker at max displacement = 2 409 tons
Complement:
313
Cost:
£1,694 million / $6,776 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 263 tons, 2,0%
Armour: 1 086 tons, 8,0%
- Belts: 528 tons, 3,9%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 155 tons, 1,1%
- Armour Deck: 330 tons, 2,4%
- Conning Tower: 73 tons, 0,5%
Machinery: 245 tons, 1,8%
Hull, fittings & equipment: 6 720 tons, 49,8%
Fuel, ammunition & stores: 1 786 tons, 13,2%
Miscellaneous weights: 3 400 tons, 25,2%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 142 lbs / 5 507 Kg = 47,6 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 16,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 0 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,554
Length to Beam Ratio: 8,17 : 1
'Natural speed' for length: 22,14 kts
Power going to wave formation at top speed: 29 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 0,00 ft / 0,00 m
- Forecastle (31%): 0,00 ft / 0,00 m
- Mid (50%): 0,00 ft / 0,00 m
- Quarterdeck (32%): 0,00 ft / 0,00 m
- Stern: 0,00 ft / 0,00 m
- Average freeboard: 0,00 ft / 0,00 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 55,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 0,0%
Waterplane Area: 20 599 Square feet or 1 914 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 191%
Structure weight / hull surface area: 247 lbs/sq ft or 1 204 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,90
- Longitudinal: 1,42
- Overall: 1,70
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
1 seaplane
Operational depth: 170 ft / 52 m
Emergency Depth: 272 ft / 83 m
Crush depth: 425 ft / 130 m
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz