Jednym z krajów, które przed PWS miały ochotę na budowę pancerników, było Peru. Ograniczone zasoby powodowały, że nie mogły to być pełnoskalowe drednoty, ale jednostki znacznie skromniejsze, rozmiarów niezbyt dużych predrednotów. Gdzie było zapotrzebowanie na budowę okrętów, zaraz zjawiali się oferenci z W. Brytanii ze swoimi propozycjami. Dla Peru co najmniej trzy propozycje przedstawił koncern Vickersa. Jednym z nich był projekt 512 przewidujący okręt o wyporności 11500 ton, wymiarach 128,02x21,03x7,39, uzbrojony w 4 działa kal. 356 mm, 12 kal. 120 mm, 4 kal. 76 mm i 4 pom-pomy kal. 37 mm, a także 4 podwodne wyrzutnie torped. Miałby rozwijać prędkość 21 w. i mieć pancerz burtowy o grubości 229 mm. Nie udało się znaleźć szczegółowych planów tego okrętu, jedyny znany mi szkic, kiepskiej zresztą jakości, przedstawia okręt o estetyce zbliżonej do hiszpańskiej Espany. Nie wiem na ile jest zgodny z rzeczywistością, ale z racji braku innych wskazówek poszedłem podobnym tropem. Efekt poniżej :)
Cuzco, peruvian light battleship laid down 1912 (Engine 1913)
Displacement:
10 268 t light; 10 816 t standard; 11 503 t normal; 12 052 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
420,01 ft / 420,01 ft x 69,00 ft x 24,25 ft (normal load)
128,02 m / 128,02 m x 21,03 m x 7,39 m
Armament:
4 - 14,02" / 356 mm guns (2x2 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1910 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
12 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
12 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
4 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1893 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1913 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 6 199 lbs / 2 812 kg
Shells per gun, main battery: 90
4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,02" / 229 mm 251,05 ft / 76,52 m 13,32 ft / 4,06 m
Ends: 5,00" / 127 mm 130,71 ft / 39,84 m 13,32 ft / 4,06 m
38,25 ft / 11,66 m Unarmoured ends
Main Belt covers 92% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,46" / 37 mm 251,05 ft / 76,52 m 23,16 ft / 7,06 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,0" / 254 mm 7,99" / 203 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 7,99" / 203 mm - -
- Armour deck: 2,40" / 61 mm (2,99" / 76 mm over amidships, 1,57" / 40 mm over ends), Conning tower: 10,00" / 254 mm
Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 21 407 shp / 15 970 Kw = 21,00 kts
Range 6 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 237 tons (100% coal)
Complement:
554 - 721
Cost:
£1,139 million / $4,558 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 775 tons, 6,7%
Armour: 4 180 tons, 36,3%
- Belts: 1 674 tons, 14,6%
- Torpedo bulkhead: 313 tons, 2,7%
- Armament: 1 165 tons, 10,1%
- Armour Deck: 918 tons, 8,0%
- Conning Tower: 110 tons, 1,0%
Machinery: 923 tons, 8,0%
Hull, fittings & equipment: 4 390 tons, 38,2%
Fuel, ammunition & stores: 1 235 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 823 lbs / 6 270 Kg = 10,0 x 14,0 " / 356 mm shells or 2,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
Roll period: 15,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,79
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,573
Length to Beam Ratio: 6,09 : 1
'Natural speed' for length: 20,49 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -9,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,95 ft / 5,47 m
- Forecastle (21%): 16,96 ft / 5,17 m
- Mid (50%): 16,96 ft / 5,17 m
- Quarterdeck (19%): 16,96 ft / 5,17 m
- Stern: 17,45 ft / 5,32 m
- Average freeboard: 17,09 ft / 5,21 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 114,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 120,5%
Waterplane Area: 20 666 Square feet or 1 920 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 94%
Structure weight / hull surface area: 143 lbs/sq ft or 697 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,27
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Good seaboat, rides out heavy weather easily
No szok. Wchodzę sobie tutaj wprost z bloga JKS-a, który również zaproponował pancernik z 4 x 356 mm dla Wielkiej Kolumbii. Zmówiliście się, czy jak ?
OdpowiedzUsuńA wracając do Cuzco, to sylwetka bardzo klasyczna w swojej surowości. Zwłaszcza w malowaniach nr 3 i 6 mi się podoba. Muszę jednak podkreślić, że w moim odczuciu jest to okręt przygotowany bardziej "do dawania, niż brania".
Peperon
Doznałem podobnych odczuć, co @Peperon! Efekt finalny jest również zbliżony, co zadziwia tym bardziej, że oba projekty dzieli 10 lat. W tym sensie zaprezentowany tu pancernik jawi się jako konstrukcja bardzo awangardowa.
OdpowiedzUsuńŁK