Kiedyś już zajmowałem się projektami alternatywnymi dla „pancerników kieszonkowych” (posty z 12 maja 2013 r. i 2 marca 2022 r). Dziś na tapetę biorę kolejny z tych projektów, a mianowicie I/35 z 1925 r. Jest to typowy okręt obrony wybrzeża, uzbrojony w trzy działa kal. 350 mm w wieży dziobowej, 4 działa kal. 150 mm w dwóch wieżach na rufie oraz 4 pelotki kal. 88 mm. Okręt miał być silnie opancerzony, a przez to powolny (19 w.) – gdyż restrykcje traktatu wersalskiego nie pozwalały mu przekroczyć 10000 ton wyporności. Oczywiście, zakładałem, że Niemcy naginali by tu rzeczywistość, w związku z czym projekt by ten limit przekraczał. A tu niespodzianka – zakładane parametry udało się zmieścić na dozwolonej wyporności i nawet udało się zamontować znacznie grubsze opancerzenie pokładu, niż to było przewidziane. Kadłub miał cechować się dość niską wolną burta, przez co czasami określa się ten projekt jako „monitor”. Napęd miał składać się z silników wysokoprężnych, napędzających dwie śruby.
Deutschland, german coast defence battleship laid down 1925 (Engine 1927)
Displacement:
9 092 t light; 9 668 t standard; 10 016 t normal; 10 293 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
413,21 ft / 410,30 ft x 69,32 ft x 23,65 ft (normal load)
125,95 m / 125,06 m x 21,13 m x 7,21 m
Armament:
3 - 13,78" / 350 mm guns in single mounts, 1 308,20lbs / 593,39kg shells, 1914 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline, all forward
4 - 5,91" / 150 mm guns (2x2 guns), 102,98lbs / 46,71kg shells, 1925 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on centreline, all aft, 1 raised mount - superfiring
4 - 3,46" / 88,0 mm guns (2x2 guns), 20,79lbs / 9,43kg shells, 1925 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 4 420 lbs / 2 005 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 19,7" / 500 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 270,44 ft / 82,43 m 10,43 ft / 3,18 m
Ends: 3,94" / 100 mm 87,17 ft / 26,57 m 10,43 ft / 3,18 m
52,69 ft / 16,06 m Unarmoured ends
Main Belt covers 101% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,97" / 50 mm 270,44 ft / 82,43 m 23,65 ft / 7,21 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,8" / 350 mm 9,84" / 250 mm 13,8" / 350 mm
2nd: 5,91" / 150 mm 3,94" / 100 mm 5,91" / 150 mm
3rd: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm -
- Armour deck: 3,94" / 100 mm, Conning tower: 13,78" / 350 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Direct drive, 2 shafts, 13 195 shp / 9 843 Kw = 19,00 kts
Range 4 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 625 tons
Complement:
499 - 650
Cost:
£2,751 million / $11,004 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 552 tons, 5,5%
Armour: 4 603 tons, 46,0%
- Belts: 1 588 tons, 15,9%
- Torpedo bulkhead: 466 tons, 4,7%
- Armament: 1 004 tons, 10,0%
- Armour Deck: 1 407 tons, 14,1%
- Conning Tower: 138 tons, 1,4%
Machinery: 416 tons, 4,2%
Hull, fittings & equipment: 3 520 tons, 35,1%
Fuel, ammunition & stores: 924 tons, 9,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 788 lbs / 6 254 Kg = 10,5 x 13,8 " / 350 mm shells or 3,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
Roll period: 16,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,18
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,521
Length to Beam Ratio: 5,92 : 1
'Natural speed' for length: 20,26 kts
Power going to wave formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,47 ft / 5,02 m
- Forecastle (24%): 11,98 ft / 3,65 m
- Mid (50%): 10,47 ft / 3,19 m
- Quarterdeck (12%): 10,96 ft / 3,34 m
- Stern: 11,98 ft / 3,65 m
- Average freeboard: 11,67 ft / 3,56 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 80,5%
Waterplane Area: 19 321 Square feet or 1 795 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 102%
Structure weight / hull surface area: 131 lbs/sq ft or 639 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,77
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Deutschland (1927)
Schwaben (1928)
Mecklenburg (1929)
Taka Dunkierka z równie dziwnym kalibrem głównym! pozdrawiam karol flibustier
OdpowiedzUsuńMimo niewielkich rozmiarów jest to niewątpliwie zawodnik wagi ciężkiej. Walory defensywne okrętu są wprost wybitne. Te 3 jednostki, działając w zespole, byłyby groźne nawet dla najsilniejszych, a działających w pojedynkę, drednotów swojej epoki. Sylwetka elegancka w swej prostocie. Nie wiem, czy Niemcy nie mieliby z nich większego pożytku niż z przereklamowanych "panzerschiffów"...
OdpowiedzUsuńŁK