sobota, 1 lutego 2025

Traktatowy niemiecki POW

Kiedyś już zajmowałem się projektami alternatywnymi dla „pancerników kieszonkowych” (posty z 12 maja 2013 r. i 2 marca 2022 r). Dziś na tapetę biorę kolejny z tych projektów, a mianowicie I/35 z 1925 r. Jest to typowy okręt obrony wybrzeża, uzbrojony w trzy działa kal. 350 mm w wieży dziobowej, 4 działa kal. 150 mm w dwóch wieżach na rufie oraz 4 pelotki kal. 88 mm. Okręt miał być silnie opancerzony, a przez to powolny (19 w.) – gdyż restrykcje traktatu wersalskiego nie pozwalały mu przekroczyć 10000 ton wyporności. Oczywiście, zakładałem, że Niemcy naginali by tu rzeczywistość, w związku z czym projekt by ten limit przekraczał. A tu niespodzianka – zakładane parametry udało się zmieścić na dozwolonej wyporności i nawet udało się zamontować znacznie grubsze opancerzenie pokładu, niż to było przewidziane. Kadłub miał cechować się dość niską wolną burta, przez co czasami określa się ten projekt jako „monitor”. Napęd miał składać się z silników wysokoprężnych, napędzających dwie śruby. 














Deutschland, german coast defence battleship laid down 1925 (Engine 1927)

Displacement:
    9 092 t light; 9 668 t standard; 10 016 t normal; 10 293 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    413,21 ft / 410,30 ft x 69,32 ft x 23,65 ft (normal load)
    125,95 m / 125,06 m x 21,13 m  x 7,21 m

Armament:
      3 - 13,78" / 350 mm guns in single mounts, 1 308,20lbs / 593,39kg shells, 1914 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, all forward
      4 - 5,91" / 150 mm guns (2x2 guns), 102,98lbs / 46,71kg shells, 1925 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline, all aft, 1 raised mount - superfiring
      4 - 3,46" / 88,0 mm guns (2x2 guns), 20,79lbs / 9,43kg shells, 1925 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 4 420 lbs / 2 005 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    4 - 19,7" / 500 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    11,8" / 300 mm    270,44 ft / 82,43 m    10,43 ft / 3,18 m
    Ends:    3,94" / 100 mm      87,17 ft / 26,57 m    10,43 ft / 3,18 m
      52,69 ft / 16,06 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 101% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        1,97" / 50 mm    270,44 ft / 82,43 m    23,65 ft / 7,21 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    13,8" / 350 mm    9,84" / 250 mm        13,8" / 350 mm
    2nd:    5,91" / 150 mm    3,94" / 100 mm        5,91" / 150 mm
    3rd:    1,18" / 30 mm    0,79" / 20 mm              -

   - Armour deck: 3,94" / 100 mm, Conning tower: 13,78" / 350 mm

Machinery:
    Diesel Internal combustion motors,
    Direct drive, 2 shafts, 13 195 shp / 9 843 Kw = 19,00 kts
    Range 4 000nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 625 tons

Complement:
    499 - 650

Cost:
    £2,751 million / $11,004 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 552 tons, 5,5%
    Armour: 4 603 tons, 46,0%
       - Belts: 1 588 tons, 15,9%
       - Torpedo bulkhead: 466 tons, 4,7%
       - Armament: 1 004 tons, 10,0%
       - Armour Deck: 1 407 tons, 14,1%
       - Conning Tower: 138 tons, 1,4%
    Machinery: 416 tons, 4,2%
    Hull, fittings & equipment: 3 520 tons, 35,1%
    Fuel, ammunition & stores: 924 tons, 9,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      13 788 lbs / 6 254 Kg = 10,5 x 13,8 " / 350 mm shells or 3,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
    Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
    Roll period: 16,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,18

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,521
    Length to Beam Ratio: 5,92 : 1
    'Natural speed' for length: 20,26 kts
    Power going to wave formation at top speed: 46 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,47 ft / 5,02 m
       - Forecastle (24%):    11,98 ft / 3,65 m
       - Mid (50%):        10,47 ft / 3,19 m
       - Quarterdeck (12%):    10,96 ft / 3,34 m
       - Stern:        11,98 ft / 3,65 m
       - Average freeboard:    11,67 ft / 3,56 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 80,5%
    Waterplane Area: 19 321 Square feet or 1 795 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 102%
    Structure weight / hull surface area: 131 lbs/sq ft or 639 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,77
        - Overall: 1,01
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped

Deutschland (1927)
Schwaben (1928)
Mecklenburg (1929)

2 komentarze:

  1. Taka Dunkierka z równie dziwnym kalibrem głównym! pozdrawiam karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo niewielkich rozmiarów jest to niewątpliwie zawodnik wagi ciężkiej. Walory defensywne okrętu są wprost wybitne. Te 3 jednostki, działając w zespole, byłyby groźne nawet dla najsilniejszych, a działających w pojedynkę, drednotów swojej epoki. Sylwetka elegancka w swej prostocie. Nie wiem, czy Niemcy nie mieliby z nich większego pożytku niż z przereklamowanych "panzerschiffów"...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń