Około lat 1912-1915 Fisher rozważał koncepcję nowatorskiego szybkiego pancernika napędzanego dieslami, o niskiej sylwetce, nazwanego przez siebie Incomparable. Powstało co najmniej kilka wariantów okrętów uzbrojonych w 6-8 dział kal. 457/406/381 mm, których łączył zestaw dość szczególnych cechy, a mianowicie:
- skrajnie ograniczone nadbudówki,
- napęd silnikami diesla i związany z tym brak kominów,
- praktyczna likwidacja masztów,
- wyprowadzenie spalin przez coś w rodzaju „masztokomina”, który miał być składany teleskopowo,
- ukrycie łodzi okrętowych pod pokładem pogodowym,
- rozmieszczenie artylerii średniej w stanowiskach pokładowych z możliwością ich chowania pod pokład.
Oczywiście część z wariantów była z technicznego punktu widzenia awykonalna (np. projekt D z 1915 r.: 40000 ton, 6x457, pb 406, 40 w.) albo nazbyt niekonwencjonalna (projekt A z 1912 r., wg Vickersa nr 623, przewidujący stanowiska dowodzenia na dachach wież), dlatego zająłem się tym, który wygląda na najrozsądniejszy i dość umiarkowany, a zachowujący przy tym całą specyfikę projektów z tej serii. Chodzi o projekt B z 1912 r. opracowany przez Vickersa na żądanie Fishera i Churchilla, którzy chcieli okręt nieco bardziej konwencjonalny niż poprzedni projekt (A z 1912 r.), mieszczący się z grubsza w gabarytach Queen Elizabeth. Projekt zakładał okręt 29000-tonowy, długości 195 m, uzbrojony w 8 dział 381 mm lub 406 mm i 12 – 152 mm, z pancerzem burtowym grubości 406 mm i rozwijający 25 w.
Okazało się, że zgodnie z przeczuciem – ten projekt był całkiem realistycznie pomyślany, bo okręt udało się „spiąć” przy wyporności 29400 ton.
Incomparable, british battleship laid down 1912 (Engine 1915)
Displacement:
26 978 t light; 28 557 t standard; 29 404 t normal; 30 082 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
639,99 ft / 639,50 ft x 90,49 ft x 27,92 ft (normal load)
195,07 m / 194,92 m x 27,58 m x 8,51 m
Armament:
8 - 15,98" / 406 mm guns (4x2 guns), 2 041,96lbs / 926,22kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 17 621 lbs / 7 993 kg
Shells per gun, main battery: 100
8 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 16,0" / 406 mm 255,48 ft / 77,87 m 9,48 ft / 2,89 m
Ends: 7,99" / 203 mm 210,30 ft / 64,10 m 9,48 ft / 2,89 m
173,72 ft / 52,95 m Unarmoured ends
Upper: 12,0" / 305 mm 255,48 ft / 77,87 m 11,45 ft / 3,49 m
Main Belt covers 61% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
2,01" / 51 mm 378,84 ft / 115,47 m 27,99 ft / 8,53 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 16,0" / 406 mm 10,0" / 254 mm 12,0" / 305 mm
2nd: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm -
- Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 14,02" / 356 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Direct drive, 4 shafts, 66 106 shp / 49 315 Kw = 25,00 kts
Range 5 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 525 tons
Complement:
1 122 - 1 459
Cost:
£3,145 million / $12,580 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 203 tons, 7,5%
Armour: 10 346 tons, 35,2%
- Belts: 4 186 tons, 14,2%
- Torpedo bulkhead: 788 tons, 2,7%
- Armament: 3 043 tons, 10,3%
- Armour Deck: 2 042 tons, 6,9%
- Conning Tower: 288 tons, 1,0%
Machinery: 2 504 tons, 8,5%
Hull, fittings & equipment: 11 925 tons, 40,6%
Fuel, ammunition & stores: 2 426 tons, 8,3%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
28 365 lbs / 12 866 Kg = 13,9 x 16,0 " / 406 mm shells or 4,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
Roll period: 18,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,91
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,98
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,637
Length to Beam Ratio: 7,07 : 1
'Natural speed' for length: 25,29 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -19,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,94 ft / 8,82 m
- Forecastle (33%): 18,44 ft / 5,62 m
- Mid (50%): 16,47 ft / 5,02 m
- Quarterdeck (27%): 16,47 ft / 5,02 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 18,88 ft / 5,75 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 114,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 125,5%
Waterplane Area: 43 802 Square feet or 4 069 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 89%
Structure weight / hull surface area: 198 lbs/sq ft or 965 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,18
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Stuprocentowo brytyjska sylwetka, a pomysł niczego sobie! pozdrawiam karol flibustier
OdpowiedzUsuń