niedziela, 24 listopada 2024

Pancernik Incomparable

Około lat 1912-1915 Fisher rozważał koncepcję nowatorskiego szybkiego pancernika napędzanego dieslami, o niskiej sylwetce, nazwanego przez siebie Incomparable. Powstało co najmniej kilka wariantów okrętów uzbrojonych w 6-8 dział kal. 457/406/381 mm, których łączył zestaw dość szczególnych cechy, a mianowicie:
- skrajnie ograniczone nadbudówki,
- napęd silnikami diesla i związany z tym brak kominów,
- praktyczna likwidacja masztów,
- wyprowadzenie spalin przez coś w rodzaju „masztokomina”, który miał być składany teleskopowo,
- ukrycie łodzi okrętowych pod pokładem pogodowym,
- rozmieszczenie artylerii średniej w stanowiskach pokładowych z możliwością ich chowania pod pokład.
Oczywiście część z wariantów była z technicznego punktu widzenia awykonalna (np. projekt D z 1915 r.: 40000 ton, 6x457, pb 406, 40 w.) albo nazbyt niekonwencjonalna (projekt A z 1912 r., wg Vickersa nr 623, przewidujący stanowiska dowodzenia na dachach wież), dlatego zająłem się tym, który wygląda na najrozsądniejszy i dość umiarkowany, a zachowujący przy tym całą specyfikę projektów z tej serii. Chodzi o projekt B z 1912 r. opracowany przez Vickersa na żądanie Fishera i Churchilla, którzy chcieli okręt nieco bardziej konwencjonalny niż poprzedni projekt (A z 1912 r.), mieszczący się z grubsza w gabarytach Queen Elizabeth. Projekt zakładał okręt 29000-tonowy, długości 195 m, uzbrojony w 8 dział 381 mm lub 406 mm i 12 – 152 mm, z pancerzem burtowym grubości 406 mm i rozwijający 25 w.
Okazało się, że zgodnie z przeczuciem – ten projekt był całkiem realistycznie pomyślany, bo okręt udało się „spiąć” przy wyporności 29400 ton. 











Incomparable, british  battleship laid down 1912 (Engine 1915)

Displacement:
    26 978 t light; 28 557 t standard; 29 404 t normal; 30 082 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    639,99 ft / 639,50 ft x 90,49 ft x 27,92 ft (normal load)
    195,07 m / 194,92 m x 27,58 m  x 8,51 m

Armament:
      8 - 15,98" / 406 mm guns (4x2 guns), 2 041,96lbs / 926,22kg shells, 1913 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1912 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships
    Weight of broadside 17 621 lbs / 7 993 kg
    Shells per gun, main battery: 100
    8 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    16,0" / 406 mm    255,48 ft / 77,87 m    9,48 ft / 2,89 m
    Ends:    7,99" / 203 mm    210,30 ft / 64,10 m    9,48 ft / 2,89 m
      173,72 ft / 52,95 m Unarmoured ends
    Upper:    12,0" / 305 mm    255,48 ft / 77,87 m    11,45 ft / 3,49 m
      Main Belt covers 61% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        2,01" / 51 mm    378,84 ft / 115,47 m    27,99 ft / 8,53 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    16,0" / 406 mm    10,0" / 254 mm        12,0" / 305 mm
    2nd:    2,01" / 51 mm    0,98" / 25 mm              -

   - Armour deck: 2,52" / 64 mm, Conning tower: 14,02" / 356 mm

Machinery:
    Diesel Internal combustion motors,
    Direct drive, 4 shafts, 66 106 shp / 49 315 Kw = 25,00 kts
    Range 5 500nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 525 tons

Complement:
    1 122 - 1 459

Cost:
    £3,145 million / $12,580 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 203 tons, 7,5%
    Armour: 10 346 tons, 35,2%
       - Belts: 4 186 tons, 14,2%
       - Torpedo bulkhead: 788 tons, 2,7%
       - Armament: 3 043 tons, 10,3%
       - Armour Deck: 2 042 tons, 6,9%
       - Conning Tower: 288 tons, 1,0%
    Machinery: 2 504 tons, 8,5%
    Hull, fittings & equipment: 11 925 tons, 40,6%
    Fuel, ammunition & stores: 2 426 tons, 8,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      28 365 lbs / 12 866 Kg = 13,9 x 16,0 " / 406 mm shells or 4,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
    Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
    Roll period: 18,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 49 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,91
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,98

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,637
    Length to Beam Ratio: 7,07 : 1
    'Natural speed' for length: 25,29 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -19,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        28,94 ft / 8,82 m
       - Forecastle (33%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Mid (50%):        16,47 ft / 5,02 m
       - Quarterdeck (27%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Stern:        17,95 ft / 5,47 m
       - Average freeboard:    18,88 ft / 5,75 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 114,3%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 125,5%
    Waterplane Area: 43 802 Square feet or 4 069 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 89%
    Structure weight / hull surface area: 198 lbs/sq ft or 965 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,98
        - Longitudinal: 1,18
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

1 komentarz:

  1. Stuprocentowo brytyjska sylwetka, a pomysł niczego sobie! pozdrawiam karol flibustier

    OdpowiedzUsuń