niedziela, 17 listopada 2024

Pancernik konfederacki na bazie USS Pennsylvania

USS Pennsylvania był największym żaglowym liniowcem US Navy, jedynym jej trójpokładowcem i w swoim czasie – największym okrętem świata. Ten zwodowany w 1837 r., nominalnie 120-działowy okręt nie miał zbyt błyskotliwej kariery, którą głównie przestał w porcie w roli hulka koszarowego, a  zakończył ją 20 kwietnia 1861 r. w Norfolk, spalony przez wycofujące się oddziały Unii, by nie wpadł w ręce konfederatów. Kadłub wypalił się mniej więcej do linii wodnej, co dało asumpt do rozważania budowy na jego bazie okrętu pancernego. Co więcej, opracowano nawet projekt takiej przebudowy (datowany na styczeń 1862 r.), na który swego czasu natrafiłem. Niestety, tylko w formie rysunku, zatem postanowiłem go jak najwierniej odwzorować, a całość danych okrętu jest już moją spekulacją.
Z pierwotnego okrętu pozostała jedynie część podwodna. Powyżej linii wodnej zabudowano coś w rodzaju pancernej kazamaty o pochyłych ścianach, mieszczącej 8 dział (po 4 na burtę), a dodatkowe 2 zamontowano poza kazamatą, w osi symetrii na dziobie i rufie. Założyłem że są to odprzodowe działa gwintowane Brooke’a kal. odpowiednio 7 i 6,4 cala. Do uzbrojenia należy także doliczyć metalową ostrogę taranującą zlokalizowaną na dziobie, tuż pod linią wodną. Żelazne opancerzenie ma grubość 127-152 mm. Napęd zapewniają maszyny parowe pojedynczego rozprężania, pracujące na dwie śruby, wspierane przez szczątkowe ożaglowanie skośne rozmieszczone na dwóch masztach.  





Texas, Confederate States ironclad laid down 1821 (Engine 1863)

Displacement:
    4 091 t light; 4 267 t standard; 4 831 t normal; 5 282 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    217,98 ft / 210,01 ft x 56,79 ft x 24,44 ft (normal load)
    66,44 m / 64,01 m x 17,31 m  x 7,45 m

Armament:
      8 - 7,01" / 178 mm guns in single mounts, 97,22lbs / 44,10kg shells, 1861 Model
      Muzzle loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      8 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
      2 - 6,42" / 163 mm guns in single mounts, 76,64lbs / 34,76kg shells, 1862 Model
      Muzzle loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      2 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
    Weight of broadside 931 lbs / 422 kg
    Shells per gun, main battery: 150

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    5,00" / 127 mm    210,01 ft / 64,01 m    4,99 ft / 1,52 m
    Ends:    Unarmoured
    Upper:    5,00" / 127 mm      77,59 ft / 23,65 m    5,97 ft / 1,82 m
      Main Belt covers 154% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    5,98" / 152 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,50" / 38 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 2 381 ihp / 1 776 Kw = 12,00 kts
    Range 3 000nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 015 tons (100% coal)

Complement:
    289 - 376

Cost:
    £0,338 million / $1,353 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 116 tons, 2,4%
    Armour: 806 tons, 16,7%
       - Belts: 330 tons, 6,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 202 tons, 4,2%
       - Armour Deck: 237 tons, 4,9%
       - Conning Tower: 37 tons, 0,8%
    Machinery: 694 tons, 14,4%
    Hull, fittings & equipment: 2 391 tons, 49,5%
    Fuel, ammunition & stores: 740 tons, 15,3%
    Miscellaneous weights: 83 tons, 1,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 918 lbs / 1 324 Kg = 42,4 x 7,0 " / 178 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
    Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
    Roll period: 12,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,580
    Length to Beam Ratio: 3,70 : 1
    'Natural speed' for length: 14,49 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -31,00 degrees
    Stern overhang: 7,97 ft / 2,43 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        14,99 ft / 4,57 m
       - Forecastle (20%):    14,47 ft / 4,41 m
       - Mid (50%):        14,99 ft / 4,57 m
       - Quarterdeck (18%):    14,47 ft / 4,41 m
       - Stern:        14,99 ft / 4,57 m
       - Average freeboard:    14,72 ft / 4,49 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 83,1%
    Waterplane Area: 8 561 Square feet or 795 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 151%
    Structure weight / hull surface area: 176 lbs/sq ft or 861 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,03
        - Longitudinal: 7,14
        - Overall: 1,25
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz