Prezentowany w poście z 29 listopada 2024 r. projekt krążownika kolonialnego oznaczonego symbolem FC1 nie wzbudził entuzjazmu w admiralicji brytyjskiej. Zażądała ona większego okrętu, dysponującego m.in. działami kal. 152 mm. W ten sposób w październiku 1912 r. powstał projekt FC2 – o wyporności 2000 ton, wyposażony w 2 działa kal. 152 mm i 6 – kal. 102 mm. Miał nieco większe wymiary niż FC1, ale skala opancerzenia i osiągi (prędkość) pozostały na zbliżonym poziomie. Projekt zyskał sobie pozytywne opinie, ale wskutek sprzeciwu adm. Battenberga i Jellicoe, ostatecznie nie zmaterializował się. Projekt był popierany przez Churchilla, ale i to na wiele się nie zdało i obydwa krążowniki kolonialne pozostały jedynie na papierze.
Diomede, british colonial cruiser laid down 1913 (Engine 1914)
Displacement:
1 681 t light; 1 763 t standard; 2 000 t normal; 2 189 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
328,79 ft / 319,98 ft x 37,99 ft x 13,48 ft (normal load)
100,22 m / 97,53 m x 11,58 m x 4,11 m
Armament:
2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
4 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
2 - 0,30" / 7,7 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1884 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all forward
Weight of broadside 344 lbs / 156 kg
Shells per gun, main battery: 200
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 2,52" / 64 mm 136,71 ft / 41,67 m 10,43 ft / 3,18 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 66% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,50" / 38 mm 0,98" / 25 mm -
- Armour deck: 0,71" / 18 mm (0,98" / 25 mm over amidships, 0,51" / 13 mm over ends), Conning tower: 2,99" / 76 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 6 060 shp / 4 521 Kw = 20,00 kts
Range 5 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 426 tons (50% coal)
Complement:
149 - 194
Cost:
£0,141 million / $0,564 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 43 tons, 2,1%
Armour: 286 tons, 14,3%
- Belts: 165 tons, 8,2%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 11 tons, 0,6%
- Armour Deck: 100 tons, 5,0%
- Conning Tower: 10 tons, 0,5%
Machinery: 245 tons, 12,2%
Hull, fittings & equipment: 1 108 tons, 55,4%
Fuel, ammunition & stores: 319 tons, 15,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 637 lbs / 2 104 Kg = 43,3 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
Roll period: 13,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,427
Length to Beam Ratio: 8,42 : 1
'Natural speed' for length: 17,89 kts
Power going to wave formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 18,44 ft / 5,62 m
- Forecastle (20%): 17,95 ft / 5,47 m
- Mid (50%): 10,47 ft / 3,19 m
- Quarterdeck (14%): 17,45 ft / 5,32 m
- Stern: 17,45 ft / 5,32 m
- Average freeboard: 15,36 ft / 4,68 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 58,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 137,0%
Waterplane Area: 7 617 Square feet or 708 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 179%
Structure weight / hull surface area: 77 lbs/sq ft or 378 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,28
- Longitudinal: 4,74
- Overall: 1,46
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Okręty, na których byłyby wygody dla załóg, interesujące! karol flibustier
OdpowiedzUsuńBardzo efektowny wizualnie okręt, z dużym potencjałem modernizacyjnym. Jednostki tego typu, po modernizacji na przełomie lat 20-tych i 30-tych, mogły się sprawdzić jako eskortowce oceaniczne w latach DWS.
OdpowiedzUsuńŁK
Prezentacja w porządku, podoba mi się, chociaż kominy mogłyby być jednakowe. Co może powodować tę różnicę? Efektowne 6, 7, 8 i 10 malowanie. Ciekawe też, co nie pasowało panom admirałom, że zablokowali?
OdpowiedzUsuńAleksander