niedziela, 6 lipca 2025

Krążownik Gawriłowa

Dziś duży i szybki krążownik zaprojektowany dla floty rosyjskiej przez inż. Gawriłowa (tego od pancernika z 16x406, prezentowanego ongiś na blogu). Dokładana data powstania projektu nie jest mi niestety znana, gdyż ogólnie wiadomości o tym projekcie są dość skąpe, ale po charakterystykach można wnosić, że właściwym datowaniem byłby okres bezpośrednio przed Pierwszą Wojną Światową. Okręt miałby mieć 8000 ton wyporności (najprawdopodobniej normalnej), uzbrojenie składające się z 2 dział kal. 203 mm i 12 – kal. 120 mm w wieżach jedno- i dwudziałowych, a także 2 wyrzutnie torped. Okręt miał być szybki i najprawdopodobniej napędzany zespołem 4 turbin. Co do kwestii wizualnych krążownik miał mieć 4 kominy, smukły gładkopokładowy kadłub i lekko wychyloną stewę dziobową. Zgodnie z ówczesnymi preferencjami floty rosyjskiej, miał też mieć mocno ograniczone nadbudówki. Znalazłem informację, że okręt miał być przeznaczony dla floty dalekowschodniej, do operacji na wodach Pacyfiku. Domniemuję, że jego zadaniem mogło by być np. zwalczanie japońskiej żeglugi, do czego jak się wydaje ma dobrze dopasowane charakterystyki. Oficjalną jego klasyfikacją miał być ”lekki krążownik”, aczkolwiek wydaje mi się, że można w tym okręcie upatrywać także prekursora późniejszych krążowników waszyngtońskich, z czasem nazwanych ciężkimi. Natomiast jak na lata PWS, okręt raczej należałoby uznać za duży krążownik, z tych ówcześnie nowoczesnych jeden z największych. 










Wołga, russian cruiser laid down 1912 (Engine 1914)

Displacement:
    7 010 t light; 7 279 t standard; 8 113 t normal; 8 780 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    592,68 ft / 587,57 ft x 59,25 ft x 18,96 ft (normal load)
    180,65 m / 179,09 m x 18,06 m  x 5,78 m

Armament:
      2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 255,24lbs / 115,77kg shells, 1905 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 4,72" / 120 mm guns (2x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1905 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1905 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side ends, evenly spread
    Weight of broadside 1 143 lbs / 519 kg
    Shells per gun, main battery: 150
    2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    2,99" / 76 mm    324,97 ft / 99,05 m    7,97 ft / 2,43 m
    Ends:    0,98" / 25 mm    262,57 ft / 80,03 m    7,97 ft / 2,43 m
      Main Belt covers 85% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    2,99" / 76 mm    2,01" / 51 mm        2,99" / 76 mm
    2nd:    2,01" / 51 mm    0,98" / 25 mm        2,01" / 51 mm
    3rd:    2,01" / 51 mm    0,98" / 25 mm        2,01" / 51 mm

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,99" / 76 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines, 
    Geared drive, 4 shafts, 55 787 shp / 41 617 Kw = 30,00 kts
    Range 8 500nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 501 tons

Complement:
    426 - 555

Cost:
    £0,666 million / $2,665 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 143 tons, 1,8%
    Armour: 1 075 tons, 13,3%
       - Belts: 406 tons, 5,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 245 tons, 3,0%
       - Armour Deck: 398 tons, 4,9%
       - Conning Tower: 26 tons, 0,3%
    Machinery: 2 149 tons, 26,5%
    Hull, fittings & equipment: 3 553 tons, 43,8%
    Fuel, ammunition & stores: 1 103 tons, 13,6%
    Miscellaneous weights: 90 tons, 1,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      11 086 lbs / 5 028 Kg = 43,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
    Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
    Roll period: 13,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,48

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,430
    Length to Beam Ratio: 9,92 : 1
    'Natural speed' for length: 24,24 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,44 ft / 6,23 m
       - Forecastle (15%):    20,44 ft / 6,23 m
       - Mid (50%):        19,95 ft / 6,08 m
       - Quarterdeck (14%):    20,44 ft / 6,23 m
       - Stern:        20,44 ft / 6,23 m
       - Average freeboard:    20,26 ft / 6,18 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 191,7%
    Waterplane Area: 21 863 Square feet or 2 031 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 123%
    Structure weight / hull surface area: 99 lbs/sq ft or 484 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,50
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily

120 mines

Wołga (1914)
Lena (1915)
Ob (1916) 

2 komentarze:

  1. Faktycznie, niemal sam kadłub! :) kotły olejowe? No jak na rosyjskie standardy, to bardzo nowoczesna jednostka, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  2. Efektowny okręt. Ja jednak widziałby go z artylerią monokalibrową 130 mm (pojedyncze wieże 203 mm zastąpić przez podwójne 130 mm). W tej postaci okręt stałby się nowocześniejszą alternatywą dla rozpoczętej budowy krążowników typu "Swietłana". Ewentualnie, jeśli miałby to być pierwowzór krążowników ciężkich, to należało uzbroić go w 4 x I - 203 mm (w superpozycji dziobowej i rufowej) + 4 x II - 130 mm (poburtowo). Zapewne byłaby jednak wtedy potrzeba zwiększenia wyporności do ~ 8500 tn. Tak, czy inaczej okręt byłby absolutnie nową jakością we flocie rosyjskiej.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń