Dziś duży i szybki krążownik zaprojektowany dla floty rosyjskiej przez inż. Gawriłowa (tego od pancernika z 16x406, prezentowanego ongiś na blogu). Dokładana data powstania projektu nie jest mi niestety znana, gdyż ogólnie wiadomości o tym projekcie są dość skąpe, ale po charakterystykach można wnosić, że właściwym datowaniem byłby okres bezpośrednio przed Pierwszą Wojną Światową. Okręt miałby mieć 8000 ton wyporności (najprawdopodobniej normalnej), uzbrojenie składające się z 2 dział kal. 203 mm i 12 – kal. 120 mm w wieżach jedno- i dwudziałowych, a także 2 wyrzutnie torped. Okręt miał być szybki i najprawdopodobniej napędzany zespołem 4 turbin. Co do kwestii wizualnych krążownik miał mieć 4 kominy, smukły gładkopokładowy kadłub i lekko wychyloną stewę dziobową. Zgodnie z ówczesnymi preferencjami floty rosyjskiej, miał też mieć mocno ograniczone nadbudówki. Znalazłem informację, że okręt miał być przeznaczony dla floty dalekowschodniej, do operacji na wodach Pacyfiku. Domniemuję, że jego zadaniem mogło by być np. zwalczanie japońskiej żeglugi, do czego jak się wydaje ma dobrze dopasowane charakterystyki. Oficjalną jego klasyfikacją miał być ”lekki krążownik”, aczkolwiek wydaje mi się, że można w tym okręcie upatrywać także prekursora późniejszych krążowników waszyngtońskich, z czasem nazwanych ciężkimi. Natomiast jak na lata PWS, okręt raczej należałoby uznać za duży krążownik, z tych ówcześnie nowoczesnych jeden z największych.
Wołga, russian cruiser laid down 1912 (Engine 1914)
Displacement:
7 010 t light; 7 279 t standard; 8 113 t normal; 8 780 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
592,68 ft / 587,57 ft x 59,25 ft x 18,96 ft (normal load)
180,65 m / 179,09 m x 18,06 m x 5,78 m
Armament:
2 - 7,99" / 203 mm guns in single mounts, 255,24lbs / 115,77kg shells, 1905 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
4 - 4,72" / 120 mm guns (2x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
8 - 4,72" / 120 mm guns (4x2 guns), 52,72lbs / 23,91kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in turrets (on barbettes)
on side ends, evenly spread
Weight of broadside 1 143 lbs / 519 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 2,99" / 76 mm 324,97 ft / 99,05 m 7,97 ft / 2,43 m
Ends: 0,98" / 25 mm 262,57 ft / 80,03 m 7,97 ft / 2,43 m
Main Belt covers 85% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,99" / 76 mm 2,01" / 51 mm 2,99" / 76 mm
2nd: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01" / 51 mm
3rd: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01" / 51 mm
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 2,99" / 76 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 55 787 shp / 41 617 Kw = 30,00 kts
Range 8 500nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 1 501 tons
Complement:
426 - 555
Cost:
£0,666 million / $2,665 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 143 tons, 1,8%
Armour: 1 075 tons, 13,3%
- Belts: 406 tons, 5,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 245 tons, 3,0%
- Armour Deck: 398 tons, 4,9%
- Conning Tower: 26 tons, 0,3%
Machinery: 2 149 tons, 26,5%
Hull, fittings & equipment: 3 553 tons, 43,8%
Fuel, ammunition & stores: 1 103 tons, 13,6%
Miscellaneous weights: 90 tons, 1,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
11 086 lbs / 5 028 Kg = 43,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
Roll period: 13,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,48
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,430
Length to Beam Ratio: 9,92 : 1
'Natural speed' for length: 24,24 kts
Power going to wave formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,44 ft / 6,23 m
- Forecastle (15%): 20,44 ft / 6,23 m
- Mid (50%): 19,95 ft / 6,08 m
- Quarterdeck (14%): 20,44 ft / 6,23 m
- Stern: 20,44 ft / 6,23 m
- Average freeboard: 20,26 ft / 6,18 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 191,7%
Waterplane Area: 21 863 Square feet or 2 031 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 123%
Structure weight / hull surface area: 99 lbs/sq ft or 484 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,50
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
120 mines
Wołga (1914)
Lena (1915)
Ob (1916)
Faktycznie, niemal sam kadłub! :) kotły olejowe? No jak na rosyjskie standardy, to bardzo nowoczesna jednostka, karol flibustier
OdpowiedzUsuńOczywiście zgadzam się, że jest to niezwykle nowoczesne jednostka, nie tylko jak na rosyjskie, ale wręcz światowe, standardy. Niemniej, skoro mieli dostęp do ropy z Morza Kaspijskiego i ją eksploatowali już od dawna (już w 1878 r. pływał u nich pierwszy na świecie udany, cokolwiek to znaczy, tankowiec Zoroaster), to czemu nie? Opalanie kotłów paliwem płynnym jest rozwiązaniem na ówczesne czasy bardzo nowoczesnym, wręcz awangardowym, ale w istniejących realiach, wg mnie możliwym do wyobrażenia.
UsuńdV
Efektowny okręt. Ja jednak widziałby go z artylerią monokalibrową 130 mm (pojedyncze wieże 203 mm zastąpić przez podwójne 130 mm). W tej postaci okręt stałby się nowocześniejszą alternatywą dla rozpoczętej budowy krążowników typu "Swietłana". Ewentualnie, jeśli miałby to być pierwowzór krążowników ciężkich, to należało uzbroić go w 4 x I - 203 mm (w superpozycji dziobowej i rufowej) + 4 x II - 130 mm (poburtowo). Zapewne byłaby jednak wtedy potrzeba zwiększenia wyporności do ~ 8500 tn. Tak, czy inaczej okręt byłby absolutnie nową jakością we flocie rosyjskiej.
OdpowiedzUsuńŁK
Był też pomniejszony wariant tego krążownika z artylerią jednego kalibru. W tej wersji miałby mieć 4600 ton i 10 dział 120 mm w 5 wieżach – 3 na dziobie i 2 na rufie w superpozycji. Sylwetka bardzo podobna (4 kominy) i zapewne również duża prędkość. Choć chyba nie aż 30 w., bowiem wyporność jednostki jest ograniczona a sam projekt jest chyba wcześniejszy (na rysunku jaki widziałem widnieje data 1907 r.).
UsuńdV
Szczególnie interesująco prezentowałby się zaproponowany przeze mnie krążownik "proto-ciężki". Byłbym zobowiązany, gdybyś zechciał "wrzucić" go do springsharpa. Ciekawi mnie zwłaszcza minimalna, wymagana w takiej konfiguracji, wyporność. :)
UsuńŁK