ednym z głównych wniosków wyciągniętych przez flotę niemiecką z bitwy jutlandzkiej była konieczność zwiększenia siły ognia pancerników, a więc – kalibru ich dział, a także zwiększenia ich prędkości. Pojawiła się wręcz koncepcja unifikacji pancernika i krążownika liniowego w jedną klasę, nazwana „Einheitsschiff“. Jej orędownikiem był m.in. sam Wilhelm II, a poniekąd także adm. Scheer. W ślad za tym pojawiła się cała seria projektów nowych pancerników dla floty niemieckiej. W pierwszej kolejności powstały projekty o L1 do L3, przewidujące okręty wypierające 34000-38000 ton, uzbrojone w 8-10 dział kal. 380 mm i rozwijające 25-26 w. Na przełomie 1916 r. i 1917 r. opracowano kolejną serię projektów (L20b, L21a, L22c, L20e, L24, L24e) wśród których pojawiły się już propozycje okrętów uzbrojonych w nowo opracowany (w 1916 r.) model działa kal. 420 mm. Za najbardziej obiecujący uznano projekt L20e (42000 ton, 8x420, 25 w.) który skierowano do udoskonalenia. Po poprawkach, jako L20e α został on zatwierdzony do budowy w 1918 r. Pojawiły się też projekty okrętów szybszych, opartych na projektach krążowników liniowych serii GK, osiągających w okolicach 28-29 w., ale ceną za wzrost prędkości była redukcja uzbrojenia do 6x420, przez co zostały odrzucone. Podobnie – pomysły na okręty z wieżami potrójnymi lub poczwórnymi – odrzucono z uwagi na komplikację konstrukcji, spodziewany spadek szybkostrzelności i niewystarczającą, jak oszacowano, oszczędność masy płynącą z ich zastosowania. W finalnej postaci L20e α miał mieć około 44500 ton wyporności, wymiary 238x33,5x9, uzbrojenie 8x420, 12x150, 8x88 (lub 105), 3 wyrzutnie torped kal. 600 mm lub 700 mm, opancerzenie grubości 350 mm na burtach, wieżach i barbetach, 400 mm na stanowisku dowodzenia i 170 mm na kazamatach. Okręt miał posiadać 6 kotłów opalanych paliwem płynnym i 16 – węglem, napęd na 4 śruby i prędkość rzędu 26 w.
Co do uzbrojenia głównego, działa 420 mm miały strzelać pociskami ważącymi około 1000 kg z prędkością wylotową 800 m/s. Zasięg miał wynosić 33 km przy kącie podniesienia 33 stopnie.
Oczywiście, okręty nie zostały nawet rozpoczęte, z racji zajęcia pochylni przez już wcześniej rozpoczęte jednostki (Mackenseny, Ersatz Yorcki), przekierowania potencjału stoczni do budowy u-bootów, a w końcu – upadku państwa i końca wojny. Niemniej, gdy opracowywano projekt, taki rozwój wypadków był trudny do wyobrażenia i traktowano go jako możliwy do realizacji, a przynajmniej dający podstawę do dalszego, powojennego rozwoju klasy pancerników w Niemczech.
Konig Wilhelm, german battleship laid down 1918 (Engine 1920)
Displacement:
40 930 t light; 43 136 t standard; 44 495 t normal; 45 582 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
782,02 ft / 779,04 ft x 110,01 ft x 29,99 ft (normal load)
238,36 m / 237,45 m x 33,53 m x 9,14 m
Armament:
8 - 16,54" / 420 mm guns (4x2 guns), 2 260,56lbs / 1 025,37kg shells, 1916 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
12 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
8 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1913 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 19 487 lbs / 8 839 kg
Shells per gun, main battery: 120
3 - 27,6" / 700 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,8" / 350 mm 557,74 ft / 170,00 m 20,44 ft / 6,23 m
Ends: 6,69" / 170 mm 114,90 ft / 35,02 m 17,72 ft / 5,40 m
106,40 ft / 32,43 m Unarmoured ends
Upper: 9,84" / 250 mm 569,23 ft / 173,50 m 7,97 ft / 2,43 m
Main Belt covers 110% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,97" / 50 mm 469,98 ft / 143,25 m 29,49 ft / 8,99 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,8" / 350 mm 9,84" / 250 mm 13,8" / 350 mm
2nd: 6,69" / 170 mm - -
3rd: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm -
- Armour deck: 2,44" / 62 mm (3,54" / 90 mm over amidships, 1,18" / 30 mm over ends), Conning tower: 13,78" / 350 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 92 755 shp / 69 196 Kw = 26,00 kts
Range 5 500nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 2 446 tons (60% coal)
Complement:
1 531 - 1 991
Cost:
£7,918 million / $31,671 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 436 tons, 5,5%
Armour: 17 352 tons, 39,0%
- Belts: 9 059 tons, 20,4%
- Torpedo bulkhead: 1 010 tons, 2,3%
- Armament: 4 065 tons, 9,1%
- Armour Deck: 2 846 tons, 6,4%
- Conning Tower: 373 tons, 0,8%
Machinery: 3 430 tons, 7,7%
Hull, fittings & equipment: 17 712 tons, 39,8%
Fuel, ammunition & stores: 3 565 tons, 8,0%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
66 083 lbs / 29 975 Kg = 29,2 x 16,5 " / 420 mm shells or 10,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
Metacentric height 7,0 ft / 2,1 m
Roll period: 17,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,66
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,31
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,606
Length to Beam Ratio: 7,08 : 1
'Natural speed' for length: 27,91 kts
Power going to wave formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 28,41 ft / 8,66 m
- Forecastle (21%): 26,44 ft / 8,06 m
- Mid (59%): 26,44 ft / 8,06 m (16,96 ft / 5,17 m aft of break)
- Quarterdeck (20%): 16,96 ft / 5,17 m
- Stern: 17,95 ft / 5,47 m
- Average freeboard: 22,79 ft / 6,95 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,7%
- Above water (accommodation/working, high = better): 180,9%
Waterplane Area: 63 031 Square feet or 5 856 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 102%
Structure weight / hull surface area: 209 lbs/sq ft or 1 019 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,17
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Konig Wilhelm (1920)
Kurfurst Friedrich Wilhelm (1920)
Prinz Albrecht (1921)
Kaiser Wilhelm II (1921)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz