poniedziałek, 27 maja 2013

Krążownik pancerny Bellefonds (1874)



W latach 70-tych i 80-tych XIX w. Francuzi usilnie próbowali dogonić Royal Navy w wyścigu zbrojeń który sami rozpętali (budową pierwszego prawdziwego pancernika – Gloire). Jednakże, na skutek ogromnej przewagi w potencjale przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego rywala zza kanału niebyt im się to udawało. Imali się więc różnych, czasem dość niekonwencjonalnych sposobów  uzyskania przewagi na morzu. Jedną w nich była budowa krążowników pancernych, mogących służyć do działań korsarskich na wrogich liniach komunikacyjnych.  W owym czasie klasa ta nie była jeszcze w pełni ukształtowana, zaliczano do niej często małe bądź słabe pancerniki o niewystarczającym uzbrojeniu czy opancerzeniu, by mogły walczyć w bitwach sił głównych, jak np. francuskie typy Alma, La Galissonniere, Bayard czy brytyjski Shannon (a zdarzyło się nawet, że słynnego Warriora od 1880 r. tak klasyfikowano!) . Do wspomnianych wyżej zadań te jednostki się jednak nie za bardzo się nadawały, czy to przez zbyt małe wymiary, prędkość czy ograniczony zasięg (ta ostatnia wada w pewnym stopniu mogła być zniwelowana przez posiadanie ożaglowania, jednak małe wymiary oznaczały też małe zapasy, a co za tym idzie – niską autonomiczność). Prawdziwe krążowniki pancerne zdolne do długotrwałych samodzielnych działań korsarskich na oceanach pojawiły się w zasadzie dopiero w latach 90-tych XIX w. i były to jednostki już stricte do tych zadań projektowane, a za ich pierwowzór uważa się słynny okręt Dupuy de Lome z 1890 r., który – choć rozpoczęty już w 1888 r., do służby wszedł dopiero w 1895 r. Ja zaś proponuję krążownik pancerny dedykowany do oceanicznych działań korsarskich, zbudowany w latach 70-tych XIX w.: 

Bellefonds, french armoured cruiser laid down 1872 (Engine 1874)

Displacement:
    4 517 t light; 4 678 t standard; 5 279 t normal; 5 759 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    252,59 ft / 252,10 ft x 49,93 ft x 24,18 ft (normal load)
    76,99 m / 76,84 m x 15,22 m  x 7,37 m

Armament:
      6 - 7,64" / 194 mm guns in single mounts, 162,63lbs / 73,77kg shells, 1872 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      2 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      2 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 58,54lbs / 26,55kg shells, 1872 Model
      Breech loading guns in casemate mounts
      on side, all forward
      6 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,13lbs / 0,51kg shells, 1872 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread
    Weight of broadside 1 100 lbs / 499 kg
    Shells per gun, main battery: 90

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    6,85" / 174 mm    181,50 ft / 55,32 m    10,79 ft / 3,29 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 111% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    7,87" / 200 mm          -                  -
    2nd:    4,92" / 125 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 8,19" / 208 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 4 417 ihp / 3 295 Kw = 14,50 kts
    Range 5 300nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 081 tons (100% coal)

Complement:
    588

Cost:
    £0,414 million / $1,655 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 137 tons, 2,6%
    Armour: 1 223 tons, 23,2%
       - Belts: 587 tons, 11,1%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 252 tons, 4,8%
       - Armour Deck: 331 tons, 6,3%
       - Conning Tower: 53 tons, 1,0%
    Machinery: 1 002 tons, 19,0%
    Hull, fittings & equipment: 1 702 tons, 32,3%
    Fuel, ammunition & stores: 762 tons, 14,4%
    Miscellaneous weights: 452 tons, 8,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 356 lbs / 1 976 Kg = 26,8 x 7,6 " / 194 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
    Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
    Roll period: 14,4 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,607
    Length to Beam Ratio: 5,05 : 1
    'Natural speed' for length: 15,88 kts
    Power going to wave formation at top speed: 50 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -17,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        20,44 ft / 6,23 m
       - Forecastle (20%):    19,46 ft / 5,93 m
       - Mid (50%):        19,46 ft / 5,93 m
       - Quarterdeck (15%):    19,46 ft / 5,93 m
       - Stern:        19,95 ft / 6,08 m
       - Average freeboard:    19,57 ft / 5,97 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 90,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 108,8%
    Waterplane Area: 9 075 Square feet or 843 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 110%
    Structure weight / hull surface area: 99 lbs/sq ft or 481 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,81
        - Longitudinal: 6,59
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz