niedziela, 12 maja 2013

Niemiecki traktatowy POW



Traktat wersalski wprowadził dla floty niemieckiej istotne ograniczenia ilościowe i jakościowe odnośnie pancerników. Nowo budowane jednostki tej klasy mogły mieć maksymalnie 10.000 ton wyporności i być budowane jedynie dla zastąpienia starych predrednotów jakie pozwolono Niemcom zachować, po upływie minimum 20 lat od ich zbudowania. W ramach istniejących ograniczeń rozważano wiele różnych wariantów pancerników, które łączyła jedna cecha – wszystkie były typowymi jednostkami obrony wybrzeża, z racji małej wyporności nie mającymi większych szans w starciu z najsilniejszymi pancernikami czołowych potęg morskich. Jednym z wariantów takiego okrętu był projekt II/10 – uzbrojony w 4 działa 380 mm. Poniżej prezentuję symulację tego projektu:

Yorck, german coastal battleship laid down 1924 (Engine 1926)

Displacement:
    9 003 t light; 9 564 t standard; 10 002 t normal; 10 351 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    411,98 ft / 406,33 ft x 70,21 ft x 22,31 ft (normal load)
    125,57 m / 123,85 m x 21,40 m  x 6,80 m

Armament:
      4 - 14,96" / 380 mm guns (2x2 guns), 1 674,25lbs / 759,43kg shells, 1924 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 5,91" / 150 mm guns (2x2 guns), 102,98lbs / 46,71kg shells, 1924 Model
      Quick firing guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      2 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1924 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts with hoists
      on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 7 151 lbs / 3 243 kg
    Shells per gun, main battery: 90
    2 - 19,7" / 500 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    7,87" / 200 mm    250,59 ft / 76,38 m    13,29 ft / 4,05 m
    Ends:    2,36" / 60 mm    140,29 ft / 42,76 m    13,29 ft / 4,05 m
      15,45 ft / 4,71 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 95% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        1,38" / 35 mm    250,59 ft / 76,38 m    18,86 ft / 5,75 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    11,8" / 300 mm    7,87" / 200 mm        9,84" / 250 mm
    2nd:    5,91" / 150 mm    3,94" / 100 mm        4,72" / 120 mm
    3rd:    1,18" / 30 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,18" / 30 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
    Coal and oil fired boilers, steam turbines,
    Electric motors, 2 shafts, 23 943 shp / 17 861 Kw = 22,00 kts
    Range 4 400nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 787 tons (50% coal)

Complement:
    499 - 650

Cost:
    £3,642 million / $14,568 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 894 tons, 8,9%
    Armour: 3 037 tons, 30,4%
       - Belts: 1 334 tons, 13,3%
       - Torpedo bulkhead: 241 tons, 2,4%
       - Armament: 909 tons, 9,1%
       - Armour Deck: 435 tons, 4,3%
       - Conning Tower: 118 tons, 1,2%
    Machinery: 803 tons, 8,0%
    Hull, fittings & equipment: 4 269 tons, 42,7%
    Fuel, ammunition & stores: 999 tons, 10,0%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      8 653 lbs / 3 925 Kg = 5,2 x 15,0 " / 380 mm shells or 1,9 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
    Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
    Roll period: 15,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 36 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,52

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,550
    Length to Beam Ratio: 5,79 : 1
    'Natural speed' for length: 20,16 kts
    Power going to wave formation at top speed: 56 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,46 ft / 5,93 m
       - Forecastle (19%):    16,96 ft / 5,17 m (9,97 ft / 3,04 m aft of break)
       - Mid (50%):        9,97 ft / 3,04 m
       - Quarterdeck (19%):    9,97 ft / 3,04 m
       - Stern:        11,48 ft / 3,50 m
       - Average freeboard:    11,63 ft / 3,55 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 132,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 75,8%
    Waterplane Area: 19 910 Square feet or 1 850 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 85%
    Structure weight / hull surface area: 158 lbs/sq ft or 772 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,95
        - Longitudinal: 1,66
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
 

1 komentarz:

  1. Ale on jest brzydki! To juz Emden z tego okresu był przystojniejszy. Ta niska, nieproporcjonalna nadbudówka z przodu... Be!
    I od kiedy to Niemcy tak nobliwie przestrzegali limitów wyporności? Dołóż mu z tysiąc ton - bo te 30 mm na pancerz pokładowy to wstyd na morzu się pokazać! Mewy go rozdziobią...

    OdpowiedzUsuń