środa, 8 maja 2013

Zmodernizowany pancernik Iron Duke



Kolejny okręt to zmodernizowany gdzieś u schyłku lat 30-tych XX w. Iron Duke. A właściwie – przywrócony do roli okrętu bojowego (mogli Japończycy z Hiei, to i mogą Anglicy z Iron Duke). Oczywiście jednostka została gruntownie zmodernizowana, choć zarazem dość oszczędnościowo i realistycznie jak sądzę – bo miałem pomysły żeby go zupełnie wybebeszyć i stworzyć nieomal zupełnie nową jednostkę. No ale skoro nie wszystkie nowsze niż Iron Duke doczekały się pełnej modernizacji (np. część z typu Queen Elizabeth, czy R-ki, że o Hoodzie już nie wspomnę), to trudno oczekiwać, że akurat ten okręt otrzymałby priorytet. Ale w sumie zmiany są i tak dość spore i obejmują (o ile czegoś nie pominąłem): montaż bąbli, wymianę siłowni na opalaną w całości paliwem płynnym (no i mocniejszą – mamy teraz 25 w.), demontaż środkowej wieży którą zastąpiła katapulta i hangar na 2 wodnosamoloty, zwiększenie maksymalnego kąta podniesienia dział, wydłużenie pokładu dziobowego i jego poszerzenie, likwidację kazamat dział 152 mm które zostały zastąpione przez 20 sztuk dział 114 mm, montaż nowej artylerii plot. (8-lufowe pom-pomy i pojedyncze Oerlikony), wreszcie pogrubienie pancerza (przede wszystkim poziomego, ale też ścian wież artylerii głównej, stanowiska dowodzenia i grodzi przeciwtorpedowej). Mocno zmodernizowana jest też nadbudówka, ale nie aż na taką skalę jak to było na Queen Elizabeth czy Warspite – by było realistycznie mamy tu coś jak na Barhamie – czyli obudowany licznymi pomieszczeniami i pomostami maszt trójnożny. No i jeszcze jeden detal – z bólem serca podjąłem decyzję o likwidacja galeryjki rufowej:( Tak będzie bardziej zgodnie z realiami epoki, choć zdecydowanie mniej uroczo..
W sumie powstał ciekawy okręt o zrównoważonej charakterystyce, z niezłym opancerzeniem poziomym, dość szybki, mogący operować w zespołach razem ze zmodernizowanymi pancernikami typu Queen Elizabeth. W nowej konfiguracji spokojnie mógłby się mierzyć np. ze swoimi włoskimi odpowiednikami (których modernizacje uchodzą za nadzwyczaj udane), albo dobrze sprawdzić się w roli okrętu eskortującego konwoje.

Iron Duke, british battleship laid down 1912 (Engine 1939)

Displacement:
    26 937 t light; 28 143 t standard; 29 440 t normal; 30 478 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    622,74 ft / 622,74 ft x 89,99 ft (Bulges 102,56 ft) x 29,49 ft (normal load)
    189,81 m / 189,81 m x 27,43 m (Bulges 31,26 m)  x 8,99 m

Armament:
      8 - 13,50" / 343 mm guns (4x2 guns), 1 231,26lbs / 558,49kg shells, 1912 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      20 - 4,49" / 114 mm guns (10x2 guns), 45,20lbs / 20,50kg shells, 1912 Model
      Dual purpose guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      48 - 1,57" / 40,0 mm guns (6x8 guns), 1,95lbs / 0,88kg shells, 1912 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, all amidships, 4 raised mounts - superfiring
      14 - 0,79" / 20,0 mm guns in single mounts, 0,24lbs / 0,11kg shells, 1912 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 4 raised mounts
    Weight of broadside 10 851 lbs / 4 922 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    12,0" / 305 mm    377,85 ft / 115,17 m    12,01 ft / 3,66 m
    Ends:    5,00" / 127 mm    177,00 ft / 53,95 m    12,01 ft / 3,66 m
      67,88 ft / 20,69 m Unarmoured ends
    Upper:    7,99" / 203 mm    329,07 ft / 100,30 m    7,48 ft / 2,28 m
      Main Belt covers 93% of normal length

   - Torpedo Bulkhead and Bulges:
        2,01" / 51 mm    377,85 ft / 115,17 m    25,00 ft / 7,62 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    13,0" / 330 mm    10,0" / 254 mm        10,0" / 254 mm
    2nd:    2,01" / 51 mm    2,01" / 51 mm              -
    3rd:    0,75" / 19 mm          -                  -
    4th:    0,75" / 19 mm          -                  -

   - Armour deck: 6,50" / 165 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 4 shafts, 70 975 shp / 52 947 Kw = 25,50 kts
    Range 9 000nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 2 335 tons

Complement:
    1 123 - 1 460

Cost:
    £2,351 million / $9,404 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 356 tons, 4,6%
    Armour: 11 864 tons, 40,3%
       - Belts: 3 675 tons, 12,5%
       - Torpedo bulkhead: 702 tons, 2,4%
       - Armament: 2 532 tons, 8,6%
       - Armour Deck: 4 687 tons, 15,9%
       - Conning Tower: 267 tons, 0,9%
    Machinery: 1 920 tons, 6,5%
    Hull, fittings & equipment: 11 721 tons, 39,8%
    Fuel, ammunition & stores: 2 504 tons, 8,5%
    Miscellaneous weights: 75 tons, 0,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      47 310 lbs / 21 460 Kg = 38,4 x 13,5 " / 343 mm shells or 9,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
    Metacentric height 5,0 ft / 1,5 m
    Roll period: 19,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 60 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,19

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,547
    Length to Beam Ratio: 6,07 : 1
    'Natural speed' for length: 24,95 kts
    Power going to wave formation at top speed: 52 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -12,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        26,44 ft / 8,06 m
       - Forecastle (21%):    26,44 ft / 8,06 m
       - Mid (41%):        26,44 ft / 8,06 m (16,47 ft / 5,02 m aft of break)
       - Quarterdeck (16%):    16,96 ft / 5,17 m
       - Stern:        17,45 ft / 5,32 m
       - Average freeboard:    20,78 ft / 6,33 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,9%
    Waterplane Area: 39 002 Square feet or 3 623 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 111%
    Structure weight / hull surface area: 200 lbs/sq ft or 978 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,06
        - Longitudinal: 1,71
        - Overall: 1,11
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
 

6 komentarzy:

  1. Dobrze przemyślana modernizacja z każdej kupy złomu zrobi wartościową jednostkę. Pewnie w admiralicji miłośnicy pancerników planowali takie przebudowy. Ale Anglicy nie mogli się wyrobić z modernizacjami nowszych okrętów. Dlatego drednoty 13,5" poszły w odstawkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. A że ja również jestem ich miłośnikiem, to taką przebudowę sobie wymysliłem:) ech, żeby nie sknerstwo ówczesnych rządów brytyjskich, to może faktycznie taki Iron Duke by pływał w DWS?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale przecież Iron Duke i pozostałe 343 poszły w odstawkę w konsekwencji Traktatu Waszyngtońskiego!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadza się, ale okręt jako taki istniał - jako jednostka szkolna. zakłądam, że jedną wieżę gdzieś by mieli zachomikowaną, i w ten sposob mozna by okręt rewitalizować, na wzór Hiei.. jedyną przeszkjodą wydają się finanse - bo tych faktycznie brakło nawet dla wszystkich nowszych pancerników 15-calowych..

    OdpowiedzUsuń
  5. ps. mała korekta - Iron Duke poszedł w odstawke po traktacie londynskim a nie waszyngtonskim, czyli prawie o dekadę później.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, masz rację, londyńskim, pokręciło mi się.

    OdpowiedzUsuń