piątek, 24 maja 2013

Pancernik Wallenstein




Dzisiejszy okręt to austro-węgierska odpowiedź na włoski pancernik Duilio. Ekstremalna grubość pancerza (550 mm) została tak dobrana, by zapewnić ochronę przed ciężkimi, ważącymi niemal tonę pociskami z odprzodowych dział kal. 450 mm włoskiego okrętu, które miały przebijalność rzędu 21 cali (530 mm) płyty stalowej na dystansie 1800 m. Oczywiście przy takiej grubości pancerza nie do utrzymania była duża jego powierzchnia – stąd stosunkowo skromne wymiary pasa burtowego. Cytadela liczy bowiem tylko niespełna 39 m długości i chroni w zasadzie tylko urządzenia napędowe – komory amunicyjne są chronione przez opancerzone barbety, zaś reszta kadłuba, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi w budownictwie okrętów pancernych standardami – pozostaje w zasadzie nieopancerzona. Pancerz znajdujący się przed i za cytadelą, o grubości 80 mm ma za zadanie jedynie ochronę przed odłamkami. Pływalność takiej konstrukcji ma zostać zapewniona przez nisko położony pokład opancerzony, tworzący swoistą tratwę, która ma za zadanie utrzymać jednostkę na wodzie nawet w przypadku zdemolowania nieopancerzonych części kadłuba znajdujących się ponad nim. Podobną filozofię opancerzenia zastosowano m.in. w brytyjskim pancerniku Inflexible, który choć w wielu aspektach nieudany, uchodził jednak na jedną z najpotężniejszych jednostek pływających w tamtych czasach.   
    Wallenstein, austro-hungarian battleship laid down 1880 (Engine 1883)
Barbette ship

Displacement:
    13 441 t light; 14 132 t standard; 14 955 t normal; 15 614 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    380,35 ft / 379,86 ft x 77,30 ft x 28,71 ft (normal load)
    115,93 m / 115,78 m x 23,56 m  x 8,75 m

Armament:
      4 - 17,72" / 450 mm guns (2x2 guns), 2 363,34lbs / 1 071,99kg shells, 1880 Model
      Breech loading guns in open barbettes
      on centreline ends, evenly spread
      6 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 87,53lbs / 39,70kg shells, 1880 Model
      Breech loading guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
      10 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,31lbs / 0,59kg shells, 1880 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, all amidships, 4 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 9 992 lbs / 4 532 kg
    Shells per gun, main battery: 70

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    21,7" / 550 mm    127,85 ft / 38,97 m    6,99 ft / 2,13 m
    Ends:    3,15" / 80 mm    183,89 ft / 56,05 m    6,99 ft / 2,13 m
      68,11 ft / 20,76 m Unarmoured ends
    Upper:    15,7" / 400 mm    127,85 ft / 38,97 m    5,48 ft / 1,67 m
      Main Belt covers 52% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:          -              -            19,7" / 500 mm
    2nd:    5,91" / 150 mm          -                  -

   - Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 17,72" / 450 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 6 914 ihp / 5 158 Kw = 14,50 kts
    Range 3 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 482 tons (100% coal)

Complement:
    676 - 879

Cost:
    £1,712 million / $6,848 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 249 tons, 8,4%
    Armour: 4 903 tons, 32,8%
       - Belts: 1 868 tons, 12,5%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 2 006 tons, 13,4%
       - Armour Deck: 797 tons, 5,3%
       - Conning Tower: 232 tons, 1,5%
    Machinery: 1 375 tons, 9,2%
    Hull, fittings & equipment: 5 914 tons, 39,5%
    Fuel, ammunition & stores: 1 515 tons, 10,1%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      12 511 lbs / 5 675 Kg = 5,3 x 17,7 " / 450 mm shells or 1,7 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
    Metacentric height 4,6 ft / 1,4 m
    Roll period: 15,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 92 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,84

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,621
    Length to Beam Ratio: 4,91 : 1
    'Natural speed' for length: 19,49 kts
    Power going to wave formation at top speed: 40 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -9,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,47 ft / 5,02 m
       - Forecastle (24%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Mid (50%):        15,45 ft / 4,71 m
       - Quarterdeck (21%):    16,47 ft / 5,02 m
       - Stern:        16,47 ft / 5,02 m
       - Average freeboard:    16,04 ft / 4,89 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,7%
    Waterplane Area: 21 899 Square feet or 2 034 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 85%
    Structure weight / hull surface area: 187 lbs/sq ft or 913 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,88
        - Longitudinal: 3,14
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

4 komentarze:

  1. Nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek jakiś barbetowiec wziął udział w dużej bitwie. Przerażająca wizja austriackich artylerzystów zmiecionych pociskami artylerii średniej przeciwnika. Mechanizmy podniesienia i ładowania dział też są dużo bardziej wrażliwe niż WIEŻE Duilio.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Owszem, na pierwszy rzut oka może to tak wyglądać, ale przy ówczesnych płaskich torach lotu pocisków, otwarta barbeta dość dobrze chroniła artlerzystów znajdujących się wewnętrz niej przed pociskami - było po prostu nadzwyczajnym nieprawdiopodobieństwem by jakiś pocisk wpadł od góry do wnętrza barbety. Zresztą sami Włosi w następnym typie (Italia) zrezygnowali z opancerzonych wież na rzecz barbet, które w sumie lepiej, jak się okazało, chroniły załogę niż zwykłe wieże systemu Colesa/Ericcsona, chroniły tylko działa i przestrzeń bezpośrednio w ich sąsiedztwie, nie spoczywały bowiem na żadnej barbecie! (choć akurat na Duilio było pod tym względem nienajgorzej, bo pancerz cytadeli był podciągnięty aż pod górną krawedż burty, choć nie wiem jaką tam miał grubość)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bezpośrednie trafienie do wnętrza barbety jest możliwe kiedy okręt przechyli się o kilka stopni w stronę przeciwnika, mało prawdopodobne, jednak... i jeszcze odłamki.

    OdpowiedzUsuń