sobota, 20 grudnia 2025

Francuski pancernik z działami 450 mm

W toku dyskusji na blogu pojawił się swego czasu pomysł na francuski pancernik z działami kal. 450 mm. Taki model działa Francuzi faktycznie opracowali na początku lat 20-tych, pod kątem uzbrojenia weń nowych pancerników, których ponoć mieli sobie nabudować aż 11 (!), co miało trwać do 1940 r. Ale o ile mi wiadomo, żaden konkretny projekt nie powstał, zapewne z uwagi na konferencję waszyngtońską i ogólny klimat zmierzający do limitowania wielkości okrętów, a nie jej eskalowania. Wiadomo tylko, że potencjalne okręty miały mieć 40-45 tys. ton wyporności. Popularna ideą wśród shiploverów jest oparcie ich ewentualnego projektu na typie Lyon, w którym poczwórne wieże dział kal. 340 mm zastąpiono by podwójnymi kal. 450 mm. Ja biorąc się za ten okręt, z uwagi na brak innych wzorców francuskich pancerników z tego czasu, za podstawę również wziąłem  jeden z wariantów typu Lyon, jednak nieco powiększony, ze zmienionym ustawieniem wież artylerii głównej, oraz uwspółcześnionym wyglądem, m.in. poprzez dodanie masztu trójnożnego, jaki faktycznie w latach 20-tych pojawiał się na francuskich pancernikach. W mojej wersji ten okręt ma wyporność 44400 ton, 8 dział kal. 450 mm, 24 -  kal. 138 mm, pancerz burtowy 380 mm, pancerz poziomy 180 mm, pancerz wież 400 mm i rozwija 22 w.










Napoleon, french battleship laid down 1922 (Engine 1924)

Displacement:
    41 168 t light; 43 426 t standard; 44 436 t normal; 45 244 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    731,27 ft / 730,77 ft x 106,82 ft x 32,45 ft (normal load)
    222,89 m / 222,74 m x 32,56 m  x 9,89 m

Armament:
      8 - 17,72" / 450 mm guns (4x2 guns), 2 780,39lbs / 1 261,16kg shells, 1920 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      Main guns limited to end-on fire
      24 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1910 Model
      Quick firing guns in casemate mounts 
      on side, evenly spread
      18 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
      8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1922 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts 
      on side, all amidships
    Weight of broadside 24 271 lbs / 11 009 kg
    Shells per gun, main battery: 100
    6 - 21,7" / 550 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    15,0" / 380 mm    484,65 ft / 147,72 m    15,26 ft / 4,65 m
    Ends:    7,87" / 200 mm    246,10 ft / 75,01 m    15,26 ft / 4,65 m
      Main Belt covers 102% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        1,97" / 50 mm    484,65 ft / 147,72 m    31,23 ft / 9,52 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    15,7" / 400 mm    9,45" / 240 mm        15,0" / 380 mm
    2nd:    5,12" / 130 mm          -                  -

   - Armour deck: 5,91" / 150 mm (7,09" / 180 mm over amidships, 3,54" / 90 mm over ends), Conning tower: 14,96" / 380 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines, 
    Geared drive, 4 shafts, 50 154 shp / 37 415 Kw = 22,00 kts
    Range 6 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 817 tons

Complement:
    1 529 - 1 989

Cost:
    £11,511 million / $46,042 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 3 034 tons, 6,8%
    Armour: 18 525 tons, 41,7%
       - Belts: 5 883 tons, 13,2%
       - Torpedo bulkhead: 1 103 tons, 2,5%
       - Armament: 4 815 tons, 10,8%
       - Armour Deck: 6 320 tons, 14,2%
       - Conning Tower: 404 tons, 0,9%
    Machinery: 1 652 tons, 3,7%
    Hull, fittings & equipment: 17 957 tons, 40,4%
    Fuel, ammunition & stores: 3 268 tons, 7,4%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      63 912 lbs / 28 990 Kg = 23,0 x 17,7 " / 450 mm shells or 10,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
    Metacentric height 5,7 ft / 1,7 m
    Roll period: 18,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,04
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak
    Block coefficient: 0,614
    Length to Beam Ratio: 6,84 : 1
    'Natural speed' for length: 27,03 kts
    Power going to wave formation at top speed: 40 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        27,43 ft / 8,36 m
       - Forecastle (13%):    26,44 ft / 8,06 m
       - Mid (63%):        26,44 ft / 8,06 m (17,95 ft / 5,47 m aft of break)
       - Quarterdeck (15%):    17,95 ft / 5,47 m
       - Stern:        17,95 ft / 5,47 m
       - Average freeboard:    23,31 ft / 7,10 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 171,3%
    Waterplane Area: 57 845 Square feet or 5 374 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 96%
    Structure weight / hull surface area: 223 lbs/sq ft or 1 090 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,42
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Good seaboat, rides out heavy weather easily
 

7 komentarzy:

  1. Zamiana 340 na 450 w połowie ilości to nie pomysł fantastów tylko samych Francuzów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, aczkolwiek ja pewnego potwierdzenia tego nie znalazłem. Zresztą, tak wprost się nie da - Lyon był zdecydowanie za mały na 8x450, mimo iż na pierwszy rzut oka mogło by się wydawać, że podwójna wieża 450 mm wejdzie wprost zamiast poczwórnej 340 mm.
      dV

      Usuń
  2. Nazwa — jedyna godna prekursora linii takich bestii, i vice versa.

    Oparcie na typie „Lyon” wydaje mi się uzasadnione, w końcu był to szczyt możliwości ówczesnej francuskiej szkoły konstrukcyjnej. Dojście do rewolucyjnej zmiany w postaci „Dunkerque” zajęło sporo czasu, a efekt nie był aż tak oczywisty. Tak czy inaczej okręt z działami 450 mm musiałby mieć układ 4xII — wieże IV rzutowałyby na szerokość w sposób nieakceptowalny, III Francuzi pomijali jako zbyt skomplikowane.

    Okręt miałby charakterystykę zoptymalizowaną do przewidywalnego sposobu operowania floty: lokalne blokowanie Niemców i/lub Włochów, bez wypuszczania się na dalekie oceany, więc wielkie prędkości i zasięgi nie byłyby konieczne. W zasadzie zastanawiałbym się tylko nad ewentualnym nowocześniejszym rozmieszczeniem artylerii głównej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS Oczywiście „nad ewentualnym nowocześniejszym rozmieszczeniem artylerii średniej”.

      Usuń
  3. Potężnie uzbrojony i opancerzony okręt o wielkim potencjale modernizacyjnym w końcu lat 30-tych. Wydaje się, że wtedy można by usunąć artylerię kazamatową i zainstalować podwójne działa 130 mm DP. Pytanie jednak, czy starczyłoby na pokładzie miejsca na racjonalny montaż licznej artylerii małokalibrowej? Najlepiej podwójnych działek 37 mm i poczwórnych nkm-ów 13 mm. Ciekawe, czy i na ile dałoby się zwiększyć prędkość, ale bez kosztownego przedłużania kadłuba na śródokręciu (np. dla zainstalowania siłowni rzędu 100000 KM) i ograniczyć się jedynie do restylizowania stewy dziobowej. Czy w istniejącym kadłubie da się zainstalować nowoczesną (w końcu lat 30-tych) siłownię o mocy około 72000 KM i jaki da to progres prędkości? Gdyby okręt powstał, to byłby prawdziwym game changerem nie tylko w skali Starego Kontynentu!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może de Villars podjąłby się pokazania takiej modernizacji. Jestem ciekaw co z tego by wyszło.

      Usuń
  4. Wyrośnięty Provence, ale silny i mocno opancerzony, no szybkości to z dwa węzły więcej, gdyż max 22 oznacza faktyczną ok 21 w., karol flibustier

    OdpowiedzUsuń