czwartek, 6 czerwca 2013

Pancernik Salamis



Na fali morskiego wyścigu zbrojeń, jaki się rozpętał w Europie przed Pierwszą Wojną Światową, a także bezpośredniej rywalizacji z odwiecznym przeciwnikiem – Turcją, swojego drednota zapragnęła posiadać również Grecja.  Okręt, o nazwie Vasilefs Georgios (później Salamis) został zamówiony w lipcu 1912 r. jako jednostka 13.500-tonowa , uzbrojona w 6 dział 356 mm i 8 – 152 mm i mająca prędkość 21 w. De facto było to coś pośredniego pomiędzy predrednotem, a drednotem z prawdziwego zdarzenia. Wobec jednak zamówienia nowoczesnych drednotów przez Turcję (typ Resadiye – 23.000 ton, 10x343, liczący trzy jednostki, z których dwie zostały zamówione już w 1911 r., a jeden zmaterializował się ostatecznie pod postacią HMS Erin)  Grecy uznali, że jednostka w takim kształcie będzie niewystarczająca. Zmodyfikowano więc plany, najpierw optując za okrętem 16.500-tonowym, ostatecznie decydując o budowie jednostki o wyporności 19.500 ton, z pancerzem burtowym 250 mm i prędkością 23 w., uzbrojonej  w 8 dział 356 mm i 12 dział 152 mm.
Ogólnie pancernik prezentuje sobą typ charakterystyczny dla mniejszych flot, które często przedkładały prędkość i duże działa ponad solidne opancerzenie (duże działa widać, grubości pancerza – nie..). Tak też jest i w tym przypadku – jest to przykład bodaj najmniejszego z zaprojektowanych pancerników mających nieść działa kal. 356 mm, prędkością przewyższa znakomitą  większość innych okrętów tej klasy, zaś skalą opancerzenia bardziej przypomina krążownik liniowy niż pancernik. Stąd też zdarza się go czasami określać jako krążownik liniowy, choć moim zdaniem zdecydowanie do tej klasy, przez zbyt niską prędkość, nie przynależy.
Budowę okrętu zlecono stoczni AG Vulcan w Hamburgu (pierwotnie okręt miał być ponoć budowany w Szczecinie), ale uzbrojenie – działa 356 mm i 152 mm, barbety a prawdopodobnie także wieże miały być dostarczone przez firmę Bethlehem Steel ze Stanów Zjednoczonych.  Stępkę pod okręt położono w lipcu 1913 r., a wodowanie nastąpiło w listopadzie 1914 r. Trwająca wojna uniemożliwiła dokończenie okrętu i jego dostarczenie Grecji, co według kontraktu miało nastąpić w 1915 r. Gdyby okręt został ukończony według pierwotnych zamierzeń, mógłby wyglądać mniej więcej tak:  

Salamis, greek battleship laid down 1913 (Engine 1914)

Displacement:
    17 752 t light; 18 814 t standard; 19 500 t normal; 20 048 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    569,91 ft / 568,90 ft x 81,00 ft x 25,00 ft (normal load)
    173,71 m / 173,40 m x 24,69 m  x 7,62 m

Armament:
      8 - 14,02" / 356 mm guns (4x2 guns), 1 376,64lbs / 624,43kg shells, 1913 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      Main guns limited to end-on fire
      12 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1913 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1913 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, all amidships
      4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1913 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 12 453 lbs / 5 649 kg
    Shells per gun, main battery: 95
    5 - 19,7" / 500 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    9,84" / 250 mm    337,57 ft / 102,89 m    9,84 ft / 3,00 m
    Ends:    3,94" / 100 mm    103,90 ft / 31,67 m    6,86 ft / 2,09 m
      127,43 ft / 38,84 m Unarmoured ends
      Main Belt covers 91% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
        0,98" / 25 mm    337,57 ft / 102,89 m    19,85 ft / 6,05 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,84" / 250 mm    9,84" / 250 mm        9,84" / 250 mm
    2nd:    5,51" / 140 mm          -                  -
    3rd:    3,94" / 100 mm          -                  -
    4th:    0,98" / 25 mm          -                  -

   - Armour deck: 2,87" / 73 mm, Conning tower: 1,26" / 32 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 3 shafts, 37 987 shp / 28 338 Kw = 23,00 kts
    Range 4 100nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 235 tons (100% coal)

Complement:
    824 - 1 072

Cost:
    £2,350 million / $9,401 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 557 tons, 8,0%
    Armour: 6 030 tons, 30,9%
       - Belts: 1 548 tons, 7,9%
       - Torpedo bulkhead: 244 tons, 1,3%
       - Armament: 2 439 tons, 12,5%
       - Armour Deck: 1 779 tons, 9,1%
       - Conning Tower: 20 tons, 0,1%
    Machinery: 1 610 tons, 8,3%
    Hull, fittings & equipment: 8 556 tons, 43,9%
    Fuel, ammunition & stores: 1 747 tons, 9,0%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      20 331 lbs / 9 222 Kg = 14,8 x 14,0 " / 356 mm shells or 3,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
    Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
    Roll period: 17,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 1,12
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,17

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,592
    Length to Beam Ratio: 7,02 : 1
    'Natural speed' for length: 23,85 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -7,50 degrees
    Stern overhang: 1,02 ft / 0,31 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        18,96 ft / 5,78 m
       - Forecastle (22%):    17,95 ft / 5,47 m
       - Mid (50%):        17,95 ft / 5,47 m
       - Quarterdeck (18%):    18,44 ft / 5,62 m
       - Stern:        18,44 ft / 5,62 m
       - Average freeboard:    18,20 ft / 5,55 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 120,0%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 139,8%
    Waterplane Area: 33 466 Square feet or 3 109 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 90%
    Structure weight / hull surface area: 181 lbs/sq ft or 886 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,96
        - Longitudinal: 1,36
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is excellent

3 komentarze:

  1. Rysunek piękny, okręt też ciekawy i sensownie się prezentuje. Tylko ten dżwig między kominami, tak jakoś mocno rzuca się w oczy, nie za duży trochę?

    OdpowiedzUsuń
  2. fajnie, że się podoba:) co do dzwigu - ma rozmiary z grubsza takie, jak się widuje na rycinach tej jednostki, więc myslę, że może być. Np. tu: http://i401.photobucket.com/albums/pp98/D-Mitch_photos/Battleship_Salamis.jpg

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale bajerancki!

    OdpowiedzUsuń