wtorek, 4 czerwca 2013

Niemiecki niszczyciel



W niemieckiej doktrynie przed Pierwszą Wojną Światową niszczyciele były uważane za okręty towarzyszące flocie liniowej i służące głownie do atakowania wrogich sił za pomocą torped, które były ich główną bronią, (co znajdowało odzwierciedlenie także w ich oficjalnej klasyfikacji – Hochseetorpedoboote lub Grosse Torpedoboote) w przeciwieństwie do np. Brytyjczyków, którzy bardziej akcentowali defensywną ich rolę wobec własnej floty liniowej. Stąd w Niemczech mniejszą uwagę zwracano na uzbrojenie artyleryjskie niszczycieli, które było zwykle znacząco słabsze od ich zagranicznych odpowiedników. Przykładowo, okręty o wyporności ponad 1.000 ton często miewały za głowne uzbrojanie artyleryjskie działa kalibru ledwie 88 mm, podczas gdy u Brytyjczyków standardem były 4 cale (102 mm). Tak było m.in. z okrętami typu B 97 czy G 101, zbudowanymi co prawda na zagraniczne zamówienia, ale służące początkowo w kajzerowskiej flocie z działami 88 mm. Dopiero pod wpływem doświadczeń wojennych Niemcy zaczęli zmieniać uzbrojenie na cięższe (działa 105 mm), a nawet zbudowali niszczyciel S 113, który za uzbrojenie artyleryjskie miała 4 działa 150 mm! Zanim to jednak nastąpiło, flota niemiecka odczuwała pewien brak dużych niszczycieli, które zapewniały by efektywną  ochronę własnych sił głównych przed atakiem torpedowym. Próbą zaradzenia tego jest poniższy okręt. Generalnie jest to powiększona i silniej uzbrojona wersja typu B 97.  Dla zwalczania wrogich niszczycieli ma silną artylerię, składającą się z 1 działa 150 mm i 4 dział 105 mm, i niezbyt  wyżyłowaną prędkość – ma bowiem raczej odpędzać niż gonić wrogie jednostki. W wypełnianiu stawianych mu zadań sądzę, że spisałby się całkiem dobrze.     

V 53, german destroyer laid down 1913 (Engine 1914)

Displacement:
    1 245 t light; 1 307 t standard; 1 585 t normal; 1 808 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    333,60 ft / 330,58 ft x 34,38 ft x 11,35 ft (normal load)
    101,68 m / 100,76 m x 10,48 m  x 3,46 m

Armament:
      1 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1913 Model
      Quick firing gun in a deck mount with hoist
      on centreline amidships
      4 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 35,32lbs / 16,02kg shells, 1913 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread, 1 raised mount
    Weight of broadside 244 lbs / 111 kg
    Shells per gun, main battery: 200
    6 - 19,7" / 500 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,18" / 30 mm          -                  -

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 2 shafts, 34 413 shp / 25 672 Kw = 32,00 kts
    Range 3 170nm at 17,50 kts
    Bunker at max displacement = 500 tons

Complement:
    125 - 163

Cost:
    £0,209 million / $0,834 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 31 tons, 1,9%
    Armour: 4 tons, 0,3%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 4 tons, 0,3%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 871 tons, 55,0%
    Hull, fittings & equipment: 309 tons, 19,5%
    Fuel, ammunition & stores: 341 tons, 21,5%
    Miscellaneous weights: 30 tons, 1,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      275 lbs / 125 Kg = 2,7 x 5,9 " / 150 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,84
    Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
    Roll period: 8,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 24 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,23

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,430
    Length to Beam Ratio: 9,61 : 1
    'Natural speed' for length: 18,18 kts
    Power going to wave formation at top speed: 68 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        15,45 ft / 4,71 m
       - Forecastle (17%):    14,47 ft / 4,41 m (6,99 ft / 2,13 m aft of break)
       - Mid (50%):        6,99 ft / 2,13 m
       - Quarterdeck (13%):    6,99 ft / 2,13 m
       - Stern:        7,48 ft / 2,28 m
       - Average freeboard:    8,33 ft / 2,54 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 194,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 51,7%
    Waterplane Area: 7 138 Square feet or 663 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 54%
    Structure weight / hull surface area: 29 lbs/sq ft or 141 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,51
        - Longitudinal: 0,56
        - Overall: 0,51
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz