Po wybudowaniu pancernika Pietr Wielikij (wod. 1872, w sł.
1876, 10406t, 4x305, 14 w.) Rosjanie na ponad dekadę zaprzestali budowy
pełnomorskich pancerników. Kolejnym typem okrętu tej klasy były dopiero
pancerniki typu Jekatierina II, z których pierwsze dwa zwodowano dopiero w 1886
r., a do służby weszły dopiero w 1889 r.! Dzisiejszy okręt stanowi propozycję
zapełnienia tej „luki pokoleniowej”. Jest to jednostka w modnej w latach
70-tych i 80-tych XIX w. konfiguracji (m.in. Duilio, Inflexible) – z artylerią
ciężką zgrupowaną w dwóch wieżach rozmieszczonych diagonalnie na śródokręciu,
co ma zapewnić przynajmniej teoretyczną możliwość prowadzenia ognia z czterech
dział w każdym z czterech kierunków. Dzięki takim jednostkom flota rosyjska
zdobyła by niepodważalny prymat na obydwu z akwenów będących wówczas w orbicie
jej zainteresowania, tj. na Bałtyku i Morzu Czarnym. Natomiast nieco
żartobliwie można, przez analogię do niemieckich pancerników typu Sachsen domniemywać,
że okręt ten zdobyłby sobie miano „carskiej fabryki cementu” :)
Suworow, russian battleship laid down 1878 (Engine 1880)
Central citadel ship
Displacement:
10 762 t light; 11 222 t standard; 12 054 t normal; 12 721 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
338,55 ft / 336,55 ft x 74,67 ft x 26,51 ft (normal load)
103,19 m / 102,58 m x 22,76 m x 8,08 m
Armament:
4 - 15,00" / 381 mm guns (2x2 guns), 1 383,75lbs / 627,66kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turrets
on side, all amidships
2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 87,86lbs / 39,85kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
6 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,60lbs / 1,18kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
7 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,27lbs / 0,58kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,27lbs / 0,58kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side ends, evenly spread, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 5 745 lbs / 2 606 kg
Shells per gun, main battery: 68
6 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 16,0" / 406 mm 156,00 ft / 47,55 m 8,73 ft / 2,66 m
Ends: Unarmoured
Upper: 14,0" / 356 mm 80,09 ft / 24,41 m 8,46 ft / 2,58 m
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 11,0" / 279 mm -
2nd: 2,95" / 75 mm - -
- Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 10,00" / 254 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 002 ihp / 4 477 Kw = 14,20 kts
Range 4 100nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 499 tons (100% coal)
Complement:
574 - 747
Cost:
£1,154 million / $4,614 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 718 tons, 6,0%
Armour: 3 935 tons, 32,6%
- Belts: 1 765 tons, 14,6%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 505 tons, 12,5%
- Armour Deck: 552 tons, 4,6%
- Conning Tower: 113 tons, 0,9%
Machinery: 1 240 tons, 10,3%
Hull, fittings & equipment: 4 868 tons, 40,4%
Fuel, ammunition & stores: 1 293 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 510 lbs / 4 314 Kg = 6,9 x 15,0 " / 381 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
Roll period: 17,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,57
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,633
Length to Beam Ratio: 4,51 : 1
'Natural speed' for length: 18,35 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 12,96 ft / 3,95 m
- Forecastle (15%): 12,96 ft / 3,95 m
- Mid (50%): 12,96 ft / 3,95 m
- Quarterdeck (10%): 12,96 ft / 3,95 m
- Stern: 12,96 ft / 3,95 m
- Average freeboard: 12,96 ft / 3,95 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 81,5%
Waterplane Area: 18 958 Square feet or 1 761 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 99%
Structure weight / hull surface area: 186 lbs/sq ft or 906 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,96
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Central citadel ship
Displacement:
10 762 t light; 11 222 t standard; 12 054 t normal; 12 721 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
338,55 ft / 336,55 ft x 74,67 ft x 26,51 ft (normal load)
103,19 m / 102,58 m x 22,76 m x 8,08 m
Armament:
4 - 15,00" / 381 mm guns (2x2 guns), 1 383,75lbs / 627,66kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turrets
on side, all amidships
2 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 87,86lbs / 39,85kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
6 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,60lbs / 1,18kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
7 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,27lbs / 0,58kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline, all amidships, all raised mounts - superfiring
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,27lbs / 0,58kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side ends, evenly spread, 6 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 5 745 lbs / 2 606 kg
Shells per gun, main battery: 68
6 - 15,0" / 381 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 16,0" / 406 mm 156,00 ft / 47,55 m 8,73 ft / 2,66 m
Ends: Unarmoured
Upper: 14,0" / 356 mm 80,09 ft / 24,41 m 8,46 ft / 2,58 m
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 11,0" / 279 mm -
2nd: 2,95" / 75 mm - -
- Armour deck: 1,57" / 40 mm, Conning tower: 10,00" / 254 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 002 ihp / 4 477 Kw = 14,20 kts
Range 4 100nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 1 499 tons (100% coal)
Complement:
574 - 747
Cost:
£1,154 million / $4,614 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 718 tons, 6,0%
Armour: 3 935 tons, 32,6%
- Belts: 1 765 tons, 14,6%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 505 tons, 12,5%
- Armour Deck: 552 tons, 4,6%
- Conning Tower: 113 tons, 0,9%
Machinery: 1 240 tons, 10,3%
Hull, fittings & equipment: 4 868 tons, 40,4%
Fuel, ammunition & stores: 1 293 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 510 lbs / 4 314 Kg = 6,9 x 15,0 " / 381 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
Roll period: 17,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,57
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,633
Length to Beam Ratio: 4,51 : 1
'Natural speed' for length: 18,35 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 12,96 ft / 3,95 m
- Forecastle (15%): 12,96 ft / 3,95 m
- Mid (50%): 12,96 ft / 3,95 m
- Quarterdeck (10%): 12,96 ft / 3,95 m
- Stern: 12,96 ft / 3,95 m
- Average freeboard: 12,96 ft / 3,95 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 81,5%
Waterplane Area: 18 958 Square feet or 1 761 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 99%
Structure weight / hull surface area: 186 lbs/sq ft or 906 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,96
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
A co by było gdyby pociągnąć taką linię rozwoju pancerników i w konsekwencji także kążowników czy niszczycieli? To znaczy przyjąć a'priori założenie (pomijając jego zasadnosć)że artyleria główna okrętu ma być zgrupowana na śródokręciu. Jak prezentował by się(potencjalny)"Majestic", "Dreadnought" "Quen Elizabeth", "Bismarck" czy "Yamato".
OdpowiedzUsuńkiedyś już o tym myslaęłm ale doszłem do wnisoku, że to ślepa uliczka. zaletą (ale i tak teoretyczną) diagonalnego ułożenia artylerii jest teoretyczna mozliwość strzelania całoscią dział we wszystkich kierunkach (a w zasadzie w czterech głównych, bo juz odchyłki parę stopni w boku zawsze wytrącają z akcji parę dział). ponadto nie wyobrażam sobie ułożenia w ten sposób więcej niż 2 wież, a więc zasadniczo 4 dział, a do skutecznego strzelania na duże dystanse potrzeba 8 (no, powiedzmy 6) dział (choc teoretycznie mozna sobie wyobrazic karkołomna kombinacje dwóch wież 4-działowych ale to już starsznie odjechany pomysł byłby;)). Ponadto, diagonalne ustawienie wież powoduje że są one blisko burt - co utrudnia ich ochronę, a zwłaszcza zabezpiezcenie komór amunicyjnych prezed wybuchami podowdnymi. do tego jeszcze, w miarę rozwoju okrętów, coraz więcej różnego ustrojstwa trzeba zmieścić na pokładzie (maszty, anteny, artyleria pomocnicza, nadbudówki, dalmierze, reflektory itd) co sie mocno kłóci z podstawową zaletą diagonalnego ustawienia artrylerii, czyli otwartym polem ostrzału wzdluz z osi symetrii kadłuba (jak spojrzeć na rzut pionowy tego okrętu widac, jak wiele z powierzchni pokładu się "marnuje" w takiej konfiguracji). W sumie - w okrętach późniejszych niz predrednoty, nie bardzo widzę takie ustawienie, a musze powiedzieć że sporo nad tym główkowałem jakby coś takiego zrobić i jeszcze uzasadnić, ale do niczego przekonującego nie doszedłem:( Ale nie jest powiedziane, że jeszcze czegoś nie wymyslę bo też mi się takie ustawienie artylerii bardzo podoba;) choć raczej w odniesieniu do okrętów XIX wiecznych.. No, może jakiś XX-wieczny monitor czy coś podobnego?
OdpowiedzUsuńjeszcze jedno mi się nasunęło - XX wieczne działa na proch bezdymny mają dużo dłuższe lufy niz ich czarnoprochowe odpowiedniki z XIX w. - to kolejna przeszkoda dla diagonalnego ustawienia artylerii:(
OdpowiedzUsuńUjmując rzecz racjonalnie, to bez wątpienia masz rację, ale czasem można trochę pofantazjować... :-)
OdpowiedzUsuńAleksander
Zgadza się - dlatego kiedyś pewnie coś takie stworzę. Tylko muszę połączyć racjonalność z fantazją w odpowiednich proporcjach;-)
OdpowiedzUsuńNie krępuj się! Nawet w rzeczywistości ludzie nie zawsze działają racjonalnie.
OdpowiedzUsuńkd 12 shoes
OdpowiedzUsuńoff white x jordan 1
kyrie irving
yeezy 700
jordans
supreme clothing
bape
goyard bag
off white
kd 15