Jak pamiętamy, od 1915 r. na froncie francuskim walczą
polskie oddziały, złożone głównie z żołnierzy pochodzących z kolonii. Do końca
1915 r. armia polska wystawiła 2 dywizyjny korpus. W roku następnym uzupełniono
go o drugi korpus w analogicznym składzie, tworząc tym samym Armię Polską we
Francji. W składzie tej dużej jednostki nie mogło zabraknąć lotnictwa. Jego kształt
został ustalony zgodnie z ówczesnymi francuskimi poglądami na ten temat, w myśl
których w ramach każdej dywizji działać ma eskadra wywiadowcza, natomiast
lotnictwo na szczeblu armijnym stanowi eskadra myśliwska i eskadra niszczycielska
(bombowa). W myśl tych norm, w 1915 r. sformowano 2 eskadry wywiadowcze i 1 myśliwską, zaś w 1916 r. – kolejne 2 wywiadowcze
oraz 1 bombową.
Na wyposażenie tych eskadr zakupiono: w 1915 r. dla eskadry
myśliwskiej 15 samolotów R.A.F. FE.2b, które już w roku następnym zostały
przesunięte do zadań pomocniczych (gł. szkolenia) a w roli myśliwców zastąpione
przez 16 szt. Spadów S.VII. Dla eskadr rozpoznawczych w 1915 r. zakupiono 15
szt. Caudronów G.IV, oraz 16 szt. Farmanów F.40. W 1916 r. natomiast, dla nowo
sformowanych eskadr (a także celem uzupełnień ubytków w „starych” eskadrach)
nabyto 38 szt. samolotów Nieuport 12 i 10 szt. Spadów S.XI. Z kolei eskadra
bombowa otrzymała w 1916 r. 20 szt. lekkich bombowców Airco DH.4 .
Powyższe maszyny bojowe uzupełnia 12 szt. R.A.F. BE.2. Te
dawne samoloty rozpoznawcze, w 1915 r. były już wycofywane z pierwszej linii ze
względu na niskie osiągi i ponoszone duże straty. U nas są wykorzystywane jako
samoloty pomocnicze (łącznikowe, szkolne, dyspozycyjne i itp.).
R.A.F. FE.2b
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
2
Rozpiętość:
14,56 m
Długość:
9,84 m
Wysokość:
3,85 m
Powierzchnia
nośna: 46,00 m2
Masa
własna: 962 kg
Masa
startowa: 1376 kg
Napęd:
1x120 KM
Prędkość:
130 km/h
Prędkość
wznoszenia: 1,8 m/s
Pułap:
3350 m
Zasięg:
455 km
Uzbrojenie:
2 km-y
Spad S. VII
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
1
Rozpiętość:
7,82 m
Długość:
6,08 m
Wysokość:
2,20 m
Powierzchnia
nośna: 17,85 m2
Masa
własna: 545 kg
Masa
startowa: 775 kg
Napęd:
1x150 KM
Prędkość:
193 km/h
Prędkość
wznoszenia: 4,5 m/s
Pułap:
5500 m
Zasięg:
350 km
Uzbrojenie:
1 km
Caudron G.IV
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość:
17,18 m
Długość: 7,16
m
Wysokość: 2,56
m
Powierzchnia
nośna: 39,70 m2
Masa własna:
848 kg
Masa startowa:
1347 kg
Napęd: 2x100
KM
Prędkość: 132
km/h
Prędkość
wznoszenia: 2,0 m/s
Pułap: 4200 m
Zasięg: 434 km
Uzbrojenie: 1
km, 113 kg bomb
Farman F.40
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
2
Rozpiętość:
17,60 m
Długość:
9,25 m
Wysokość:
3,90 m
Powierzchnia
nośna: 52,00 m2
Masa
własna: 748 kg
Masa
startowa: 1120 kg
Napęd:
1x135 KM
Prędkość:
135 km/h
Prędkość
wznoszenia: 3,3 m/s
Pułap:
4000 m
Zasięg:
315 km
Uzbrojenie:
1 km, 50 kg bomb
Nieuport 12
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
2
Rozpiętość:
9,03 m
Długość: 7,13 m
Wysokość:
2,67 m
Powierzchnia
nośna: 22,00 m2
Masa
własna: 549 kg
Masa
startowa: 919 kg
Napęd:
1x110 KM
Prędkość:
146 km/h
Prędkość
wznoszenia: 2,3 m/s
Pułap:
4000 m
Zasięg:
502 km
Uzbrojenie:
1 km
Spad S.XI
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
2
Rozpiętość:
11,23 m
Długość:
7,75 m
Wysokość:
2,59 m
Powierzchnia
nośna: 36,50 m2
Masa
własna: 674 kg
Masa
startowa: 1084 kg
Napęd:
1x220 KM
Prędkość:
176 km/h
Prędkość
wznoszenia: 4,8 m/s
Pułap:
7000 m
Zasięg:
300 km
Uzbrojenie:
2 km-y, 70 kg bomb
Airco DH.4
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
2
Rozpiętość:
12,95 m
Długość:
9,34 m
Wysokość:
3,55 m
Powierzchnia
nośna: 40,50 m2
Masa
własna: 1044 kg
Masa
startowa: 1502 kg
Napęd:
1x250 KM
Prędkość:
188 km/h
Prędkość
wznoszenia: 3,7 m/s
Pułap:
5480 m
Zasięg:
700 km
Uzbrojenie:
2 km-y, 200 kg bomb
R.A.F. BE.2
Dane
taktyczno-techniczne:
Załoga:
2
Rozpiętość:
11,28 m
Długość:
8,31 m
Wysokość:
3,39 m
Powierzchnia
nośna: 34,80 m2
Masa
własna: 623 kg
Masa
startowa: 1068 kg
Napęd:
1x90 KM
Prędkość:
116 km/h
Prędkość
wznoszenia: 2,7 m/s
Pułap:
3050 m
Zasięg:
377 km
Uzbrojenie:
1 km, 100 kg bomb
Nie uważam się za znawcę zagadnień lotnictwa czasów PWS, ale odnoszę wrażenie, że niektóre z zaprezentowanych tu maszyn mają osiągi pozwalające im pozostać w służbie aż do końca wojny. Mam tu na myśli Spad S. VII, Spad S.XI i Airco DH.4, które można chyba uznać za maszyny z wyjątkowo dużym potencjałem na wyprowadzenie z nich kolejnych, jeszcze nowocześniejszych modeli.
OdpowiedzUsuńŁK
Jesteśmy trochę do przodu z czasem pisząc o zakupach w 1916,ale to nic.
UsuńKolego ŁK, SPAD S.XI akurat był nieudanym samolotem (miał być myśliwcem), bardzo trudnym w pilotażu ale miał lepsze osiągi od zwiadowczych Sopwith 1½ Strutter i Dorand AR wiec miał je zastąpić w lotnictwie francuskim i amerykańskim.
S.VII rozwinięto do wersji S.XIII
A DH.4 to wspaniały samolot, taki jakiego potrzebujemy na froncie na wschodzie, rozwinięty później do wersji DH.9A
Przytoczone charakterystyki nie wspominają o trudnościach w pilotażu... :) Zgadzamy się jednak ogólnie, że są to samoloty z dużym potencjałem rozwojowym. A więc powinny stać się obiektem zainteresowania również naszych konstruktorów.
UsuńTak, Spad XI był nieudany jako myśliwiec, więc wykorzystywano go w innych rolach, np. jako samolot rozpoznawczy, i "upychano" po sojusznikach (Rosja, Belgia, USA). Więc uznałem za całkiem prawdopodobne, że i nam by je wcisnęli ;)
UsuńCo do natomaist Spad S.VII i Airco DH.4 spokojnie posłużą jeszcze jakiś czas, dopóki się nie wykruszą (co w przypadku maszyn z tamtego okresu jest nieuniknione), i najprawdopodobniej zostaną potem zastąpione kolejnymi typami. być może Spad S.XIII i Airco DH.9, a może jeszcze jakimiś innymi?
mam taki pomysł, by nasze lotnictwo na zachozie wyposażyć w jakiś konkretniejszy typ bombowca. Na chwilę obecną podobają mi się konstrukcje inż. Caproniego, np. Caproni Ca.3 - natłukli tego ponad 600 szt., używali tego samolotu w większości sił zbrojnych walczących za zachodzie, więc wydaje się dość prawdopodobne, że i dla nas by się parę egzemplarzy znalazło :)
OdpowiedzUsuńFajny samolot, ale uzbrojenie obronne zdecydowanie zbyt słabe. Przydałyby się ze 4 km i to "naszego" kalibru, a nie śmieszne 6,5 mm Carcano.
UsuńŁK
Nie widzę przeszkód by zwiększyć kaliber km-ów, z tym, że prawdopodobnie byłby to kaliber francuski (względnie brytyjski), bo w ramach sił sojuszniczych nasze lotnictwo operować będzie na froncie zachodnim, i z nimi musi być w pierwszym rzędzie kompatybilne logistycznie. Znalazłem, że w rzeczywistości bombowce Caproni miewały też km-y o kal. 7,7 mm (np Ca.36, Ca.42).
UsuńNa wiki jest efektowne i duże zdjęcie muzealnego Ca.36: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/17_14_061_caproni_CA36.jpg
UsuńWidać na nim m.in. dziobowy km. Może ktoś z kolegów lepiej orientujących się w broni strzeleckiej zidentyfikuje co to za model?
Byłbyż to ten model: https://pl.wikipedia.org/wiki/Karabin_maszynowy_Fiat-Revelli_M1914 tyle że w wersji z chłodzeniem powietrzem?
UsuńPisząc o "naszym" kalibrze dokładnie miałem na myśli brytyjskiego Lewisa kal. 7,7 mm.
UsuńŁK
Mnie tam bardziej ten km przypomina Francuskiego Hotchkissa Mle 1914 (wyszukane w takiej małej encyklopedii broni strzeleckiej XX wieku), ale bardzo możliwe że to jest to co znalazł mości de Villars..
Usuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Karabin_maszynowy_Hotchkiss_Mle_14
Tak patrzę i stwierdzam że "korpus" obu km'ów jest niemal idento..
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat%E2%80%93Revelli_Modello_1914
Kpt.G
Opis w wiki samolotu Ca36: "... FIAT-Revelli Modello 1914 calibro 6,5 mm..."
UsuńKm Hotchikiss i Reveli działały na innej zasadzie (wykorzystanie gazów prochowych i odrzut zamka pólsowobodnego) co widać bo braku "rury" pod lufa w Revelli.
H_Babbock
Fiat Mod. 14 Tipo Aviazione, czyli lotnicza wersja FIAT-Revelli
UsuńNo to się zagadka wyjasniła. Dzięki :)
Usuń