piątek, 10 listopada 2017

Lotnictwo armii we Francji



Jak pamiętamy, od 1915 r. na froncie francuskim walczą polskie oddziały, złożone głównie z żołnierzy pochodzących z kolonii. Do końca 1915 r. armia polska wystawiła 2 dywizyjny korpus. W roku następnym uzupełniono go o drugi korpus w analogicznym składzie, tworząc tym samym Armię Polską we Francji. W składzie tej dużej jednostki nie mogło zabraknąć lotnictwa. Jego kształt został ustalony zgodnie z ówczesnymi francuskimi poglądami na ten temat, w myśl których w ramach każdej dywizji działać ma eskadra wywiadowcza, natomiast lotnictwo na szczeblu armijnym stanowi eskadra myśliwska i eskadra niszczycielska (bombowa). W myśl tych norm, w 1915 r. sformowano 2 eskadry wywiadowcze i  1 myśliwską, zaś w 1916 r. – kolejne 2 wywiadowcze oraz 1 bombową.
Na wyposażenie tych eskadr zakupiono: w 1915 r. dla eskadry myśliwskiej 15 samolotów R.A.F. FE.2b, które już w roku następnym zostały przesunięte do zadań pomocniczych (gł. szkolenia) a w roli myśliwców zastąpione przez 16 szt. Spadów S.VII. Dla eskadr rozpoznawczych w 1915 r. zakupiono 15 szt. Caudronów G.IV, oraz 16 szt. Farmanów F.40. W 1916 r. natomiast, dla nowo sformowanych eskadr (a także celem uzupełnień ubytków w „starych” eskadrach) nabyto 38 szt. samolotów Nieuport 12 i 10 szt. Spadów S.XI. Z kolei eskadra bombowa otrzymała w 1916 r. 20 szt. lekkich bombowców Airco DH.4 .
Powyższe maszyny bojowe uzupełnia 12 szt. R.A.F. BE.2. Te dawne samoloty rozpoznawcze, w 1915 r. były już wycofywane z pierwszej linii ze względu na niskie osiągi i ponoszone duże straty. U nas są wykorzystywane jako samoloty pomocnicze (łącznikowe, szkolne, dyspozycyjne i itp.).  

R.A.F. FE.2b

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 14,56 m
Długość: 9,84 m
Wysokość: 3,85 m
Powierzchnia nośna: 46,00 m2
Masa własna: 962 kg
Masa startowa: 1376 kg
Napęd: 1x120 KM
Prędkość: 130 km/h
Prędkość wznoszenia: 1,8 m/s
Pułap: 3350 m
Zasięg: 455 km
Uzbrojenie: 2 km-y

Spad S. VII 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 1
Rozpiętość: 7,82 m
Długość: 6,08 m
Wysokość: 2,20 m
Powierzchnia nośna: 17,85 m2
Masa własna: 545 kg
Masa startowa: 775 kg
Napęd: 1x150 KM
Prędkość: 193 km/h
Prędkość wznoszenia: 4,5 m/s
Pułap: 5500 m
Zasięg: 350 km
Uzbrojenie: 1 km

Caudron G.IV 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 17,18 m
Długość: 7,16 m
Wysokość: 2,56 m
Powierzchnia nośna: 39,70 m2
Masa własna: 848 kg
Masa startowa: 1347 kg
Napęd: 2x100 KM
Prędkość: 132 km/h
Prędkość wznoszenia: 2,0 m/s
Pułap: 4200 m
Zasięg: 434 km
Uzbrojenie: 1 km, 113 kg bomb

Farman F.40 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 17,60 m
Długość: 9,25 m
Wysokość: 3,90 m
Powierzchnia nośna: 52,00 m2
Masa własna: 748 kg
Masa startowa: 1120 kg
Napęd: 1x135 KM
Prędkość: 135 km/h
Prędkość wznoszenia: 3,3 m/s
Pułap: 4000 m
Zasięg: 315 km
Uzbrojenie: 1 km, 50 kg bomb

Nieuport 12 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 9,03 m
Długość: 7,13 m
Wysokość: 2,67 m
Powierzchnia nośna: 22,00 m2
Masa własna: 549 kg
Masa startowa: 919 kg
Napęd: 1x110 KM
Prędkość: 146 km/h
Prędkość wznoszenia: 2,3 m/s
Pułap: 4000 m
Zasięg: 502 km
Uzbrojenie: 1 km

Spad S.XI 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 11,23 m
Długość: 7,75 m
Wysokość: 2,59 m
Powierzchnia nośna: 36,50 m2
Masa własna: 674 kg
Masa startowa: 1084 kg
Napęd: 1x220 KM
Prędkość: 176 km/h
Prędkość wznoszenia: 4,8 m/s
Pułap: 7000 m
Zasięg: 300 km
Uzbrojenie: 2 km-y, 70 kg bomb

Airco DH.4 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 12,95 m
Długość: 9,34 m
Wysokość: 3,55 m
Powierzchnia nośna: 40,50 m2
Masa własna: 1044 kg
Masa startowa: 1502 kg
Napęd: 1x250 KM
Prędkość: 188 km/h
Prędkość wznoszenia: 3,7 m/s
Pułap: 5480 m
Zasięg: 700 km
Uzbrojenie: 2 km-y, 200 kg bomb

R.A.F. BE.2

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 2
Rozpiętość: 11,28 m
Długość: 8,31 m
Wysokość: 3,39 m
Powierzchnia nośna: 34,80 m2
Masa własna: 623 kg
Masa startowa: 1068 kg
Napęd: 1x90 KM
Prędkość: 116 km/h
Prędkość wznoszenia: 2,7 m/s
Pułap: 3050 m
Zasięg: 377 km
Uzbrojenie: 1 km, 100 kg bomb

14 komentarzy:

  1. Nie uważam się za znawcę zagadnień lotnictwa czasów PWS, ale odnoszę wrażenie, że niektóre z zaprezentowanych tu maszyn mają osiągi pozwalające im pozostać w służbie aż do końca wojny. Mam tu na myśli Spad S. VII, Spad S.XI i Airco DH.4, które można chyba uznać za maszyny z wyjątkowo dużym potencjałem na wyprowadzenie z nich kolejnych, jeszcze nowocześniejszych modeli.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteśmy trochę do przodu z czasem pisząc o zakupach w 1916,ale to nic.
      Kolego ŁK, SPAD S.XI akurat był nieudanym samolotem (miał być myśliwcem), bardzo trudnym w pilotażu ale miał lepsze osiągi od zwiadowczych Sopwith 1½ Strutter i Dorand AR wiec miał je zastąpić w lotnictwie francuskim i amerykańskim.
      S.VII rozwinięto do wersji S.XIII
      A DH.4 to wspaniały samolot, taki jakiego potrzebujemy na froncie na wschodzie, rozwinięty później do wersji DH.9A

      Usuń
    2. Przytoczone charakterystyki nie wspominają o trudnościach w pilotażu... :) Zgadzamy się jednak ogólnie, że są to samoloty z dużym potencjałem rozwojowym. A więc powinny stać się obiektem zainteresowania również naszych konstruktorów.

      Usuń
    3. Tak, Spad XI był nieudany jako myśliwiec, więc wykorzystywano go w innych rolach, np. jako samolot rozpoznawczy, i "upychano" po sojusznikach (Rosja, Belgia, USA). Więc uznałem za całkiem prawdopodobne, że i nam by je wcisnęli ;)
      Co do natomaist Spad S.VII i Airco DH.4 spokojnie posłużą jeszcze jakiś czas, dopóki się nie wykruszą (co w przypadku maszyn z tamtego okresu jest nieuniknione), i najprawdopodobniej zostaną potem zastąpione kolejnymi typami. być może Spad S.XIII i Airco DH.9, a może jeszcze jakimiś innymi?

      Usuń
  2. mam taki pomysł, by nasze lotnictwo na zachozie wyposażyć w jakiś konkretniejszy typ bombowca. Na chwilę obecną podobają mi się konstrukcje inż. Caproniego, np. Caproni Ca.3 - natłukli tego ponad 600 szt., używali tego samolotu w większości sił zbrojnych walczących za zachodzie, więc wydaje się dość prawdopodobne, że i dla nas by się parę egzemplarzy znalazło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajny samolot, ale uzbrojenie obronne zdecydowanie zbyt słabe. Przydałyby się ze 4 km i to "naszego" kalibru, a nie śmieszne 6,5 mm Carcano.
      ŁK

      Usuń
    2. Nie widzę przeszkód by zwiększyć kaliber km-ów, z tym, że prawdopodobnie byłby to kaliber francuski (względnie brytyjski), bo w ramach sił sojuszniczych nasze lotnictwo operować będzie na froncie zachodnim, i z nimi musi być w pierwszym rzędzie kompatybilne logistycznie. Znalazłem, że w rzeczywistości bombowce Caproni miewały też km-y o kal. 7,7 mm (np Ca.36, Ca.42).

      Usuń
    3. Na wiki jest efektowne i duże zdjęcie muzealnego Ca.36: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/17_14_061_caproni_CA36.jpg
      Widać na nim m.in. dziobowy km. Może ktoś z kolegów lepiej orientujących się w broni strzeleckiej zidentyfikuje co to za model?

      Usuń
    4. Byłbyż to ten model: https://pl.wikipedia.org/wiki/Karabin_maszynowy_Fiat-Revelli_M1914 tyle że w wersji z chłodzeniem powietrzem?

      Usuń
    5. Pisząc o "naszym" kalibrze dokładnie miałem na myśli brytyjskiego Lewisa kal. 7,7 mm.
      ŁK

      Usuń
    6. Mnie tam bardziej ten km przypomina Francuskiego Hotchkissa Mle 1914 (wyszukane w takiej małej encyklopedii broni strzeleckiej XX wieku), ale bardzo możliwe że to jest to co znalazł mości de Villars..
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Karabin_maszynowy_Hotchkiss_Mle_14

      Tak patrzę i stwierdzam że "korpus" obu km'ów jest niemal idento..
      https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat%E2%80%93Revelli_Modello_1914

      Kpt.G

      Usuń
    7. Opis w wiki samolotu Ca36: "... FIAT-Revelli Modello 1914 calibro 6,5 mm..."
      Km Hotchikiss i Reveli działały na innej zasadzie (wykorzystanie gazów prochowych i odrzut zamka pólsowobodnego) co widać bo braku "rury" pod lufa w Revelli.
      H_Babbock

      Usuń
    8. Fiat Mod. 14 Tipo Aviazione, czyli lotnicza wersja FIAT-Revelli

      Usuń
    9. No to się zagadka wyjasniła. Dzięki :)

      Usuń