niedziela, 14 czerwca 2020

Korweta torpedowa

Dziś nietypowa jednostka, która stanowi wczesną próbę stworzenia okrętu torpedowego dla austro-węgierskiej MW. Przesłanką do zaistnienia takiej jednostki jest fakt skonstruowania w latach 1866-67 przez Whiteheada pierwszej działającej, w pełni zanurzalnej i samobieżnej torpedy o kalibrze 360 mm (356 mm?), długości 3,4 m i wadze 136 kg. Torpeda ta została przez flotę austro-węgierską zaakceptowana do użytku w 1868 r.
Proponowany okręt to całkiem standardowa na owe czasy, średnich rozmiarów nieopancerzona korweta parowo-żaglowa, na której ograniczono uzbrojenie artyleryjskie, a w kadłubie zamontowano 8 wyrzutni torped. Wskutek tego można taki okręt sklasyfikować jako „korwetę torpedową”. Oczywiście, w kontekście osiągów ówczesnych torped (nasuwa się tu słynne starcie fregaty Shah z pancernikiem Huascar w 1877 r.!) faktyczna wartość bojowa jednostki pozostaje dyskusyjna, niemniej w specyficznych warunkach wschodniego wybrzeża Adriatyku (urozmaicona linia brzegowa, liczne wysepki, zatoki itp.) miałaby ona szansę wykazania swojej przydatności – nawet jeśli nie jako okręt torpedowy, to przynajmniej jako klasyczna korweta.








Zenta, austro-hungarian torpedo corvette laid down 1870

Displacement:
    1 604 t light; 1 662 t standard; 1 759 t normal; 1 837 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    228,15 ft / 220,67 ft x 36,68 ft x 16,50 ft (normal load)
    69,54 m / 67,26 m x 11,18 m  x 5,03 m

Armament:
      8 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 62,82lbs / 28,49kg shells, 1864 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, all amidships
      2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 32,16lbs / 14,59kg shells, 1864 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 567 lbs / 257 kg
    Shells per gun, main battery: 70
    8 - 14,0" / 356 mm above water torpedoes

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 607 ihp / 1 945 Kw = 15,00 kts
    Range 1 800nm at 7,00 kts
    Bunker at max displacement = 176 tons (100% coal)

Complement:
    258

Cost:
    £0,200 million / $0,798 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 71 tons, 4,0%
    Machinery: 600 tons, 34,1%
    Hull, fittings & equipment: 838 tons, 47,6%
    Fuel, ammunition & stores: 155 tons, 8,8%
    Miscellaneous weights: 96 tons, 5,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      697 lbs / 316 Kg = 9,7 x 5,9 " / 150 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
    Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
    Roll period: 13,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,461
    Length to Beam Ratio: 6,02 : 1
    'Natural speed' for length: 14,85 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,00 degrees
    Stern overhang: 7,48 ft / 2,28 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,95 ft / 6,08 m
       - Forecastle (20%):    17,45 ft / 5,32 m
       - Mid (50%):        14,99 ft / 4,57 m
       - Quarterdeck (19%):    15,94 ft / 4,86 m
       - Stern:        16,96 ft / 5,17 m
       - Average freeboard:    16,49 ft / 5,03 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 145,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 77,4%
    Waterplane Area: 4 974 Square feet or 462 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 91%
    Structure weight / hull surface area: 76 lbs/sq ft or 371 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,79
        - Longitudinal: 8,34
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

13 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny jest ten okręt. Właściwie XIX w. to nie moje klimaty, ale bardzo mi się on, przynajmniej wizualnie podoba. Rzeczywiście pewnie, w kontekście możliwości technicznych ówczesnych torped, nie będzie miał okazji do wykorzystania tej broni. Jestem ciekaw kiedy powstał pierwszy okręt uzbrojony w prawdziwe torpedy.
    Pozdrawiam autora

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
    2. Cieszę się że Ci się podoba :) Poruszyłeś ciekawą kwestię. Tak w ciemno to bym strzelał, że któraś z brytyjskich fregat, do któych należał Shah (czyli Inconstant z 1868, Raleigh z 1873 lub właśnie Shah z 1873). Brytyjczycy kupili torpedy Whiteheada w 1872 r., skądinąd wiadomo, że Iconstant otrzymał je gdzieś między 1872 a 1880 r., Shah natomiast na pewno użył tej w 1877 r. Torpedy dość powszechnie wchodziły też na pokłądy brytyjskich pancerników wodowanych od połowy lat 70-tych. Ale jeszcze wcześniej patent na torpedę Whiteheda kupili Austriacy (w 1869 r.), i być może u nich należy szukać tego pierwszego okrętu? Np. miał torpedy pancernik Kaiser z 1871 r., z tym, że to był dawny dwupokładowy okręt liniowy Kaiser (tak, ten spod Lissy!), pod który stępkę położono jeszcze w 1855 r. (!) Natomiast z w pełni nowo zbudowanych okrętów miały torpedy fregaty Radetzky z 1872 r. i Laudon z 1873 r. Ale może znajdzie się jeszcze coś starszego? Poszperam :)

      Usuń
  3. Niektóre malowania są jak z czasów Nelsona. A to przecież nie ta epoka. ale sam okręt ciekwy. Przy małych dystnsach walki i niskich prędkościach okretó taka salwa torpedowa mogła by zrobić sporo zamieszania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malowania inspirowane tymi a'la Nelson często były stosowane jeszcze w XX w. (np. nasz Lwów), a i obecnie się zdarzają. W drugiej połowie XIX w. też czasami występowało, więc nie widzę tu nic ahistorycznego. Tu ładny przykład: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Dutch_Steam_Frigate_Zeeland_1859-1883.jpg

      Usuń
  4. Ale tutaj ta "szachownica" pokrywała się chyba z rozkładem furt działowych. A malowanie samych ich imitacji na burcie miało miejsce raczej na jednostkach cywilnych, w ogóle pozbawionych furt działowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie, na jendostkach wojennych też się to zdarzało. dobrym przykłądem jest niemiecka korweta Nixe z 1885 r., uzbrojona w 8 dział 125 mm, wymalowana jakby furt miała co najmniej 10 na burtę. Zdjęcie jest nawet na navypedii: http://www.navypedia.org/ships/germany/ger_cr_nixe.htm

      Usuń
  5. POdczas grzebania w sieci znalazłem dwie urocze fotki korwety Stosch i jej marynarzy:
    https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/5fc0b579-2909-4ec6-b3d7-37fa6e462ae6/dana3lt-7206ee7b-d4e6-4b0c-b47b-5bd9df66b6d6.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwic3ViIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsImF1ZCI6WyJ1cm46c2VydmljZTpmaWxlLmRvd25sb2FkIl0sIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiIvZi81ZmMwYjU3OS0yOTA5LTRlYzYtYjNkNy0zN2ZhNmU0NjJhZTYvZGFuYTNsdC03MjA2ZWU3Yi1kNGU2LTRiMGMtYjQ3Yi01YmQ5ZGY2NmI2ZDYuanBnIn1dXX0.LdQyhEiMbwzQc5j4hvSgIxTMWm3dsaeLlB1_FXbxfOo

    https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/5fc0b579-2909-4ec6-b3d7-37fa6e462ae6/dana3zf-1df721ab-b784-4169-bacd-07f58be4efa0.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwic3ViIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsImF1ZCI6WyJ1cm46c2VydmljZTpmaWxlLmRvd25sb2FkIl0sIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiIvZi81ZmMwYjU3OS0yOTA5LTRlYzYtYjNkNy0zN2ZhNmU0NjJhZTYvZGFuYTN6Zi0xZGY3MjFhYi1iNzg0LTQxNjktYmFjZC0wN2Y1OGJlNGVmYTAuanBnIn1dXX0.pQDxmIrPouJ-S8DQALOKP2VL92MlBWKb3AqYWDu54lw

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  7. j4n92o8v84 s2r30i9y50 z3h83e2j00 w3y47v6k85 h7f29j4l75 i8u15n8k44

    OdpowiedzUsuń