Dziś nietypowa jednostka, która stanowi wczesną próbę stworzenia okrętu torpedowego dla austro-węgierskiej MW. Przesłanką do zaistnienia takiej jednostki jest fakt skonstruowania w latach 1866-67 przez Whiteheada pierwszej działającej, w pełni zanurzalnej i samobieżnej torpedy o kalibrze 360 mm (356 mm?), długości 3,4 m i wadze 136 kg. Torpeda ta została przez flotę austro-węgierską zaakceptowana do użytku w 1868 r.
Proponowany okręt to całkiem standardowa na owe czasy, średnich rozmiarów nieopancerzona korweta parowo-żaglowa, na której ograniczono uzbrojenie artyleryjskie, a w kadłubie zamontowano 8 wyrzutni torped. Wskutek tego można taki okręt sklasyfikować jako „korwetę torpedową”. Oczywiście, w kontekście osiągów ówczesnych torped (nasuwa się tu słynne starcie fregaty Shah z pancernikiem Huascar w 1877 r.!) faktyczna wartość bojowa jednostki pozostaje dyskusyjna, niemniej w specyficznych warunkach wschodniego wybrzeża Adriatyku (urozmaicona linia brzegowa, liczne wysepki, zatoki itp.) miałaby ona szansę wykazania swojej przydatności – nawet jeśli nie jako okręt torpedowy, to przynajmniej jako klasyczna korweta.
Zenta, austro-hungarian torpedo corvette laid down 1870
Displacement:
1 604 t light; 1 662 t standard; 1 759 t normal; 1 837 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
228,15 ft / 220,67 ft x 36,68 ft x 16,50 ft (normal load)
69,54 m / 67,26 m x 11,18 m x 5,03 m
Armament:
8 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 62,82lbs / 28,49kg shells, 1864 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, all amidships
2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 32,16lbs / 14,59kg shells, 1864 Model
Breech loading guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 567 lbs / 257 kg
Shells per gun, main battery: 70
8 - 14,0" / 356 mm above water torpedoes
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 607 ihp / 1 945 Kw = 15,00 kts
Range 1 800nm at 7,00 kts
Bunker at max displacement = 176 tons (100% coal)
Complement:
258
Cost:
£0,200 million / $0,798 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 71 tons, 4,0%
Machinery: 600 tons, 34,1%
Hull, fittings & equipment: 838 tons, 47,6%
Fuel, ammunition & stores: 155 tons, 8,8%
Miscellaneous weights: 96 tons, 5,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
697 lbs / 316 Kg = 9,7 x 5,9 " / 150 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
Roll period: 13,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,461
Length to Beam Ratio: 6,02 : 1
'Natural speed' for length: 14,85 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -6,00 degrees
Stern overhang: 7,48 ft / 2,28 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,95 ft / 6,08 m
- Forecastle (20%): 17,45 ft / 5,32 m
- Mid (50%): 14,99 ft / 4,57 m
- Quarterdeck (19%): 15,94 ft / 4,86 m
- Stern: 16,96 ft / 5,17 m
- Average freeboard: 16,49 ft / 5,03 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 145,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 77,4%
Waterplane Area: 4 974 Square feet or 462 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull surface area: 76 lbs/sq ft or 371 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,79
- Longitudinal: 8,34
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńPiękny jest ten okręt. Właściwie XIX w. to nie moje klimaty, ale bardzo mi się on, przynajmniej wizualnie podoba. Rzeczywiście pewnie, w kontekście możliwości technicznych ówczesnych torped, nie będzie miał okazji do wykorzystania tej broni. Jestem ciekaw kiedy powstał pierwszy okręt uzbrojony w prawdziwe torpedy.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam autora
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
UsuńCieszę się że Ci się podoba :) Poruszyłeś ciekawą kwestię. Tak w ciemno to bym strzelał, że któraś z brytyjskich fregat, do któych należał Shah (czyli Inconstant z 1868, Raleigh z 1873 lub właśnie Shah z 1873). Brytyjczycy kupili torpedy Whiteheada w 1872 r., skądinąd wiadomo, że Iconstant otrzymał je gdzieś między 1872 a 1880 r., Shah natomiast na pewno użył tej w 1877 r. Torpedy dość powszechnie wchodziły też na pokłądy brytyjskich pancerników wodowanych od połowy lat 70-tych. Ale jeszcze wcześniej patent na torpedę Whiteheda kupili Austriacy (w 1869 r.), i być może u nich należy szukać tego pierwszego okrętu? Np. miał torpedy pancernik Kaiser z 1871 r., z tym, że to był dawny dwupokładowy okręt liniowy Kaiser (tak, ten spod Lissy!), pod który stępkę położono jeszcze w 1855 r. (!) Natomiast z w pełni nowo zbudowanych okrętów miały torpedy fregaty Radetzky z 1872 r. i Laudon z 1873 r. Ale może znajdzie się jeszcze coś starszego? Poszperam :)
UsuńNiektóre malowania są jak z czasów Nelsona. A to przecież nie ta epoka. ale sam okręt ciekwy. Przy małych dystnsach walki i niskich prędkościach okretó taka salwa torpedowa mogła by zrobić sporo zamieszania.
OdpowiedzUsuńMalowania inspirowane tymi a'la Nelson często były stosowane jeszcze w XX w. (np. nasz Lwów), a i obecnie się zdarzają. W drugiej połowie XIX w. też czasami występowało, więc nie widzę tu nic ahistorycznego. Tu ładny przykład: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Dutch_Steam_Frigate_Zeeland_1859-1883.jpg
UsuńAle tutaj ta "szachownica" pokrywała się chyba z rozkładem furt działowych. A malowanie samych ich imitacji na burcie miało miejsce raczej na jednostkach cywilnych, w ogóle pozbawionych furt działowych.
OdpowiedzUsuńNiekoniecznie, na jendostkach wojennych też się to zdarzało. dobrym przykłądem jest niemiecka korweta Nixe z 1885 r., uzbrojona w 8 dział 125 mm, wymalowana jakby furt miała co najmniej 10 na burtę. Zdjęcie jest nawet na navypedii: http://www.navypedia.org/ships/germany/ger_cr_nixe.htm
UsuńPOdczas grzebania w sieci znalazłem dwie urocze fotki korwety Stosch i jej marynarzy:
OdpowiedzUsuńhttps://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/5fc0b579-2909-4ec6-b3d7-37fa6e462ae6/dana3lt-7206ee7b-d4e6-4b0c-b47b-5bd9df66b6d6.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwic3ViIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsImF1ZCI6WyJ1cm46c2VydmljZTpmaWxlLmRvd25sb2FkIl0sIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiIvZi81ZmMwYjU3OS0yOTA5LTRlYzYtYjNkNy0zN2ZhNmU0NjJhZTYvZGFuYTNsdC03MjA2ZWU3Yi1kNGU2LTRiMGMtYjQ3Yi01YmQ5ZGY2NmI2ZDYuanBnIn1dXX0.LdQyhEiMbwzQc5j4hvSgIxTMWm3dsaeLlB1_FXbxfOo
https://images-wixmp-ed30a86b8c4ca887773594c2.wixmp.com/f/5fc0b579-2909-4ec6-b3d7-37fa6e462ae6/dana3zf-1df721ab-b784-4169-bacd-07f58be4efa0.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwic3ViIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsImF1ZCI6WyJ1cm46c2VydmljZTpmaWxlLmRvd25sb2FkIl0sIm9iaiI6W1t7InBhdGgiOiIvZi81ZmMwYjU3OS0yOTA5LTRlYzYtYjNkNy0zN2ZhNmU0NjJhZTYvZGFuYTN6Zi0xZGY3MjFhYi1iNzg0LTQxNjktYmFjZC0wN2Y1OGJlNGVmYTAuanBnIn1dXX0.pQDxmIrPouJ-S8DQALOKP2VL92MlBWKb3AqYWDu54lw
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńOff White Outlet, Golden Goose Outlet, Golden Goose Sneakers, Golden Goose, Accessories Sale, Designer Bags Sale, Off White Hoodie
OdpowiedzUsuńj4n92o8v84 s2r30i9y50 z3h83e2j00 w3y47v6k85 h7f29j4l75 i8u15n8k44
OdpowiedzUsuńyeezy outlet
OdpowiedzUsuńbape hoodie
supreme hoodie
golden goose sneakers
palm angels hoodie
yeezy 380
nike travis scott
off white
jordan outlet
golden goose