Przebudowa pancerników Ise i Hyuga na hybrydowe „pancerniko-lotniskowce” od zawsze wydawała mi się rozwiązaniem chybionym i nieefektywnym. Pomyślałem więc nad rozwiązaniem optymalniejszym. Tym, jak sądzę, była by np. pełna konwersja tych okrętów na lotniskowce floty, co zresztą faktycznie planowano ponoć już w 1942 r., ale ostatecznie z powodu pracochłonności nie zostało zrealizowane. I ta właśnie przebudowa jest tematem dzisiejszego posta. W ramach przebudowy z okrętów usunięto dotychczasowe nadbudówki, wieże wraz z barbetami. W ich miejsce wzniesiono nadbudówkę ciągnącą się przez większą część kadłuba, która mieści hangary o długości około 150 m, a której dach stanowi pokład lotniczy. Przestrzeń między pokładem pancernym a pokładem lotniczym ma około 11 m wysokości, co pozwala swobodnie rozmieścić w niej dwa poziomy hangarowe. Poniżej dolnego hangaru, w miejscu dotychczasowych barbet i magazynów amunicyjnych, rozmieszczono niezbędne magazyny uzbrojenia, paliwa lotniczego i części zamiennych. Hangary zostały skomunikowane z pokładem lotniczym poprzez 2 podnośniki lotnicze. Na prawej burcie umieszczono nadbudówkę w stylu Taiho. Także jego wzorem, okręt otrzymał opancerzenie poziome pokładu lotniczego o grubości 76 mm, co razem z zachowanym opancerzeniem pokładu daje maksymalną wartość pancerza horyzontalnego wynoszącą 173 mm. Chcąc nie chcąc, zachowano opancerzenie burtowe, a to dlatego, że jednostka posiadała już bąble przeciwtorpedowe i nie dało by się usunąć pancerza bez ich demontażu, albo rozbiórki konstrukcji kadłuba, co czyniło by całe przedsięwzięcie całkowicie nierealistycznym.
Informacje o faktycznie planowanej przebudowie mówią o możliwości zabierania przez tak przebudowane jednostki 54 samolotów, i taką też liczbę przyjąłem. Niemniej warto zauważyć, że korzystając z algorytmu jaki lata temu znalazłem na forum springsharpa (kiedy takowe jeszcze istniało), można oszacować zdolność okrętu do zabierania na pokład grupy lotniczej liczącej aż 87 samolotów. Uzbrojenie artyleryjskie jednostki stanowi 16 dział uniwersalnych kal. 127 mm w podwójnych stanowiskach oraz 81 szt. działek kal. 25 mm
Do zilustrowania przebudowy Ise skorzystałem tym razem z rysunku ze strony shipbucket.com, który nieco zmodyfikowałem i pomalowałem w różne barwy ;)
Ise, japanese aircraft carrier laid down 1915 (Engine 1936), rebuilt 1944
Displacement:
34 246 t light; 35 303 t standard; 37 839 t normal; 39 869 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
707,87 ft / 700,39 ft x 94,00 ft (Bulges 104,00 ft) x 30,22 ft (normal load)
215,76 m / 213,48 m x 28,65 m (Bulges 31,70 m) x 9,21 m
Armament:
16 - 5,00" / 127 mm guns (8x2 guns), 62,50lbs / 28,35kg shells, 1929 Model
Dual purpose guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
78 - 0,98" / 25,0 mm guns (26x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1935 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
3 - 0,98" / 25,0 mm guns (1x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1935 Model
Anti-aircraft guns in deck mount
on centreline forward, all raised guns - superfiring
Weight of broadside 1 039 lbs / 471 kg
Shells per gun, main battery: 500
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" / 305 mm 442,26 ft / 134,80 m 12,50 ft / 3,81 m
Ends: 5,98" / 152 mm 190,88 ft / 58,18 m 10,96 ft / 3,34 m
67,26 ft / 20,50 m Unarmoured ends
Upper: 7,99" / 203 mm 302,00 ft / 92,05 m 8,99 ft / 2,74 m
Main Belt covers 97% of normal length
- Armour deck: 6,14" / 156 mm (3,82" / 97 mm over amidships, 2,00" / 51 mm over ends, 3,00" / 76 mm flight deck), Conning tower: 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 78 021 shp / 58 203 Kw = 25,30 kts
Range 7 870nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 4 566 tons
Complement:
1 356 - 1 763
Cost:
£2,348 million / $9,391 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 130 tons, 0,3%
Armour: 9 864 tons, 26,1%
- Belts: 4 360 tons, 11,5%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 5 480 tons, 14,5%
- Conning Tower: 24 tons, 0,1%
Machinery: 2 189 tons, 5,8%
Hull, fittings & equipment: 16 664 tons, 44,0%
Fuel, ammunition & stores: 3 593 tons, 9,5%
Miscellaneous weights: 5 400 tons, 14,3%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
84 449 lbs / 38 305 Kg = 1 351,2 x 5,0 " / 127 mm shells or 8,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
Metacentric height 6,9 ft / 2,1 m
Roll period: 16,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 56 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,12
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,602
Length to Beam Ratio: 6,73 : 1
'Natural speed' for length: 26,46 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 27,92 ft / 8,51 m
- Forecastle (14%): 25,92 ft / 7,90 m (14,99 ft / 4,57 m aft of break)
- Mid (50%): 14,99 ft / 4,57 m
- Quarterdeck (10%): 15,45 ft / 4,71 m
- Stern: 15,45 ft / 4,71 m
- Average freeboard: 16,73 ft / 5,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 39,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 102,4%
Waterplane Area: 48 227 Square feet or 4 480 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 183%
Structure weight / hull surface area: 246 lbs/sq ft or 1 203 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,07
- Longitudinal: 1,62
- Overall: 1,72
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
54 aircraft
Ise (1916, rebuilt 1944)
Hyuga (1917, rebuilt 1944)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz