czwartek, 23 stycznia 2025

Francuskie pancerniki typu Brennus

W 1880 roku francuska marynarka wojenna rozpoczęła program rozbudowy floty, który obejmował m.in. 6 pancerników. Wśród nich były późniejsze Hoche i typ Marceau. Miały też być dwa kolejne okręty, które miały zostać zwodowane już w 1882 r., a ostatecznie nie powstały na skutek decyzji adm. Aube’a. Jeden z nich miał nosić nazwę Brennus, nazwa drugiego nie jest znana. Wg dostępnych informacji miały to być jednostki w typie Inflexible czy Duilio, czyli z uzbrojeniem głównym rozmieszczonym diagonalnie na śródokręciu, w dwóch wieżach. W tym czasie flota francuska odchodziła już od gigantycznych dział jak na typie Terrible, zatem miały na nie składać się 4 działa kal. 340 mm, prawdopodobnie o długości lufy 30 kalibrów (model z 1884 r.). Oprócz tego okręt miał mieć kilka dział średniego kalibru (zapewne 164 mm) oraz kilka lekkich działek przeciw torpedowcom (tu przyjąłem jednolufowe działka Hotchkissa kal. 37 mm (1-funtowe). Brak bliższych danych co do reszty parametrów jednostek, zatem są one całkowicie moją spekulacją. Okręt otrzymał pancerz stalowo-żelazny typu compound o grubości 450-230 mm na burcie, 400 mm na wieżach i barbetach, 150 mm na ścianach stanowiska dowodzenia oraz pancerz żelazny pokładu o grubości 40-75 mm. 2 silniki parowe o łącznej mocy 8500 KM rozpędzają okręt do 16 w.
Poniższe grafiki powstały z wykorzystaniem rysunku Gollevainen z forum shipbucket.








 

Brennus, french battleship laid down 1882 (Engine 1885)

Displacement:
    10 174 t light; 10 622 t standard; 11 491 t normal; 12 187 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    354,53 ft / 354,53 ft x 67,45 ft x 26,44 ft (normal load)
    108,06 m / 108,06 m x 20,56 m  x 8,06 m

Armament:
      4 - 13,39" / 340 mm guns (2x2 guns), 1 091,31lbs / 495,01kg shells, 1884 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      2 - 6,46" / 164 mm guns in single mounts, 122,47lbs / 55,55kg shells, 1884 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
      4 - 6,46" / 164 mm guns in single mounts, 122,47lbs / 55,55kg shells, 1884 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, evenly spread, all raised mounts
      8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,38lbs / 0,63kg shells, 1883 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 4 raised mounts
    Weight of broadside 5 111 lbs / 2 318 kg
    Shells per gun, main battery: 75
    5 - 15,0" / 380 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    17,7" / 450 mm    168,54 ft / 51,37 m    8,99 ft / 2,74 m
    Ends:    9,06" / 230 mm    185,99 ft / 56,69 m    8,99 ft / 2,74 m
      Main Belt covers 73% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    15,7" / 400 mm    11,8" / 300 mm        15,7" / 400 mm
    2nd:    1,97" / 50 mm    1,18" / 30 mm              -

   - Armour deck: 2,20" / 56 mm (2,95" / 75 mm over amidships, 1,57" / 40 mm over ends), Conning tower: 5,91" / 150 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 8 510 ihp / 6 348 Kw = 16,00 kts
    Range 4 050nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 565 tons (100% coal)

Complement:
    554 - 721

Cost:
    £1,124 million / $4,497 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 639 tons, 5,6%
    Armour: 3 789 tons, 33,0%
       - Belts: 1 881 tons, 16,4%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 1 106 tons, 9,6%
       - Armour Deck: 738 tons, 6,4%
       - Conning Tower: 65 tons, 0,6%
    Machinery: 1 654 tons, 14,4%
    Hull, fittings & equipment: 4 092 tons, 35,6%
    Fuel, ammunition & stores: 1 317 tons, 11,5%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      8 556 lbs / 3 881 Kg = 8,1 x 13,4 " / 340 mm shells or 1,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
    Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
    Roll period: 15,7 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,53
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,18

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,636
    Length to Beam Ratio: 5,26 : 1
    'Natural speed' for length: 18,83 kts
    Power going to wave formation at top speed: 47 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -35,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,98 ft / 3,65 m
       - Forecastle (20%):    11,98 ft / 3,65 m
       - Mid (50%):        11,98 ft / 3,65 m
       - Quarterdeck (15%):    11,45 ft / 3,49 m
       - Stern:        11,45 ft / 3,49 m
       - Average freeboard:    11,80 ft / 3,60 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 93,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 73,6%
    Waterplane Area: 18 085 Square feet or 1 680 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 94%
    Structure weight / hull surface area: 159 lbs/sq ft or 777 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 2,11
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped

Brennus (1885)
Clovis (1886)
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz