Wraca nieśmiertelny temat polskiego krążownika;) W tej alternatywie trafił nam się krążownik Augsburg, który na podstawie Traktatu Wersalskiego przypadł Japonii. Ta nie miała żadnego pomysłu na jego wykorzystanie, więc w 1922 r. sprzedała go na złom do Holandii. Zanim dokonano złomowania, kadłub zakupiła Polska, z przeznaczeniem na hulk i okręt-bazę dla mniejszych jednostek. Wskutek swoich rozmiarów nie był on jednak optymalny do takich zadań, zatem w 1927 r. nabyto od Belgów większy ex-francuski krążownik który stał się Bałtykiem, a dawnego Augsburga (obecnie ORP Kraków) wysłano do Francji celem przebudowy i reaktywacji w roli jednostki bojowej. Okręt otrzymał zupełnie nową siłownię turbinową z kotłami opalanymi paliwem płynnym, nowe nadbudówki oraz zestaw uzbrojenia składający się z 6 dział kal. 155, 4 dział plot. kal. 75 mm oraz 4 (2xII) wyrzutni torped kal. 550 mm z reduktorami do 533/450 mm. Dostał też na pokład 1 wodnosamolot CAMS.37. W nowej postaci osiąga 32 w. i ma zasięg 3400 Mm przy prędkości 15 w., co może nie jest wartością imponującą, ale na Bałtyk wystarczającą. Ogólnie wyszła z tego chyba niezła rewitalizacja starego złoma :)
Kraków, polish protected cruiser laid down 1908 (Engine 1929)
Displacement:
4 414 t light; 4 595 t standard; 4 896 t normal; 5 136 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
440,08 ft / 426,64 ft x 45,93 ft x 17,88 ft (normal load)
134,14 m / 130,04 m x 14,00 m x 5,45 m
Armament:
6 - 6,10" / 155 mm guns in single mounts, 113,62lbs / 51,54kg shells, 1920 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, 4 raised mounts
4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1927 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, all amidships
4 - 0,52" / 13,2 mm guns (2x2 guns), 0,07lbs / 0,03kg shells, 1929 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all forward, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 733 lbs / 333 kg
Shells per gun, main battery: 200
4 - 21,7" / 550 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm -
- Armour deck: 2,09" / 53 mm (deck 1,57" / 40 mm, slopes 3,15" / 80 mm), Conning tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 63 545 shp / 47 405 Kw = 32,00 kts
Range 3 400nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 541 tons
Complement:
292 - 380
Cost:
£0,504 million / $2,017 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 92 tons, 1,9%
Armour: 563 tons, 11,5%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 39 tons, 0,8%
- Armour Deck: 499 tons, 10,2%
- Conning Tower: 24 tons, 0,5%
Machinery: 1 949 tons, 39,8%
Hull, fittings & equipment: 1 785 tons, 36,5%
Fuel, ammunition & stores: 482 tons, 9,8%
Miscellaneous weights: 25 tons, 0,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 139 lbs / 1 424 Kg = 27,6 x 6,1 " / 155 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,23
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,489
Length to Beam Ratio: 9,29 : 1
'Natural speed' for length: 20,66 kts
Power going to wave formation at top speed: 65 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 28,00 degrees
Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,44 ft / 6,84 m
- Forecastle (18%): 19,95 ft / 6,08 m
- Mid (50%): 15,45 ft / 4,71 m
- Quarterdeck (11%): 19,46 ft / 5,93 m
- Stern: 19,95 ft / 6,08 m
- Average freeboard: 18,41 ft / 5,61 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 144,3%
- Above water (accommodation/working, high = better): 126,0%
Waterplane Area: 12 927 Square feet or 1 201 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 94%
Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,69
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is excellent
1 seaplane
Jak dla mnie - prawdziwa "bomba". Jedyne, co budzi moje wątpliwości, to bardzo ciężka (jak na ręczne ładowanie) amunicja. Może lepiej byłoby dać skromniejsze (i starsze!) działa 139 mm L/55 Model 1910? Progres prędkości i ogólnej technicznej nowoczesności jest absolutnie bezprecedensowy. Uroda okrętu również nienaganna...
OdpowiedzUsuńŁK
dzięki :) Myślę, że gdyby szybkostrzelność okazała się jednak zbyt niska, można by zwiększyć obsady każdego działa, tak by były ładowane przez 2 osoby (tak chyba robiono z działami o kalibrze rzędu 190 mm ładowanymi ręcznie). Ale może nie byłoby to konieczne - działa o kalibrze rzędu 6 cali uchodzą za takie, które jeszcze bezproblemowo mogą być ładowane ręcznie.
UsuńdV
Sześciocalówki były i tak ładowane przez dwóch ludzi. Jeden ładował pocisk, a drugi ładunek miotający... :)
UsuńPeperon
Myślałem o samym pocisku - że dwie osoby mogły by go ładować na swego rodzaju "noszach", bo tego dotyczyła uwaga kolegi ŁK. Z ładunkiem miotającym były by to już 3 osoby.
UsuńdV
Ciekawy byłby rzut z góry, bo część rufowa jakoś nie za bardzo jest do wyobrażenia z tymi drzwiami trapowymi. Do tego czternaście metrów zawiera armatę 155 oraz dwie 75 wszerz? No to jeszcze trudniejsze do wyobrażenia. Powtórzenie masztu do czego? Bo jest ewidentne powtórzenie tego samego zespołu. Z tak mocnymi maszynami, to okręt pójdzie więcej, niż te zaczarowane 32 węzły, i to sporo więcej moim zdaniem, pozdrawiam karol flibustier ps. acha, w kwestii zamiany kalibru głównego, to jednak nie byłbym za tym, ten 155 jest akuratny dla czegoś mającego być flagowcem.
OdpowiedzUsuńNa szerokość powinno się to zmieścić, z uwagi na to, że działa 75 mm są na platformach wystających poza obrys kadłuba - są na sponsonach. Natomiast co do drzwi na rufie to, nie wiem w czym mógłby być problem? Jest tam lekkie wcięcie kadłuba ułatwiające ewentualny ogień z działa 75 mm w kierunku rufy, ale z drzwiami to przecież nie koliduje.
UsuńCo do masztu rufowego - mamy na nim dźwig do samolotu i zdublowany reflektor (jeden to było by za mało), co jest chyba wystarczającym uzasadnieniem dla jego konstrukcji.
Prędkość natomiast wyliczył springsharp. Nie ukrywam, czasem jego wyliczenia są nieco kontrowersyjne (często wychodzi to przy symulowaniu historycznych okrętów - często do osiąganej prędkości dopasowuje nieadekwatną moc). Zatem możemy przyjąć, że okręt ma nominalną prędkość 32 w., ale faktycznie w sprzyjających warunkach może popłynąć nieco szybciej.
dV
Dla mnie jedna z najpiękniejszych sylwetek widzianych na blogu. Przednia nadbudówka i maszt oraz zgrabny dziób w stylu „Dugay Trouin” (od którego prezentuje się o wiele lepiej), a oryginalna tylna świetnie z nią harmonizuje. Charakterystyka również znakomita uwzględniając wyporność i inne uwarunkowania.
OdpowiedzUsuńAleksander
Bardzo mnie cieszy, że Ci się spodobał :)
UsuńdV