Dziś kutry torpedowe rodzimej produkcji dla PMW :) Okręciki zostały zbudowane w stoczni w Modlinie i do napędu wykorzystują silniki lotnicze Renault o mocy 310 KM pozyskane z samolotów Breguet XIV, akurat wycofywanych ze służby w lotnictwie. Dla uzyskania odpowiedniej mocy, jednostki otrzymały po 3 silniki. Jako uzbrojenie główne mają po 2 torpedy francuskie kal. 550 mm w zrzutniach rufowych, w których alternatywnie można rozmieścić miny lub bomby głębinowe. Na uzbrojenie „artyleryjskie”składa się pojedynczy wkm Hotchkissa kal. 13,2 mm. Formalnie, wg symulacji springsharpa, napęd o mocy 930 KM pozwala rozpędzić jednostki do 19,8 w. w pływaniu wypornościowym. Jednakże kutry torpedowe uzyskują prędkości maksymalne w ślizgu, kiedy to opory ruchu kadłuba są istotnie zmniejszone, zatem zastosowałem współczynnik zwiększenia prędkości maksymalnej wynoszący 1,75 (stosowany już kiedyś na blogu, a który ustaliłem w oparciu o symulację realnych kutrów torpedowych), co dało wynik 33,66 w. Osiągi te nie są może imponujące, ale i tak oceniam, że okręty te mogą być przydatne na wodach Zatoki Gdańskiej, i stanowić punkt wyjścia dla budowy ulepszonych następców w latach późniejszych.
Moskit, polish motor torpedo boat laid down 1931, launched 1931 (Engine 1920)
Displacement:
22 t light; 22 t standard; 25 t normal; 27 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
64,60 ft / 64,11 ft x 9,58 ft x 3,35 ft (normal load)
19,69 m / 19,54 m x 2,92 m x 1,02 m
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1929 Model
Machine gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery: 1 000
2 - 21,7" / 550 mm above water torpedoes
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 3 shafts, 929 shp / 693 Kw = 33,66 kts
Range 200nm at 18,50 kts
Bunker at max displacement = 5 tons
Complement:
5 - 7
Cost:
£0,012 million / $0,046 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 13 tons, 53,8%
Hull, fittings & equipment: 5 tons, 20,4%
Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 13,7%
Miscellaneous weights: 3 tons, 12,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 lbs / 1 Kg = 27,2 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
Metacentric height 0,1 ft / 0,0 m
Roll period: 13,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 8 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,03
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,426
Length to Beam Ratio: 6,69 : 1
'Natural speed' for length: 8,01 kts
Power going to wave formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 4,00 ft / 1,22 m
- Forecastle (17%): 3,48 ft / 1,06 m
- Mid (50%): 3,48 ft / 1,06 m
- Quarterdeck (34%): 2,99 ft / 0,91 m
- Stern: 2,49 ft / 0,76 m
- Average freeboard: 3,22 ft / 0,98 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 187,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): -69,0%
Waterplane Area: 385 Square feet or 36 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 37%
Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 39 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,44
- Longitudinal: 1,84
- Overall: 0,50
Caution: Poor stability - excessive risk of capsizing
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Moskit (1931)
Osa (1931)
Komar (1932)
Szerszeń (1932)
Bardzo ciekawy pomysł recyklingowego wykorzystania silników lotniczych (oczywiście po przeprowadzeniu kapitalnego remontu). Okręty skromne, ale wpisujące się dobrze w realia epoki wczesnych lat 30-tych XX wieku.
OdpowiedzUsuńŁK
Chciałem by było realistycznie, dlatego na początek apropnowalem okręty skromne i mocno budzetowe. Ale myślę ze na nich nie poprzestane i będą nastepcy;) zobaczymy, co się uda wykombinować do 1939 r., choć lekko nie będzie no chcąc zachować realizm, niestety musimy założyć spory kłopot z silnikami :(
UsuńdV
Ps. Zastosowane silniki są oczywiście po remoncie :)
UsuńdV