wtorek, 7 października 2025

Kutry torpedowe dla PMW

Dziś kutry torpedowe rodzimej produkcji dla PMW :) Okręciki zostały zbudowane w stoczni w Modlinie i do napędu wykorzystują silniki lotnicze Renault o mocy 310 KM pozyskane z samolotów Breguet XIV, akurat wycofywanych ze służby w lotnictwie. Dla uzyskania odpowiedniej mocy, jednostki otrzymały po 3 silniki. Jako uzbrojenie główne mają po 2 torpedy francuskie kal. 550 mm w zrzutniach rufowych, w których alternatywnie można rozmieścić miny lub bomby głębinowe. Na uzbrojenie „artyleryjskie”składa się pojedynczy wkm Hotchkissa kal. 13,2 mm. Formalnie, wg symulacji springsharpa, napęd o mocy 930 KM pozwala rozpędzić jednostki do 19,8 w. w pływaniu wypornościowym. Jednakże kutry torpedowe uzyskują prędkości  maksymalne w ślizgu, kiedy to opory ruchu kadłuba są istotnie zmniejszone, zatem zastosowałem współczynnik zwiększenia prędkości maksymalnej wynoszący 1,75 (stosowany już kiedyś na blogu, a który ustaliłem w oparciu o symulację realnych kutrów torpedowych), co dało wynik 33,66 w. Osiągi te nie są może imponujące, ale i tak oceniam, że okręty te mogą być przydatne na wodach Zatoki Gdańskiej, i stanowić punkt wyjścia dla budowy ulepszonych następców w latach późniejszych.






Moskit, polish motor torpedo boat laid down 1931, launched 1931 (Engine 1920)

Displacement:
    22 t light; 22 t standard; 25 t normal; 27 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    64,60 ft / 64,11 ft x 9,58 ft x 3,35 ft (normal load)
    19,69 m / 19,54 m x 2,92 m  x 1,02 m

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1929 Model
      Machine gun in deck mount 
      on centreline forward
    Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
    Shells per gun, main battery: 1 000
    2 - 21,7" / 550 mm above water torpedoes

Machinery:
    Petrol Internal combustion motors, 
    Direct drive, 3 shafts, 929 shp / 693 Kw = 33,66 kts
    Range 200nm at 18,50 kts
    Bunker at max displacement = 5 tons

Complement:
    5 - 7

Cost:
    £0,012 million / $0,046 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 13 tons, 53,8%
    Hull, fittings & equipment: 5 tons, 20,4%
    Fuel, ammunition & stores: 3 tons, 13,7%
    Miscellaneous weights: 3 tons, 12,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      2 lbs / 1 Kg = 27,2 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
    Metacentric height 0,1 ft / 0,0 m
    Roll period: 13,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 8 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,03

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,426
    Length to Beam Ratio: 6,69 : 1
    'Natural speed' for length: 8,01 kts
    Power going to wave formation at top speed: 83 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        4,00 ft / 1,22 m
       - Forecastle (17%):    3,48 ft / 1,06 m
       - Mid (50%):        3,48 ft / 1,06 m
       - Quarterdeck (34%):    2,99 ft / 0,91 m
       - Stern:        2,49 ft / 0,76 m
       - Average freeboard:    3,22 ft / 0,98 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 187,1%
        - Above water (accommodation/working, high = better): -69,0%
    Waterplane Area: 385 Square feet or 36 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 37%
    Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 39 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,44
        - Longitudinal: 1,84
        - Overall: 0,50
    Caution: Poor stability - excessive risk of capsizing
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor
    Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Moskit (1931)
Osa (1931)
Komar (1932)
Szerszeń (1932)
 

 

3 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy pomysł recyklingowego wykorzystania silników lotniczych (oczywiście po przeprowadzeniu kapitalnego remontu). Okręty skromne, ale wpisujące się dobrze w realia epoki wczesnych lat 30-tych XX wieku.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałem by było realistycznie, dlatego na początek apropnowalem okręty skromne i mocno budzetowe. Ale myślę ze na nich nie poprzestane i będą nastepcy;) zobaczymy, co się uda wykombinować do 1939 r., choć lekko nie będzie no chcąc zachować realizm, niestety musimy założyć spory kłopot z silnikami :(
      dV

      Usuń
    2. Ps. Zastosowane silniki są oczywiście po remoncie :)
      dV

      Usuń