wtorek, 30 września 2025

Tureckie krążowniki typu Iskenderiye

W odpowiedzi na greckie krążowniki typu Antinavarhos Kontouriotis (post z 19.01.2024 r.) flota turecka postanowiła wyposażyć się w podobne okręty. Miały być nieco większe od greckich odpowiedników, ale wyposażone w działa mniejszego kalibru, tj. niemieckie działa 240 mm L/35 model 1888. Postanowiono je zbudować w rodzimych stoczniach, z łatwym do przewidzenia efektem – ich budowa znacznie się przedłużyła. Miało to jednak nieoczekiwanie pozytywne konsekwencje – bowiem pojawił się nowy model działa 240 mm o długości lufy 40 kalibrów i szybkostrzelności do nawet 3-4 strz./min. Poza tym okręt jest wyposażony w 120 mm szybkostrzelne działa  proweniencji brytyjskiej (wyprodukowane przez Elswick Ordnance Company należące do koncernu Armstronga), a także gromadkę lekkich działek 6- i 1-funtowych. Ponadto, na okręcie dało się zamontować nowsze maszyny, dające większą moc i w efekcie prędkość, niż oryginalnie zakładano (7860 KM i 19 w. zamiast 7090 KM i 18,5 w.). Okręty zwodowano w latach 1897 i 1898. Dysponują sporą siłą ognia jak na swoje rozmiary i sądzę, że dzięki szybkostrzelności dział 240 mm w przyszłości mogą je zachować, w przeciwieństwie do większości podobnych jednostek w innych flotach, które w miejsce ciężkich dział otrzymywały potem szybkostrzelne 6-calówki. 






Iskenderiye, turkish protected cruiser laid down 1890 (Engine 1897)

Displacement:
    3 505 t light; 3 670 t standard; 3 949 t normal; 4 172 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    331,56 ft / 330,58 ft x 45,54 ft x 17,22 ft (normal load)
    101,06 m / 100,76 m x 13,88 m  x 5,25 m

Armament:
      2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 421,80lbs / 191,33kg shells, 1894 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      4 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1893 Model
      Quick firing guns in casemate mounts 
      on side, all amidships
      4 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
      6 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1893 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on side ends, evenly spread
      8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 5,14lbs / 2,33kg shells, 1884 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on side, evenly spread, 6 raised mounts
      4 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1890 Model
      Quick firing guns in deck mounts 
      on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 1 418 lbs / 643 kg
    Shells per gun, main battery: 100
    5 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    3,94" / 100 mm    2,95" / 75 mm        3,94" / 100 mm

   - Armour deck: 2,09" / 53 mm (deck 1,57" / 40 mm, slopes 3,15" / 80 mm), Conning tower: 2,95" / 75 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines, 
    Direct drive, 2 shafts, 7 858 ihp / 5 862 Kw = 19,00 kts
    Range 3 300nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 502 tons (100% coal)

Complement:
    248 - 323

Cost:
    £0,447 million / $1,787 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 177 tons, 4,5%
    Armour: 533 tons, 13,5%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 118 tons, 3,0%
       - Armour Deck: 399 tons, 10,1%
       - Conning Tower: 16 tons, 0,4%
    Machinery: 1 252 tons, 31,7%
    Hull, fittings & equipment: 1 542 tons, 39,1%
    Fuel, ammunition & stores: 444 tons, 11,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 926 lbs / 874 Kg = 4,6 x 9,4 " / 240 mm shells or 0,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
    Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
    Roll period: 12,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 86 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,80
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,71

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,533
    Length to Beam Ratio: 7,26 : 1
    'Natural speed' for length: 18,18 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -13,00 degrees
    Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        17,45 ft / 5,32 m
       - Forecastle (17%):    14,99 ft / 4,57 m
       - Mid (50%):        14,47 ft / 4,41 m
       - Quarterdeck (17%):    14,47 ft / 4,41 m
       - Stern:        15,94 ft / 4,86 m
       - Average freeboard:    14,93 ft / 4,55 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 154,7%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 115,9%
    Waterplane Area: 10 340 Square feet or 961 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 87%
    Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 445 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,91
        - Longitudinal: 2,42
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Iskenderiye (1897)
Hifz-i Rahman (1898)
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz