Wpadłem na pewien pomysł alternatywnego programu budowy
niemieckiej floty liniowej w okresie przed Pierwszą Wojną Światową i w
początkowych jej latach. Podstawą do określenia przybliżonych możliwości
finansowych państwa niemieckiego i mocy produkcyjnych niemieckiego przemysłu
stoczniowego w zakresie budowy pancerników niech będzie tonaż i ilość
faktycznie wodowanych w rozpatrywanym okresie dużych okrętów. Uwzględniając
pancerniki i wielkie krążowniki (po naszemu liniowe, ale także Bluchera, który
u Niemców należał do tej samej klasy co Von Der Tann i następne), wygląda to
tak:
1908 r. – 91.400 ton – 5 okrętów (4 x Nassau i 1 x Blucher),
1909 r. –
87.800 ton – 4 okręty (3 x Helgoland i 1 x Von
Der Tann)
1910 r. –
45.800 ton – 2 okręty (1 x Helgoland i 1 x Moltke)
1911
r. – 97.100 ton – 4 okręty (3 x Kaiser i
1 x Moltke)
1912 r. – 74.400 ton – 3 okręty (2 x Kaiser I 1 x Seydlitz)
1913 r. – 130.600 ton – 5 okrętów (3 x Konig i 2 x
Derfflinger)
1914 r. – 25.800 ton – 1 okręt (1 x Konig)
1915 r. – 84.100
ton – 3 okręty (2 x Bayern i 1 x Hindenburg)
Razem w okresie 1908-1915: 637.000 ton – 27 okrętów.
Za stosunkowo dobrą miarę możliwości finansowych państwa
uznać możemy tonaż zbudowanych okrętów (wiadomo, iż koszty zależą od wielkości
budowanych okrętów, większe są droższe i choć nie jest to zależność wprost, to
trudno w prosty sposób znaleźć lepszą miarę). Przyjmując, że Niemcy mogli
wcześniej niż w rzeczywistości się zorientować w zaistnieniu rewolucji w
budownictwie okrętowym jaką przyniósł Dreadnought, możemy do wyliczonego wyżej
tonażu spokojnie dodać ok. 70.000 ton za 1907 r., tym samym uznając możliwość
zbudowania przez Niemcy pancerników o łącznej wyporności nieco ponad 700.000
ton w okresie 1907-1915. Odnośnie możliwości przemysłu stoczniowego, to wydaje się,
że mógł on produkować przynajmniej 5 dużych jednostek rocznie, tyle bowiem
wodowano w najlepszych pod tym względem latach 1908 i 1913. Oczywiście,
pochylni musiało być sporo więcej, bo budowy trwały dłużej niż rok i zachodziły
na siebie. Stąd, przyjęcie możliwości wodowania 5 pancerników w roku (z
możliwością ewentualnego nieznacznego – powiedzmy o 1 szt. – zwiększenia tej
liczby w pojedynczych latach) wydaje się być rozsądnym i realistycznym
założeniem.
Oczywiście abstrahujemy
w tym momencie od uwarunkowań politycznych, prawnych (niemieckie ustawy
morskie) – przyjmijmy, że adm. Tirpitz wykazał ciut większą niż w
rzeczywistości umiejętność przekonywania posłów do Reichstagu do konieczności
prowadzenia wyścigi zbrojeń na morzu, bez uciekania się do takich chwytów jak
nazywanie szybkich pancerników wielkimi krążownikami..
Mając zgrubny obraz możliwości finansowych państwa i mocy
produkcyjnych przemysłu, zastanówmy się, jak mogłaby wyglądać niemiecka flota
liniowa, zdolna w czasie wojny do czegoś więcej, niż tylko kręcenia się w kółko
w celu wyjścia spod ognia Grand Fleet a potem wycofania się z pola walki pod
osłoną nocy. Jaka więc mogła by być ta alternatywna Hochseeflotte? Przede
wszystkim, nieco bardziej liczna (pod Jutlandią Niemcy mieli tylko 21 drednotów
i krążowników liniowych przeciwko 37 brytyjskim), dysponować większą siła ognia
niż w rzeczywistości (w tej bitwie Niemcy nie mieli w ogóle dział większych niż
305 mm,
podczas gdy u Brytyjczyków był to najmniejszy kaliber artylerii głównej na wielkich
okrętach!).
Mój pomysł jest następujący: budujemy okręty nieco mniejsze
niż w rzeczywistości, za to w większej liczbie. Odpuszczamy zupełnie budowę
krążowników liniowych – rozpoznanie zawsze mogą zapewnić krążowniki lekkie, a
brak we własnej flocie krążowników liniowych
powoduje, że obecność w bitwie sił Beatty’ego staje się w zasadzie
bezprzedmiotowa (a być może – te okręty w ogóle… nie powstają!). Na budowane
pancerniki wstawiamy cięższe działa niż w rzeczywistości – 305 mm od początku jest minimum,
a przed wojna trzeba dojść co najmniej do kalibru 380 mm, a może i więcej.
Oczywiście skoro okręty mają być mniejsze a ich działa cięższe, ucierpieć musi
(choć jak sądzę – nie dramatycznie) ich opancerzenie. Wzrost kalibru dział
zamierzam skompensować ich nowocześniejszym ustawieniem – po dwie wieże na
dziobie i rufie w superpozycji będą standardem, tak by nie tracić cennej
wyporności na działa które przez większość bitwy mogą nie mieć okazji
przemówić.. Jeśli i to by było mało, zawsze można jeszcze oszczędzać na
zasięgu, autonomiczności okrętów czy w ostateczności - dzielności morskiej, bo
w założeniu ta alternatywna Hochseeflotte ma być flotą do stosunkowo krótkotrwałych
wypadów na Morze Północne przeciw flocie brytyjskiej, bez konieczności
wychodzenia chociażby na Atlantyk. Czyli ma to być (przerysowując, rzecz jasna)
coś w rodzaju floty liniowej obrony wybrzeża – czym zresztą według niektórych
prawdziwa Hochseeflotte w istocie była.
Uwzględniając powyższe, spodziewam się, że da się zbudować
pomiędzy 30 a
35 pancerników wodowanych do 1915 r., i gotowych do użycia około połowy 1916 r.
Jak to w szczegółach będzie wyglądać, to się okaże, niemniej mam nadzieję
uzyskać flotę stanowiącą realne wyzwanie dla Grand Fleet.
Pozostaje jedna kwestia do rozważenia – co na to wszystko
Brytyjczycy? Możemy przyjąć, że odpowiednio modyfikują swoje plany budowy
ciężkich okrętów – ale to zaczyna wymagać analizy na tyle wielotorowej, że
przekracza możliwości ujęcia tego w jednym poście, albo przyjmujemy, że Niemcom
poprzez m.in. dezinformację udaje się utrzymać w jako-takiej tajemnicy
charakterystyki budowanych okrętów, tak że nie wpływają one specjalnie inaczej
na kształt okrętów Royal Navy niż to było w rzeczywistości. Innymi słowy –
kształt Grand Fleet w ogólnym zarysie pozostaje taki, jaki był w
rzeczywistości. Udało się to Japończykom z Yamato, to może choć w jakiejś
części udało by się Niemcom w czasie Pierwszej Wojny Światowej?
Przechodząc do konkretów – prezentuję pierwszy typ
pancernika niemieckiego – zgodnie z realiami napędzanego jeszcze maszynami
tłokowymi, ale już z nowocześnie ustawioną baterią dział 305 mm. Okręty w typie
(wszystkie wodowane w 1907 r.): Nassau, Westfalen, Sachsen, Wurttemberg.
Nassau, german battleship laid down 1906 (Engine 1907)
Displacement:
15 366 t light; 16 168 t standard; 17 185 t normal; 17 998 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
472,47 ft / 471,00 ft x 83,89 ft x 27,43 ft (normal load)
144,01 m / 143,56 m x 25,57 m x 8,36 m
Armament:
8 - 12,01" / 305 mm guns (4x2 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1906 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
12 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
8 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side ends, evenly spread
8 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
4 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 8 411 lbs / 3 815 kg
Shells per gun, main battery: 95
4 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,2" / 285 mm 275,43 ft / 83,95 m 13,39 ft / 4,08 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 90% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 7,87" / 200 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 7,09" / 180 mm - -
3rd: 5,91" / 150 mm - -
- Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 13,78" / 350 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Hydraulic drive, 3 shafts, 23 132 ihp / 17 256 Kw = 20,30 kts
Range 5 800nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 830 tons (100% coal)
Complement:
749 - 975
Cost:
£1,781 million / $7,123 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 051 tons, 6,1%
Armour: 5 626 tons, 32,7%
- Belts: 1 882 tons, 11,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 2 133 tons, 12,4%
- Armour Deck: 1 413 tons, 8,2%
- Conning Tower: 198 tons, 1,2%
Machinery: 2 570 tons, 15,0%
Hull, fittings & equipment: 6 118 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 1 819 tons, 10,6%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 646 lbs / 7 097 Kg = 18,1 x 12,0 " / 305 mm shells or 2,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
Roll period: 16,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,28
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,555
Length to Beam Ratio: 5,61 : 1
'Natural speed' for length: 21,70 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -12,00 degrees
Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,65 ft / 5,38 m
- Forecastle (21%): 15,52 ft / 4,73 m
- Mid (50%): 15,52 ft / 4,73 m
- Quarterdeck (16%): 15,52 ft / 4,73 m
- Stern: 16,31 ft / 4,97 m
- Average freeboard: 15,76 ft / 4,80 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 109,3%
Waterplane Area: 27 705 Square feet or 2 574 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 159 lbs/sq ft or 774 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,86
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Displacement:
15 366 t light; 16 168 t standard; 17 185 t normal; 17 998 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
472,47 ft / 471,00 ft x 83,89 ft x 27,43 ft (normal load)
144,01 m / 143,56 m x 25,57 m x 8,36 m
Armament:
8 - 12,01" / 305 mm guns (4x2 guns), 865,70lbs / 392,67kg shells, 1906 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 5,91" / 150 mm guns in single mounts, 102,98lbs / 46,71kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
12 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
8 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side ends, evenly spread
8 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
4 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 8 411 lbs / 3 815 kg
Shells per gun, main battery: 95
4 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,2" / 285 mm 275,43 ft / 83,95 m 13,39 ft / 4,08 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 90% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 7,87" / 200 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 7,09" / 180 mm - -
3rd: 5,91" / 150 mm - -
- Armour deck: 2,76" / 70 mm, Conning tower: 13,78" / 350 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Hydraulic drive, 3 shafts, 23 132 ihp / 17 256 Kw = 20,30 kts
Range 5 800nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 830 tons (100% coal)
Complement:
749 - 975
Cost:
£1,781 million / $7,123 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 051 tons, 6,1%
Armour: 5 626 tons, 32,7%
- Belts: 1 882 tons, 11,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 2 133 tons, 12,4%
- Armour Deck: 1 413 tons, 8,2%
- Conning Tower: 198 tons, 1,2%
Machinery: 2 570 tons, 15,0%
Hull, fittings & equipment: 6 118 tons, 35,6%
Fuel, ammunition & stores: 1 819 tons, 10,6%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 646 lbs / 7 097 Kg = 18,1 x 12,0 " / 305 mm shells or 2,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
Roll period: 16,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,28
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,555
Length to Beam Ratio: 5,61 : 1
'Natural speed' for length: 21,70 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -12,00 degrees
Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,65 ft / 5,38 m
- Forecastle (21%): 15,52 ft / 4,73 m
- Mid (50%): 15,52 ft / 4,73 m
- Quarterdeck (16%): 15,52 ft / 4,73 m
- Stern: 16,31 ft / 4,97 m
- Average freeboard: 15,76 ft / 4,80 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 109,3%
Waterplane Area: 27 705 Square feet or 2 574 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 90%
Structure weight / hull surface area: 159 lbs/sq ft or 774 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,86
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Good seaboat, rides out heavy weather easily
1. Pomysł bardzo ciekawy; mam nadzieję że będzie konsekwentnie realizowany.
OdpowiedzUsuń2. Odnośnie pierwszego projektu pancernika; a gdzie rysunek? Rozumiem, ze tak szczegółowe jak poniżej to zbyt wiele pracy, ale może jakieś uproszczone sylwetki? Mnie jest trudno komentować to, czego nie widzę, a tu mamy sobie wyobrazić całą flotę!
3. Przedstawioną koncepcje przyjmuję jako punkt wyjścia i nie komentuję jej. Ale chciałbym zwrócić uwagę na pewien jej aspekt a właściwie lukę. Lukę, która w pewien sposób dała o sobie znać w czasie wojny a teoretycznie przy rezygnacji z krążowników liniowych (teoretycznie, bo w praktyce były używane jako pancerniki liniowe a nie do działań krążowniczych z wyjątkiem chyba jednorazowego ostrzelania wybrzeży Anglii) jeszcze się potęguje. Mam na myśli silne krążowniki pancerne mogące działać na liniach komunikacyjnych Wlk Bryt. i które nie bały by się pancernopokładowych, niewielkich w sumie brytyjskich krążowników lub starszych pancernych uzbrojonych tylko w działa 152 lub takich jak Good Hope z dwoma działami większego kalibru - w końcu dławienie żeglugi brytyjskiej było czymś bardzo ważnym, jeśli nie najważniejszym, a w tych latach jeszcze nikt sobie nie zdawał sprawy do czego mogą być zdolne u-booty. W praktyce Niemcy mieli tandem Sch-G i nic więcej; Blucher nie był nawet użyty w tej roli.
Dlatego proponuję nie pomijać tematu krążowników pancernych i zaplanować kilka (co najmniej ze cztery) ich – powiedzmy dwujednostkowych zespołów – zbliżonych do Sch-G i później ze dwa w konwencji Bluchera. Stanowiło by to realne zagrożenie dla żeglugi brytyjskiej i wymusiło odpowiednie kroki, a więc i obciążenia, ze strony Wlk B.
Aleksander
niestety, z racji poważnych problemów z czasem o rysunki będzie trudno, ale obiecuję, że pomysł będzie kontynuowany:) o krążownikach pancernych też się pomyśli;)
OdpowiedzUsuńde Villars
He accepts the repentance of His creatures, of whomever He chooses of
OdpowiedzUsuńHis servants. Adam is described as being the first Prophet of God.
It was christian fanatics who fought the Crusades and tortured and killed thousands of people in the Spanish
Inquisition.
Review my webpage - allah names