Zastanawiałem się ostatnio, jaki mógłby być najmniejszy
pancernik, na którym dało by się
zamontować artylerie o kalibrze rzędu 340 mm, przy zachowaniu pozostałych parametrów
na sensownym poziomie. Efektem jest poniższy okręcik. Nie zachwyca
może jakoś specjalnie swoimi danymi taktyczno-technicznymi (choć najgorsze też nie są), ale dla mniej zasobnego
państwa mógłby być atrakcyjną, ekonomiczną namiastką pancernika I klasy. Np.
dla Portugalii, jako przeciwwaga dla hiszpańskich okrętów typu Espana..
Albuquerque, portugal battleship laid down 1912 (Engine 1914)
Displacement:
13 620 t light; 14 539 t standard; 15 463 t normal; 16 202 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
426,51 ft / 424,02 ft x 82,78 ft x 27,10 ft (normal load)
130,00 m / 129,24 m x 25,23 m x 8,26 m
Armament:
8 - 13,39" / 340 mm guns (4x2 guns), 1 199,24lbs / 543,97kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
10 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
8 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 10 773 lbs / 4 886 kg
Shells per gun, main battery: 100
4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 279 mm 289,27 ft / 88,17 m 11,68 ft / 3,56 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 105% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,77" / 45 mm 174,38 ft / 53,15 m 22,18 ft / 6,76 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 9,02" / 229 mm 11,0" / 279 mm
2nd: 7,52" / 191 mm - -
3rd: 0,98" / 25 mm - -
- Armour deck: 2,48" / 63 mm, Conning tower: 10,98" / 279 mm
Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 23 751 shp / 17 718 Kw = 20,50 kts
Range 4 650nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 1 662 tons (100% coal)
Complement:
693 - 901
Cost:
£1,749 million / $6,995 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 347 tons, 8,7%
Armour: 5 210 tons, 33,7%
- Belts: 1 638 tons, 10,6%
- Torpedo bulkhead: 254 tons, 1,6%
- Armament: 2 027 tons, 13,1%
- Armour Deck: 1 144 tons, 7,4%
- Conning Tower: 147 tons, 0,9%
Machinery: 1 006 tons, 6,5%
Hull, fittings & equipment: 6 057 tons, 39,2%
Fuel, ammunition & stores: 1 843 tons, 11,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 861 lbs / 6 287 Kg = 11,6 x 13,4 " / 340 mm shells or 2,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
Roll period: 17,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 42 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,72
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,569
Length to Beam Ratio: 5,12 : 1
'Natural speed' for length: 20,59 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -3,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,49 ft / 5,33 m
- Forecastle (17%): 15,49 ft / 4,72 m
- Mid (62%): 14,99 ft / 4,57 m (8,50 ft / 2,59 m aft of break)
- Quarterdeck (17%): 8,99 ft / 2,74 m
- Stern: 9,51 ft / 2,90 m
- Average freeboard: 13,05 ft / 3,98 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 90,6%
Waterplane Area: 24 935 Square feet or 2 317 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 86%
Structure weight / hull surface area: 180 lbs/sq ft or 877 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,88
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Ładny pancernik, koronkowa robota :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że się podoba;)
UsuńOkręt bardzo mi się podoba, zgrabny taki.
OdpowiedzUsuńTylko ta wyporność mi nie pasuje. Przecie taką miały preddrednoty. Espana też miała prawie identyczną, a opancerzenie słabsze, nie mówiąc o uzbrojeniu.
Nie po raz pierwszy springsharp przekłamuje (moim zdaniem oczywiście). Może on liczy optymalny wariant, dla komputera i stosownej bazy danych to nie stanowi problemu, ale sto lat temu w praktyce, trudno było znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie. -?
myślę, że tak, zapewne liczy optymalne rozwiązanie. odnośnie tego konkretnego projektu, by nieco go uwiarygodnić, zwróce uwagę na takie detale jak: zupełny brak opancerzenia burt poza głównym pasem pancernym (zwraca uwagę wyliczona prze program słaba odporność na trafienia), niezwykle niska wolna burta a co za tym idzie słaba dzielność morska, mały zasięg, artyleria średnia 2 razy mniej liczna niż na typie Espana - to wszystko są koszty upchania w małej wyporności dział 340 mm. W sumie więc okręt nie prezentuje się tak różowo, jakby to wynikało tylko z kalibru jego dział i grubości pancerza, choć i tak wydaje się być fajną namiastką drednota, a można nawet super-drednota dla mniej zasobnego państwa.
UsuńNo dobrze ale Espana miała 102mm działa średnie chyba? Zwracam uwagę że francuskie pancerniki przy 10 działach 340mm miały 21000 ton wyporu, a zdjęcie jednej wieży przy zachowaniu prędkości i pancerza nie dałoby takich oszczędności na masie. Wydaje się, że pop rostu by się gibnął.
UsuńSmok Eustachy
Sto lat temu trwał najlepszy okres w historii pancerników. Było dużo okrętów tej klasy, dużo doświadczeń z ich budowy i eksploatacji. Więc rozwiązania optymalne lub bardzo blisko optymalnych się pojawiały.
OdpowiedzUsuńoff white shoes
OdpowiedzUsuńoff white
supreme new york
jordan travis scott
jordan outlet
supreme t shirt
fear of god outlet
jordan shoes
off-white
golden goose outlet