Zastanawiałem się ostatnio, jaki mógłby być najmniejszy
pancernik, na którym dało by się
zamontować artylerie o kalibrze rzędu 340 mm, przy zachowaniu pozostałych parametrów
na sensownym poziomie. Efektem jest poniższy okręcik. Nie zachwyca
może jakoś specjalnie swoimi danymi taktyczno-technicznymi (choć najgorsze też nie są), ale dla mniej zasobnego
państwa mógłby być atrakcyjną, ekonomiczną namiastką pancernika I klasy. Np.
dla Portugalii, jako przeciwwaga dla hiszpańskich okrętów typu Espana..
Albuquerque, portugal battleship laid down 1912 (Engine 1914)
Displacement:
13 620 t light; 14 539 t standard; 15 463 t normal; 16 202 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
426,51 ft / 424,02 ft x 82,78 ft x 27,10 ft (normal load)
130,00 m / 129,24 m x 25,23 m x 8,26 m
Armament:
8 - 13,39" / 340 mm guns (4x2 guns), 1 199,24lbs / 543,97kg shells, 1912 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
10 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
8 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1912 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 10 773 lbs / 4 886 kg
Shells per gun, main battery: 100
4 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 279 mm 289,27 ft / 88,17 m 11,68 ft / 3,56 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 105% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
1,77" / 45 mm 174,38 ft / 53,15 m 22,18 ft / 6,76 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 12,0" / 305 mm 9,02" / 229 mm 11,0" / 279 mm
2nd: 7,52" / 191 mm - -
3rd: 0,98" / 25 mm - -
- Armour deck: 2,48" / 63 mm, Conning tower: 10,98" / 279 mm
Machinery:
Coal fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 23 751 shp / 17 718 Kw = 20,50 kts
Range 4 650nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 1 662 tons (100% coal)
Complement:
693 - 901
Cost:
£1,749 million / $6,995 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 347 tons, 8,7%
Armour: 5 210 tons, 33,7%
- Belts: 1 638 tons, 10,6%
- Torpedo bulkhead: 254 tons, 1,6%
- Armament: 2 027 tons, 13,1%
- Armour Deck: 1 144 tons, 7,4%
- Conning Tower: 147 tons, 0,9%
Machinery: 1 006 tons, 6,5%
Hull, fittings & equipment: 6 057 tons, 39,2%
Fuel, ammunition & stores: 1 843 tons, 11,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 861 lbs / 6 287 Kg = 11,6 x 13,4 " / 340 mm shells or 2,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
Roll period: 17,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 42 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,64
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,72
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,569
Length to Beam Ratio: 5,12 : 1
'Natural speed' for length: 20,59 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -3,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,49 ft / 5,33 m
- Forecastle (17%): 15,49 ft / 4,72 m
- Mid (62%): 14,99 ft / 4,57 m (8,50 ft / 2,59 m aft of break)
- Quarterdeck (17%): 8,99 ft / 2,74 m
- Stern: 9,51 ft / 2,90 m
- Average freeboard: 13,05 ft / 3,98 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,8%
- Above water (accommodation/working, high = better): 90,6%
Waterplane Area: 24 935 Square feet or 2 317 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 86%
Structure weight / hull surface area: 180 lbs/sq ft or 877 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,88
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Ładny pancernik, koronkowa robota :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że się podoba;)
UsuńOkręt bardzo mi się podoba, zgrabny taki.
OdpowiedzUsuńTylko ta wyporność mi nie pasuje. Przecie taką miały preddrednoty. Espana też miała prawie identyczną, a opancerzenie słabsze, nie mówiąc o uzbrojeniu.
Nie po raz pierwszy springsharp przekłamuje (moim zdaniem oczywiście). Może on liczy optymalny wariant, dla komputera i stosownej bazy danych to nie stanowi problemu, ale sto lat temu w praktyce, trudno było znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie. -?
myślę, że tak, zapewne liczy optymalne rozwiązanie. odnośnie tego konkretnego projektu, by nieco go uwiarygodnić, zwróce uwagę na takie detale jak: zupełny brak opancerzenia burt poza głównym pasem pancernym (zwraca uwagę wyliczona prze program słaba odporność na trafienia), niezwykle niska wolna burta a co za tym idzie słaba dzielność morska, mały zasięg, artyleria średnia 2 razy mniej liczna niż na typie Espana - to wszystko są koszty upchania w małej wyporności dział 340 mm. W sumie więc okręt nie prezentuje się tak różowo, jakby to wynikało tylko z kalibru jego dział i grubości pancerza, choć i tak wydaje się być fajną namiastką drednota, a można nawet super-drednota dla mniej zasobnego państwa.
UsuńNo dobrze ale Espana miała 102mm działa średnie chyba? Zwracam uwagę że francuskie pancerniki przy 10 działach 340mm miały 21000 ton wyporu, a zdjęcie jednej wieży przy zachowaniu prędkości i pancerza nie dałoby takich oszczędności na masie. Wydaje się, że pop rostu by się gibnął.
UsuńSmok Eustachy
Sto lat temu trwał najlepszy okres w historii pancerników. Było dużo okrętów tej klasy, dużo doświadczeń z ich budowy i eksploatacji. Więc rozwiązania optymalne lub bardzo blisko optymalnych się pojawiały.
OdpowiedzUsuńoff white shoes
OdpowiedzUsuńoff white
supreme new york
jordan travis scott
jordan outlet
supreme t shirt
fear of god outlet
jordan shoes
off-white
golden goose outlet
mgld67keeq
OdpowiedzUsuńgolden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
supreme outlet
golden goose outlet
golden goose outlet