niedziela, 7 lipca 2013

Mały krążownik niemiecki (1880)



Dzisiejszy okręt to mały, symbolicznie opancerzony krążownik dla floty niemieckiej. Jest to alternatywa dla faktycznie budowanych w latach 70-tych i na początku 80-tych XIX w. kanonierek typu Wespe, które przy mniejszych wymiarach (1139 ton wyporności) niosły 1 działo kalibru aż 305 mm! Oczywiście, były to okręty bardzo nieudane, o słabej dzielności morskiej. Niniejszy okręt, jakkolwiek również nieco przeciążony uzbrojeniem, wydaje się być zdecydowanie lepszą alternatywą. Jego zaletą jest spory potencjał ofensywny oraz unifikacja uzbrojenia z fregatami pancernymi typu Grosser Kurfurst i Kaiser, oraz korwetami pancernymi typu Sachsen. Oczywiście, trudno go uznać za pełnomorski krążownik. Raczej można spodziewać się wykorzystania go w roli okrętu obrony wybrzeża, co zresztą było by zgodne z doktryną Kaiserliche Marine pod rządami gen. von Stoscha, nie aspirującej wówczas jeszcze do panowania na morzach. 

Thetis, german cruiser laid down 1879 (Engine 1880)

Displacement:
    1 325 t light; 1 397 t standard; 1 682 t normal; 1 910 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    224,18 ft / 222,18 ft x 33,20 ft x 14,86 ft (normal load)
    68,33 m / 67,72 m x 10,12 m  x 4,53 m

Armament:
      2 - 10,24" / 260 mm guns in single mounts, 447,79lbs / 203,11kg shells, 1879 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      6 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 16,78lbs / 7,61kg shells, 1879 Model
      Breech loading guns in deck mounts
      on side, all amidships
      6 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,29lbs / 0,59kg shells, 1879 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 1 004 lbs / 455 kg
    Shells per gun, main battery: 68

Armour:

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 1,46" / 37 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 3 673 ihp / 2 740 Kw = 16,80 kts
    Range 5 400nm at 8,50 kts
    Bunker at max displacement = 512 tons (100% coal)

Complement:
    130 - 170

Cost:
    £0,231 million / $0,924 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 125 tons, 7,5%
    Armour: 94 tons, 5,6%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 0 tons, 0,0%
       - Armour Deck: 90 tons, 5,3%
       - Conning Tower: 4 tons, 0,3%
    Machinery: 566 tons, 33,7%
    Hull, fittings & equipment: 539 tons, 32,0%
    Fuel, ammunition & stores: 358 tons, 21,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      533 lbs / 242 Kg = 1,2 x 10,2 " / 260 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,71
    Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
    Roll period: 9,2 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,537
    Length to Beam Ratio: 6,69 : 1
    'Natural speed' for length: 14,91 kts
    Power going to wave formation at top speed: 54 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        7,97 ft / 2,43 m
       - Forecastle (23%):    6,99 ft / 2,13 m
       - Mid (50%):        5,97 ft / 1,82 m
       - Quarterdeck (17%):    6,99 ft / 2,13 m
       - Stern:        7,97 ft / 2,43 m
       - Average freeboard:    6,85 ft / 2,09 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 162,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 46,7%
    Waterplane Area: 4 921 Square feet or 457 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 64%
    Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 336 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 2,05
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is extremely poor

4 komentarze:

  1. Bardzo zgrabny okręcik:) mały ale silnie uzbrojony, tylko prędkość budzi wątpliwości..

    Maciej

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie też się podoba :-)

    Aleksander

    OdpowiedzUsuń
  3. Moje wątpliwości budzą 2 ostatnie linijki. Program obliczył, że okręt jest ekstremalnie ciasny. Załoga by go nie polubiła.

    OdpowiedzUsuń
  4. no tak, mogli by go niezbyt lubic. na pocieszenie powiem, że i tak długich rejsów, poza Morze Półnicne, raczej nim nie przewiduję;)

    OdpowiedzUsuń