poniedziałek, 17 lutego 2014

Nowa kanonierka rzeczna (1888)

Poniższy okręt jest następcą poprzedniego, niezbyt udanego, typu kanonierek rzecznych (pos z 02.12.2013 r.: http://springsharp.blogspot.com/2013/12/nowa-kanonierka-rzeczna.html ). Zarzuciłem tym razem koncepcję "żelazka" jako niespecjalnie odpowiadającą specyfice okrętów rzecznych, na korzyść jednostki z klasycznie zamontowanym działem, co zapewni dużo szerszy kąt ostrzału. Dodatkowo, udało się zmniejszyć zanurzenie do zaledwie 0,5 m, co powinno być wartością wystarczającą do w miarę bezproblemowego pływania po polskich rzekach. Uzbrojenie nie uległo zasadniczej zmianie - nadal jest to pojedyncza armata kal. 87 mm. Chciałem wprawdzie działa większego kalibru (107 mm) ale niestety nic z tego - okazało się zdecydowanie za duże jak na jednostkę tej wielkości.



Jelec, polish river gunboat laid down 1888

Displacement:
    48 t light; 50 t standard; 52 t normal; 54 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    80,09 ft / 80,09 ft x 19,75 ft x 1,64 ft (normal load)
    24,41 m / 24,41 m x 6,02 m  x 0,50 m

Armament:
      1 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 19,49lbs / 8,84kg shells, 1888 Model
      Breech loading gun in deck mount
      on centreline forward
    Weight of broadside 19 lbs / 9 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 43 ihp / 32 Kw = 8,00 kts
    Range 470nm at 6,00 kts
    Bunker at max displacement = 3 tons (100% coal)

Complement:
    9 - 12

Cost:
    £0,005 million / $0,020 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 2 tons, 4,7%
    Machinery: 8 tons, 15,7%
    Hull, fittings & equipment: 38 tons, 72,3%
    Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 7,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      117 lbs / 53 Kg = 6,0 x 3,4 " / 87 mm shells or 0,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,65
    Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
    Roll period: 8,3 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 38 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,58

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,704
    Length to Beam Ratio: 4,05 : 1
    'Natural speed' for length: 8,95 kts
    Power going to wave formation at top speed: 39 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        3,05 ft / 0,93 m
       - Forecastle (26%):    3,05 ft / 0,93 m
       - Mid (50%):        3,05 ft / 0,93 m
       - Quarterdeck (15%):    3,05 ft / 0,93 m
       - Stern:        3,05 ft / 0,93 m
       - Average freeboard:    3,05 ft / 0,93 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 81,7%
    Waterplane Area: 1 265 Square feet or 117 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 146%
    Structure weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 134 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,94
        - Longitudinal: 1,74
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Jelec (1888)
Piskorz (1888)
Sieja (1889)
Sielawa (1889)

1 komentarz: