Poniższy okręt jest następcą poprzedniego, niezbyt udanego, typu kanonierek rzecznych (pos z 02.12.2013 r.: http://springsharp.blogspot.com/2013/12/nowa-kanonierka-rzeczna.html ). Zarzuciłem tym razem koncepcję "żelazka" jako niespecjalnie odpowiadającą specyfice okrętów rzecznych, na korzyść jednostki z klasycznie zamontowanym działem, co zapewni dużo szerszy kąt ostrzału. Dodatkowo, udało się zmniejszyć zanurzenie do zaledwie 0,5 m, co powinno być wartością wystarczającą do w miarę bezproblemowego pływania po polskich rzekach. Uzbrojenie nie uległo zasadniczej zmianie - nadal jest to pojedyncza armata kal. 87 mm. Chciałem wprawdzie działa większego kalibru (107 mm) ale niestety nic z tego - okazało się zdecydowanie za duże jak na jednostkę tej wielkości.
Jelec, polish river gunboat laid down 1888
Displacement:
48 t light; 50 t standard; 52 t normal; 54 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
80,09 ft / 80,09 ft x 19,75 ft x 1,64 ft (normal load)
24,41 m / 24,41 m x 6,02 m x 0,50 m
Armament:
1 - 3,43" / 87,0 mm guns in single mounts, 19,49lbs / 8,84kg shells, 1888 Model
Breech loading gun in deck mount
on centreline forward
Weight of broadside 19 lbs / 9 kg
Shells per gun, main battery: 100
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 43 ihp / 32 Kw = 8,00 kts
Range 470nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 3 tons (100% coal)
Complement:
9 - 12
Cost:
£0,005 million / $0,020 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 4,7%
Machinery: 8 tons, 15,7%
Hull, fittings & equipment: 38 tons, 72,3%
Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 7,3%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
117 lbs / 53 Kg = 6,0 x 3,4 " / 87 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,65
Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
Roll period: 8,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 38 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,58
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,704
Length to Beam Ratio: 4,05 : 1
'Natural speed' for length: 8,95 kts
Power going to wave formation at top speed: 39 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 3,05 ft / 0,93 m
- Forecastle (26%): 3,05 ft / 0,93 m
- Mid (50%): 3,05 ft / 0,93 m
- Quarterdeck (15%): 3,05 ft / 0,93 m
- Stern: 3,05 ft / 0,93 m
- Average freeboard: 3,05 ft / 0,93 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,2%
- Above water (accommodation/working, high = better): 81,7%
Waterplane Area: 1 265 Square feet or 117 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 146%
Structure weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 134 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,74
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Jelec (1888)
Piskorz (1888)
Sieja (1889)
Sielawa (1889)
Mała, zgrabna łupinka:)
OdpowiedzUsuń