Oto obiecywany już jakiś czas temu pancernik. Inspiracja,
jak sądzę – jest tu dość czytelna. Od pierwowzoru nasz okręt różni jednak parę
detali – przede wszystkim ujednolicona artyleria główna zamontowana w otwartych
barbetach, mniejsze rozmiary i nieco mniej rozbudowane nadbudówki. Mam
nadzieję, że się spodoba:)
Kazimierz I Odnowiciel, polish battleship laid down 1885 (Engine 1888)
Displacement:
7 818 t light; 8 258 t standard; 8 763 t normal; 9 167 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
309,74 ft / 309,74 ft x 60,89 ft x 25,69 ft (normal load)
94,41 m / 94,41 m x 18,56 m x 7,83 m
Armament:
2 - 13,50" / 343 mm guns in single mounts, 1 138,92lbs / 516,61kg shells, 1885 Model
Breech loading guns in open barbettes
on centreline ends, evenly spread
2 - 13,50" / 343 mm guns in single mounts, 1 138,92lbs / 516,61kg shells, 1885 Model
Breech loading guns in open barbettes
on side, all amidships
10 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 99,12lbs / 44,96kg shells, 1885 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
10 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,93lbs / 1,33kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, 8 raised mounts - superfiring
8 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,43lbs / 0,65kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 5 588 lbs / 2 535 kg
Shells per gun, main battery: 80
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 16,0" / 406 mm 143,21 ft / 43,65 m 6,76 ft / 2,06 m
Ends: Unarmoured
Upper: 10,9" / 278 mm 95,87 ft / 29,22 m 5,64 ft / 1,72 m
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 13,5" / 343 mm
2nd: - - 13,5" / 343 mm
3rd: 8,11" / 206 mm - -
- Armour deck: 2,13" / 54 mm, Conning tower: 12,99" / 330 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 689 ihp / 5 736 Kw = 16,20 kts
Range 3 800nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 909 tons (100% coal)
Complement:
452 - 588
Cost:
£1,063 million / $4,253 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 698 tons, 8,0%
Armour: 2 861 tons, 32,6%
- Belts: 1 116 tons, 12,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 1 066 tons, 12,2%
- Armour Deck: 559 tons, 6,4%
- Conning Tower: 119 tons, 1,4%
Machinery: 1 450 tons, 16,5%
Hull, fittings & equipment: 2 810 tons, 32,1%
Fuel, ammunition & stores: 945 tons, 10,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 387 lbs / 2 443 Kg = 4,7 x 13,5 " / 343 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
Roll period: 13,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 62 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,48
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,633
Length to Beam Ratio: 5,09 : 1
'Natural speed' for length: 17,60 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -32,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,91 ft / 3,63 m
- Forecastle (17%): 11,38 ft / 3,47 m
- Mid (50%): 10,96 ft / 3,34 m
- Quarterdeck (18%): 10,96 ft / 3,34 m
- Stern: 11,38 ft / 3,47 m
- Average freeboard: 11,18 ft / 3,41 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 66,3%
Waterplane Area: 14 224 Square feet or 1 321 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 77%
Structure weight / hull surface area: 135 lbs/sq ft or 659 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,88
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy weather easily
jak byłem młodszy też próbowałem(jestem antytalentem plastycznym) rysować bronie własnego pomysłu w tym pancerniki ;D i do tego toczyłem zwycięskie warianty np.IIWŚ ;) gdzie na niemiecki schlezwig holsztein czekał polski pancernik "Husarz"i zmiatał go jedną salwą z dział 482,6mm :)a potem zatapiał połowę niemieckiej floty miałem słabość do gigantomanii więc moje pancerniki miały po 400m+ i 2-6metrowe pancerze itd itp ;)ps.a pancernik i rysunek zacny ;)
OdpowiedzUsuńBiorąc pod uwagę pierwowzór, spodziewałem się stodoły, co ledwie pływa. Ale Kazimierz I mógłby się okazać udanym okrętem. Ujednoliciłbym artylerię szybkostrzelną, dla prowadzenia ognia te dwa kalibry nie mają dużego znaczenia, ale dla logistyki tak. Opracować jakąś armatę kaliber 55-65 mm. Jaki będzie Kazimierz II?
OdpowiedzUsuńPrezentuje się wspaniale. Tylko skąd te 152? Oczekiwał bym raczej 138.
OdpowiedzUsuńCieszę sie, że się podoba:) Następca będzie prawdopodobnie klasycznym predrednotem - 4 działa 305-343mm, w dwóch wieżach + trochę dział 152 mm i jakieś 10.000 ton. Co do tego ostatniego kalibru - zastosowałem go tu, bo takie działa były wówczas w wyposażeniu floty rosyjskiej, a więc i z dużym prawdopodobieństwem - trafiły by i na nasze wyposażenie. natomiast kal. 138 mm, jakkolwiek znajdujący się na oryginalnym Hoche, był kalibrem typowo francuskim, nigdzie indziej chyba nie stosowanym.
OdpowiedzUsuńTylko 343mm ?Szkoda.
OdpowiedzUsuńNo właśnie , a 20 cali to nie łaska.
OdpowiedzUsuńNo niestety, przełom lat 80-tych i 90-tych to już czas kiedy zaczęto odchodzić od koncepcji jednego nokautującego uderzenia, a zatem także od wielkiego kalibru dział, na rzecz dział mniejszych, za to w większej liczbie i o większej szybkostrzelności. Dlatego ten okręt ma już działa tylko 343 mm, a w przyszłości przewiduję, że albo zostanę przy takim kalibrze, albo zejdę do standardowego w wielu flotach 305 mm. No chyba że pójdę śledem floty niemieckiej, której okręty miały działa niepozornego kalibru 240 mm, ale za to bardzo (jak na artyleri główną) szybkostrzelne, dzięki czemu mogły zasypać przeciwnika istną lawiną ognia. Kiedyś robiłem takie przeliczenie ile kg pocisków mogą wystrzelić niemeickie predrednoty w przyjętej jednostce czasu i wychodziło, że w wielu przypadkach biją na głowę okręty z artylerią 305 mm, a przynajmniej im nie ustępują!
OdpowiedzUsuńdV
Znowu nie zdążyłem z dużym kalibrem ,wcześniej [ czyli połowa lat 70 XIXw ]proponowałem coś w rodzaju Polskiego ,, Puritana'' z 4 Rosyjskimi odprzodowymi działami 508mm .Rzeczywiście to już przełom lat 80 i 90 , niech więc kaliber 343 mm pozostanie , ale nie 4 działa lecz 6 .Rosia w tym czasie budowała pancerniki z 6 działami [ tylko rozmieszczenie wież było bez sensu ] Proponuje 4 działa w dwóch wieżach na dziobie i rufie i dwie jedno działowe wieże na burtach . Czyli salwa burtowa 5 dział , do przodu i w kierunku rufy 4 działa .I proszę już bez dział w barbetach [ jeden pocisk który trafi w nadbudówkę ,, Kazimierza I'' nad burtową barbetą eliminuje obsługę działa] .
OdpowiedzUsuńWolnego, Panowie (i Panie, jeśli z nami są)! Dotąd mamy w służbie jednocześnie kilka pancerników i bywają po dwa jednego typu. Jeśli damy się ponieść gigantomanii, to zostaniemy z jednym wielkim okrętem. Kolos będzie niepokonany w pojedynku, ale kiedy będzie najbardziej potrzebny, okaże się, że właśnie jest w remoncie. Działa kaliber 305 mm wystarczyły Japończykom do zmasakrowania carskiej floty.
OdpowiedzUsuńAla ja chcę właśnie kolosa , nie ograniczajmy się !
OdpowiedzUsuńZastanawia mnie jeszcze kwestia relatywnie niskiej wyporności. Hoche miał 11 000 - 12 500, zależnie od źródła; poza tym trudno się dopatrzeć, która to wyporność. No i opancerzenie miał trochę grubsze. Z drugiej strony tutaj artyleria główna jest trochę cięższa. Ale czy to nie jest wiadoma tendencja springsharpa, o której zresztą już kiedyś rozmawialiśmy?
OdpowiedzUsuńAleksander
Wypornośc normalna Hoche'a to niespełna 11.000 ton. Miał jednak dzięki temu kilka istotnych przewag nad naszą jednsotką, na które ta róznica wyporności została spozytkowana: grubszy pancerz pokładowy (79 mm wobec 54 mm), wieże działowe i barbety o grubym pancerzu (406 mm wobec samych barbet 343 mm), grubszy pancerz burtowy (457 mm wobec 406 mm), wiekszej szerokości pas pancerny (2,29 m wobec 2,06 m).
OdpowiedzUsuńczy springsharp jakoś rażąco tu się pomylił w liczeniu parametrów - trudno mi orzec. Tak czy siak, w ograniczonej wyporności wyszedł jak sądzę ciekawy okręt.
Do do kolosów - niestety, ale to nierealne. Gdzie nam do największych potę morskich (i ekonomicznych) świata? raczej daleko, dlatego nasza flota musi być choć troche oszczędnościowa, nie możemy sobie pozwolic, w imię jako-takiego realizmu, na zbytnie rozpasanie:-(
ps. dla osiagnięcia porównywalnej prędkości Hoche miał 1,5 raza mocniejszą siłownie, o tego chyba (ale nie dam sobie głowy uciąć) miał chyba większy zasięg? wreszcie, 18 dział 138 mm to chyba będzie nieco większy ciężar niż 10 dział 152 mm na naszym okręcie.
OdpowiedzUsuńOczywiście, że wyszedł ciekawy, a nawet bardzo ciekawy okręt. Z niecierpliwością czekam na następny.
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńJakiś taki francuzkopodobny...i te marsy :(.
Mam pytanie trochę nie związane z tematem :w którym roku zbudowano pierwszy okręt z trój działową wieżą ?
OdpowiedzUsuńpierwszym okrętem z potrójnymi wieżami był Dante Alighieri - stępka 1909, wodowany 1910, w słuzbie 1913.
OdpowiedzUsuńA okręt faktycznie francuzopodobny, inspiracji nie kryję;)
dV
Dziękuję .
OdpowiedzUsuń