Duże rozpowszechnienie w latach 80-tych XIX w. torpedowców
stworzyło potrzebę powstania okrętów które mogły by je skutecznie zwalczać.
Kanonierki torpedowe niespecjalnie się do tego nadawały, dysponując na ogół
znacznie mniejszą prędkością. Potrzebne było coś innego, przede wszystkim jeśli
chodzi o prędkość. Pojawiła się efemeryczna i nieliczna klasa okrętów zwanych „torpedo boat
catchers”, czyli dosłownie – „przechwytywacze torpedowców”. Klasa ta sytuuje
się pomiędzy torpedowcami, a późniejszymi kontrtorpedowcami, czasem będąc
zaliczaną do tych pierwszych. Przykładem takiego „przechwytywacza” jest
brytyjski Swift z 1885 r., mający wyporność 137 ton, rozwijający ponad 23 w., i
uzbrojony w 4 (potem 6) 3-funtówki (47mm QF) i 2 (potem 1) wyrzutnie torped.
Oczywiście, nasza flota nie może pozostać w tyle za nowym (choć krótkotrwałym)
trendem, stąd propozycja poniższego okrętu:
Sęp, polish torpedo boat catcher laid down 1886
Displacement:
191 t light; 198 t standard; 215 t normal; 229 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
158,56 ft / 158,56 ft x 17,95 ft x 5,84 ft (normal load)
48,33 m / 48,33 m x 5,47 m x 1,78 m
Armament:
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,98lbs / 1,35kg shells, 1886 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
3 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,45lbs / 0,66kg shells, 1886 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 10 lbs / 5 kg
Shells per gun, main battery: 250
3 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 4 904 ihp / 3 658 Kw = 24,30 kts
Range 900nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 32 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
27 - 36
Cost:
£0,027 million / $0,109 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,6%
Machinery: 139 tons, 64,5%
Hull, fittings & equipment: 48 tons, 22,5%
Fuel, ammunition & stores: 24 tons, 11,0%
Miscellaneous weights: 3 tons, 1,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
32 lbs / 15 Kg = 10,8 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 8,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 22 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,453
Length to Beam Ratio: 8,84 : 1
'Natural speed' for length: 12,59 kts
Power going to wave formation at top speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -8,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 6,99 ft / 2,13 m
- Forecastle (20%): 6,50 ft / 1,98 m
- Mid (50%): 6,00 ft / 1,83 m
- Quarterdeck (15%): 5,48 ft / 1,67 m
- Stern: 5,48 ft / 1,67 m
- Average freeboard: 6,04 ft / 1,84 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 214,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 34,1%
Waterplane Area: 1 735 Square feet or 161 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 11%
Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 81 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,47
- Longitudinal: 0,93
- Overall: 0,50
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Sęp (1886)
Orzeł (1886)
Kobuz (1887)
Sokół (1887)
Displacement:
191 t light; 198 t standard; 215 t normal; 229 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
158,56 ft / 158,56 ft x 17,95 ft x 5,84 ft (normal load)
48,33 m / 48,33 m x 5,47 m x 1,78 m
Armament:
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,98lbs / 1,35kg shells, 1886 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
3 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,45lbs / 0,66kg shells, 1886 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
Weight of broadside 10 lbs / 5 kg
Shells per gun, main battery: 250
3 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 4 904 ihp / 3 658 Kw = 24,30 kts
Range 900nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 32 tons (100% coal)
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
27 - 36
Cost:
£0,027 million / $0,109 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,6%
Machinery: 139 tons, 64,5%
Hull, fittings & equipment: 48 tons, 22,5%
Fuel, ammunition & stores: 24 tons, 11,0%
Miscellaneous weights: 3 tons, 1,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
32 lbs / 15 Kg = 10,8 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 8,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 22 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,453
Length to Beam Ratio: 8,84 : 1
'Natural speed' for length: 12,59 kts
Power going to wave formation at top speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -8,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 6,99 ft / 2,13 m
- Forecastle (20%): 6,50 ft / 1,98 m
- Mid (50%): 6,00 ft / 1,83 m
- Quarterdeck (15%): 5,48 ft / 1,67 m
- Stern: 5,48 ft / 1,67 m
- Average freeboard: 6,04 ft / 1,84 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 214,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 34,1%
Waterplane Area: 1 735 Square feet or 161 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 11%
Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 81 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,47
- Longitudinal: 0,93
- Overall: 0,50
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Sęp (1886)
Orzeł (1886)
Kobuz (1887)
Sokół (1887)
Hull space for machinery, storage, compartmentation is extremely poor
OdpowiedzUsuńRoom for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
Z tym kadłubem jest coś nie tak... Ale okręt szybki i stosunkowo dobrze uzbrojony. To okres przejściowy, trudno dokładnie stwierdzić co jest torpedowcem, a co już niszczycielem.
Tak, też to zauważyłem. wydaje mi się, że przy ocenie tych elementów springsharp za punkt odniesienia bierze raczej duże okręty artylerysjkie, i w takim układzie, każda mała, kilkusettonowa łupina, będzie kiepska ciasna i niestabilna. A jesli ją jeszcze rozpędzimy do jakiejś większej prędkości, to będzie miała beznadziejną dzielność morska. ja tak na to patrzę, dlatego postanowiłem przechodzić do porządku dziennego nad tymi ocenami springsharpa i uznałem, że z małymi jednostkami tak już po prostu musi być. W sumie jest to logiczne - torpedowiec nigdy nie będzie miał dzielności morskiej pancernika:)
OdpowiedzUsuńdV
Witam
OdpowiedzUsuńTrochę szkoda tak pieknych nazw dla ,,przechwytywacza torpedowców,,.
Nie mógł Kolega poczekac do okrętów podwodnych?????
Jak się okręty podwodne pojawia, to te "przechwytywacze" już będą zapewne przerobione na żyletki:)
OdpowiedzUsuńdV
Ja tak trochę nie w temacie przechwytywacza (ciekawego zresztą), ale nie mam innej możliwości technicznej.
OdpowiedzUsuń21 lutego mija pół roku od ukazania się tu pierwszego wpisu na temat polskiej floty. Czy z tej okazji (oprócz szampana) nie warto by przedstawić jakąś zbiorczą tabelkę wszystkich okrętów, które dotąd posiadaliśmy oraz drugą, przedstawiającą stan floty na "dzień dzisiejszy" - czyli jakiś rok wybrany z okresu w którym w tej chwili jesteśmy?
Aleksander
Coś takiego mi chodzi po głowie, choć bardziej w formie graficznej - całą flota na jednym obrazku, powiedzmy tak na 1885 r. - myślę, że to fajnie by wyglądało:)
OdpowiedzUsuńdV
zestawienie w sumie też można zrobić, bo ja sobie z grubsza to prowadzę, łącznie z datami wycofywania poszczególnych jednostek. Nawet straty losowe okrętów sobie uwzględniam;-) Tylko żę to się ciągle zmienia, bo wszak cały czas się posuwamy do przodu latka lecą i z każdym kolenym wpisem takie zestawienie się będzie zmieniać.
OdpowiedzUsuńMam inną nazwę tej klasy: łowca torpedowców :) Orkan
OdpowiedzUsuń