Czytając bloga, daje się zapewne zauważyć moja słabość do
niedużych okrętów, z relatywnie dużymi, jak na swoje rozmiary, działami;) Nie
dziwi więc, że kolejny okręt proponowany dla naszej wpisuje się w tą tendencję.
Jest to krążownik pancernopokładowy zainspirowany dość popularnymi w latach
80-tych tzw. krążownikami „elswickimi”, tzn. wywodzącymi się od zbudowanego w
stoczni Armstronga w Elswick chilijskiego krążownika Esmeralda (2950 ton,
2x254, 18,3 w.). Tego typu jednostek powstało wtedy dość sporo, m.in. dla flot
brytyjskiej, japońskiej, włoskiej, chińskiej, argentyńskiej, austriackiej,
duńskiej. Były to zazwyczaj okręty o wyporności 2000-4000 ton, uzbrojone w 2-3
działa kalibru 203-254 mm.
Takie charakterystyki były wyrazem hołdowania wówczas teoriom, które
przedkładały kaliber artylerii nad jej szybkostrzelność czy liczebność. Nasz
okręt jest w pewnym sensie rozwinięciem krążownika „flat-iron” prezentowanego
25 stycznia: http://springsharp.blogspot.com/2014/01/krazownik-flat-iron.html
(ogólnie, krążowniki wspomnianego typu były rozwinięciem kanonierek „flat-iron”
do postaci okrętów pełnomorskich) Oczywiście większe wymiary, to lepsza
dzielność morska, autonomiczność, działa w barbetach mają dużo lepsze kąty
ostrzału, a i prędkość jest dużo lepsza niż w tamtym przypadku. Mimo to, okręt
i tak jest epigonem jednostek swego rodzaju, a swoimi charakterystykami wcale
nie przewyższa (poza kalibrem artylerii) poprzedniego typu dużego krążownika
(Admirał Lesowski z 1884 r.: http://springsharp.blogspot.com/2014/01/pierwszy-krazownik-pancernopokadowy-1884.html
Dlatego też nie przewiduję budowy dłuższej serii, okręt ten pozostanie jedynakiem;)
Nie bez znaczenia jest tu też fakt, iż dużymi krokami zbliża się już epoka
artylerii szybkostrzelnej, która do lamusa odeśle jednostki z wielkimi,
nieruchawymi armatami. Jednocześnie jest to zapewne ostatni okręt w naszej
flocie noszący główne uzbrojenie w otwartych barbetach – już w niedługiej
przyszłości możliwe będzie zastosowanie nowocześniejszego rozwiązania –
pancernej osłony spoczywającej na barbecie, czyli tego co dziś znamy pod
pojęciem wieży działowej..
Generał Dwernicki, polish protected cruiser laid down 1887 (Engine 1888)
Displacement:
3 062 t light; 3 208 t standard; 3 552 t normal; 3 828 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
287,30 ft / 285,30 ft x 42,81 ft x 18,18 ft (normal load)
87,57 m / 86,96 m x 13,05 m x 5,54 m
Armament:
2 - 10,00" / 254 mm guns in single mounts, 477,50lbs / 216,59kg shells, 1887 Model
Breech loading guns in open barbettes
on centreline ends, evenly spread
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 102,33lbs / 46,42kg shells, 1887 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,03lbs / 1,37kg shells, 1887 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side ends, evenly spread
Weight of broadside 1 581 lbs / 717 kg
Shells per gun, main battery: 80
3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 2,99" / 76 mm
2nd: 1,46" / 37 mm 0,98" / 25 mm -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 2,99" / 76 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 269 ihp / 5 423 Kw = 18,50 kts
Range 4 100nm at 9,50 kts
Bunker at max displacement = 620 tons (100% coal)
Complement:
229 - 299
Cost:
£0,450 million / $1,800 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 198 tons, 5,6%
Armour: 387 tons, 10,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 90 tons, 2,5%
- Armour Deck: 282 tons, 7,9%
- Conning Tower: 15 tons, 0,4%
Machinery: 1 263 tons, 35,5%
Hull, fittings & equipment: 1 211 tons, 34,1%
Fuel, ammunition & stores: 490 tons, 13,8%
Miscellaneous weights: 3 tons, 0,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 145 lbs / 520 Kg = 2,4 x 10,0 " / 254 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
Metacentric height 2,5 ft / 0,7 m
Roll period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,560
Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
'Natural speed' for length: 16,89 kts
Power going to wave formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,09 ft / 3,38 m
- Forecastle (15%): 10,01 ft / 3,05 m
- Mid (50%): 9,61 ft / 2,93 m
- Quarterdeck (14%): 10,53 ft / 3,21 m
- Stern: 10,60 ft / 3,23 m
- Average freeboard: 10,10 ft / 3,08 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 170,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 71,2%
Waterplane Area: 8 605 Square feet or 799 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 75%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 2,11
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Displacement:
3 062 t light; 3 208 t standard; 3 552 t normal; 3 828 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
287,30 ft / 285,30 ft x 42,81 ft x 18,18 ft (normal load)
87,57 m / 86,96 m x 13,05 m x 5,54 m
Armament:
2 - 10,00" / 254 mm guns in single mounts, 477,50lbs / 216,59kg shells, 1887 Model
Breech loading guns in open barbettes
on centreline ends, evenly spread
6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 102,33lbs / 46,42kg shells, 1887 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,03lbs / 1,37kg shells, 1887 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side ends, evenly spread
Weight of broadside 1 581 lbs / 717 kg
Shells per gun, main battery: 80
3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 2,99" / 76 mm
2nd: 1,46" / 37 mm 0,98" / 25 mm -
- Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 2,99" / 76 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 7 269 ihp / 5 423 Kw = 18,50 kts
Range 4 100nm at 9,50 kts
Bunker at max displacement = 620 tons (100% coal)
Complement:
229 - 299
Cost:
£0,450 million / $1,800 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 198 tons, 5,6%
Armour: 387 tons, 10,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 90 tons, 2,5%
- Armour Deck: 282 tons, 7,9%
- Conning Tower: 15 tons, 0,4%
Machinery: 1 263 tons, 35,5%
Hull, fittings & equipment: 1 211 tons, 34,1%
Fuel, ammunition & stores: 490 tons, 13,8%
Miscellaneous weights: 3 tons, 0,1%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 145 lbs / 520 Kg = 2,4 x 10,0 " / 254 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
Metacentric height 2,5 ft / 0,7 m
Roll period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,560
Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
'Natural speed' for length: 16,89 kts
Power going to wave formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,09 ft / 3,38 m
- Forecastle (15%): 10,01 ft / 3,05 m
- Mid (50%): 9,61 ft / 2,93 m
- Quarterdeck (14%): 10,53 ft / 3,21 m
- Stern: 10,60 ft / 3,23 m
- Average freeboard: 10,10 ft / 3,08 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 170,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 71,2%
Waterplane Area: 8 605 Square feet or 799 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 75%
Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,92
- Longitudinal: 2,11
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Witam
OdpowiedzUsuńBardzo akuratny...
I tym razem sie nie przeczepie do masztów i marsów....
Jestem zwolennikiem szkoły brytyjskiej.....
Szkoda tylko że nie udało się wydusić paru węzłów więcej i trochę przedłużyć zasięgu
Logiczne i konsekwentne rozwinięcie dotychczasowej linii rozwoju i dostosowanie do epoki. I choć artyleria główna jest z wyższej półki, bo zdaję się większość krążowników przenosiła jednak 234, to czekamy na uczciwe wieże działowe. Ale prezentuje się bardzo dobrze; najbardziej mi odpowiada trzecie, najniższe malowanie.
OdpowiedzUsuńNo niestety, to maks. tego co się dało osiagnąć. Aż dziw bierze, że na mneijszej o dobre 500 ton Esmeraldzie udało sie osiągnąć identyczne uzbrojenie, ciut tylko mniejszą prędkość ale za to zasieg aż 6000 mil, i to ładnych parę lat wcześniej!
OdpowiedzUsuńNiemniej sądzę, że już niedługo i my się dorobimy szybkiego (ponad 20 w.) krążownika:)
dV
Nicka sylwetka , trzy kominy ,super .
OdpowiedzUsuń