sobota, 1 marca 2014

Krążownik "barbetowy"



Czytając bloga, daje się zapewne zauważyć moja słabość do niedużych okrętów, z relatywnie dużymi, jak na swoje rozmiary, działami;) Nie dziwi więc, że kolejny okręt proponowany dla naszej wpisuje się w tą tendencję. Jest to krążownik pancernopokładowy zainspirowany dość popularnymi w latach 80-tych tzw. krążownikami „elswickimi”, tzn. wywodzącymi się od zbudowanego w stoczni Armstronga w Elswick chilijskiego krążownika Esmeralda (2950 ton, 2x254, 18,3 w.). Tego typu jednostek powstało wtedy dość sporo, m.in. dla flot brytyjskiej, japońskiej, włoskiej, chińskiej, argentyńskiej, austriackiej, duńskiej. Były to zazwyczaj okręty o wyporności 2000-4000 ton, uzbrojone w 2-3 działa kalibru 203-254 mm. Takie charakterystyki były wyrazem hołdowania wówczas teoriom, które przedkładały kaliber artylerii nad jej szybkostrzelność czy liczebność. Nasz okręt jest w pewnym sensie rozwinięciem krążownika „flat-iron” prezentowanego 25 stycznia: http://springsharp.blogspot.com/2014/01/krazownik-flat-iron.html (ogólnie, krążowniki wspomnianego typu były rozwinięciem kanonierek „flat-iron” do postaci okrętów pełnomorskich) Oczywiście większe wymiary, to lepsza dzielność morska, autonomiczność, działa w barbetach mają dużo lepsze kąty ostrzału, a i prędkość jest dużo lepsza niż w tamtym przypadku. Mimo to, okręt i tak jest epigonem jednostek swego rodzaju, a swoimi charakterystykami wcale nie przewyższa (poza kalibrem artylerii) poprzedniego typu dużego krążownika (Admirał Lesowski z 1884 r.: http://springsharp.blogspot.com/2014/01/pierwszy-krazownik-pancernopokadowy-1884.html Dlatego też nie przewiduję budowy dłuższej serii, okręt ten pozostanie jedynakiem;) Nie bez znaczenia jest tu też fakt, iż dużymi krokami zbliża się już epoka artylerii szybkostrzelnej, która do lamusa odeśle jednostki z wielkimi, nieruchawymi armatami. Jednocześnie jest to zapewne ostatni okręt w naszej flocie noszący główne uzbrojenie w otwartych barbetach – już w niedługiej przyszłości możliwe będzie zastosowanie nowocześniejszego rozwiązania – pancernej osłony spoczywającej na barbecie, czyli tego co dziś znamy pod pojęciem wieży działowej..




 Generał Dwernicki, polish protected cruiser laid down 1887 (Engine 1888)

Displacement:
    3 062 t light; 3 208 t standard; 3 552 t normal; 3 828 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    287,30 ft / 285,30 ft x 42,81 ft x 18,18 ft (normal load)
    87,57 m / 86,96 m x 13,05 m  x 5,54 m

Armament:
      2 - 10,00" / 254 mm guns in single mounts, 477,50lbs / 216,59kg shells, 1887 Model
      Breech loading guns in open barbettes
      on centreline ends, evenly spread
      6 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 102,33lbs / 46,42kg shells, 1887 Model
      Breech loading guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,03lbs / 1,37kg shells, 1887 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side ends, evenly spread
    Weight of broadside 1 581 lbs / 717 kg
    Shells per gun, main battery: 80
    3 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:          -              -            2,99" / 76 mm
    2nd:    1,46" / 37 mm    0,98" / 25 mm              -

   - Armour deck: 1,77" / 45 mm, Conning tower: 2,99" / 76 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 7 269 ihp / 5 423 Kw = 18,50 kts
    Range 4 100nm at 9,50 kts
    Bunker at max displacement = 620 tons (100% coal)

Complement:
    229 - 299

Cost:
    £0,450 million / $1,800 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 198 tons, 5,6%
    Armour: 387 tons, 10,9%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 90 tons, 2,5%
       - Armour Deck: 282 tons, 7,9%
       - Conning Tower: 15 tons, 0,4%
    Machinery: 1 263 tons, 35,5%
    Hull, fittings & equipment: 1 211 tons, 34,1%
    Fuel, ammunition & stores: 490 tons, 13,8%
    Miscellaneous weights: 3 tons, 0,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      1 145 lbs / 520 Kg = 2,4 x 10,0 " / 254 mm shells or 0,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
    Metacentric height 2,5 ft / 0,7 m
    Roll period: 11,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 54 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,08

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,560
    Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
    'Natural speed' for length: 16,89 kts
    Power going to wave formation at top speed: 54 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees
    Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        11,09 ft / 3,38 m
       - Forecastle (15%):    10,01 ft / 3,05 m
       - Mid (50%):        9,61 ft / 2,93 m
       - Quarterdeck (14%):    10,53 ft / 3,21 m
       - Stern:        10,60 ft / 3,23 m
       - Average freeboard:    10,10 ft / 3,08 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 170,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 71,2%
    Waterplane Area: 8 605 Square feet or 799 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 75%
    Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,92
        - Longitudinal: 2,11
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is cramped

4 komentarze:

  1. Witam
    Bardzo akuratny...
    I tym razem sie nie przeczepie do masztów i marsów....
    Jestem zwolennikiem szkoły brytyjskiej.....
    Szkoda tylko że nie udało się wydusić paru węzłów więcej i trochę przedłużyć zasięgu

    OdpowiedzUsuń
  2. Logiczne i konsekwentne rozwinięcie dotychczasowej linii rozwoju i dostosowanie do epoki. I choć artyleria główna jest z wyższej półki, bo zdaję się większość krążowników przenosiła jednak 234, to czekamy na uczciwe wieże działowe. Ale prezentuje się bardzo dobrze; najbardziej mi odpowiada trzecie, najniższe malowanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. No niestety, to maks. tego co się dało osiagnąć. Aż dziw bierze, że na mneijszej o dobre 500 ton Esmeraldzie udało sie osiągnąć identyczne uzbrojenie, ciut tylko mniejszą prędkość ale za to zasieg aż 6000 mil, i to ładnych parę lat wcześniej!
    Niemniej sądzę, że już niedługo i my się dorobimy szybkiego (ponad 20 w.) krążownika:)
    dV

    OdpowiedzUsuń
  4. Nicka sylwetka , trzy kominy ,super .

    OdpowiedzUsuń