Nadal kiepsko z czasem, więc prezentuję dziś malutki
okręcik. Jest to dość niepozorna jednostka, ale i takie są w każdej flocie
potrzebne do pełnienia różnych drugorzędnych zadań w strefie przybrzeżnej.
Przewiduję, że okręt będzie przydatny zarówno na wodach macierzystych jak i w
koloniach, do patrolowania granicy, zwalczania przemytu, ochrony łowisk itp.
zadań.
Flaming, polish patrol boat laid down 1896
Displacement:
148 t light; 153 t standard; 170 t normal; 184 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
114,90 ft / 109,91 ft x 17,32 ft x 7,09 ft (normal load)
35,02 m / 33,50 m x 5,28 m x 2,16 m
Armament:
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 2,88lbs / 1,31kg shells, 1884 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
Shells per gun, main battery: 275
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 472 ihp / 352 Kw = 13,80 kts
Range 2 200nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 31 tons (100% coal)
Complement:
23 - 30
Cost:
£0,017 million / $0,069 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,4%
Machinery: 81 tons, 47,8%
Hull, fittings & equipment: 63 tons, 36,8%
Fuel, ammunition & stores: 22 tons, 12,7%
Miscellaneous weights: 4 tons, 2,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
98 lbs / 44 Kg = 30,8 x 1,9 " / 47 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,34
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 9,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,441
Length to Beam Ratio: 6,34 : 1
'Natural speed' for length: 10,48 kts
Power going to wave formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 4,99 ft / 1,52 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 10,96 ft / 3,34 m
- Forecastle (21%): 8,99 ft / 2,74 m
- Mid (50%): 7,48 ft / 2,28 m
- Quarterdeck (31%): 7,97 ft / 2,43 m
- Stern: 9,48 ft / 2,89 m
- Average freeboard: 8,62 ft / 2,63 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 160,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 76,3%
Waterplane Area: 1 147 Square feet or 107 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 93%
Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 111 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,78
- Longitudinal: 9,90
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Flaming (1896)
Mewa (1896)
Czapla (1896)
Kormoran (1896)
Czajka (1897)
Albatros (1897)
Żuraw (1897)
Perkoz (1897)
Tukan (1898)
Pelikan (1898)
Jaskółka (1898)
Głuszec (1898)
Rybitwa (1899)
Kania (1899)
Krogulec (1899)
Maleństwo
OdpowiedzUsuńWidmo
Pytanko: czy ten patrolowiec przerodzi się w przyszłości w coś na kształt kutra patrolowego/torpedowego?
OdpowiedzUsuńWidmo
Hmmmm....
OdpowiedzUsuńSądząc z "nazewnictwa".... to przyszłe flotylle trałowo/minowe :)))
Piotr
Kutry torpedowe to jeszcze śpiew przyszłości, ale na pewno kiedyś się pojawią. Natomiast nie wykluczam użycia tych maleństw - o ile dotrwają w służbie - jako trałowców podczas PWS;)
OdpowiedzUsuńdV
XIXw kończy się , więc mam pytanie : Czy Polska flota będzie uczestniczyć w wojnie Rosyjsko-Japońskiej ?
OdpowiedzUsuń