Kolejny zakupiony okręt nie powinien stwarzać żadnego
kłopotu z identyfikacją:) Oczywiście, jak każdy zakup dokonywany „na szybko”,
budzi kontrowersje. W tym przypadku najwięcej wątpliwości budzi niestandardowa
dla naszej floty artyleria – ale niestety, nie ma teraz czasu na jej wymianę
(poza działkami lekkimi, co zostało dokonane), bowiem jednostka ma wzmocnić
drugą eskadrę bałtycką płynącą na Hajnan i dołączyć do niej po drodze.
Ewentualnie, wymiany artylerii można będzie dokonać po wojnie. Tymczasem możemy
założyć, że jednostka została kupiona z pewnym zapasem pocisków do swoich
dział, wiezionym na jednym z wyczarterowanych transportowców, towarzyszących
eskadrze. Co do samej zasadności zakupu – widać wyraźnie że potrzebne są nam
duże krążowniki, bowiem posiadane liczne małe okręty tej klasy w toku działań
wojennych niezbyt się sprawdziły (utrata Leandra i Cedynii). Poza tym,
jednostka ta już po zakończeniu działań wojennych może pozostać jako flagowiec
eskadry kolonialnej, bowiem jak pamiętamy – w bitwach na Morzu Żółtym i pod
Hong Kongiem utracone zostały krążownik Stefan Czarniecki i pancernik Kazimierz
II Sprawiedliwy, przeznaczone do pełnienia takiej właśnie funkcji. Nie mamy też
już żadnego z krążowników pancernych przebudowanych ze starych pancerników
kazamatowych – jeden zatonął w Port Arturze, a drugi stoi rozbrojony w Haikou.
Zbigniew Oleśnicki, polish protected cruiser laid down 1894 (Engine 1896), purchased 1905
Displacement:
7 098 t light; 7 345 t standard; 7 994 t normal; 8 514 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
396,98 ft / 393,50 ft x 58,50 ft x 24,61 ft (normal load)
121,00 m / 119,94 m x 17,83 m x 7,50 m
Armament:
2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 421,80lbs / 191,33kg shells, 1893 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 74,17lbs / 33,64kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 1 885 lbs / 855 kg
Shells per gun, main battery: 75
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,06" / 230 mm 7,09" / 180 mm 9,06" / 230 mm
2nd: 2,20" / 56 mm - -
3rd: 2,20" / 56 mm 1,10" / 28 mm -
- Armour deck: 2,99" / 76 mm, Conning tower: 9,84" / 250 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 11 875 ihp / 8 859 Kw = 19,20 kts
Range 5 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 169 tons (100% coal)
Complement:
422 - 549
Cost:
£0,723 million / $2,894 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 236 tons, 2,9%
Armour: 1 351 tons, 16,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 421 tons, 5,3%
- Armour Deck: 844 tons, 10,6%
- Conning Tower: 85 tons, 1,1%
Machinery: 1 979 tons, 24,8%
Hull, fittings & equipment: 3 533 tons, 44,2%
Fuel, ammunition & stores: 897 tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 605 lbs / 3 903 Kg = 20,4 x 9,4 " / 240 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
Roll period: 15,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,494
Length to Beam Ratio: 6,73 : 1
'Natural speed' for length: 19,84 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -50,00 degrees
Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,43 ft / 7,14 m
- Forecastle (14%): 21,46 ft / 6,54 m
- Mid (50%): 20,93 ft / 6,38 m
- Quarterdeck (18%): 21,46 ft / 6,54 m
- Stern: 21,46 ft / 6,54 m
- Average freeboard: 21,39 ft / 6,52 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 139,5%
Waterplane Area: 15 254 Square feet or 1 417 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 111%
Structure weight / hull surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,06
- Longitudinal: 4,66
- Overall: 1,23
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Displacement:
7 098 t light; 7 345 t standard; 7 994 t normal; 8 514 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
396,98 ft / 393,50 ft x 58,50 ft x 24,61 ft (normal load)
121,00 m / 119,94 m x 17,83 m x 7,50 m
Armament:
2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 421,80lbs / 191,33kg shells, 1893 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 74,17lbs / 33,64kg shells, 1885 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, all amidships
8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 1 885 lbs / 855 kg
Shells per gun, main battery: 75
2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,06" / 230 mm 7,09" / 180 mm 9,06" / 230 mm
2nd: 2,20" / 56 mm - -
3rd: 2,20" / 56 mm 1,10" / 28 mm -
- Armour deck: 2,99" / 76 mm, Conning tower: 9,84" / 250 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 11 875 ihp / 8 859 Kw = 19,20 kts
Range 5 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 169 tons (100% coal)
Complement:
422 - 549
Cost:
£0,723 million / $2,894 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 236 tons, 2,9%
Armour: 1 351 tons, 16,9%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 421 tons, 5,3%
- Armour Deck: 844 tons, 10,6%
- Conning Tower: 85 tons, 1,1%
Machinery: 1 979 tons, 24,8%
Hull, fittings & equipment: 3 533 tons, 44,2%
Fuel, ammunition & stores: 897 tons, 11,2%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 605 lbs / 3 903 Kg = 20,4 x 9,4 " / 240 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
Roll period: 15,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,494
Length to Beam Ratio: 6,73 : 1
'Natural speed' for length: 19,84 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -50,00 degrees
Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,43 ft / 7,14 m
- Forecastle (14%): 21,46 ft / 6,54 m
- Mid (50%): 20,93 ft / 6,38 m
- Quarterdeck (18%): 21,46 ft / 6,54 m
- Stern: 21,46 ft / 6,54 m
- Average freeboard: 21,39 ft / 6,52 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 139,5%
Waterplane Area: 15 254 Square feet or 1 417 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 111%
Structure weight / hull surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,06
- Longitudinal: 4,66
- Overall: 1,23
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Witam
OdpowiedzUsuńTak optycznie to to jest/było francuskiej prowienencji..a mnie zawsze ich krążowniki nie leżały....
Pozdrawiam
Pawel76
Nie mogę uwierzyć, poczciwy "d'Entrecasteaux" zasila naszą flotę. No, nie brakuje Koledze inwencji...
OdpowiedzUsuńŁK
Tak:) Najwyraźniej było jego przeznaczeniem trafić do polskiej floty..
OdpowiedzUsuńA tak, poza tematem, to fajnie, że nastąpiła ostatnio wyraźna reaktywacja tego zacnego bloga. :)
UsuńŁK
Widzę że blog wreszcie wrócił do życia :3
OdpowiedzUsuńmam nadzieje, że posty będą się pojawiały nieco częściej niż w ostatnim czasie, ale tak na 100% to jeszcze niczego nie mogę zagwarantować. Mogą się jeszcze pojawiać jakieś przestoje w działalności bloga. niestety, taki lajf:(
OdpowiedzUsuńNo dobrze, tylko czy Anglia nie będzie protestować albo i nawet przeciwdziałać takim zakupom?
OdpowiedzUsuńA JEDNAK BAŁTYK!!!
OdpowiedzUsuńKpt.G
Anglia sama sprzedała Japończykom sporo okrętów (2 pancerniki) więc chyba trudno, by chociaż zaprotestowała przeciw nabyciu okrętów przez drugą stronę konfliktu?
OdpowiedzUsuńdV
Jeśli okręt miałby na dłużej zasilić polską flotę - konieczna byłaby standaryzacja uzgrojenia. Czy pojedyncze armaty 240 mm dałyby się zastąpić podwójnymi 8-calówkami? Bo armat 138,6 mm chyba nie da się zastąpić 6-calówkami Canet, chyba, że ograniczymy się do kazamatowych, a 4 stanowiska pokładowe zamienimy na dodatkowe 75 mm Canet.
OdpowiedzUsuńŁK
Też tak sądzę, że w dłuższej perspektywie konieczne będzie przezbrojenie. Na szczęście symulacja springsharpa pozwala domniemywać, że taka zamiana dział 240 mm na działa 203 mm była by możliwa. Co więcej, wygląda na to, że 138-ki mozna by wymienić na działa 152 mm w tej samej ilości! To na szczęście bardzo duży kadłub i wiele uniesie:)
OdpowiedzUsuńMyslałem też o zamianie dział 240 na 254 w proporcji 1:1, ale wymiana na 4x203 wydaje sie jednak bardziej perspektywiczna, i zapewne taka zostanie po wojnie przeprowadzona.
OdpowiedzUsuńJeśli wstępne symulacje springsharpa pozwalają na zamianę 240 mm na 2 x 203 mm i 138 mm na 152 mm (1:1) to tylko można się cieszyć.
UsuńŁK
moze by jeszcze pomysleć o wymianie napędu? te 19 w. to ciut mało jak na krążownik..
OdpowiedzUsuńGolden Goose Deluxe Brand
OdpowiedzUsuńyeezy 350
ggdb outlet
yeezy shoes
hermes birkin
fear of god
kd 12
off-white
jordan travis scott
yeezy boost 350