sobota, 14 lutego 2015

Kolejny zakup - duży krążownik pancernopokładowy



Kolejny zakupiony okręt nie powinien stwarzać żadnego kłopotu z identyfikacją:) Oczywiście, jak każdy zakup dokonywany „na szybko”, budzi kontrowersje. W tym przypadku najwięcej wątpliwości budzi niestandardowa dla naszej floty artyleria – ale niestety, nie ma teraz czasu na jej wymianę (poza działkami lekkimi, co zostało dokonane), bowiem jednostka ma wzmocnić drugą eskadrę bałtycką płynącą na Hajnan i dołączyć do niej po drodze. Ewentualnie, wymiany artylerii można będzie dokonać po wojnie. Tymczasem możemy założyć, że jednostka została kupiona z pewnym zapasem pocisków do swoich dział, wiezionym na jednym z wyczarterowanych transportowców, towarzyszących eskadrze. Co do samej zasadności zakupu – widać wyraźnie że potrzebne są nam duże krążowniki, bowiem posiadane liczne małe okręty tej klasy w toku działań wojennych niezbyt się sprawdziły (utrata Leandra i Cedynii). Poza tym, jednostka ta już po zakończeniu działań wojennych może pozostać jako flagowiec eskadry kolonialnej, bowiem jak pamiętamy – w bitwach na Morzu Żółtym i pod Hong Kongiem utracone zostały krążownik Stefan Czarniecki i pancernik Kazimierz II Sprawiedliwy, przeznaczone do pełnienia takiej właśnie funkcji. Nie mamy też już żadnego z krążowników pancernych przebudowanych ze starych pancerników kazamatowych – jeden zatonął w Port Arturze, a drugi stoi rozbrojony w Haikou.  






Zbigniew Oleśnicki, polish protected cruiser laid down 1894 (Engine 1896), purchased 1905

Displacement:
    7 098 t light; 7 345 t standard; 7 994 t normal; 8 514 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    396,98 ft / 393,50 ft x 58,50 ft x 24,61 ft (normal load)
    121,00 m / 119,94 m x 17,83 m  x 7,50 m

Armament:
      2 - 9,45" / 240 mm guns in single mounts, 421,80lbs / 191,33kg shells, 1893 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread
      8 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 80,19lbs / 36,37kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in casemate mounts
      on side, evenly spread
      4 - 5,43" / 138 mm guns in single mounts, 74,17lbs / 33,64kg shells, 1885 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on side, all amidships
      8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 6 raised mounts
    Weight of broadside 1 885 lbs / 855 kg
    Shells per gun, main battery: 75
    2 - 18,0" / 457 mm above water torpedoes

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    9,06" / 230 mm    7,09" / 180 mm        9,06" / 230 mm
    2nd:    2,20" / 56 mm          -                  -
    3rd:    2,20" / 56 mm    1,10" / 28 mm              -

   - Armour deck: 2,99" / 76 mm, Conning tower: 9,84" / 250 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 11 875 ihp / 8 859 Kw = 19,20 kts
    Range 5 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 169 tons (100% coal)

Complement:
    422 - 549

Cost:
    £0,723 million / $2,894 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 236 tons, 2,9%
    Armour: 1 351 tons, 16,9%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 421 tons, 5,3%
       - Armour Deck: 844 tons, 10,6%
       - Conning Tower: 85 tons, 1,1%
    Machinery: 1 979 tons, 24,8%
    Hull, fittings & equipment: 3 533 tons, 44,2%
    Fuel, ammunition & stores: 897 tons, 11,2%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      8 605 lbs / 3 903 Kg = 20,4 x 9,4 " / 240 mm shells or 1,3 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
    Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
    Roll period: 15,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,77
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,494
    Length to Beam Ratio: 6,73 : 1
    'Natural speed' for length: 19,84 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -50,00 degrees
    Stern overhang: 3,48 ft / 1,06 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        23,43 ft / 7,14 m
       - Forecastle (14%):    21,46 ft / 6,54 m
       - Mid (50%):        20,93 ft / 6,38 m
       - Quarterdeck (18%):    21,46 ft / 6,54 m
       - Stern:        21,46 ft / 6,54 m
       - Average freeboard:    21,39 ft / 6,52 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 139,5%
    Waterplane Area: 15 254 Square feet or 1 417 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 111%
    Structure weight / hull surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,06
        - Longitudinal: 4,66
        - Overall: 1,23
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

 

15 komentarzy:

  1. Witam
    Tak optycznie to to jest/było francuskiej prowienencji..a mnie zawsze ich krążowniki nie leżały....
    Pozdrawiam
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mogę uwierzyć, poczciwy "d'Entrecasteaux" zasila naszą flotę. No, nie brakuje Koledze inwencji...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak:) Najwyraźniej było jego przeznaczeniem trafić do polskiej floty..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tak, poza tematem, to fajnie, że nastąpiła ostatnio wyraźna reaktywacja tego zacnego bloga. :)
      ŁK

      Usuń
  4. Widzę że blog wreszcie wrócił do życia :3

    OdpowiedzUsuń
  5. mam nadzieje, że posty będą się pojawiały nieco częściej niż w ostatnim czasie, ale tak na 100% to jeszcze niczego nie mogę zagwarantować. Mogą się jeszcze pojawiać jakieś przestoje w działalności bloga. niestety, taki lajf:(

    OdpowiedzUsuń
  6. No dobrze, tylko czy Anglia nie będzie protestować albo i nawet przeciwdziałać takim zakupom?

    OdpowiedzUsuń
  7. A JEDNAK BAŁTYK!!!
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
  8. Anglia sama sprzedała Japończykom sporo okrętów (2 pancerniki) więc chyba trudno, by chociaż zaprotestowała przeciw nabyciu okrętów przez drugą stronę konfliktu?
    dV

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli okręt miałby na dłużej zasilić polską flotę - konieczna byłaby standaryzacja uzgrojenia. Czy pojedyncze armaty 240 mm dałyby się zastąpić podwójnymi 8-calówkami? Bo armat 138,6 mm chyba nie da się zastąpić 6-calówkami Canet, chyba, że ograniczymy się do kazamatowych, a 4 stanowiska pokładowe zamienimy na dodatkowe 75 mm Canet.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  10. Też tak sądzę, że w dłuższej perspektywie konieczne będzie przezbrojenie. Na szczęście symulacja springsharpa pozwala domniemywać, że taka zamiana dział 240 mm na działa 203 mm była by możliwa. Co więcej, wygląda na to, że 138-ki mozna by wymienić na działa 152 mm w tej samej ilości! To na szczęście bardzo duży kadłub i wiele uniesie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Myslałem też o zamianie dział 240 na 254 w proporcji 1:1, ale wymiana na 4x203 wydaje sie jednak bardziej perspektywiczna, i zapewne taka zostanie po wojnie przeprowadzona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli wstępne symulacje springsharpa pozwalają na zamianę 240 mm na 2 x 203 mm i 138 mm na 152 mm (1:1) to tylko można się cieszyć.
      ŁK

      Usuń
  12. moze by jeszcze pomysleć o wymianie napędu? te 19 w. to ciut mało jak na krążownik..

    OdpowiedzUsuń