Dzisiejsze jednostki to wyspecjalizowane okręty przeznaczone
do walki z plagą piractwa, przemytu i wszelkiej innej przestępczości na morzu.
Przeznaczone są do służby na wodach chińskich gdzie jak wiadomo, przynajmniej
przez pierwsze 20-lecie XX w. zjawiska te były poważnym problemem. Ponieważ jednostki
są przeznaczone do wypełniania zadań o charakterze raczej policyjnym niż
stricte wojskowym, ich uzbrojenie jest dość lekkie – składają się na nie 4 szybkostrzelne
działa kal. 75 mm, uzupełnione przez 2
działka 37 mm. Ponadto okręty posiadają kwatery dla plutonu piechoty
morskiej. Unikalną ich cechą jest ponadto
posiadanie na pokładzie po 2 kutrów/szalup patrolowych z napędem spalinowym,
z których każda uzbrojona jest w jedno działko Maxima kal. 37 mm. Są one przeznaczone do zapuszczania się na
płytkie i często trudne nawigacyjnie wody przybrzeżne, gdzie mogą dużo łatwiej
wytropić i zlikwidować morskich przestępców niż okręty pełnomorskie.
Rysunki okrętrów jak i ogólny ich pomysł zaczerpnąłem od użytkownika Garlicdesign z forum shipbucket.com. Spodobały mi się na tyle, że postanowiłem takie jednostki wcielić do swojej floty :)
Partenope, polish patrol gunboat laid down 1912
Displacement:
599 t light; 618 t standard; 740 t normal; 837 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
232,64 ft / 232,15 ft x 30,12 ft x 8,40 ft (normal load)
70,91 m / 70,76 m x 9,18 m x 2,56 m
Armament:
4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side ends, evenly spread
2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
Weight of broadside 55 lbs / 25 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,98" / 25 mm 67,72 ft / 20,64 m 5,74 ft / 1,75 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 45% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Armour deck: 0,71" / 18 mm, Conning tower: 1,57" / 40 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared drive, 2 shafts, 3 246 ihp / 2 422 Kw = 19,30 kts
Range 4 900nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 219 tons (50% coal)
Complement:
70 - 92
Cost:
£0,055 million / $0,221 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 7 tons, 0,9%
Armour: 81 tons, 10,9%
- Belts: 20 tons, 2,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 58 tons, 7,8%
- Conning Tower: 3 tons, 0,4%
Machinery: 205 tons, 27,7%
Hull, fittings & equipment: 266 tons, 36,0%
Fuel, ammunition & stores: 141 tons, 19,1%
Miscellaneous weights: 40 tons, 5,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 030 lbs / 467 Kg = 80,0 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
Roll period: 10,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,42
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,441
Length to Beam Ratio: 7,71 : 1
'Natural speed' for length: 15,24 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 15,45 ft / 4,71 m
- Forecastle (16%): 16,47 ft / 5,02 m (11,98 ft / 3,65 m aft of break)
- Mid (50%): 7,97 ft / 2,43 m
- Quarterdeck (4%): 7,97 ft / 2,43 m
- Stern: 7,97 ft / 2,43 m
- Average freeboard: 9,94 ft / 3,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 106,4%
Waterplane Area: 4 428 Square feet or 411 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 127%
Structure weight / hull surface area: 39 lbs/sq ft or 189 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,91
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Partenope (1912)
Echo (1912)
Kalipso (1913)
Displacement:
599 t light; 618 t standard; 740 t normal; 837 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
232,64 ft / 232,15 ft x 30,12 ft x 8,40 ft (normal load)
70,91 m / 70,76 m x 9,18 m x 2,56 m
Armament:
4 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1891 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side ends, evenly spread
2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread, 1 raised mount
Weight of broadside 55 lbs / 25 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 0,98" / 25 mm 67,72 ft / 20,64 m 5,74 ft / 1,75 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 45% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Armour deck: 0,71" / 18 mm, Conning tower: 1,57" / 40 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared drive, 2 shafts, 3 246 ihp / 2 422 Kw = 19,30 kts
Range 4 900nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 219 tons (50% coal)
Complement:
70 - 92
Cost:
£0,055 million / $0,221 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 7 tons, 0,9%
Armour: 81 tons, 10,9%
- Belts: 20 tons, 2,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 58 tons, 7,8%
- Conning Tower: 3 tons, 0,4%
Machinery: 205 tons, 27,7%
Hull, fittings & equipment: 266 tons, 36,0%
Fuel, ammunition & stores: 141 tons, 19,1%
Miscellaneous weights: 40 tons, 5,4%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 030 lbs / 467 Kg = 80,0 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
Roll period: 10,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,42
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,441
Length to Beam Ratio: 7,71 : 1
'Natural speed' for length: 15,24 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 15,45 ft / 4,71 m
- Forecastle (16%): 16,47 ft / 5,02 m (11,98 ft / 3,65 m aft of break)
- Mid (50%): 7,97 ft / 2,43 m
- Quarterdeck (4%): 7,97 ft / 2,43 m
- Stern: 7,97 ft / 2,43 m
- Average freeboard: 9,94 ft / 3,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,1%
- Above water (accommodation/working, high = better): 106,4%
Waterplane Area: 4 428 Square feet or 411 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 127%
Structure weight / hull surface area: 39 lbs/sq ft or 189 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,91
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Partenope (1912)
Echo (1912)
Kalipso (1913)
KP-1, polish patrol boat laid down 1912
Displacement:
18 t light; 18 t standard; 19 t normal; 20 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
56,73 ft / 55,25 ft x 10,01 ft x 2,99 ft (normal load)
17,29 m / 16,84 m x 3,05 m x 0,91 m
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward, 1 raised gun
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 400
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 607 shp / 453 Kw = 18,20 kts
Range 290nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Complement:
3 - 5
Cost:
£0,002 million / $0,009 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 1,0%
Machinery: 10 tons, 54,4%
Hull, fittings & equipment: 7 tons, 36,8%
Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 7,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 lbs / 3 Kg = 4,7 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,65
Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
Roll period: 7,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 7 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,403
Length to Beam Ratio: 5,52 : 1
'Natural speed' for length: 7,43 kts
Power going to wave formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 4,00 ft / 1,22 m
- Forecastle (20%): 2,99 ft / 0,91 m
- Mid (50%): 2,00 ft / 0,61 m
- Quarterdeck (15%): 1,51 ft / 0,46 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,30 ft / 0,70 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 42,9%
Waterplane Area: 322 Square feet or 30 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 38%
Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 71 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,81
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
KP-1 (1912)
KP-2 (1912)
KP-3 (1912)
KP-4 (1912)
KP-5 (1913)
KP-6 (1913)
Displacement:
18 t light; 18 t standard; 19 t normal; 20 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
56,73 ft / 55,25 ft x 10,01 ft x 2,99 ft (normal load)
17,29 m / 16,84 m x 3,05 m x 0,91 m
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1908 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward, 1 raised gun
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Shells per gun, main battery: 400
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Direct drive, 1 shaft, 607 shp / 453 Kw = 18,20 kts
Range 290nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 tons
Complement:
3 - 5
Cost:
£0,002 million / $0,009 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 1,0%
Machinery: 10 tons, 54,4%
Hull, fittings & equipment: 7 tons, 36,8%
Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 7,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 lbs / 3 Kg = 4,7 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,65
Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
Roll period: 7,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 7 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,403
Length to Beam Ratio: 5,52 : 1
'Natural speed' for length: 7,43 kts
Power going to wave formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 4,00 ft / 1,22 m
- Forecastle (20%): 2,99 ft / 0,91 m
- Mid (50%): 2,00 ft / 0,61 m
- Quarterdeck (15%): 1,51 ft / 0,46 m
- Stern: 2,00 ft / 0,61 m
- Average freeboard: 2,30 ft / 0,70 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 42,9%
Waterplane Area: 322 Square feet or 30 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 38%
Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 71 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,89
- Longitudinal: 2,81
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability
KP-1 (1912)
KP-2 (1912)
KP-3 (1912)
KP-4 (1912)
KP-5 (1913)
KP-6 (1913)
Bardzo ciekawy projekt. W jego wyniku powstały te, niezwykle urocze, okręty. Przy tym dość szybkie i wcale dobrze uzbrojone. Mają duży potencjał modernizacyjny. Po demontażu kutrów patrolowych i korekcie usytuowania artylerii - mogą pełnić (w przyszłości) rolę eskortowców. Ogólną koncepcją (lekkie uzbrojenie i opancerzenie z przyzwoitą prędkością) przypominają mi trochę portugalską kanonierkę kolonialną "Patria" z 1905 r. Jeśli chodzi o kutry patrolowe, to - osobiście - zastosowałbym silnik diesla, nawet kosztem ograniczenia ich prędkości maksymalnej do ok. 12 węzłów (pirackie dżonki nie były zbyt szybkie!).
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Układ komponentów paliwowych wskazuje na 3 kotły. Biorąc pod uwagę dwuwałowy układ napędowy, wskazywałoby to na zasilanie pierwszej maszyny parowej z dwóch kotłów węglowych i drugiej z pojedynczego kotła mazutowego. Ale wtedy przydałyby się dwa kominy. Generalnie lepszy byłby układ 4 kotłów (po 50% węglowe i mazutowe) i dwóch kominów.
UsuńŁK
Słuszna uwaga, chyba poprawię raport springsharpa w zakresie układu napędowego. Tzn. dam po 50% węgla i paliwa płynnego, ale z jednym kominem (można sobie wyborazić takie poprowadzenie przewodów kominowych że się schodzą w jednym kominie, zreszta mogą być w takim przypadku tylko 2 kotły).
OdpowiedzUsuńCo do kutrów - w zasadzie to chyba na jedno wychodzi, przynajmniej na takich łupinach. Springsharp nie uwzględnia żadnych niuansów między tymi dwoma rodzajami silników. A poza tym, jaj osobiście mam uraz do silników diesla (przynajmniej w samochodach;))
dV
Jeśli tylko 2 kotły, to 1 komin wystarczy. Ja jednak preferowałbym mieszane ogrzewanie obydwu maszyn parowych, a więc jednak 4 kotły i 2 kominy (na 2 kotłach trochę za bardzo awangardowo!). Diesle to jednak inna jakość (w samochodzie też ich nie lubię!).
UsuńŁK
A ja mam diesla w samochodzie i go lubię. Na tych kutrach rodzaj napędu ma niewielkie znaczenie, nie mają one prowadzić samodzielnych patroli, są tylko długim ramieniem kanonierki.
UsuńOgólnie kanonierki podobają mi się. Będą mogły wypełniać swoje zadania przez wiele lat, chociaż wyglądają, jakby wyskoczyły z poprzedniej epoki.
A może wartym rozważenia wariantem uzbrojenia kanonierek byłaby kombinacja 1x102 mm + 2x75 mm? Zdarzały się też wszak rajdy na gniazda piratów, gdzie cięższy kaliber byłby nie od rzeczy.
OdpowiedzUsuńRajd na gniazdo piratów będzie wcześniej zaplanowany, tego nie robi się z minuty na minutę. Można więc ściągnąć kanonierkę z większymi działami albo i krążownik, coś zawsze w koloniach jest.
UsuńJeśli już kombinacja dwóch kalibrów, to myślę, że lepsza byłaby 1 x 120 mm + 1 x 75 mm. Oczywiście rozmieszczenie musiałoby być na osi symetrii okrętu. Generalnie jednak przekonuje mnie argumentacja Kol. Stonk.
UsuńŁK
W sumie propozycja głównie dla paddierżania razgawora, aczkolwiek na francuskich awizach tej wielkości preferowano 2x100 mm.
Usuń75-ka to na piratów też nie byle jaki kaliber, powinien dać radę :) A w razie potrzeby, jakieś wsparcie też można ściągnać.
OdpowiedzUsuńco do wyglądu - u mnie odwrotnie niż u JKS, lubię starocie, więc wygląd retro może się czasem zdarzać ;)
dV
Wygląd jest super i wpisuje się w klimat epoki! :)
UsuńŁK
Tym razem wygląd okrętu to nie moja zasługa, ale zgadzam się z Twoją opinią w 100% :)
UsuńdV
A może, jeszcze przed wybuchem PWS, przebudowa któregoś ze czcigodnych staroci? :)
UsuńŁK
Na razie jeden staroć dostanie eksperymentalnie samolot. Co dalej - to się jeszcze zobaczy, niczego nie wykluczam :)
OdpowiedzUsuńdV
"Geared drive, 2 shafts, 3 246 ihp / 2 422 Kw = 19,30 kts" - dlaczego maszyna tłokowa z przekładnią, a nie bezpośredni napęd? Po pierwsze wydawało mi się, że zaletą napędu tłokowego jest właśnie brak powodów do stosowania (drogich) przekładni. A po drugie przekładnie to nowoczesne rozwiązanie stosowane (wg Sprinsharp) od 1911. Więc chyba mało prawdopodobne, żeby w 1912 trafiło na "prowincjonalne" kanonierki.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
oczywiście można było nie stosować przekładni, ale wydało mi się to rozwiązaniem rodem z głębokiego XIX w. Skoro technicznie rozwiązanie jest dostępne, to z niego skorzystałem. Ale nie wykluczam korekty, jeśli by się okazało, że jest to nieproporcjonalnie drogie, skomplikowane czy na skutek innych przesłanek bezsensowne w takiej jednostce.
OdpowiedzUsuńdV
Poważnym argumentem za stosowaniem przekładni jest to, że jej brak oznacza wysokie obroty śruby, a to obniża jej sprawność. Optymalne jest kilkadziesiąt do maksymalnie sto kilkudziesięciu obrotów na minutę. Bez przekłądni, dla zadanej prędkości zapewne potrzeba by silniejszych maszyn, a więc okręt byłby droższy w eksploatacji. Czyli jak zwykle coś za coś - albo płacimy z góry (za przekłądnię), albo w czasie eksploatacji. Osobiście preferuję pierwszy model, choć w dzisiejszych czasach zdecydowanie zaczyna dominować ten drugi (rzeczy są nieraz bardzo tanie, ale różne koszty wychodzą dopiero w trakcie eksploatacji...)
OdpowiedzUsuńdV
Maszyna parowa tłokowa miała jak sądzę właśnie tyle obrotów na minutę. Takie były maszyny dla np lokomotyw (gdzie przeniesienie napędu na koło było bezpośrednie) lub np. cukrownia Trawniki:
OdpowiedzUsuń"1 maszyna parowa (wirówkowa) firmy Orthwein i Karasiński 250 HP o średnicy cylindra 600 m/m, skoku 800 m/m, ze stawidłem Riedera, ilość obrotów 100."
Generalnie:
1. Maszyny tłokowe miały odpowiednia liczbę obrotów do bezpośredniego napędu śruby.
2. Przekładnie nie były wymyślone przed 1911 rokiem.
3. Przekładnie były kosztownym i skomplikowanym urządzeniem. Co mnie zaskoczyło na okrętach Queen Elizabeth nie było przekładni! ("Turbiny wysokiego ciśnienia umieszczone były w skrajnych przedziałach maszynowni i poruszały bezpośrednio, bez pośrednictwa przekładni, zewnętrzne wały napędowe, zaś turbiny niskiego ciśnienia zabudowano we wspólnym centralnym przedziale i napędzały one, również bezpośrednio, dwa wały wewnętrzne[12].").
H_Babbock
Moim zdaniem ma Kolega rację. Tłokowe maszyny parowe nie wymagały stosowania przekładni. Właśnie dlatego niektóre amerykańskie drednoty (ostatni "Oklahoma") miały tłokowe maszyny parowe, które pracowały sprawniej, niż ówczesne turbiny pozbawione przekładni. W naszym przypadku zastosowanie przekładni jest trochę przerostem formy nad treścią.
UsuńŁK