W związku z wspomnianym przejściowym (najprawdopodobniej) opanowaniem Mierzei Kurońskiej, polskie dowództwo postanowiło zorganizować małą improwizowaną flotyllę na Zalewie Kurońskim. W jej skład weszło kilka jednostek zdobytych w Memlu – których Niemcy nie zdążyli zniszczyć, bądź uszkodzić w stopniu uniemożliwiającym ich wykorzystanie. Z powodów oczywistych, w skład flotylli weszły tylko jednostki o niedużym zanurzeniu. Wśród nich są: dawny duży torpedowiec (okręt dowódcy dywizjonu) typu D 1 z 1887 r. jeszcze pod banderą niemiecką pozbawiony uzbrojenia torpedowego i przekształcony na dozorowiec z uzbrojeniem 3x50 L/40, dwa żaglowe szkunery, które otrzymały po 1 niemieckim dziale kal. 88 mm uzupełnionym pojedynczym km-em oraz mały wycieczkowiec przybrzeżny przekształcony w pomocniczy dozorowiec (2x50 L/40, 2 km-y). Oprócz tych jednostek, w nasze ręce wpadł prom kolejowy, który naprędce przekształcono w okręt-bazę dla jednostek flotylli.
Wotan, polish patrol boat laid down 1886 (Engine 1909), captured 1917
Displacement:
195 t light; 201 t standard; 249 t normal; 287 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
184,04 ft / 181,99 ft x 21,65 ft x 8,53 ft (normal load)
56,10 m / 55,47 m x 6,60 m x 2,60 m
Armament:
2 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all forward
1 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline aft
Weight of broadside 11 lbs / 5 kg
Shells per gun, main battery: 165
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 023 ihp / 1 509 Kw = 20,30 kts
Range 1 520nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 85 tons (100% coal)
Complement:
30 - 40
Cost:
£0,025 million / $0,101 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,6%
Machinery: 124 tons, 49,8%
Hull, fittings & equipment: 70 tons, 28,1%
Fuel, ammunition & stores: 54 tons, 21,6%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
97 lbs / 44 Kg = 27,1 x 2,0 " / 50 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 2,17
Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
Roll period: 7,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,259
Length to Beam Ratio: 8,40 : 1
'Natural speed' for length: 13,49 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 5,48 ft / 1,67 m
- Forecastle (24%): 7,97 ft / 2,43 m (4,99 ft / 1,52 m aft of break)
- Mid (50%): 4,99 ft / 1,52 m
- Quarterdeck (17%): 4,99 ft / 1,52 m
- Stern: 4,99 ft / 1,52 m
- Average freeboard: 5,47 ft / 1,67 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 165,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 110,4%
Waterplane Area: 3 488 Square feet or 324 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 77%
Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 84 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,47
- Longitudinal: 1,21
- Overall: 0,51
Caution: Hull subject to strain in open-sea
Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for accommodation and workspaces is adequate
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Displacement:
269 t normal
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
137,24 ft / 115,39 ft x 24,67 ft x 10,04 ft (normal load)
41,83 m / 35,17 m x 7,52 m x 3,06 m
Armament:
1 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline amidships
1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
Machine gun in deck mount
on centreline forward
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1893 Model
Machine guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
Weight of broadside 21 lbs / 9 kg
Shells per gun, main battery: 100
Propulsion:
Sails
Complement:
53
Cost:
£0,011 million / $0,045 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 tons, 1,0%
Machinery: 0 tons, 0,0%
Hull, fittings & equipment: 225 tons, 83,5%
Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 2,9%
Miscellaneous weights: 34 tons, 12,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
771 lbs / 350 Kg = 37,1 x 3,5 " / 88 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
Roll period: 16,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,330
Length to Beam Ratio: 4,68 : 1
'Natural speed' for length: 10,74 kts
Power going to wave formation at top speed: 0 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 38,00 degrees
Stern overhang: 8,99 ft / 2,74 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,47 ft / 5,02 m
- Forecastle (15%): 11,45 ft / 3,49 m
- Mid (50%): 11,45 ft / 3,49 m
- Quarterdeck (11%): 11,45 ft / 3,49 m
- Stern: 15,45 ft / 4,71 m
- Average freeboard: 11,97 ft / 3,65 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 22,6%
- Above water (accommodation/working, high = better): 108,8%
Waterplane Area: 1 646 Square feet or 153 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 491%
Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 287 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,37
- Longitudinal: 37,30
- Overall: 1,91
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Aldebaran (1893, captured 1917)
Rigel (1893, captured 1917)
Memel, polish auxiliary patrol boat laid down 1907, captured 1917
Displacement:
354 t light; 362 t standard; 386 t normal; 404 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
134,74 ft / 133,23 ft x 26,41 ft x 6,00 ft (normal load)
41,07 m / 40,61 m x 8,05 m x 1,83 m
Armament:
2 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in deck mounts
on centreline ends, evenly spread
2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 8 lbs / 3 kg
Shells per gun, main battery: 200
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 474 ihp / 354 Kw = 12,00 kts
Range 2 000nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 42 tons (100% coal)
Complement:
43 - 56
Cost:
£0,024 million / $0,097 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,2%
Machinery: 79 tons, 20,5%
Hull, fittings & equipment: 274 tons, 71,0%
Fuel, ammunition & stores: 32 tons, 8,3%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
696 lbs / 316 Kg = 182,6 x 2,0 " / 50 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
Roll period: 9,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,639
Length to Beam Ratio: 5,04 : 1
'Natural speed' for length: 11,54 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 6,99 ft / 2,13 m
- Forecastle (14%): 5,48 ft / 1,67 m
- Mid (50%): 5,48 ft / 1,67 m
- Quarterdeck (6%): 5,48 ft / 1,67 m
- Stern: 5,48 ft / 1,67 m
- Average freeboard: 5,56 ft / 1,70 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 63,7%
Waterplane Area: 2 627 Square feet or 244 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 233%
Structure weight / hull surface area: 79 lbs/sq ft or 388 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,68
- Longitudinal: 4,55
- Overall: 2,82
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is cramped
Jantar, polish depot ship laid down 1908, captured 1917
Displacement:
1 229 t light; 1 258 t standard; 1 425 t normal; 1 559 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
243,62 ft / 235,14 ft x 36,84 ft x 7,68 ft (normal load)
74,26 m / 71,67 m x 11,23 m x 2,34 m
Armament:
2 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all forward
1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1916 Model
Anti-aircraft gun in deck mount
on centreline amidships, 1 raised gun
Weight of broadside 9 lbs / 4 kg
Shells per gun, main battery: 200
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 1 650 ihp / 1 231 Kw = 14,00 kts
Range 4 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 300 tons (100% coal)
Complement:
115 - 150
Cost:
£0,065 million / $0,260 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery: 150 tons, 10,5%
Hull, fittings & equipment: 808 tons, 56,7%
Fuel, ammunition & stores: 197 tons, 13,8%
Miscellaneous weights: 270 tons, 18,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 155 lbs / 1 431 Kg = 827,1 x 2,0 " / 50 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
Roll period: 11,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,32
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,750
Length to Beam Ratio: 6,38 : 1
'Natural speed' for length: 15,33 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,00 degrees
Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 9,97 ft / 3,04 m
- Forecastle (20%): 8,46 ft / 2,58 m
- Mid (50%): 8,46 ft / 2,58 m
- Quarterdeck (20%): 8,46 ft / 2,58 m
- Stern: 8,46 ft / 2,58 m
- Average freeboard: 8,58 ft / 2,62 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,5%
- Above water (accommodation/working, high = better): 101,7%
Waterplane Area: 7 256 Square feet or 674 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 246%
Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 423 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,10
- Longitudinal: 2,30
- Overall: 2,12
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Super post! Dodatkowo zwiastuje on tak bardzo pożądane dokończenie dziejów Królestwa do zakończenia PWS, do czego gorąco zachęcam. Z opublikowanych okrętów szczególnie przypadła mi do gustu owa pływająca baza "Jantar" (pozostałe jednostki nadają się po wojnie jedynie na złom, lub przekazanie prywatnym armatorom). natomiast ów "Jantar" mógłby zostać, po przebudowie, okrętem desantowym z potencjałem do wysadzania na ląd również ciężkiego sprzętu w postaci artylerii i czołgów!
OdpowiedzUsuńŁK
PS. Zachęcam, do choćby skrótowego, w 2 - 3 postach, zamknięcia tematu PWS. Choćby w postaci "suchych" komunikatów Naczelnego Dowództwa. Szkoda byłoby nie zamknąć tak pięknej i długiej alternatywy! :)
Dzięki! Faktycznie, dobrze było by ten cykl spiąć jakąś klamrą. Głupio byłoby zostawiać to tak w pół słowa... Tak że na pewno nad tym pomyślę! :)
UsuńBardzo się cieszę z wpisu. Okręty może nie zmienią dziejów wojny morskiej, ale są bardzo sympatyczne.
OdpowiedzUsuńNie wiem jak głębokie są wody Zalewu Kurońskiego. Bo być może mógłby powstać improwizowany monitor (np. jakieś szczepione barki), na nim działo większego kalibru na tymczasowym stanowisku. Jeśli jest płytko, to być może do strzelania można by barki napełniać wodą, tak, żeby podstawa działa oparła się o dno. Cel akcji - próba ostrzelania Królewca. Odległość z Zalewu jest rzędu 20km-22km, więc jest szansa.
H_Babbock
To ciekawy pomysł z tym ostrzelaniem Królewca! Faktycznie można by pomyśleć o adaptowaniu do tej roli jakiejś samobieżnej barki. A jeszcze lepiej, załóżmy, że Rosjanie udostępnili nam plany swoich wielozadaniowych okrętów typu "Elpidifor" i na ich bazie zbudowany został monitor 1200 tn, 8 węzłów (na dieslach) i zanurzenie poniżej 2 m. Taki okręt mógłby przenosić (podobnie, jak improwizowane monitory włoskie z czasów PWS) nawet ze dwie stare, ale zmodernizowane armaty 254 mm L/45 (+ np. 2 x 37 mm plot. - zagrożenie ze strony lotnictwa staje się już dość wymierne) i lekki pancerz przeciwodłamkowy w rejonie maszynowni. Taki okręt mógłby okazać się bardzo efektywny, a straty prestiżowe dla Prusaków byłyby niepowetowane. Królewiec ciągle cieszył się statusem II stolicy Królestwa Prus...
UsuńŁK
Pamiętam, że rzkminialem głębokość zalewu, tylko że to było jakiś czas temu i już nie pamiętam do czego doszedłem ;) Wg wikipedii obecnie głębokość maksymalna to 6,5 m, ale nie wiem na jakiej powierzchni i w których meijscach. Chyba trzeba założyć, że na sporej części zalewu będzie to mniej. Coś mi sie kołacze że doszedłem wtedy do wniosku, że bezpieczne zanurzenie jednostek operujących na zalewie w czasie DWS to będzie ok 3 m, co ma zresztą odbicie w charakterystykach okrętów zaprezentoanych w tym poście. Elpidifory miały poniżej 2 m, zatem jak najbardziej się kwalifikują. Do tego podobają mi się - po prostu jakieś takie fajne są ;)
Usuńps. nawet mam zaczęty rysunek Elpidifora ;)
UsuńSuper! Myślę, że znajdziemy w ten sposób jeszcze jedną funkcję dla tych uniwersalnych okrętów! :)
UsuńŁK
Z pewnościa! Mogą robić za małe transportowce, kanonierki, stawiacze min, okręty desantowe czy jakieś jednostki pomocnicze. Może nawet trałowce, bo tak faktycznie bywały wykorzystywane, aczkolwiek co do tej ostatniej funkcji mam pewne wątpliwości i nie wiem jak się sprawowały pełniąc ją. Tak czy siak - pole do najróżniejszych wariantów i przebudów było by w ich przypadku bardzo szerokie :)
UsuńPrzyznaję, że ja również bardzo lubię te okręty. Flota sowiecka zrobiła duży błąd nie rozwijając dalej ich konstrukcji. Mieli, być może, szansę na wyznaczenie nawet nowego trendu w budownictwie okrętowym. Dodam, że jako duże trałowce też miały rację bytu, szczególnie z racji małego zanurzenia (można porównać ten parametr z innymi dużymi trałowcami czasów PWS i DWS!), choć prędkość maksymalna mocno odstawała od standardów (całkowicie jednak wystarczająca, jako robocza prędkość trałowania!). Niestety, ale całościowo, w swej pierwotnej postaci, na realia DWS były one już przestarzałe.
UsuńŁK
Co do przestrzałości w czasie DWS - w sumie bym się zastanawiał. No bo generalnie przecież były wykorzystywane do zadań, w których jakieś wyśrubowane osiągi nie były potrzebne. Były z pewnością stare, zapewne wysłużone, ale czy można mówić o ich generalnej przestarzałości? Jedyne c o, to ta prędkość trochę uwiera. Natomiast sama koncepcja okrętu uniwersalnego, tj. takiego gdzie na jednym kadłubie możemy zbudować wiele róznych rodzajów jednostek była w ogóle prekursorska i w sumie w pełni jest wdrażana dopiero dziś. Tak więc w czasie DWS myślę, że to ciągle były jednostki w skali swiata unikalne, a główny mankament w postaci mizernej prędkości chyba był do poprawienia - w końcu oryginalna siłownia o mocy rzędu 1000 KM powinna dać się zastąpić relatywnie łatwo czymś mocniejszym. Ogólnie podzielam opinię, że wielka szkoda iż pomysł nie tych jednostek był rozwijany...
UsuńMiałem na myśli właśnie ogólne zużycie kadłubów i siłowni, które zapewne jeszcze bardziej ograniczało ich efektywną prędkość. Zgadzam się natomiast, że koncepcja zachowała swój nowatorski charakter, także w latach DWS.
UsuńŁK
Myślę, że osiągnęliśmy zatem konsensus co do zakończenia tematu PWS ("szach i mat" w 3 ruchach!). Potem można jeszcze, o ile będziesz miał na to ochotę, kontynuować posty okrętowo-lotnicze np. do czasu ostatecznego ukształtowania się granic Królestwa (~ 1922 r.?). A dalej, z czystym już sumieniem, można przejść do nowej odsłony bloga i ulubionej przez Ciebie epoki 2 połowy XIX wieku! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Powinienem o tym pomyśleć w blogowym roku 1913, ale pomysły stają się oczywiste, kiedy się już na nie wpadnie... Jest numer, który pozwala na małej jednostce (choćby drewnianej) zamontować kilka dział stosunkowo dużego kalibru: działa górskie. Są lżejsze od polowych. Dobre dla jednostek, które mają prowadzić intensywny ogień z małej odległości do celów "miękkich"; czyli dla tej flotylli i okrętów rzecznych, ewentualnie dla improwizowanych kanonierek wsparcia desantu.
OdpowiedzUsuń