niedziela, 9 czerwca 2019

Flotylla kurońska

Oczekiwanie na nowe tematy osłodzę Wam odgrzewanym kotletem, który przygotowałem jeszcze w zeszłym roku ;) Temat ten jest konsekwencją być może zapomnianych już wydarzeń, a mianowicie - opanowania przez nas Memla i Mierzei Kurońskiej, o czym pisałem 9 grudnia 2018 r. Niestety, nie należy tego jeszcze utożsamiać z pełną reaktywacją bloga – temat został praktycznie w całości przygotowany dawno temu, a na razie (przynajmniej do drugiej połowy czerwca)  obowiązki służbowe wykluczają moje zaangażowanie się w większym wymiarze czasu.
W związku z wspomnianym przejściowym (najprawdopodobniej) opanowaniem Mierzei Kurońskiej, polskie dowództwo postanowiło zorganizować małą improwizowaną flotyllę na Zalewie Kurońskim. W jej skład weszło kilka jednostek zdobytych w Memlu – których Niemcy nie zdążyli zniszczyć, bądź uszkodzić w stopniu uniemożliwiającym ich wykorzystanie. Z powodów oczywistych, w skład flotylli weszły tylko jednostki o niedużym zanurzeniu.  Wśród nich są: dawny duży torpedowiec (okręt dowódcy dywizjonu) typu D 1 z 1887 r. jeszcze pod banderą niemiecką pozbawiony uzbrojenia torpedowego i przekształcony na dozorowiec z uzbrojeniem 3x50 L/40, dwa żaglowe szkunery, które otrzymały po 1 niemieckim dziale kal.  88 mm uzupełnionym pojedynczym km-em oraz mały wycieczkowiec przybrzeżny przekształcony w pomocniczy dozorowiec (2x50 L/40, 2 km-y). Oprócz tych jednostek, w nasze ręce wpadł prom kolejowy, który naprędce przekształcono w okręt-bazę dla jednostek flotylli.



Wotan, polish patrol boat laid down 1886 (Engine 1909), captured 1917

Displacement:
    195 t light; 201 t standard; 249 t normal; 287 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    184,04 ft / 181,99 ft x 21,65 ft x 8,53 ft (normal load)
    56,10 m / 55,47 m x 6,60 m  x 2,60 m

Armament:
      2 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all forward
      1 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline aft
    Weight of broadside 11 lbs / 5 kg
    Shells per gun, main battery: 165

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 2 023 ihp / 1 509 Kw = 20,30 kts
    Range 1 520nm at 14,00 kts
    Bunker at max displacement = 85 tons (100% coal)

Complement:
    30 - 40

Cost:
    £0,025 million / $0,101 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 tons, 0,6%
    Machinery: 124 tons, 49,8%
    Hull, fittings & equipment: 70 tons, 28,1%
    Fuel, ammunition & stores: 54 tons, 21,6%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      97 lbs / 44 Kg = 27,1 x 2,0 " / 50 mm shells or 0,2 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 2,17
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 7,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle
    Block coefficient: 0,259
    Length to Beam Ratio: 8,40 : 1
    'Natural speed' for length: 13,49 kts
    Power going to wave formation at top speed: 51 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
    Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        5,48 ft / 1,67 m
       - Forecastle (24%):    7,97 ft / 2,43 m (4,99 ft / 1,52 m aft of break)
       - Mid (50%):        4,99 ft / 1,52 m
       - Quarterdeck (17%):    4,99 ft / 1,52 m
       - Stern:        4,99 ft / 1,52 m
       - Average freeboard:    5,47 ft / 1,67 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 165,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,4%
    Waterplane Area: 3 488 Square feet or 324 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 77%
    Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 84 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,47
        - Longitudinal: 1,21
        - Overall: 0,51
    Caution: Hull subject to strain in open-sea
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Good seaboat, rides out heavy weather easily


Aldebaran, polish auxiliary patrol boat laid down 1893, captured 1917

Displacement:
    269 t normal

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    137,24 ft / 115,39 ft x 24,67 ft x 10,04 ft (normal load)
    41,83 m / 35,17 m x 7,52 m  x 3,06 m

Armament:
      1 - 3,46" / 88,0 mm guns in single mounts, 20,79lbs / 9,43kg shells, 1900 Model
      Quick firing gun in deck mount
      on centreline amidships
      1 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1908 Model
      Machine gun in deck mount
      on centreline forward
      2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1893 Model
      Machine guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 21 lbs / 9 kg
    Shells per gun, main battery: 100

Propulsion:
    Sails

Complement:
    53

Cost:
    £0,011 million / $0,045 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 3 tons, 1,0%
    Machinery: 0 tons, 0,0%
    Hull, fittings & equipment: 225 tons, 83,5%
    Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 2,9%
    Miscellaneous weights: 34 tons, 12,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      771 lbs / 350 Kg = 37,1 x 3,5 " / 88 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,81
    Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
    Roll period: 16,8 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,330
    Length to Beam Ratio: 4,68 : 1
    'Natural speed' for length: 10,74 kts
    Power going to wave formation at top speed: 0 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 38,00 degrees
    Stern overhang: 8,99 ft / 2,74 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        16,47 ft / 5,02 m
       - Forecastle (15%):    11,45 ft / 3,49 m
       - Mid (50%):        11,45 ft / 3,49 m
       - Quarterdeck (11%):    11,45 ft / 3,49 m
       - Stern:        15,45 ft / 4,71 m
       - Average freeboard:    11,97 ft / 3,65 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 22,6%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 108,8%
    Waterplane Area: 1 646 Square feet or 153 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 491%
    Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 287 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,37
        - Longitudinal: 37,30
        - Overall: 1,91
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Aldebaran (1893, captured 1917)
Rigel (1893, captured 1917)


Memel, polish auxiliary patrol boat laid down 1907, captured 1917

Displacement:
    354 t light; 362 t standard; 386 t normal; 404 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    134,74 ft / 133,23 ft x 26,41 ft x 6,00 ft (normal load)
    41,07 m / 40,61 m x 8,05 m  x 1,83 m

Armament:
      2 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 0,30" / 7,6 mm guns in single mounts, 0,01lbs / 0,00kg shells, 1913 Model
      Machine guns in deck mounts
      on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 8 lbs / 3 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 474 ihp / 354 Kw = 12,00 kts
    Range 2 000nm at 8,00 kts
    Bunker at max displacement = 42 tons (100% coal)

Complement:
    43 - 56

Cost:
    £0,024 million / $0,097 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 tons, 0,2%
    Machinery: 79 tons, 20,5%
    Hull, fittings & equipment: 274 tons, 71,0%
    Fuel, ammunition & stores: 32 tons, 8,3%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      696 lbs / 316 Kg = 182,6 x 2,0 " / 50 mm shells or 0,6 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
    Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
    Roll period: 9,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,639
    Length to Beam Ratio: 5,04 : 1
    'Natural speed' for length: 11,54 kts
    Power going to wave formation at top speed: 53 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        6,99 ft / 2,13 m
       - Forecastle (14%):    5,48 ft / 1,67 m
       - Mid (50%):        5,48 ft / 1,67 m
       - Quarterdeck (6%):    5,48 ft / 1,67 m
       - Stern:        5,48 ft / 1,67 m
       - Average freeboard:    5,56 ft / 1,70 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 63,7%
    Waterplane Area: 2 627 Square feet or 244 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 233%
    Structure weight / hull surface area: 79 lbs/sq ft or 388 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,68
        - Longitudinal: 4,55
        - Overall: 2,82
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped


Jantar, polish depot ship laid down 1908, captured 1917

Displacement:
    1 229 t light; 1 258 t standard; 1 425 t normal; 1 559 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    243,62 ft / 235,14 ft x 36,84 ft x 7,68 ft (normal load)
    74,26 m / 71,67 m x 11,23 m  x 2,34 m

Armament:
      2 - 1,97" / 50,0 mm guns in single mounts, 3,81lbs / 1,73kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on side, all forward
      1 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1916 Model
      Anti-aircraft gun in deck mount
      on centreline amidships, 1 raised gun
    Weight of broadside 9 lbs / 4 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 2 shafts, 1 650 ihp / 1 231 Kw = 14,00 kts
    Range 4 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 300 tons (100% coal)

Complement:
    115 - 150

Cost:
    £0,065 million / $0,260 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 1 tons, 0,1%
    Machinery: 150 tons, 10,5%
    Hull, fittings & equipment: 808 tons, 56,7%
    Fuel, ammunition & stores: 197 tons, 13,8%
    Miscellaneous weights: 270 tons, 18,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 155 lbs / 1 431 Kg = 827,1 x 2,0 " / 50 mm shells or 1,4 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
    Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
    Roll period: 11,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 66 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,32

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,750
    Length to Beam Ratio: 6,38 : 1
    'Natural speed' for length: 15,33 kts
    Power going to wave formation at top speed: 45 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,00 degrees
    Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        9,97 ft / 3,04 m
       - Forecastle (20%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Mid (50%):        8,46 ft / 2,58 m
       - Quarterdeck (20%):    8,46 ft / 2,58 m
       - Stern:        8,46 ft / 2,58 m
       - Average freeboard:    8,58 ft / 2,62 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,5%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 101,7%
    Waterplane Area: 7 256 Square feet or 674 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 246%
    Structure weight / hull surface area: 87 lbs/sq ft or 423 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,10
        - Longitudinal: 2,30
        - Overall: 2,12
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is adequate
    Good seaboat, rides out heavy weather easily



13 komentarzy:

  1. Super post! Dodatkowo zwiastuje on tak bardzo pożądane dokończenie dziejów Królestwa do zakończenia PWS, do czego gorąco zachęcam. Z opublikowanych okrętów szczególnie przypadła mi do gustu owa pływająca baza "Jantar" (pozostałe jednostki nadają się po wojnie jedynie na złom, lub przekazanie prywatnym armatorom). natomiast ów "Jantar" mógłby zostać, po przebudowie, okrętem desantowym z potencjałem do wysadzania na ląd również ciężkiego sprzętu w postaci artylerii i czołgów!
    ŁK

    PS. Zachęcam, do choćby skrótowego, w 2 - 3 postach, zamknięcia tematu PWS. Choćby w postaci "suchych" komunikatów Naczelnego Dowództwa. Szkoda byłoby nie zamknąć tak pięknej i długiej alternatywy! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Faktycznie, dobrze było by ten cykl spiąć jakąś klamrą. Głupio byłoby zostawiać to tak w pół słowa... Tak że na pewno nad tym pomyślę! :)

      Usuń
  2. Bardzo się cieszę z wpisu. Okręty może nie zmienią dziejów wojny morskiej, ale są bardzo sympatyczne.
    Nie wiem jak głębokie są wody Zalewu Kurońskiego. Bo być może mógłby powstać improwizowany monitor (np. jakieś szczepione barki), na nim działo większego kalibru na tymczasowym stanowisku. Jeśli jest płytko, to być może do strzelania można by barki napełniać wodą, tak, żeby podstawa działa oparła się o dno. Cel akcji - próba ostrzelania Królewca. Odległość z Zalewu jest rzędu 20km-22km, więc jest szansa.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciekawy pomysł z tym ostrzelaniem Królewca! Faktycznie można by pomyśleć o adaptowaniu do tej roli jakiejś samobieżnej barki. A jeszcze lepiej, załóżmy, że Rosjanie udostępnili nam plany swoich wielozadaniowych okrętów typu "Elpidifor" i na ich bazie zbudowany został monitor 1200 tn, 8 węzłów (na dieslach) i zanurzenie poniżej 2 m. Taki okręt mógłby przenosić (podobnie, jak improwizowane monitory włoskie z czasów PWS) nawet ze dwie stare, ale zmodernizowane armaty 254 mm L/45 (+ np. 2 x 37 mm plot. - zagrożenie ze strony lotnictwa staje się już dość wymierne) i lekki pancerz przeciwodłamkowy w rejonie maszynowni. Taki okręt mógłby okazać się bardzo efektywny, a straty prestiżowe dla Prusaków byłyby niepowetowane. Królewiec ciągle cieszył się statusem II stolicy Królestwa Prus...
      ŁK

      Usuń
    2. Pamiętam, że rzkminialem głębokość zalewu, tylko że to było jakiś czas temu i już nie pamiętam do czego doszedłem ;) Wg wikipedii obecnie głębokość maksymalna to 6,5 m, ale nie wiem na jakiej powierzchni i w których meijscach. Chyba trzeba założyć, że na sporej części zalewu będzie to mniej. Coś mi sie kołacze że doszedłem wtedy do wniosku, że bezpieczne zanurzenie jednostek operujących na zalewie w czasie DWS to będzie ok 3 m, co ma zresztą odbicie w charakterystykach okrętów zaprezentoanych w tym poście. Elpidifory miały poniżej 2 m, zatem jak najbardziej się kwalifikują. Do tego podobają mi się - po prostu jakieś takie fajne są ;)

      Usuń
    3. ps. nawet mam zaczęty rysunek Elpidifora ;)

      Usuń
    4. Super! Myślę, że znajdziemy w ten sposób jeszcze jedną funkcję dla tych uniwersalnych okrętów! :)
      ŁK

      Usuń
    5. Z pewnościa! Mogą robić za małe transportowce, kanonierki, stawiacze min, okręty desantowe czy jakieś jednostki pomocnicze. Może nawet trałowce, bo tak faktycznie bywały wykorzystywane, aczkolwiek co do tej ostatniej funkcji mam pewne wątpliwości i nie wiem jak się sprawowały pełniąc ją. Tak czy siak - pole do najróżniejszych wariantów i przebudów było by w ich przypadku bardzo szerokie :)

      Usuń
    6. Przyznaję, że ja również bardzo lubię te okręty. Flota sowiecka zrobiła duży błąd nie rozwijając dalej ich konstrukcji. Mieli, być może, szansę na wyznaczenie nawet nowego trendu w budownictwie okrętowym. Dodam, że jako duże trałowce też miały rację bytu, szczególnie z racji małego zanurzenia (można porównać ten parametr z innymi dużymi trałowcami czasów PWS i DWS!), choć prędkość maksymalna mocno odstawała od standardów (całkowicie jednak wystarczająca, jako robocza prędkość trałowania!). Niestety, ale całościowo, w swej pierwotnej postaci, na realia DWS były one już przestarzałe.
      ŁK

      Usuń
    7. Co do przestrzałości w czasie DWS - w sumie bym się zastanawiał. No bo generalnie przecież były wykorzystywane do zadań, w których jakieś wyśrubowane osiągi nie były potrzebne. Były z pewnością stare, zapewne wysłużone, ale czy można mówić o ich generalnej przestarzałości? Jedyne c o, to ta prędkość trochę uwiera. Natomiast sama koncepcja okrętu uniwersalnego, tj. takiego gdzie na jednym kadłubie możemy zbudować wiele róznych rodzajów jednostek była w ogóle prekursorska i w sumie w pełni jest wdrażana dopiero dziś. Tak więc w czasie DWS myślę, że to ciągle były jednostki w skali swiata unikalne, a główny mankament w postaci mizernej prędkości chyba był do poprawienia - w końcu oryginalna siłownia o mocy rzędu 1000 KM powinna dać się zastąpić relatywnie łatwo czymś mocniejszym. Ogólnie podzielam opinię, że wielka szkoda iż pomysł nie tych jednostek był rozwijany...

      Usuń
    8. Miałem na myśli właśnie ogólne zużycie kadłubów i siłowni, które zapewne jeszcze bardziej ograniczało ich efektywną prędkość. Zgadzam się natomiast, że koncepcja zachowała swój nowatorski charakter, także w latach DWS.
      ŁK

      Usuń
  3. Myślę, że osiągnęliśmy zatem konsensus co do zakończenia tematu PWS ("szach i mat" w 3 ruchach!). Potem można jeszcze, o ile będziesz miał na to ochotę, kontynuować posty okrętowo-lotnicze np. do czasu ostatecznego ukształtowania się granic Królestwa (~ 1922 r.?). A dalej, z czystym już sumieniem, można przejść do nowej odsłony bloga i ulubionej przez Ciebie epoki 2 połowy XIX wieku! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  4. Powinienem o tym pomyśleć w blogowym roku 1913, ale pomysły stają się oczywiste, kiedy się już na nie wpadnie... Jest numer, który pozwala na małej jednostce (choćby drewnianej) zamontować kilka dział stosunkowo dużego kalibru: działa górskie. Są lżejsze od polowych. Dobre dla jednostek, które mają prowadzić intensywny ogień z małej odległości do celów "miękkich"; czyli dla tej flotylli i okrętów rzecznych, ewentualnie dla improwizowanych kanonierek wsparcia desantu.

    OdpowiedzUsuń