sobota, 22 lutego 2020

Japoński pomocniczy okręt przeciwlotniczy

Jednostka będąca „bohaterem” dzisiejszego posta to autentyczny japoński frachtowiec – pasażersko-towarowy Amagisan Maru zbudowany w 1933 r. należący do armatora Mitsui Line, w 1941 r. przejęty przez flotę i przebudowany na transportowiec. Ja postanowiłem zaadaptować go do roli pomocniczej jednostki przeciwlotniczej. Założenie przebudowy jest takie, że statek ma zachować  zdolności transportowe, a jednocześnie ma stanowić istotne wzmocnienie ochrony konwoju w składzie którego płynie. Okazało się to dość karkołomnym zadaniem, głównie z uwagi na trudności w racjonalnym rozlokowaniu artylerii, która nie może zbytnio kolidować z funkcją transportową statku. Udało mi się rozmieścić na nim 8 dział kal. 120 mm i 39 kal. 25 mm. Zastosowane armaty są typowe dla floty japońskiej w czasie DWS. Działa kal. 120 mm L/45 z 1921 r. (shiki10), używane były na wielu okrętach (lotniskowce, krążowniki) jako ciężka artyleria plot., zaś w potrójne zestawy dział kal. 25 mm z 1935 r., były uzbrojone chyba wszystkie japońskie okręty w tym czasie.








Amagisan Maru, japanese auxiliary anti-air ship laid down 1933, rebuilt 1943

Displacement:
    12 267 t light; 12 597 t standard; 13 268 t normal; 13 806 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    458,15 ft / 447,83 ft x 60,01 ft x 27,00 ft (normal load)
    139,64 m / 136,50 m x 18,29 m  x 8,23 m

Armament:
      8 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,72lbs / 23,91kg shells, 1921 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread
      30 - 0,98" / 25,0 mm guns (10x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1935 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 2 raised mounts
      9 - 0,98" / 25,0 mm guns (3x3 guns), 0,48lbs / 0,22kg shells, 1935 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on centreline ends, majority aft, 2 raised mounts - superfiring
    Weight of broadside 440 lbs / 200 kg
    Shells per gun, main battery: 250

Machinery:
    Diesel Internal combustion motors,
    Geared drive, 1 shaft, 14 858 shp / 11 084 Kw = 18,80 kts
    Range 11 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 1 209 tons

Complement:
    245

Cost:
    £2,535 million / $10,139 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 55 tons, 0,4%
    Machinery: 433 tons, 3,3%
    Hull, fittings & equipment: 4 179 tons, 31,5%
    Fuel, ammunition & stores: 1 001 tons, 7,5%
    Miscellaneous weights: 7 600 tons, 57,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      8 489 lbs / 3 851 Kg = 161,0 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,0 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 0,85
    Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
    Roll period: 19,6 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak, raised quarterdeck
    Block coefficient: 0,640
    Length to Beam Ratio: 7,46 : 1
    'Natural speed' for length: 21,16 kts
    Power going to wave formation at top speed: 44 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 25
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 5,48 ft / 1,67 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        27,43 ft / 8,36 m
       - Forecastle (9%):    22,44 ft / 6,84 m (19,46 ft / 5,93 m aft of break)
       - Mid (50%):        20,44 ft / 6,23 m (21,46 ft / 6,54 m aft of break)
       - Quarterdeck (10%):    20,44 ft / 6,23 m (16,47 ft / 5,02 m before break)
       - Stern:        22,93 ft / 6,99 m
       - Average freeboard:    20,10 ft / 6,13 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,8%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,7%
    Waterplane Area: 20 081 Square feet or 1 866 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 149%
    Structure weight / hull surface area: 123 lbs/sq ft or 602 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,36
        - Longitudinal: 2,98
        - Overall: 1,47
   
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

12 komentarzy:

  1. Czy w springsharpie da się w ogóle zaprojektować jednostkę handlową? Podana wyporność jest z ładunkiem czy bez? Nigdzie w sieci nie znalazłem danych o nośności, tylko pojemność 4200NRT.
    Tak samo moc maszyn - znalazłem dwie wartości, absurdalnie niską 1280KM (chyba że ktoś zjadł zero) i bardziej sensowną 8600KM.
    Trochę mi się nie podoba sama koncepcja drobnicowca, z zachowanymi bomami ładunkowymi, nie wyobrażam sobie strzelania z dział 120mm na drugą burtę. Może lepszą podkładką byłyby tankowce typu Kawasaki. Szybkie (18-20w) i bez "omasztowania".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Symulowanie jednostki handlowej ma oczywiście charakter przybliżony i jest swoistą improwizacją, bowiem program jest skonstruowany pod kątem jednostek wojennych i w ogóle nie operuje miarami używanymi do opisu statków handlowych (np. BRT, NRT). Stąd przyjmuję, że wyporność jest podana wraz z ładunkiem, którego masa jest w niej uwzględniona jako "miscellaneous weight", z dalszym zastosowaniem zasad obliczania poszczególnych jej rodzajów jak dla okrętu wojennego (lekka, standardowa, pełna).
      Co do mocy napędu - pierwsza wartość to ewidentna pomyłka, druga jest znacznie bardziej realna choć chyba też zaniżona. Ewentualnie wartość 1280 może odnosić się do nhp - tj. nominalnych koni mechanicznych, która to miara byłą używana raczej do określenia wielkości niż rzeczywistych osiągów silnika, i o ile mi wiadomo - raczej w XIX niż w XX w. W każdym razie znalazłem informację, że Amagisan Maru miał 1230 nhp.
      Co do dział 120 mm - oczywiście, nie zakładam możliwości strzelania na przeciwległą burtę, z tym, że sytuacja taka mieści się w granicach normalny nawet dla rasowych okrętów wojennych, gdzie przecież pomiędzy poburtowo rozmieszczonymi stanowiskami znajdowała się na ogól bryła nadbudówek, jeszcze skuteczniej uniemożliwiająca takie strzelanie niż te maszty z bomami. Ale zgodzę się, że na jednostce bez omasztowania najprawdopodobniej dało by się uzyskać szersze kąty ostrzału.

      Usuń
    2. ps. dla tankowców japońskich mam odmienną koncepcję ich militarnego wykorzystania:)

      Usuń
  2. Jeszcze raz napiszę. Projekty kolegi mnie zadziwiają. Aż się boję jak by kolega przerobił łódź wiosłową...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro zadziwiają, to dobrze, gorzej by było, jakby były nudne;) A co do łodzi - pomyślę, pomyślę :D

      Usuń
    2. Podrzucam ideę.

      https://i.pinimg.com/originals/b0/10/2e/b0102e2deb5cbe121ab78e791e234bc7.jpg

      Usuń
    3. Taką łódź należy przerobić na durszlak, np: za pomocą działka 20 mm.
      Amagisan Maru silnie uzbrojony. Amerykańskie uzbrojone statki nie miewały 8 ciężkich dział przeciwlotniczych.

      Usuń
    4. Łódka z RPG-7 fajna, ale brakuje jej wioseł :D Nie wiem też co to za patyk wystaje koło tego hajlującego gościa na środku :D

      Usuń
    5. Myślę, że to lokalna kopia radaru AN/SPY-1. Osiągnięcia w zakresie miniaturyzacji są imponujące!

      Usuń
    6. Są bardziej zaawansowani niż bym przypuszczał - sadziłem, że to maszt na ktorym rozwieszają żagiel :D

      Usuń
  3. Żadna egzotyka - Japończycy wykorzystywali tak transportowce już od początku wojny, ale nie udało im się tak mocno obciążyć bronią jednostek. Dobrze wiedzieli, że była by to bezsensowne obciążenie jednostek, które miały być nadsl transportowcami.

    OdpowiedzUsuń