Do projektu dzisiejszego okrętu zainspirowało mnie to zdjęcie, ponoć wykonane w 1868 r. w arsenale w Cherbourgu: https://www.navtechlife.com/Images%20level%203/1%20Big%20gun/small_Arsenal%20de%20Cherbourg%20canon%2030012.jpg
Na podstawie zebranych informacji, w tym od p. Krzysztofa Gerlacha ustaliłem, że najprawdopodobniej jest to odprzodowe działo gładkościenne kal. 16,5 cala (420 mm), ważące 38 ton, strzelające litymi kulami żeliwnymi o wadze 250 kg, czyli można go umownie określić jako 550-funtówkę. Hipotetyczne granaty do tego działa mogły by ważyć około 168-188 kg. W dziale tym używano ładunków miotających o wadze 50 kg, co pozwala szacować prędkość wylotową na poziomie 500 m/s. Byłaby to więc potężna broń jak na ten czas (przy takiej prędkości wylotowej przebijalność wynosiłaby około 325 mm pancerza żelaznego z dystansu 1000 jardów), choć jak w przypadku takich monstrów – raczej wolno strzelająca i o ograniczonej prędkości obrotu. Niemniej jednak postanowiłem spróbować stworzyć okręt wykorzystujący takie działo. Okręt, jest wyposażony w dwie pojedyncze wieże działowe, z pancerzem żelaznym o grubości 200 mm. Rozwija 15 w., a z zastosowaniem ożaglowania pewnie nieco więcej. Wszystko to na umiarkowanej wyporności 6000 ton. Myślę, że to ciekawa propozycja :)
Duguesclin, french battleship laid down 1868 (Engine 1869)
Displacement:
5 364 t light; 5 526 t standard; 6 035 t normal; 6 442 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
309,32 ft / 307,32 ft x 57,61 ft x 21,46 ft (normal load)
94,28 m / 93,67 m x 17,56 m x 6,54 m
Armament:
2 - 550pdr guns in single mounts, 551,15lbs / 250kg shells, 1868 Model
Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline ends, evenly spread
6 - 6,46" / 164 mm guns in single mounts, 90,17lbs / 40,90kg shells, 1868 Model
Muzzle loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
Weight of broadside 1 373 lbs / 623 kg
Shells per gun, main battery: 60
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 142,78 ft / 43,52 m 7,97 ft / 2,43 m
Ends: Unarmoured
Upper: 7,87" / 200 mm 63,62 ft / 19,39 m 7,97 ft / 2,43 m
Main Belt covers 71% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,87" / 200 mm 5,91" / 150 mm -
2nd: 5,91" / 150 mm - -
- Armour deck: 0,94" / 24 mm, Conning tower: 7,87" / 200 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 5 261 ihp / 3 925 Kw = 15,00 kts
Range 2 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 917 tons (100% coal)
Complement:
342 - 445
Cost:
£0,492 million / $1,969 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 143 tons, 2,4%
Armour: 1 384 tons, 22,9%
- Belts: 712 tons, 11,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 406 tons, 6,7%
- Armour Deck: 211 tons, 3,5%
- Conning Tower: 56 tons, 0,9%
Machinery: 1 318 tons, 21,8%
Hull, fittings & equipment: 2 305 tons, 38,2%
Fuel, ammunition & stores: 671 tons, 11,1%
Miscellaneous weights: 214 tons, 3,5%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 162 lbs / 1 888 Kg = 13,8 x 9,6 " / 245 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
Roll period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,87
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,556
Length to Beam Ratio: 5,33 : 1
'Natural speed' for length: 17,53 kts
Power going to wave formation at top speed: 44 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 13,98 ft / 4,26 m
- Forecastle (25%): 12,50 ft / 3,81 m
- Mid (50%): 12,50 ft / 3,81 m
- Quarterdeck (28%): 12,50 ft / 3,81 m
- Stern: 12,96 ft / 3,95 m
- Average freeboard: 12,71 ft / 3,88 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 84,0%
Waterplane Area: 12 064 Square feet or 1 121 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 112%
Structure weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 616 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 2,51
- Overall: 1,04
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Okręt nadzwyczajnie szybki, jak na reprezentanta I pokolenia pancerników. Głównie jego artyleria spowoduje, że ewentualna służba po 1880 r. raczej jedynie po wymianie na działa odtylcowe. Przy okazji pożądany również nowy pancerz typu compound. Może modernizacja połączona ze sprzedażą do Chile? Byłby przydatny w wojnie o saletrę... :)
OdpowiedzUsuńŁK
Z pewnością w dalszym okresie służby modernizacja będzie nieunikniona, bo postęp był wówczas niezwykle szybki. Czasem okręty, których budowa przeciągnęła się na kilka lat, wchodząc do służby, były już przestarzałe. Tak więc w latach 80-tych wymiana dział i być może pancerza były by uzasadnione. Odsprzedaż także jest niewykluczona :)
UsuńdV