poniedziałek, 18 sierpnia 2025

Francuski pancernik z działami kal. 420 mm

Do projektu dzisiejszego okrętu zainspirowało mnie to zdjęcie, ponoć wykonane w 1868 r. w arsenale w Cherbourgu: https://www.navtechlife.com/Images%20level%203/1%20Big%20gun/small_Arsenal%20de%20Cherbourg%20canon%2030012.jpg
Na podstawie zebranych informacji, w tym od p. Krzysztofa Gerlacha ustaliłem, że najprawdopodobniej jest to odprzodowe działo gładkościenne kal. 16,5 cala (420 mm), ważące 38 ton, strzelające litymi kulami żeliwnymi o wadze 250 kg, czyli można go umownie określić jako 550-funtówkę. Hipotetyczne granaty do tego działa mogły by ważyć około 168-188 kg. W dziale tym używano ładunków miotających o wadze 50 kg, co pozwala szacować prędkość wylotową na poziomie 500 m/s. Byłaby to więc potężna broń jak na ten czas (przy takiej prędkości wylotowej przebijalność wynosiłaby około 325 mm pancerza żelaznego z dystansu 1000 jardów), choć jak w przypadku takich monstrów – raczej wolno strzelająca i o ograniczonej prędkości obrotu. Niemniej jednak postanowiłem spróbować stworzyć okręt wykorzystujący takie działo. Okręt,  jest wyposażony w dwie pojedyncze wieże działowe, z pancerzem żelaznym o grubości 200 mm. Rozwija 15 w., a z zastosowaniem ożaglowania pewnie nieco więcej. Wszystko to na umiarkowanej wyporności 6000 ton. Myślę, że to ciekawa propozycja :) 

 









Duguesclin, french battleship laid down 1868 (Engine 1869)

Displacement:
    5 364 t light; 5 526 t standard; 6 035 t normal; 6 442 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    309,32 ft / 307,32 ft x 57,61 ft x 21,46 ft (normal load)
    94,28 m / 93,67 m x 17,56 m  x 6,54 m

Armament:
      2 - 550pdr guns in single mounts, 551,15lbs / 250kg shells, 1867 Model
      Muzzle loading guns in Coles/Ericsson turrets 
      on centreline ends, evenly spread
      6 - 6,46" / 164 mm guns in single mounts, 90,17lbs / 40,90kg shells, 1868 Model
      Muzzle loading guns in casemate mounts 
      on side, all amidships
      6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
    Weight of broadside 1 373 lbs / 623 kg
    Shells per gun, main battery: 60

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    7,87" / 200 mm    142,78 ft / 43,52 m    7,97 ft / 2,43 m
    Ends:    Unarmoured
    Upper:    7,87" / 200 mm      63,62 ft / 19,39 m    7,97 ft / 2,43 m
      Main Belt covers 71% of normal length
      Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    7,87" / 200 mm    5,91" / 150 mm              -
    2nd:    5,91" / 150 mm          -                  -

   - Armour deck: 0,94" / 24 mm, Conning tower: 7,87" / 200 mm

Machinery:
    Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines, 
    Direct drive, 1 shaft, 5 261 ihp / 3 925 Kw = 15,00 kts
    Range 2 000nm at 10,00 kts
    Bunker at max displacement = 917 tons (100% coal)

Complement:
    342 - 445

Cost:
    £0,492 million / $1,969 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 143 tons, 2,4%
    Armour: 1 384 tons, 22,9%
       - Belts: 712 tons, 11,8%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 406 tons, 6,7%
       - Armour Deck: 211 tons, 3,5%
       - Conning Tower: 56 tons, 0,9%
    Machinery: 1 318 tons, 21,8%
    Hull, fittings & equipment: 2 305 tons, 38,2%
    Fuel, ammunition & stores: 671 tons, 11,1%
    Miscellaneous weights: 214 tons, 3,5%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      4 162 lbs / 1 888 Kg = 13,8 x 9,6 " / 245 mm shells or 0,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
    Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
    Roll period: 13,5 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 93 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,87

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,556
    Length to Beam Ratio: 5,33 : 1
    'Natural speed' for length: 17,53 kts
    Power going to wave formation at top speed: 44 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
    Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        13,98 ft / 4,26 m
       - Forecastle (25%):    12,50 ft / 3,81 m
       - Mid (50%):        12,50 ft / 3,81 m
       - Quarterdeck (28%):    12,50 ft / 3,81 m
       - Stern:        12,96 ft / 3,95 m
       - Average freeboard:    12,71 ft / 3,88 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 84,0%
    Waterplane Area: 12 064 Square feet or 1 121 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 112%
    Structure weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 616 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,94
        - Longitudinal: 2,51
        - Overall: 1,04
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
 

10 komentarzy:

  1. Okręt nadzwyczajnie szybki, jak na reprezentanta I pokolenia pancerników. Głównie jego artyleria spowoduje, że ewentualna służba po 1880 r. raczej jedynie po wymianie na działa odtylcowe. Przy okazji pożądany również nowy pancerz typu compound. Może modernizacja połączona ze sprzedażą do Chile? Byłby przydatny w wojnie o saletrę... :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością w dalszym okresie służby modernizacja będzie nieunikniona, bo postęp był wówczas niezwykle szybki. Czasem okręty, których budowa przeciągnęła się na kilka lat, wchodząc do służby, były już przestarzałe. Tak więc w latach 80-tych wymiana dział i być może pancerza były by uzasadnione. Odsprzedaż także jest niewykluczona :)
      dV

      Usuń
  2. Dobra pogoda (rzadkość tego lata!) chyba "zdusiła" dyskusję! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No chyba tak. ale ponoć idzie załamanie pogody, więc może się coś ruszy :D
      dV

      Usuń
  3. „Projektowałem” ten okręt już dość dawno i wiele detali zwłaszcza dotyczących jego dział było przedmiotem spekulacji. Ale ostatnio ukazał się na temat tych dział artykuł na Wikipedii, którego wcześniej najwyraźniej nie było: https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_de_42_C_model_1867
    W zasadzie potwierdza on większość moich domysłów, dodaje nieco detali (np. to, że działo to eksponowano na wystawie światowej w Paryżu w 1867 r. a następnie przetransportowano do Cherbourga, gdzie wykonano mu zdjęcie które podlinkowałem w poście). Jest natomiast jedna sprawa która mnie mocno zastanawia., Otóż, w tekście wskazano, ze cyt.: „The Paris 42 cm 1867 gun was a breechloader with a smoothbore barrel.”, co tłumaczę w ten sposób, ze było to działo gładkolufowe, ale odtylcowe (!!!). Przyznaję, ze mocno mnie to zszokowało, bo o takiej konstrukcji, przynajmniej w odniesieniu do ciężkich dział dużego kalibru, to ja nie słyszałem. Może ktoś coś wie na temat takich dział – będę wdzięczny za każdą informację, bo mocno mnie to zaintrygowało.
    Inną ciekawostką jest to, ze działo to w końcu nagwintowano (albo przynajmniej rozważano taką operację), po czym miało ono strzelać pociskami o wadze aż 750 kg na dystans 6-8 km. Myślę, ze taka operacja mogłaby być ciekawą opcją modernizacji okrętu, który prezentuję w tym poście. Może zrobię ją w przyszłości :)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ps. skorygowałem model działa na 1867, zgodnie z informacjami z ww. artykułu.
      dV

      Usuń
    2. Bardzo ciekawe informacje! Według mnie jest wysoce prawdopodobne, że było to jednak działo odtylcowe. Nagwintowanie już istniejącej lufy również jest całkiem dopuszczalnym zabiegiem, a wzrost mocy bojowej działa staje się wtedy niezwykle spektakularny. Wytwarzane wtedy lufy prezentowały już niezwykle wysoki kunszt metalurgii, stąd takie obszerne konwersje luf były uzasadnione i pożądane. A działa z następnej dekady (>1870 r.) były nawet (już w XX wieku!) wyposażane w nowoczesne lawety z mechanizmami oporopowrotnymi.
      ŁK

      Usuń
    3. Wygląda na to, ze odtylcowe. Tylko, że w połączeniu z gładką lufą, jest to spory ewenement. Ja nie kojarzę żadnego innego analoga w jakimkolwiek innym kraju. Po nagwintowaniu tych dział i modernizacji okrętu otrzymalibyśmy jednostkę zbliżoną do małych pancerników typu Terrible. Wprawdzie słabiej opancerzoną, ale mogącą z nimi współdziałać. Wprawdzie jego działa byłyby nadal dość krótkolufowe (L/13?), ale nadrabiałaby mocno kalibrem i wagą pocisku. Może więc warto zasymulować taką konwersję?
      dV

      Usuń
    4. Zdecydowanie namawiam!
      ŁK

      Usuń
    5. Zatem pomyślę o tym :)
      dV

      Usuń