niedziela, 10 września 2017

Samolot eskortowy



W związku z wprowadzeniem w ostatnim czasie w naszym lotnictwie nowych bombowców postanowiono skonstruować maszynę przeznaczoną do ich eskortowania. W tym pionierskim okresie nie było jeszcze skrystalizowanego poglądu na to, jakimi charakterystykami ma się cechować samolot przeznaczony do zwalczania innych samolotów. Stąd obok jednomiejscowych i jednosilnikowych, lekkich i zwrotnych protoplastów późniejszych myśliwców, pojawiały się stosunkowo ciężkie „krążowniki powietrzne” w rodzaju Armstrong-Whitwortha FK.12, Fairey F.2 czy AEG G.II – samoloty bez porównania mniej zwrotne i zwinne, ale za to silnie uzbrojone. Tego typu konstrukcją jest poniższy samolot. Ma rozmiary średniego bombowca i dość zbliżone do samolotów tej klasy osiągi, ale też uzbrojenie w aż 4 km-y, z czego 2 na stanowiskach kadłubowych i 2 na obrotnicy w stanowisku wyniesionym w okolice górnego płata. To ostatnie inspirowane jest podobną konstrukcją na bombowcu Caproni Ca.3 i ma w zasadzie nieograniczone pole ostrzału w płaszczyźnie poziomej. W założeniu, duża siła ognia kilku takich „latających fortec” ma uniemożliwić zbliżenie się wrogim myśliwcom do własnych bombowców lub samolotów rozpoznawczych.
Nie jest to wprawdzie myśliwiec sensu stricte, niemniej z powodu funkcji jakie ma spełniać, formalnie należało by go do tej klasy zaliczyć. W 1915 r. zakłady CWL wyprodukowały niezbyt długą, liczącą 24 szt., serię tych samolotów, pod oznaczeniem E.10. 

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 4
Rozpiętość: 16,57 m
Długość: 10,18 m
Wysokość: 3,50 m
Powierzchnia nośna: 61,56 m2
Masa własna: 1378 kg
Masa startowa: 2320 kg
Napęd: 2x150 KM
Prędkość: 145 km/h
Prędkość wznoszenia: 1,5 m/s
Pułap: 3300 m
Zasięg: 600 km
Uzbrojenie: 4 km-y

wtorek, 5 września 2017

Nowy krążownik pomocniczy



Dziś prezentuję kolejny krążownik pomocniczy. Jako uzbrojenie otrzymał 2 armaty kal. 102 mm wz. 1892,  pochodzące z pierwotnego zestawu artylerii pancernika Zygmunt Stary (ex-Iowa). 6 tych dział zostało z niego zdjętych w ramach modernizacji w latach 1909-10. 4 trafiły jeszcze przed wojną do artylerii nadbrzeżnej, a 2 uchowały się gdzieś w czeluściach magazynów floty ;) Dla przypomnienia są to działa szybkostrzelne o długości lufy L/40, strzelające 15-kg pociskami z szybkostrzelnością 8-9 strz./min. i prędkością wylotową ok. 610 m/s, na dystans ok. 10,5 km. W czasie Pierwszej Wojny Światowej nie są to parametry które by robiły wrażenie, ale w obliczu wojennej potrzeby sięga się po wszelkie posiadane zasoby. Skoro działa są dostępne, to trzeba je wykorzystać… Niejako przy okazji, jednostka zabiera na pokład ładunek 44 min, można ją więc wykorzystać przy stawianiu defensywnych zagród minowych.

Szawle, polish auxiliary cruiser laid down 1906, mobilized 1915

Displacement:
    1 308 t light; 1 347 t standard; 1 547 t normal; 1 706 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    217,78 ft / 207,81 ft x 32,02 ft x 13,65 ft (normal load)
    66,38 m / 63,34 m x 9,76 m  x 4,16 m

Armament:
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 32,38lbs / 14,69kg shells, 1892 Model
      Quick firing guns in deck mounts with hoists
      on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm guns in single mounts, 1,55lbs / 0,70kg shells, 1914 Model
      Quick firing guns in deck mounts
      on centreline ends, evenly spread
    Weight of broadside 68 lbs / 31 kg
    Shells per gun, main battery: 200

Armour:
   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,46" / 37 mm    0,79" / 20 mm              -
    2nd:    0,51" / 13 mm          -                  -

Machinery:
    Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
    Direct drive, 1 shaft, 1 408 ihp / 1 050 Kw = 13,50 kts
    Range 6 300nm at 9,00 kts
    Bunker at max displacement = 359 tons (100% coal)

Complement:
    123 - 160

Cost:
    £0,081 million / $0,324 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 8 tons, 0,5%
    Armour: 7 tons, 0,4%
       - Belts: 0 tons, 0,0%
       - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
       - Armament: 7 tons, 0,4%
       - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
       - Conning Tower: 0 tons, 0,0%
    Machinery: 201 tons, 13,0%
    Hull, fittings & equipment: 1 059 tons, 68,5%
    Fuel, ammunition & stores: 238 tons, 15,4%
    Miscellaneous weights: 33 tons, 2,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      3 142 lbs / 1 425 Kg = 97,0 x 4,0 " / 102 mm shells or 1,5 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
    Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
    Roll period: 13,0 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
    Hull has raised forecastle, low quarterdeck
    Block coefficient: 0,596
    Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
    'Natural speed' for length: 14,42 kts
    Power going to wave formation at top speed: 46 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
    Stern overhang: 9,97 ft / 3,04 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        19,46 ft / 5,93 m
       - Forecastle (10%):    15,45 ft / 4,71 m (11,45 ft / 3,49 m aft of break)
       - Mid (50%):        9,58 ft / 2,92 m
       - Quarterdeck (13%):    9,58 ft / 2,92 m (12,96 ft / 3,95 m before break)
       - Stern:        15,45 ft / 4,71 m
       - Average freeboard:    11,71 ft / 3,57 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 50,2%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,9%
    Waterplane Area: 4 740 Square feet or 440 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 303%
    Structure weight / hull surface area: 126 lbs/sq ft or 614 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 2,52
        - Longitudinal: 9,37
        - Overall: 2,87
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is cramped
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

44 mines

sobota, 2 września 2017

Bombowce



Swego czasu dyskutowaliśmy z kolegą ŁK o bombowcu z prawdziwego zdarzenia dla polskiego lotnictwa, i konkluzja była taka, żeby był to pomniejszony do wersji dwusilnikowej Ilja Muromiec. Z takim też nastawieniem zabierałem się do tematu, jednakże wyszło chyba coś innego ;) Okazuje się, że przy zmniejszonych wymiarach nie da się utrzymać takiej konfiguracji jak w oryginale, czyli szerokiego i wysokiego kadłuba z zamkniętą kabiną, we wnętrzu których można się swobodnie przemieszczać. W mniejszym kadłubie z konieczności zastosowałem „klasyczne” otwarte stanowiska dla członków załogi – z przodu na strzelca/bombardiera, dalej dla pilota i z tyłu dla drugiego strzelca. W efekcie powstał samolot przypominający bardziej nieco późniejsze francuskie konstrukcje w rodzaju Caudron R.11 czy Letord Le-4, niż Ilję Muromca. Oczywiście osiągi maszyny są słabsze niż ww. samolotów francuskich, a to z powodu słabszych silników, ale i tak jak na 1915 r. nie jest chyba źle – 120 km/h to z grubsza tyle samo albo i więcej niż „wyciągały” poszczególne wersje rosyjskiego kolosa, i nie tak znowu wiele mniej niż prędkość niemieckich myśliwców z tej ery (Fokker Eindekker w najpopularniejszym wariancie E.III – 140 km/h). W sumie więc można uznać samolot za dość udany, czego efektem jest zamówienie armii na 40 egzemplarzy.

CWL B.9:

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 3
Rozpiętość: 17,75 m
Długość: 11,31 m
Wysokość: 3,18 m
Powierzchnia nośna: 64,84 m2
Masa własna: 1450 kg
Masa startowa: 2305 kg
Napęd: 2x110 KM
Prędkość: 120 km/h
Prędkość wznoszenia: 1,5 m/s
Pułap: 3300 m
Zasięg: 400 km
Uzbrojenie: 2 km i 160 kg bomb

Jednocześnie uznałem, że prawdziwego ciężkiego bombowca nie może u nas zabraknąć, zatem postanowiłem zakupić 5 szt. „oryginalnych” samolotów RBWZ Ilja Muromiec w wariancie G. Biorąc pod uwagę skalę produkcji tych samolotów, to chyba maksymalna możliwa do uzyskania liczba – oczywiście chciałbym więcej, ale jakoś trzeba się trzymać realiów. Z zakupionych samolotów zostanie sformowana pierwsza w naszych siłach zbrojnych eskadra ciężkich bombowców pn. Oddział Okrętów Powietrznych :)

RBWZ Ilja Muromiec G:


Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 6
Rozpiętość: 30,87 m
Długość: 17,1 m
Wysokość: 3,95 m
Powierzchnia nośna: 148 m2
Masa własna: 3800 kg
Masa startowa: 5500 kg
Napęd: 4x160 KM
Prędkość: 120 km/h
Prędkość wznoszenia: 1,25 m/s
Pułap: 3500 m
Zasięg: 440 km
Uzbrojenie: 5 km i 500 kg bomb