W połowie lat 20-tych grecka marynarka wojenna miała dwa przestarzałe pancerniki Kilkis i Lemnos, zakupione przed wojną w USA. Po tym, jak w skład tureckiej MW wszedł Yavuz, okręty te stały się w swojej pierwotnej roli zupełnie nieprzydatne. Zaczęto więc rozmyślać nad przebudową przynajmniej jednego z posiadanych pancerników, tak by nadać mu jakąś sensowną rolę w zmienionych uwarunkowaniach. W 1926 r. pojawił się m.in. pomysł przebudowy Lemnosa (który był z dwójki ponoć bardziej zużyty) na okręt lotniczy, który jednak pozostał niezrealizowany z powodu ograniczeń budżetowych. Tą przebudowę prezentuję poniżej. Z okrętu usunięto większość dotychczasowego uzbrojenia, w tym wyrzutnie torped, pozostawiając tylko 6 kazamatowych dział kal. 178 mm. Dla obrony przed samolotami dodano 3 działa plot. kal. 76 mm. Na kadłubie wzniesiono hangar o długości około 60 m, mieszczący 20 wodnosamolotów i/lub samolotów kołowych (prawdopodobnie miały to być maszyny typu Blackburn Velos). Na dachu hangaru posadowiono katapultę a na wysokości kominów zlokalizowano 2 windy służące przemieszczaniu samolotów między hangarem i pokładem lotniczym. Oryginalne dźwigi łodziowe przesunięto na skraj kadłuba, by ułatwić podnoszenie przez nie wodnosamolotów z wody. 2 dodatkowe nowe dźwigi postawiono na rufie, na skraju konstrukcji hangaru. Konstrukcja dziobowej nadbudówki została ograniczona jeśli chodzi o jej szerokość, celem umożliwienia przemieszczania samolotów na pokład dziobowy służący do startu samolotów kołowych. Wzniesiono też nowe opancerzone stanowisko dowodzenia znajdujące się wyżej niż poprzednie. Tylny maszt kratownicowy został zlikwidowany, natomiast maszt przedni pozostał zasadniczo niezmieniony. Sam kadłub pozostał bez poważniejszych zmian, co oznacza że zachowane zostało opancerzenie i układ napędowy (zapewne co najwyżej z jakimś remontem i ewentualnie wymianą kotłów).
Do pewnego stopnia dyskusyjna jest klasyfikacja jednostki. Widziałem że jest określany jako transportowiec wodnosamolotów albo lotniskowiec. Ostatecznie nie jest tak do końca żadnym z nich ale że to okręt z epoki, gdy klasa lotniskowców dopiero się formowała, to nazwanie go tak nie będzie chyba dużą przesadą.
O tym projekcie był artykuł w pewnym greckim periodyku, dostępnym online (str. 46-49): https://issuu.com/56984/docs/128_web_rdy
Niestety, jest po grecku, więc ja niewiele z niego mogę wywnioskować. Ale może ktoś zna grecki? Tekstu niestety nie da się skopiować do translatora.
Nawiasem mówiąc, ciekawe, czy na taką przebudowę Turcy nie zechcieli by odpowiedzieć własną? Narzuca się tu pancernik Torgud Reis, który po wojnie był już absolutnie przestarzały, a dotrwał do lat 20-tych, kiedy to faktycznie go wycofano i zamieniono na hulk.
Lemnos, greek aircraft carrier laid down 1904 (Engine 1905), rebuilt 1927
Displacement:
11 779 t light; 12 129 t standard; 13 004 t normal; 13 704 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
381,99 ft / 381,50 ft x 77,00 ft x 24,67 ft (normal load)
116,43 m / 116,28 m x 23,47 m x 7,52 m
Armament:
6 - 7,01" / 178 mm guns in single mounts, 172,08lbs / 78,05kg shells, 1900 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 guns in hull casemates - Limited use in heavy seas
3 - 2,99" / 76,0 mm guns in single mounts, 13,39lbs / 6,07kg shells, 1914 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 1 073 lbs / 487 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 9,02" / 229 mm 242,62 ft / 73,95 m 9,25 ft / 2,82 m
Ends: 5,00" / 127 mm 138,88 ft / 42,33 m 7,97 ft / 2,43 m
Upper: 7,01" / 178 mm 242,62 ft / 73,95 m 6,00 ft / 1,83 m
Main Belt covers 98% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,01" / 178 mm - -
- Armour deck: 2,99" / 76 mm, Conning tower: 9,02" / 229 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 10 913 ihp / 8 141 Kw = 17,00 kts
Range 5 800nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 1 575 tons (100% coal)
Complement:
608 - 791
Cost:
£0,746 million / $2,985 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 134 tons, 1,0%
Armour: 3 095 tons, 23,8%
- Belts: 1 590 tons, 12,2%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 178 tons, 1,4%
- Armour Deck: 1 221 tons, 9,4%
- Conning Tower: 107 tons, 0,8%
Machinery: 1 582 tons, 12,2%
Hull, fittings & equipment: 6 443 tons, 49,5%
Fuel, ammunition & stores: 1 225 tons, 9,4%
Miscellaneous weights: 525 tons, 4,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
25 702 lbs / 11 658 Kg = 149,4 x 7,0 " / 178 mm shells or 3,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
Metacentric height 5,4 ft / 1,7 m
Roll period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 95 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,90
Hull form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,628
Length to Beam Ratio: 4,95 : 1
'Natural speed' for length: 19,53 kts
Power going to wave formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -26,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 23,92 ft / 7,29 m
- Forecastle (22%): 19,46 ft / 5,93 m
- Mid (72%): 19,46 ft / 5,93 m (10,96 ft / 3,34 m aft of break)
- Quarterdeck (9%): 11,45 ft / 3,49 m
- Stern: 12,50 ft / 3,81 m
- Average freeboard: 17,64 ft / 5,38 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 53,0%
- Above water (accommodation/working, high = better): 119,0%
Waterplane Area: 22 052 Square feet or 2 049 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 166%
Structure weight / hull surface area: 206 lbs/sq ft or 1 007 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,09
- Longitudinal: 4,91
- Overall: 2,27
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
1 catapult, 20 planes
Jak na okręt lotniczy posiada zbyt krótki kadłub, co uniemożliwia zainstalowanie przyzwoitej długości pokładu lotniczego. Jest więc to bardziej okręt-baza wodnosamolotów, niźli lotniskowiec. Daje jednak możliwość wsparcia lotniczego dla operującego zespołu floty. Myślę, że wprowadzenie okrętu do służby jednak poważnie zaniepokoiłoby dowództwo floty tureckiej. Okręt zachował urok jednostki z początku XX wieku i wygląda zaiste bardzo sympatycznie. Bardziej "bojowy" charakter zachowałby, gdyby przedłużyć kadłub (dodatkowa sekcja ~20 m na śródokręciu) i wymienić maszyny napędowe. Na to jednak nie było szans w momencie, gdy już tak ograniczona przebudowa przerosła możliwości budżetu państwa...
OdpowiedzUsuńŁK